Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Lapozás: OK   68 / 198
(#) Pakleni válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 13, 2011 /
 
Igen azt jelenti hogy dupla potméter, legalábbis nekem a müszerész azt mondta, ezért kérdeztem nem-e arra megy ki a játék hogy több pénzt fizessek ki egy sima potméterre :S
(#) Inhouse válasza Pakleni hozzászólására (») Máj 14, 2011 /
 
Én még mindig szkeptikus vagyok a protect LED és egy előfokozati potihiba összefüggésében...de bármi lehet, és az ellenkezője is...
A potira keress rá a HQ-nál...

Üdv
Inhouse
(#) EcoPityu válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 14, 2011 /
 
IMI!
Idézet:
„Egy előfokozati potméter nem okoz olyan hibát, amitől leold a védelem, szerintem”


Ha full DC csatolt az erősítő, és egyenfesz is van a potin, akkor lehetséges, hogy felborítja, és a leoldáshoz egy kicsi kis DC offset is elég lehet a kimeneten. Vagy akár még lehet itt is elkó zárlat-átvezetés, ami gondoskodik a potin a DC-ről!

Pityu
(#) EcoPityu válasza Zsoltipapa hozzászólására (») Máj 14, 2011 /
 
Húú!
Mecsoda érték! Most nézem , sem a HQ-nál /kifutott/, sem LOMINÁL, sem a Farnell-nél már nem is ismerik..
Nekem van dugiban egy használt és egy zsírúj, ha jól emlékszem...
De azért nézd át, tuti meghajtó baja van?
Végtranyók nélkül kiül tápra a driver IC kimenete?
Vagy mérhető zárlat a meghajtó kimenete és bármely tápláb között?

Ha nem sikerül, dobj egy privit!

Pityu
(#) EcoPityu válasza oregtamas0202 hozzászólására (») Máj 14, 2011 /
 
JÓZSI!
Ahhoz ki kell venni a panelt, merthát a túloldalon van az elkók kivezetése, még ha találsz is átkötéseket, amire rá tudsz mérni, az is lutri...
A tuti, hogy a végtranyókon is ott van, és a kimeneten ott van a végfok testje!
(#) Honda130 hozzászólása Máj 15, 2011 /
 
Sziasztok!
Sok kalad átélése mellett végül sikerült megcsinálnom a Crunch erősítőmet. Nem mondom, hogy nem szívtam vele, de ez a néhány felmerülő probléme csakis azért fordulhatott elő, mert ez volt az első erősítő, amit javítottam. Néhány kérdés viszont azért még valamilyen szinten nyitott számomra, mert nem vagyok szaki, aki a lexikális tudásához tud ilyenkor nyúlni. Ha még ezekben a kérdésekben tudnátok segíteni akkor azt nagyon megköszönném.
Végülis, aki még nem ismeri a történetet, annak elmondom, hogy vettem a polhapiacon egy számomra nagyon szimpatikus Crunch erősítőt, ami végül kiderült, hogy üzemképtelen. Bocsánat! Nem végül derült ki, hanem már a parkolóban, mikor kipróbáltuk, de az árát ennek megfelelően sikerült lealkudnom. Régebben használtam már ilyen erősítőt és megkedveltem, ezért láttam benne fantáziát. Otthon persze hiába szedtem szét, mert az egyetlen kiégett ellenállást ideiglenesen visszaforrasztva nem tapasztaltam változást. Átadva egy ismerősömnek nagy reményeket fűztem hozzá, de pár hét múlva sikerült kicsikarnom belőlük egy szakvélemény jellegű mondatot, miszerint nem érdemes nekiállni a javításának, mert drága lesz.
Itt jött a Hobbielektronika.hu ezen topikja. Azota is bánom, hogy nem előbb vettem fel veletek a kapcsolatot. Megvallom őszintén, hogy élmény volt a tanácsokat halgatni és a biztatásokat magamba szívni. Ha más szemében nem is számít soknak, de én mégis kijelenthetem, hogy ezen projekt alatt nagyon is sokat tanultam tőletek! Köszönöm!
A javítás során megtaláltam a zárlatos végfokot és ki tudtam cserélni. Megtudtam, hogy mik a legalapvetőbb részei egy autóerősítőnek és miképp kell nekiállni a javításnak. Ha lenne még egy rossz erősítőm és ilyen hibája lenne, akkor nemcsak hogy meg merném nézni mi baja, hanem inkább alig várnám, hogy megtalálhassam a hibáját. Most viszont szeretném az utolsó néhány kérdésemet felvezetni, hogy készre tudjam szerelni az erősítőm.
Mint ahogy írtam, megtaláltam a tranzisztort, ami olyan zárlatos volt mint a vaddisznó s vettem is helyette egy másikat. 400 forint körül vot, ami nem tette indokoltá, hogy az interneten rendeljek. Ecopityu és pár társatok segített megmérni és megállapítani, hogy az erősítőm tápja nagy valószínűséggel nem károsodott. Megvártam a megfelelő alkalmat és beforrasztottam az összes tranzisztort. Egy másik alkalommal kimentem a kocsimhoz és készítettem egy ideiglenes bekötést, de egy fényszóróizzóval sorbakötve. A következő pillanatban meglepő eredményre jutottam, mert az izzó teljes fényerővel világított folyamatosan és a protect led is világított. Hmm.. Nem erre számítottam, mert mértem egy Ampert és több mint 4A volt az érték. Erre főleg nem számítottam. Gondolkodtam, hogy mi lehet a hiba de nem jöttem rá. Melegedni semmi sem melegedett, úgyhogy bajba voltam. Felmerült a kérdés bennem, hogy a tranzisztorokat esetleg nem lehetne-e komolyabban is tovább méregtni, mint ahogy én megmértem őket diódára, de mivel ez már a tudásomat meghaladja, muszáj volt elvetnem. Maradt a tranzisztorok kiforrasztásánek egyetlen lehetősége, mivel nem tudtam, mi okozzaa zárlatot. Azért ez nem volt túl könnyű döntés. Irány a lakás és elő a forrasztóállomás. A meglepetés akkor volt igazi, mikor utána is megvolt a zárlat. Nem hiszem el! Mi a túró?! Mi történt vele a szekrény tetején? Hiba volt kicserélni az égett ellenállásokat? Összefolyattam valahol a nyákon két szálat? A tranyóknál biztos hogy nem, de volt egy hely, ahol az ellenálláshálók közül az egyiknél olyan melegedett volt a forrasztás és kijavítottam. Leszippantottam az ónt, de szeintem az lehet hogy amúgy is közös szál volt, amit összekapcsoltam. Minden esetre szétválasztottam, mert gondoltam azzal nem okozok talán bajt. Eredmény az volt,hogy a zárlat megmaradt.  Őszintén megmondom, hogy reményt vesztve nyeltem nagyokat, mert egyenlőre elfogyott az ötletem. Rászánva az időt, mert amúgy sem volt más választásom, néztem az erősítőt az ölembe fogva meredten és kezdett már nem érdekelni a dolog, mikor egyetlen pici reménysugárként megláttam azt a piros vezetéket, amire a javítás során tettem egy új kábelvéget és szépen lecsavaroztam a helyére, mikor összeszereltem. Nézetem a túloldalon a másikat, ami fekete volt és feltettem a kérdést, hogy minek kettő testvezeték és főleg az egyik miért piros. Elcsíptem a francba, mondván teszek majd új kontaktot rá ha szükséges lesz egyáltalán. Érdekes! Elmúlt a zárlat és kigyulladt a zöld led. Jól megszivattam magam, mert megint tudatlan voltam. Az a piros vezeték egy kéteres nagyon vékony vezeték pár, ami le van csavarozva a házra. Nekem a kábelvégről le volt törve és a végén egy fekete elszenesedettnek látszó valami látszott és azt hittem, hogy megégett a vége. Ezek szerint nem is biztos hogy el volt égve és biztosan nem volt letestelve, mert azon feszültség van. Ebben szeretném a segítségeteket kérni, mert nem szeretném a levegőben hagyni és úgy hallgatni a zenét. Féltem az erősítőt és nem tudom a vezetékpár funkcióját. Havalaki meg tudná mondani, hogy esetleg mi van a végén, talán tudnám pótolni és ez is jó lehetne. Valamint a kimelegedett ellenállásokat ugyan kicseréltem, de nem vagyok biztos az értékében. Azok előtt azellenállások előtt ott van a 29,4 volt, utána meg 14,6volt van az egyik ellenállással, a másikra más értékűt tettem, mert mást mértem. Itt 19 volt körüli érték marad az ellenállás után. Arra gondoltam, hogy ha tudnám, hogy mekkora feszültségnek kell maradnia az ellenállás után, akkor akár be is állítharnám egy megfelelő ellenállás kiválasztásával. Mondjuk bőven elég lenne, ha valaki megmondaná, hogy azok az ellenállások milyen értékűek gyárilag. Erről is és a piros vezetékről is teszek fel képeket, ha valaki meg tudná állapítani a seszínük alapján. Nekem majdnem ugyanolyanok ezek a színek. Valamint külömbözőnek látszanak a két ellenálláson.
Bocs a hosszúért! Lehet hogy be sem fogadja a fórum.
Jaj! A legfontosabb: Visszaforrasztottam a végtranyókat és kipróbáltam újra. Tök jól működik az erősítőm! Köszi az eddigi segítséget!
(#) Honda130 válasza Honda130 hozzászólására (») Máj 15, 2011 /
 
Az előbbi üzenetemben a három kép közül a másodikat a piros vezeték szemléltetése miatt tettem fel, az elsőt és utolsót pedig a kérdéses ellenállások miatt. Azokról aaz 1w-os ellenállásokról van szó, amik ott hátul keresztben vannak elhelyezve szimmetrikusan a nyákon. Köszönöm!
(#) matyusz válasza Honda130 hozzászólására (») Máj 15, 2011 /
 
Üdv.
Az a vezetéken lógó valami nekem egy NTC-nek tűnik vagy valami hővel kapcsolatos alkatrésznek (hőszonda...). Hővédelem.
(#) steelbird válasza Honda130 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
A piros "vezeték" nem más, mint egy termisztor (hőmérséklet változására változtatja az ellenállását). (legalábbis, általában termisztort használnak)
Ha túlmelegedik a végfokod, akkor ez a termisztor megváltoztatja az ellenállását és a védelem ezt érzékelve beavatkozik. (lekapcsol, vagy némít a végfok, vagy mindkettő, protect, stb... ez már készülék tipustól függ). Értékét viszont csak rajzról tudod kideríteni, vagy kösd vissza.
(ebből az a tanulság, hogy legközelebb nem elvágni, hanem lecsavarozni... )
Az ellenállás pedig (ha jól látom a színcsíkokat) 0,15 Ohm.
(ha barna-zöld-ezüst a csíkok színe sorban)
A 4 színcsíkos színkódokat itt találod
(#) Inhouse válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia Pityu!

Felmerült bennem a DC csatolás, mint lehetséges ok, de nem gondoltam volna, hogy így van megoldva...

Üdv
Inhouse
(#) EcoPityu válasza Honda130 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia!
A piros vezetékpárra kösd vissza a hőfigyelő ellenállást, és rögzítsd a hűtőbordához.
A két ellenállással kapcsolatban: Az a 19V nem jó! Túl sok, gondolom azt mínuszban mérted... A műveleti erősítők általában max +- 18V-ról üzemkészek, a 19 az már sok. Bizonyára abban a 19V-os ágban az ellenállásról a test irányába kötött zéner diódád (15V-os, p.l. ZPD15,vagy ZD15V..) megszakadt, mindenképp pótolni kell egy erősebb fajta 15V-os zénerrel, hogy maximálja a feszültségedet 15V-ra!
Addig így ne használd!

Pityu
(#) EcoPityu válasza steelbird hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia!
Ő nem az emitterellenállatokra gondolt, hanem ott hátul a két kicsire! Ami persze alig látszik, így nehéz beazonosítani!
(#) Honda130 válasza steelbird hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Köszi mindkettőtöknek a segítséget! Az volt a baj, hogy az az érzékelő le volt esve a rögzítéséről és én meg nem is gondoltam, hogy az hőérzékelő. Mivel le volt esve, azt gondoltam, hogy megégett a kábel vége és azért esett le. Mi sem volt egyszerűbb mint tenni rá egy új kábelvéget. Ha a helyén lett volna, akkor lehet hogy azonnal rájövök hogy az egy hőérzékelő. Végül nem így történt.
Ha már tudom, hogy hőérzékelő, akkor tudok mit kezdeni ezzel az információval, mert szerintem is egyértelmű, hogy az NTC. Most ugyanis a két szál ketté van választva és működik az erősítő. Ez egy végtelen nagy ellenállást képvisel, tehát hőre csökkenő ellenállás kell a körbe. Lehet nem így van, de majd megpróbálom, hogy egyszerűen összekötöm próbaképp a két szálat és ha elhallgat, akkor NTC. Az értéke nem lehet túl nagy variáció, mert az ntc érzékelők azt hiszem 1kohm-ig Növekednek, utána PTC érzékelők kezdődnek.
Az ellenállásokat illetően én az égettebb ellenálláson mérek 162ohm-ot, a jobbikon 270 ohm-ot, egy munkatársam a színek alapján mondott 180ohm-ot, most itt van ez a 0,15ohm. Na ilyenkor mi van? Nem probléma a négysávos kódfejtés, csak inkább a színek megállapítása a probléma. Teszek fel még képet, amint én csináltam a két gyári ellenállásról. Sajnos az én gépemmel nem lehet jobbat készíteni.

SDC14686.JPG
    
(#) steelbird válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Úgy látom, mégiscsak az emitter ellenállások azok.
(#) steelbird válasza Honda130 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Ha jól látom, ezek azok a nagy méretű ellenállások, amik a végtranzisztorok lábai előtt vannak a panelen.
Összesen négy végfok van, és mindegyiknél két-két ilyen ellenállás.
Ha azok , akkor mindegyik tranzisztornál van egy ilyen, ezek a tranzisztorok emitter-ellenállásai.
Nézd meg egy ép ellenállásnál a színcsíkokat. De én már az előző képeken is egy épről néztem, s ha jól láttam, akkor annyi, amennyit írtam, vagyis:
1. Barna = 1
2. Zöld = 5
3. Ezüst = x 0,01
4. Arany = 5%
Ez 15 x 0,01 Ohm, azaz 0,15 Ohm, 5% os ellenállás.
(#) PPetya hozzászólása Máj 16, 2011 /
 
Sziasztok!

Kaptam egy M.N.C. Hurricane V400 tipusú autós erősítőt.
Szeretnék hozzá kapcsolási rajzot kérni mert az egyik kondenzátor elszállt benne és nem tudom, hogy milyen értéket tegyek bele.
" C531 " feliratú.
Aki tud kérem segítsen.

Üdv.: Petya
(#) EcoPityu válasza Honda130 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia!
Csak fényképezd már le az erősítő belsejét, és karikázd be, hogy honnan vetted ki!
Mert így csak vita tárgyát képezi!
Bár, ha az emitter ellenállások lennének 160-270ohm-osak, akkor nem szólna, max fülhallgatóval, és a védelem sem oldott volna le feltétlenül. Pláne nem vett volna 4A-t a tápból!

Pityu
(#) EcoPityu válasza PPetya hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Előbb guglizd le mindíg!
Tudod: :google:
Azért ide sem lehet mindent csak úgy feltenni!
(#) Honda130 válasza steelbird hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia nem a nagy lóbaszó ellenállásokkal van bajom, mert azok jók. Én azt a kissebb ellenállásokat mondom, amiből csak kettő van.
(#) Honda130 válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia! A 4 ampert az NTC testrezárása miatt mértem. Az már megoldódott. Most mértem meg, hogy a két szál összezárásakor tényleg elhallgat a zene. Valamint 2,1 kohm-nál elhalgat és az felett újra megszólal. Meglátjuk milyen NTC-t kapok, mert az eredetit felporszívóztam. Max sorba kötök vele egy sokmenetes trimmert.
Készítettem végre képeket, amin kijelöltem a két ellenállást. Bekereteztem mindkettőt.
A zénerről még kérdezni szeretnék, csak most nincs több időm sajnos.
(#) PPetya válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia!

Google-ban nem találtam semmi érdemlegest, ami nekem segítene.

Üdv.: Petya
(#) PPetya hozzászólása Máj 16, 2011 /
 
Sziasztok!

Van egy M.N.C. Hurricane V400-as autóerősítőm. Bemenetet kap, Tápfeszültséget megkapja és mégsem szól. Mi lehet ennek az oka?
Egyenlőre még csak szobában próbálgatom.

Üdv.: Petya
(#) steelbird válasza PPetya hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Ráadtad mind a két pozitív feszültséget?
Világít valami rajta, ami jelezné, hogy működik?
Ha igen, akkor próbáld meg a tápfesz negatív pontját összekötni a bemenet GND -jével. Van olyan erősítő, ami csak akkor szólal meg. Volt több olyan autós erősítő (pl. a Sony némelyik tipusa), hogy külön GND -je volt a végfok nagyáramú részének, mint a bemenő fokozatának. Amíg a rádión keresztül nem kapott a bemenő kör GND -t, nem szólt.
(#) PPetya válasza steelbird hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Igen mindkettő pozitív feszültséget kapott. Igen egy zöld led jelzi, hogy üzemel. Próbálkozom..
(#) PPetya válasza steelbird hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Semmit nem reagál.
(#) steelbird válasza PPetya hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Ha nincs protect, akkor mennie kellene.
(#) PPetya válasza steelbird hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Ha bekapcsolna a protect akkor az a led ami most zölden világít az pirosra vált.
Nem tudom, mit befolyásol az, ha el volt benne durranva egy 100µF/16V-os kondi és kicseréltem 100µF 50V-osra, mert csak ilyenem volt itthon.
(#) DJanosi hozzászólása Máj 16, 2011 /
 
Üdv !Van egy ilyen erősítőm és jovolna beüzemelni ha valaki eltudna magyarázni!
(#) djszega válasza DJanosi hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
avítson ki valaki,ha tévedek,de ez nekem nagyon nem erősítőnek,inkább hangváltónak tűnik...
(#) steelbird válasza djszega hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Jaja, ez annak néz ki..
Következő: »»   68 / 198
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem