Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Minden, ami modell
 
Témaindító: H.Viktor, idő: Nov 28, 2007
Lapozás: OK   59 / 90
(#) Turbina33 válasza pucuka hozzászólására (») Máj 18, 2011 /
 
Rendben,köszönöm!
(#) sanykaraj válasza echo11 hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
Úgy értetem hogy a mechanika meg van csak valamivel kéne távirányítani de nem nagyon értem a programozási nyelveket
(#) echo11 válasza sanykaraj hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
Hello!

Szerintem nem lehetetlen küldetés, még ha egyáltalán nem is programoztál az életedben. Azt tanácsolom, hogy először vegyél egy programozót (AVR re tudok küldeni egy nagyon jó linket vateráról de még így is 3000 Ft) és egy attiny13-at, mivel ezen nagyon jól lehet gyakorolni, és ha még azután is meg akarod csinálni a távirányítást, akkor az említett motor maghajtó IC-nek is megfelel.

Szerintem a legfontosabb az, hogy biztosan tudd, hogy meg akarod-e csinálni, mert nem olcsó. Bár ha jobban belegondolok, akkor még így is olcsóbbra jön ki az egész, mintha megvennéd (programozót beleértve).

Amúgy ha rá szánod magad, akkor szívesen segítek (nem vagyok én sem egy profi) és van itt egy direkt erre való topic és még egy csomó nálam sokkal hozzábbértő segítőkész ember.

És szeretném még megkérdezni, hogy milyen gépbe akarod belerakni (fizikai méretek)? Csak mert nem hiszem, hogy egy ilyen kombinációval szalagvadászatot lehetne csinálni, mert ahhoz túl lassú, de nagy (~1,5m-es fesztávú) gépekbe már biztosan megy, mert ugyan nem tudom, hogy milyen súlyú a mechanikád, de olyan teljesítmény/gyorsaságot nem nagyon tudsz elérni, mint a boltival. Itt azonban fenn áll az a lehetőség, hogy tuningold. Itt arra gondolok, hogy nem is sok összegért már rárakhatsz az aljára egy tálvolság mérő szenzort, amit 1-2 mp-enként ellenőriz, és nem engedi egy bizonyos magasság alá a gépet vagy megnyomsz egy gombot és a gép elkezd körözni, amíg te nem érsz rá (ehhez még plusz alkatrész sem kell).
(#) sanykaraj válasza echo11 hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
Sajnos fényképet nem tudok felrakni mivel nincs fényképezőm de egy 36 éves szlovák gyártmányú modell eredeti alkatrészekkel bár néhány modern anyag is van benne eredetileg egy CO2 modell lenne motorral de az évek során propeller és motor tervrajzok híján nem tudtam eredetiben összerakni ezért kicsit átereztem:
fesztáv 55 cm és 11cm széles a szárny kétfedelű
az egész gép 55 cm hosszú a törzs csak 39
a farok 10 cm 8cm
a hátsó vezérsík 25cm 11 cm
két darab ijen motor melyet mellékeltem a PC van egyelőre a propellereket tesztelem úgy tervezem amint meglesz a tökéletes verzió akkor egy műanyag vonalzóból kivágom és véglegesítem a formát ehhez is ha valakinek van valami tanács a köszönöm
a gép sújt illetőleg nem tudok adatokat de találtam egy képet ez hasonlít legjobban az enyémre és kösz az infókat majd megyek hétfőn és veszek egy programozott azt majdcsak lesz belőle valami
(#) echo11 válasza sanykaraj hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
Hello!

Neked van 3fázisú motor vezérlőd vagy azt a képet nem te csináltad?

Szerintem szervonak nem kellene brushless motor berakni, mert oda már szinte "pocsékolás", és elég komplikált a vezérlése, elvileg nagyobb nyomatékra is képes a kefés motor(de nem vagyok biztos), és nem is kell oda nagy teljesítmény ezért kisebb lehet a tömege is.

Ha elfogadsz még egy tanácsot akkor ne élből a hestore-ban vedd meg a programozót, mert nagyon drága és neked is kell összerakni inkább keress rá a vaterán (stk500 ha jól emlékszem, az eladó nagyon rendes zombee a felhasználóneve).Az AVR-t pedig a hq-elektronik ban is érdemes megnézni.

Amúgy én egy sry-féle first stage-et próbálok megcsinálni (már ha ismered).
(#) zolika60 válasza sanykaraj hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
36 éve nem volt Szlovákia.
(#) sanykaraj válasza echo11 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Nem ijen a motorom csak hasonló és amúgy csak két kivezetéses és nem három de kösz a tippeket
(#) echo11 válasza sanykaraj hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Hello!

Tehát akkor neked valami egyenáramú valószínűleg kefés motorod lehet. Most azt találtam ki, hogy ha összetakom a gépet, akkor csak minden kormány nélkül feldobom, úgy hogy csak az akku meg a főmotor van benne (persze időzítő áramköt is). Így meg tudod nézni, hogy egyáltalán repül-e és kellene-e másik motor bele, mert ha csak egy sima kefés motorod van, akkor lehet, hogy nem tudja a megfelelő fordulatot és megspóroltál egy csomó munkát, mert lehet hogy bele kell tenni egy gyorsító áttétet vagy esetleg egy új motort kell átépítened. Persze ez a terv nem veszélytelen, de ha egy AVR-t használsz időzítőnek, akkor a fordulatot is tudod állítani, így egy kicsit jobb.
(#) sanykaraj válasza echo11 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Tudom de 12 voltos nagy fordulatszámú motorom van de voltak tervek ara, hogy lesz áttétel de ez nem lett megvalósítva és én is kipróbáltam csak motorral és egész jól repült de megfelelő pro-perelek híján nem emelkedett 2-3méternél magasabbra de ha tudnál képeket küldeni az jó lenne, kíváncsi vagyok te, hogy halac hátha elles ehetek valamit
ja és milyen adót használsz
(#) echo11 válasza sanykaraj hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Hello!

Akkor most már "csak" programoznod kell... . Képet nem hiszem, hogy kellene küldenem mert igazából sehol sem vagyok az elektronikával a gép készülésében meg szerintem nem tudnék újat mutatni neked azok alapján amit írtál. Szóval te már meg is előztél .

Szerintem ott nem a propeller alakzattal van a gond, esetleg megpróbálhatnál egy bizonyos fokú csavarást a propeller "tollain". Inkább a fordulatra tippelnék, de ha rákeresel a motor sorozatszámára akkor lehet, hogy találsz róla adatokat. Illetve lehet, hogy az is gond, hogy nem mozgattad a magassági kormányt a távvezérlés hiánya miatt.

Adó vevő párnak RFM01(adó) és RFM02(vevő)- modulokat használtam. Ez is egy fontos pont, mert ezek adhatnak további fejlesztésre lehetőséget. Ezek alapvetően nagyon jó árban vannak (HQelektronikban (~800/darab), de csak adásra illetve vételre jók. Viszont a duplájáért már tudsz venni adóvevő modulokat egybeépítve. Ennek azért van jelentősége, mert ha például nagyon precíz vagy és egy nagy értékű gépet küldesz fel, akkor nyilván nem szeretnél semmi váratlan eseményt. Az ilyen modulokkal nem csak te tudsz adatot közölni a géppel, hanem a gép is tud infókat küldeni a távirányítódra (pl.:akku merültség állapot, motorteljesítmény, oldalkormány-magassági kormány állapot...). Azonban én inkább az adó-vevő párt ajánlanám, mert szerintem valamennyivel egyszerűbb a programozásuk, és olcsóbbak is. Egyébként ezek adatküldésre valók, így a vevő onnan tudná, hogy mit kell csinálnia, hogy összehasonlítja a kapott adattal, és ha ráismer, akkor az előre végrehajtott eljárást csinálja meg.
(#) Novak válasza echo11 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Ezek a rádiós modulok tényleg jó dolgok, de nagy értékű gépet nem bíznék rá semmiképp. Két okból sem: az egyik, hogy ez a sáv meglehetősen telített, nagyon könnyen összeszedhet valami zavart a vevő. Sok a zaj, 50-100 méter környékén már nagyon nehéz hibamentes adatátvitelt produkálni. Másrészt ezek a gyári modulok nem többszáz méteres hatótávra vannak kitalálva, márpedig egy repülőgépnél a 200 méter az nagyon a minimum, amit illik tudni, de az tényleg alsó határ.
Értem én, hogy az áruk meggyőző ezeknek a moduloknak, de amit megspóroltok egy ilyen 433 MHz-es adó-vevő pároson, azt nagyon hamar megfizetitek a gépek újjáépítésén.
Érdemes lenne esetleg saját adó-vevő párost építeni, megfelelő teljesítménnyel, megfelelő frekvencián.
(#) sanykaraj válasza echo11 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
nos nekem 1 évembe telt megépíteni a gépet
a mostani formájára de ezket az ado vevös dolgokat most nem nagyom vágom mondthatni nem is igazán értem
Idézet:
„gyébként ezek adatküldésre valók, így a vevő onnan tudná, hogy mit kell csinálnia, hogy összehasonlítja a kapott adattal, és ha ráismer, akkor az előre végrehajtott eljárást csinálja meg.”

de ha tudnál részletesebb infókat adni vagy egy kapcsolási rajzott aminek a nyomán el tudok indulni a megvilágosodás felé az sokat segítene
(#) nemgyuri válasza echo11 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Bocs, hogy beleszólok a tervezési ötletekbe, de..
Ezek a modulok kapcsolójelek átvitelére jók, kis távolságra. Modelirányításra servókra szükség lesz, ~2000 Ft-tól lehet kapni ilyeneket. (kicsi, könnyű, megbízható) Ezek PPM jellel vezérelhetők, amit ezek a modulok nem tudnak átvinni. Mindenféle kiegészítő elektronika pedig súly! A kormányok mozgatása elvileg actuátorral is megoldható lenne, de ebben a méretben már nagyon energiagényes és nehéz. (a vezethetőségről nem is beszélve) A gyári rádió sajnos nem olcsó, de ha építeni akarsz, található a neten néhány használható. (A kefés motorokhoz nem gyorsító, hanem lassító áttétel kell.)
(#) echo11 válasza sanykaraj hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Szia!

Igazából az a szép az elektronikában, hogy minél komolyabb a technika, annál kevesebbet kell érteni magához az elektronikához, viszont annál többet az informatikához. Ezt a szerkezetet nem úgy kell elképzelni, mint egy bonyolult áramkört, hanem mintha LEGO-z nál. A gépedbe az akkun a mechanikán és a motorokon kívül csak az AVR-t/eket egy motor vezérlő IC-t meg egy nagyobb tranzisztort kell berakni.

Nem tudom itt pár hozzászólásban elmesélni, hogy hogyan is néz ki ez az egész (és ahogy már mondtam is nem vagyok olyan nagy ember, hogy másoknak tanítsam), ezért mondtam, hogy első körben vegyél csak egy attiny13-at egy programozót meg pár ledet 330ohm-os előtét ellenállással. Ha ezek megvannak, akkor olvasd el Fizikus cikkeit a Will-i építéséről és próbálgass ledeket villogtatni, majd gyakorold a bemenetek használatát és így sorban... Gyakorlatilag én is innen tudok mindent, amit tudok. Sajnos egy hét alatt nem hiszem, hogy el tudod érni ezeket a terveket, de 1 hónap alatt, már biztosan fog repülni, ha próbálkozol.

A legfontosabb az, hogy ha nem is érted próbálkozz. Igazából nem lehet elrontani (ha nem állítasz át semmit az AVR-en, amit egy rámásolt programmal nem lehet elállítani szerencsére). És a másik az, hogy kérdezz. Hozzám nyugodtan írj (csak attól félek, hogy az én tudásomat hamar kímeríted ) , de rengeteg adatlap és más Hobbielektronikás tag is segít neked.

Ezek miatt most nem taglalnám, hogy milyen elven is működik az adó-vevő. Remélem nem vettem el a kedved, de minden kezdet nehéz. Egyébként miután elkezded az AVR-ezést már minden ki fog tisztulni.
(#) borvendeg válasza echo11 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Van cikk is az adó-vevő modulokról. Talán fizikus írta. De ennek már köze nem lesz a hagyományos modell vezérléshez. Én digitális modell vezérlésnek hívtam. Rengeteg gond volt a zavarokkal. Kétlem hogy 1 hónap alatt elkészülne kivéve ha más dolga nincs. Mi fél évig csináltuk ketten egy és eg tanárral. De persze lehet mi voltunk bénák és másnak fele idő...
(#) echo11 válasza nemgyuri hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Szia!

Köszönöm a pontosításokat, de azért van 1-2 dolog, ami szerintem félreértettél vagy (ez a valószínűbb) nem írtam le érthetően. Én a modulokkal és az AVR-ekkel egy adat kapcsolatot akarok létrehozni a gép és a távirányító között. Pl: az adó elküldi ezt a szót: JOBB az vevő veszi és megnézi, hogy talál-e ennek megfelelő utasítást. Ha igen, (ebben az esetben a jobbra fordulást) akkor a vevő-AVR megfelelő lábaira kiadja a magas jelet, aminek következtében a rá kötött motor fordul és behúzza az oldalkormányt. Majd vár a következő adatra. Ha például a motor lassítására ad utasítást, akkor a vevő-AVR megfelelő lábán megjelenik a magas-jel, és a motor vezérlő AVR interruptjában csökkenti (vagy növeli) a komparátor értkét. Majd a vevő AVR várakozik, miközben a főmotor vezérlő AVR-ben, már a változott komparátor értéket használja.

Így összesen 2 AVR kell az egészhez plusz egy L239D IC, ami a szervonak való motorokat pörgeti a megfelelő irányba (hiszen pl. a magassági kormányhoz 2 forgási irány kell.

Egyébként a kérdés lényege pont az, hogy saját vezérlést kellene építeni.

Igyekeztem csak a legfontosabbra kitérni, hiszen pl. ha nem kefés motor van, akkor nyilván nem a komparátor értékét kell növelni, hanem a tekercsek bekapcsolásának sűrűségét.

Igyekeztem a legtisztábban leírni, de sajnos ez túl hosszú ahhoz, hogy ide leírjam mindenre kitérve.

De köszönöm, hogy rákérdeztél, mert így már tisztább lett a kép.
(#) echo11 válasza borvendeg hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Hello!

Gondolom, hogy nagy kihívás de aki 1 évet dolgozott a gépen, annak lehet, hogy megéri. Amúgy milyen modulokat használtatok és hogyan sikerült a problémát megoldani? Én most nyárra tervezem, hogy elkezdem összerakni és ezért nem jönne rosszul pár tipp.
(#) borvendeg válasza echo11 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Sorosan kommunikáltunk volt egy meghatározott adatcsomag. Egy előre hárta byte egy bal jobb és egy szinkron. 0-256-ig voltak a számok 127 áll egyhelyben 256 fullgáz előre stb. Illetve volt egy szinkron byte is értéke 1 volt és így tudtuk melyik az első második byte. A zavarokkal nem tudtunk mit kezdeni. A megoldás a BT lett. 434MHz-en rettentő milyen sok a zavar.
(#) echo11 válasza borvendeg hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Hello!

Értem. Én pont 434-es modulokat vettem . Kíváncsi leszek erre... Amúgy elvileg itt a fórumon olyanokat olvastam, hogy nem-nagyon van ilyen gond ezekkel a modulokkal, mert sok egyéb "okosítást" is beleraktak, de ezek után már kezdek félni. Egyébként az előbbi hozzászólás megállja a helyét (ahol az elvet írom le)?
(#) borvendeg válasza echo11 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Az elv jó de ne szavakban. Számokban gondolkozz Kevesebb adatforgalom jár több információval. legyen egy szinkron byte értéke 00000000 ezt az értéket semmi más nem veheti fel. Legyen egy előre-hátra 0-256 127 egyhelyben áll kisebb hátra nagyobb előre. legyen egy bal-jobb 127 közép kisebb bal nagyobb jobb. Innentől kész a kommunikáció. Ha ez megy mehetnek bele a zavarvédelmek. Én egy nagyjából 20éve smodult használtam. Nem ismerem az ujakat.
(#) echo11 válasza borvendeg hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Hello!

Az már jó régen volt (nem is éltem még akkor) .

Még nem kezdtem el komolyabban foglalkozni a modulokkal, csak ajánlások alapján választottam ki, és eddig a példakódokat nézegettem, szóval nincs igazán rálátásom. Gondolom azóta csak fejlesztettek valamit.

Köszönöm a választ.
(#) sanykaraj válasza echo11 hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Nos 45 50 perc olvasás után miután elolvastam az adatlapját az attiny13 nak hát nem is igazán hiszem hogy nekem szükségem van ere.? neked meddig tartott tar eljutni odáig,hogy villogjon a led? Hát ha tudnál tapasztalatokat megosztani vagy hosszabb szövegeket írni és esetleg nem férne ki a fórumra nyugodtan írj emailt nagyon sokat segítene ja és milyen programmal lehetne megakadályozni azt hogy elállítsam a programozott és milyen programozott ajánlasz vagy használsz ez nagy segítség lenne
(#) echo11 válasza sanykaraj hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Hello!

Én még nem olvastam el az adatlapot, mert szerintem felesleges ezzel eltölteni az időt első körben, mivel igazán akkor fogod megérteni, ha használod és elsőre csak káosz (az adatlapot csak a beállítások miatt néztem meg pl.: a PWM módok)... A ledvillogtatásig eljutni nem sok idő, először az is jó, ha csak másolt kódokat használsz, hiszen ez nem vizsga, ahol fejből kell tudni mindent, főleg úgy, hogy nem is nagyon programoztál előtte. Így elsőre az is szép, ha jól rákötöd a programozót az AVR-re és egy nagyon egyszerű példaprogramot ráraksz, mert ez azt jelenti, hogy minden jó és sikerült minden programot feltenned (az utóbbival én egy hetet szórakoztam, mert mint kiderült rossz verziót szedtem le). Írok egy email-t egy linkkel, ahonnan tudsz venni programozót.
(#) sanykaraj válasza echo11 hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
:google: Amúgy nincsen valami könnyebb nem programozott vezérlésű táviránytó
(#) echo11 válasza sanykaraj hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Hello!

Amit a boltban veszel, az is hasonló elven működik. Szóval ezen a nyomon érdemes elindulni, de van egy IC Pár, ami pár csatornás vételt biztosít, de inkább olvass visszafelé, mert én csak olvastam róla és nem vagyok biztos benne.
(#) borvendeg hozzászólása Máj 21, 2011 /
 
Modellezők!
Létezhet lipo-őr 1 cellához?
(#) nemgyuri válasza borvendeg hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Létazik! Minden telefon akkuban benne van, legalábbis amit eddig szétszedtem benne volt. Túltöltés és lemerülés elleni védelem.
(#) nemgyuri válasza echo11 hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Szia!
Megpróbálom pontosítani amire gondoltam: Az AVR-rel vagy PIC-kel nagyon okos vezérlést össze lehet hozni a vevőben, ez rendben van. A kormányfelületek mozgatásához nem elég azt mondani neki, hogy jobbra, hanem azt, mennyire. Tehát szükség lesz visszajelzésre, ezt a servókban egy potival szokták megoldani. Gyári servóban (poti, motor, fogaskerekek, ház, elektronika) 8-15g-ból megoldják. Szerintem itt lesz a legnagyobb gond. A vevőtől jövő adatok feldolgozása átalakítása valóban csak programozási kérdés. A motor és servók AVR-a (PIC-es) vezérlése "sima ügy". A teljesítményfokozatok már sokkal nehezebb kérdés, nem kapcsolástechnikailag, hanem súly ügyben. Van mégegy dolog amin el kell gondolkodni a zavarmentes hatótávolság. Ezt sajnos tapasztaltam, pedig gyári vevőt használtam. Néhány géptörés után (GWS vevőm volt) vettem JETI vevőt, amivel már nem volt probléma látótávolságon belül.
Tehát a fő probléma amit meg kell oldani a súly és a hatótávolság. Sok sikert!
(#) echo11 válasza nemgyuri hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Hello!

Igen, tudom. Sajnos tényleg ezek a buktatók az egészben...

A szervo-vezérlést úgy gondoltam, hogy nem olvasnám vissza egy potin, hogy hol tart, hanem egy meghatározott fordulatszámot fordulna mindig, és kapna egy értéket. Pl.: ha oldalkormányt nézünk: lenne 5 állása. Megkapná a hozzá tartozó változó az 1-es értéket, ha teljesen bal oldalon van 2-est, ha kicsit beljebb,de bal oldalon 3-ast, ha középen, 4-est ha kicsit jobbra, 5-öst ha teljesen jobbra. A távirányítóval csak a változók értékét csökkenteném vagy növelném, majd megvizsgálná, hogy minden szervo úgy áll, ahogy kell-e és ha nem, akkor beállítja. Ez nem túl pontos, de ha azt nézzük, hogy csigákkal van megoldva, és kellő sebességgel forgatom a motort, akkor nincs akkora lendülete a forgó résznek, hogy odébb húzza, mint ahova kellene.

A teljesítményvezérlésre vettem egy spec. IC-t, olyat mint amit Fizikus is használt will-i-hez (a szervókhoz kell, mert ezzel könnyen lehet a forgásirányt váltani). A főmotor elé, meg valami nagyobb kapcsolóáramú tranzisztor kell, egy bázisellenállással ellátva.

Sajnos a zavarvédelemre max. annyit tudok kitalálni, hogy ha mondjuk a vevő nem kap vezérlést ~5 percig, akkor magától elkezd körözni, és esetleg valami leszállás féleséget is produkál. ("a nem kap jelet"-en azt értem, hogy 5 percig nem kap értelmes vezérlést).

De sajnos ezek csak elméleti problémamegoldások, majd kiderül, hogy megy-e a valóságban is.

Egyébként te építettél már hasonlót? Mert akkor szívesen fogadnék egy-két tanácsot.
(#) sanykaraj válasza echo11 hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Nem tudom a suj annyira nem gond ha okosan terveztek csak mindent át kell gondolni hogy honnan hová szettnéd kötni és nem kel olyan vastag kábeleket használni én pl 5 rézszálat sodortam ősze és néhol megcineztem a jobb vezetésért de ennyi és minden felesleges súlytól megszabadítottam de ha van valamilyen ötletetek a távirányítás le egyszerűsítésére és a zavarmentes távirányításra mert nem szeretném ha valami zavar miatt lezuhanna a repülő
Következő: »»   59 / 90
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem