Fórum témák
» Több friss téma |
Tartóoszlop csere tűzi horganyzottra, ha szükséges/kell.
Sziasztok,
mekkora terhelhetőségű aljzatot kell beépíteni egy készülékbe? Mi alapján dönti el a gyártó? Zavarszűrős IEC aljzat kapcsán jött elő a téma, miközben beszélgettünk. Véleményem szerint a készülék fogyasztásához kell méretezni, de kollégám nem zárja ki azt az eshetőséget, ha 3A-es terhelhetőségű IEC zavarszűrős aljzat kimeneteinek két (L-N) kapcsa záródik rövidre, tegyük fel pont 12A-rel a 16A-es hálózaton. Én azt mondtam erre, hogy egyrészt a megszakító mágneses érzékelője gyorsabban leold szerintem, mint hogy szétégjen az aljzat, másrészt egy ilyen szűrő cseréjére úgyis meg kell kérni az érintésvédelmi felülvizsgálatot és majd az jegyzőkönyben rögzíti a szakvéleményét, tehát ha elfogadja, akkor kész. Mit gondoltok?
Ha a hálózathoz kellene méretezni bármilyen fogyasztó bármely paraméterét, akkor ha következetesen alkalmazzuk a törvényt, és feltételezzük, hogy 16A nál nagyobb terhelhetőségű konnektor nincs ( de biztosan lesz) , már a kábelnek is legalább 2mm2 keresztmetszetűnek kellene lenni.....
Köszönöm a válaszod, akkor egyre gondoltunk.
Annyi javítás a lenti szövegemhez, Idézet: „egyrészt a megszakító mágneses érzékelője gyorsabban leold ” hogy természetesen a megszakítást nem a 12A-re értem, hanem ha meghaladja a zárlati áram a megszakító névleges értékét a megfelelő ideig. Előállhat olyan eset viszont, hogy nem lépjük át ezt az értéket viszont az IEC aljzat terhelhetőségét túllépjük. Így az túl tud melegedni, esetleg kigyulladhat? Erre lenne megoldás az olvadóbiztosítékkal ellátott aljzat, de jelen esetben nem fér el.
Sziasztok,
A szakértő véleményetekre/ötleteikre vagyok kíváncsi. Nem vagyok teljesen fogalmatlan, de nem vagyok villanyszerelő. Van egy probléma, és mielőtt szakembert hívok, elvégezném az egyszerűbb ellenőrzéseket, hátha szűkíteni tudom az okokat. Szóval: újépítésű házról van szó (2015 dec.). Lámpát cseréltem, lenyomtam a kismegszakítót. Csere közben összeért a föld és a nulla, mire leoldott az egész házra a FI relé. Később konnektorokat, kapcsolókat cseréltünk a házban, és a lakás minden pontján ugyanez történik: ha a nulla és a föld összeér, az egész házban lemegy az áram (függetlenül attól, hogy az adott áramkörre lenyomtam a kismegszakítót). (Talán ettől független probléma, talán nem: az egyik áramkörnél gyakran lekapcsol a 13A-es kismegszakító, a rá kötött fogyasztók alapján nem indokolt módon) Azt gyanítom, ez nem normális. Villamosmérnök segítséggel komplexebb méréseket is el tudunk végezni. Mi a véleményetek? Köszönöm! András
Szia!
De, ez teljesen normális. Ha összeérinted a védővezetőt a nullával, akkor hibaáram keletkezik a Fi-relén, ha van ráköve fogyasztó (itt ez teljesül, mert az egész lakás FI-reléjéről beszélünk). Teljesen mindegy, hogy egy egy kört lekapcsoltál a kismegszakítóval, a nullára és védővezetőre ez nincs hatással. Ha áttanulmányozod a működését, magad is megbizonyosodhatsz erről. A hozzászólás módosítva: Márc 7, 2019
A FI-relé leoldása természetes.
A 13 A-es kismegszakítót ki kell cseréni egy új 13 a-es kismegszakítóra, figyelembe véve a karakterisztikáját is. tehát ha "B"-s akkor "B"-re szabad. Ha van motorikus fogyasztó, akkor lehet szükség a "C" karakterisztikára.
Már csak az a kérdés, milyen fogyasztó. Vannak olyanok, amik szeretnek indulásnál sokat "enni". Bár ezt egy jó megszakítónak el kellene viselni.
Sinka Balázs, gyuszo, proba: köszönöm, teljesen világos. Akkor csak elültették bennem a gyanút. Festők pl. lámpákat szereltek le-fel egy hónapja, és szóltak, hogy ez "nagyon nem normális", "máshol nincs ilyen", "nem kéne potenciálkülönbségnek lennie", hasonlók. Nem bántani szeretném őket, csak gondolom valami oka van, hogy ezt mondták. Pl. más villányszerelési módszerrel lehet más az eredmény? Függhet attól pl., hogy a földet hogyan kötik be? Vagy csak egyszerűen más házakban nincs FI relé?
A 13A kismegszakítóról: C karakterisztikájú. Összesen 9 konnektor van rajta: 7 kislámpa LED-égőkkel, bébiőr, apróságok. Hébe-hóba porszívó, ventillátor. Ami komolyabb: vasaló, illetve egy 2. mosógép, de ez utóbbi hónapok óta nincs is bedugva (a vasaló használata enélkül is lecsapja ezt a kört). Ha a vasaló és/vagy mosógép megy, általában 1 perc+ után megy le a kismegszakító, a karakterisztika gondolom akkor nem annyira lényeges. Lehet, hogy hibás, cseréltessem ki a kismegszakítót? Vagy van más javaslatotok? Ui: ugye jó az intuícióm, hogy a mosógépet egyébként is külön körre kellene rakni? Nagyon köszönöm.
Vagy az egész házat/lakást áramtalanítják, és nem csak a szobát, vagy, amit a legvalószínűbbnek tartok, kétsarkú kismegszakítót alkalmaznak, így a nulla sem jut el a lámpához, dugaljhoz, nyugodtan lehet a kábeleket rövidíteni. De az biztos, hogy nem ismerik az ÁVK működését.
Akaszap: ne vedd sértésnek, de hogy valaki villamosmérnök, az még nem jelenti azt, hogy a villanyszerelés alapjaival tisztában van. Ők általában ennél "magasabb" témákkal foglalkoznak. A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2019
Üdv.
A lakások úgy tűnnek rendben vannak, 1 fázisú FI relék berakva. Teljes káosz a szuterén szinten van. Innen van ellátva az 1 fázisú kútszivattyú is. 3 fázisú FI relé kivéve. Bármely konnektorba csatlakoztatva az automata mosógép ezen a szinten, elindítás után,cca. fél másodpercenként lüktetni kezd az összes világítás fényereje ugyanitt. Azonos ütemben ahogy kattog a mosógép. Gondolom be akar kapcsolni valamit, mondjuk a fűtőszálat esetleg... A fűtésleállásakor jóval kisebb mértékben, viszont magasabb frekin villog ugyanazon világítás pár másodpercig. Jövő héten folyt.köv. Szeretném megkérdezni ez milyen típusú, szintű hiba? A hangulatom elment a hétvégére. A mesterek megérkezése előtt talán tudtok valami kis vigasztalót...
Ez akár tűzveszélyt is jelenthet!!!
Tehát nagyon rossz kötés lehet valahol a szuterénben és ezért bizonytalan, lecsökken a dugaljban a feszültség a terhelésre. Szerintem nem a mosógép a hibás, hanem a hálózati megtáplálás. Próbáld ki a mosógépet a földszinti hálózaton, vagy onnan vigyél neki 230V-ot hosszabítóval.
Igen kipróbáltam más konnektorból, teljesen normál lement a mosógépen a program.
A hibás(?) konnektorba steklámpa, majd hajszárítóval ugyanott növelt terhelésnek megfelelően szépen halványult a lámpa fénye... Köszönöm szépen a válaszod.
Már csak egy kérdés, a nulla vezető rendesen be van e kötve, ha nem , akkor ezt a próbát nem eröltetném, mert valahol meg túlfeszültséged lehet.
A mosógépszervizes javaslata volt, mivel nagy ohmikus ellenállást feltételezett valahol.
Általában van valahol túlfeszültségem, vagy a próbakor a terhelés növelésével nő meg a feszültség valahol? Idézet: „a terhelés növelésével nő meg a feszültség” Ez csak akkor lehetséges, ha a hálózatban valahol negatív ellenállás lenne. Ez lenne az igazi perpétum mobile, azaz az igyenenergia.
3 fázisú rendszerben, hiba esetén az egyik fázist terhelve a másik fázis feszültsége emelkedhet, erre gondolt... Proba előtte egy hsz-sal erre utalt.
Ez igaz, de előtte próba leírta, hogy akkor baj van a nulla vezetővel. Ezt mondta a mosógép szerelő is, csak nem konkrétan, hanem általánosságban. Ilyenkor nem visszakérdezni kell, hanem őrült módon hibát keresni, vagy ha nem értek hozzá, villanyszerelőt hívni.
Nincs itt némi ellentmondás?
1. Bármely konnektorba csatlakoztatva az automata mosógép ezen a szinten, elindítás után,cca. fél másodpercenként lüktetni kezd 2. Igen kipróbáltam más konnektorból, teljesen normál lement a mosógépen a program. A hibás(?) konnektorba...
Elnézést, az kimaradt, hogy az egyik lakásból hosszabbítóval lett ellátva a mosógép.
Természetesen nem használjuk azon a szinten a konnektorokat.
Kivéve a kazántérit, mert arról megy a kazán. Viszont a kazán leállása után pár másodpercig kissé mindig vibrál a világítás ezen a szinten... Egyébként amennyire látom a nulla vezetőkkel vannak gondban a mesterek. A szuterén és az egyik lakás biztosítékai egy dobozban voltak, rendben működött minden. Mivel ez nem helyes, két dobozra osztották szét. A lakásnál rendben(?) minden. Ha csak a lakás fogyasztóit drótozták volna külön dobozba, szerintem a szuterén talán rendben lenne most is. A szuterén a régi felállásban 3 körre volt osztva, felcímkézve. A kazántér szintén külön biztosítékon, a kerti szivattyú ugyanígy elkülönítve felcinkézve stb. Csak remélni merem, hogy hasonló módon lesz szerdán a munkálatok befejezésekor átadva. Idézet: „Egyébként amennyire látom a nulla vezetőkkel vannak gondban a mesterek.” Erre szoktam azt mondani, hogy a PEN szétválasztás a Nulla kötés ezért jobb, hogy plombált helyen van, mert ha baj van, túlfeszültség miatt készülékek mennek tönkre a felelősség így egyértelmű, hogy kié, ki kötötte.
Föld kábelen jön be a 3 fázis egy alumínium dobozba jelenleg.
Szerdán ez a doboz ki lesz cserélve egy nagyobb műanyagra, utána egy kisebb műanyagdobozban csatlakozik a 3 méteres keresztföldelő, és itt lesz kialakítva a PEN vezető. Innen újrakábelezés lesz az órákhoz.
Én így oldottam meg egy 30x30 dobozban :
Ez lett belőle. 3 méteres keresztfővel.
A szuterénben a 3 fázisú FI relé nem lett berakva. Az itt lévő kútszivattyú és bojler/mosógép 1 fázisú FI relével lett ellátva. Mindhárom lakás FI relével felszerelve.
Mit látunk itt? Pontosítok: szerinted mit látunk itt?
A hozzászólás módosítva: Márc 14, 2019
Köszönettel vennék egy megerősítést, hogy jól tudom-e, az egy fázisu rendszerben, az előzetes amper, ellenállás, feszültségesés számításakor, a becsatlakozási pont és a végpont(fogyasztó) közötti távolságot kétszeresen kell venni a vezetékhossz megadásánál.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |