Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Autó ablaktörlő vezérlése PIC12F675 kontrollerrel
Autó ablaktörlő vezérlése PIC12F675 kontrollerrel
Szerző: potyo, idő: Jún 24, 2009, Olvasva: 34760, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Lapozás: OK   2 / 5

    A kapcsolási rajz: (kattints rá a nagyobb mérethez)

 

    Először jöjjenek a rajzon található jelölések jelentései:

    I - amikor az intervallum üzem be van kapcsolva, akkor itt 12V mérhető.
    53C - amikor a mosóvízfecskendező motorja be van kapcsolva, akkor itt 12V mérhető.
    31B - ide jön a végálláskapcsoló jele. Ha a törlők az üvegen vannak, akkor itt 12V mérhető.
    15 - akku plusz, a gyújtáskapcsoló utáni részről, hogy kikapcsolt gyújtásnál az áramkör ne fogyasszon.
    53E - az ablaktörlőmotor lassú (vagy egyetlen) fordulatához tartozó kivezetés.
    31 - akku minusz. (test)
   
    Az áramkörben a feladatokat a PIC12F675 mikrokontroller kezeli. A kontroller tápja a klasszikus 78L05 feszültségstabilizátorral van megoldva, előtte RC szűréssel, hogy a bejövő magasfrekvenciás zavarok ne jussanak az áramkörbe. A bejövő jeleket egyszerű feszültségosztó illeszti a PIC számára megfelelő szintre. Az 53C lábra a dióda azért kell, mert arra a pontra egy motor tekercse csatlakozik, és a motor kikapcsoláskor visszarúg, ami megbolondíthatja (meg is bolondította) az áramkört. Ennek a diódának ugyanaz a szerepe, mint a tranzisztorral kapcsolt reléknél, a relével párhuzamos diódának. A 31B lábon a kondenzátor szintén szűrő szerepet játszik, hogy az ezen a ponton esetleg előforduló induktív tüskék ne tudják programozás üzemmódba vinni a kontrollert, mivel ezen a lábon a táp felé nincs védődióda.

    A Q5, R6, C6, D2, D3 és C7 alkatrészek töltéspumpát képeznek az N csatornás FET működtetéséhez. Azért választottam az N csatornás FET-et, mert ezeknek sokkal alacsonyabb a csatornaellenállása, mint a P csatornás társainak. Egy zárt dobozba beépítve előnyös az alacsony disszipáció, még ha ettől egy kicsit bonyolultabb is az áramkör. A lényeg, hogy amikor a Q5 vezet, akkor a C6 feltöltődik közel 12V-ra a D2-n keresztül, majd amikor a Q5 nem vezet, akkor a C5 töltésének egy része az R6 ellenállás és a D3 diódán keresztül áttöltődik a C7 kondenzátorba. A bekapcsolás után kb. fél másodperccel már 20V mérhető a C7 kondenzátoron (a betáp ekkor 12V), ami már elegendő tartalékot biztosít a FET Gate-Source átmenetén a bekapcsoláshoz (8V). Járó motornál ettől valamivel nagyobb, kb. 10V jut a Gate-Source átmenetre. Az R4 ellenálláson keresztül jut el e vezérlőfeszültség a FET-re, feltéve, hogy a Q3 tranzisztor nem húzza le a FET Gate-jét. Ha Q3 lehúzza, akkor FET-en nincs vezérlőfeszültség, tehát az ablaktörlő leáll. A D4 dióda szintén azért kell, hogy a FET kikapcsolásakor a motor áramát átvegye, és így megóvja az áramkört az induktív visszarugástól.

FET-nek megfelel IRF1010, IRF1405, IRFZ48 is, de bármelyik hasonlóan alacsony csatornaellenállású tipus. BC337 helyett mehet pl. BC237, BC546, de szinte bármilyen NPN tranzisztor megfelel.

5%-os ellenállások megfelelőek az áramkörhöz, nekem egyes értékekből csak 1%-os volt itthon, ezért láthatóak a képeken ilyenek. A C4 és C6 kondenzátorok elég, ha 16V-os tipusok, a C7 viszont legyen legalább 25V-os. Túl nagy feszültségűt ne válasszunk, mert nem fog elférni.


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   2 / 5
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem