Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Építsünk csöves gitárerősítőt
Építsünk csöves gitárerősítőt
Szerző: Abukodonozo, idő: Aug 11, 2014, Olvasva: 28649, Oldal olvasási idő: kb. 3 perc
Lapozás: OK   3 / 6

Kétféle gitárerősítő létezik: amerikai és európai Na jó, ennél egy egy kicsit komplikáltabb, de így is kimeríti a történelmet formáló legnagyobb gyártókat: ha amerikai, akkor Fender, ha európai, akkor Marshall és VOX. 

Az elektromos gitár egyik legnagyobb úttörője nem más, mint Clarence Leonidas "Leo" Fender, egy amerikai feltaláló, aki a második világháború után megalkotta az első, sorozatban gyártott, tömör testű elektromos gitárt. Az akkori dobozos gitárok hangerőben képtelenek voltak felvenni a versenyt a többi hangszerrel, ezért készítették el az első hangszedőket. Az üreges testű gitárok erősítése eléggé nehézkes volt a gyakran fellépő visszacsatolódás miatt, ezért volt korszakalkotó a tömör test, amellyel ezt a problémát megoldották, így nem maradt más hátra mint a hangot felerősíteni. leofender.pngA Fender korai modellei kisteljesítményű csöves erősítők voltak, amelyek nagyrészt "A" osztályban működtek, vagy ellenütemű üzemmódban. Ezeken még csak egyetlen hangerő gomb volt, így torzítást csak nagy hangerőnél lehetett elérni, amely a korai elektromos blues védjegyévé vált. Ebben az időszakban jelent meg először a máig is népszerű gitárkombó, ami annyit tesz, hogy az erősítőt és a hangszorót egy dobozba szerelték, ellentétben a "stack" elrendezéssel, ahol a kettő külön volt. Bár a Fender mára már rengeteg erősítőmodellel büszkélkedhet, az ötvenes évek tweed borítású modelljei máig nagyon népszerűek. Megszámlálhatatlanul sokan használtak és használnak Fender erősítőt, köztük Johnny Marr a Smiths-ből, Dick Dale, Kurt Kobain a Nirvanaból, Ted Nugent és még sorolhatnánk. Ebben a videóban hallhatjuk a hamisítatlan korai Fender erősítők hangzását, amelyre oly sokan esküsznek

Az amerikai után jöjjön az európai hangzás, amely az angolok nevéhez fűződik. Megteremtője James Charles "Jim" Marshall, akinek a hatvanas évek elején hangszerüzlete volt Londonban. A legenda úgy tartja, hogy számos gitáros ellátogatott az üzletébe, azzal a kéréssel, hogy valami nagyobb és hangosabb erősítőre vágyna. Nem kisebb emberek fordultak meg itt, mint Peter Townshend a The Who-ból, Ritchie Blackmore a Deep Purple-ből, vagy az akkori fiatal fenegyerek, Eric Clapton. Ekkor - állítólag - Marshall úgy döntött, hogy megpróbál saját erősítőt építeni, majd technikus és mérnök barátaival együtt átdolgozták a Fender Bassman nevű modelljét, európai alkatrészeket használva, így az amerikai 6L6-os vegfokcső helyére az európai 6550-es rokona került, majdjimmarshall.png később a Mullard által gyártott EL34-es. Az előfokba ECC83-asokat tettek, amelyeknek az addiginál jóval nagyobb erősítésük volt, így megalapozva a kemény rock'n'roll hangzást. Valahogy így született meg az első Marshall erősítő, a JTM-45-ös. Ez volt az, amelynek a kombó verziója tette híressé Eric Claptont (vagy fordítva?), hiszen ilyet használt az 1966-os John Mayall-al készített Bluesbreakers lemezen, és így mára már mindenki Marshall Bluesbreaker-ként ismeri. Ahogy telt az idő, számos más modell is piacra került, de keveset övez ekkora legenda. Többek közt Jimi Hendrix, az ACDC, és Slash a Guns'n'Roses-ből is különböző Marshall modelleket használtak. Érdemes megfigyelni Angus Young szolóját ebben a zeneszámban, hiszen ez igen tipikus a Marshall hangzás, de hallgassuk bátran a Bluesbreakers albumot is

Hogy készen legyen a triumvirátus, végül lássuk a szintén angol VOX-ot. Ha a Fender volt a blues, a Marshall meg a rock, akkor a VOX-nak marad beat zene. A céget a dartfordi Thomas Walter Jennings alapította a beatlesvox.pngmásodik világháború után. Bár nem volt annyira ikonikus alak, mint Leo vagy Jim, egyik modellje, az AC30-as, máig az egyik legnagyobb kultusznak örvendő hangszererősítő. Számos, viszonylag sikertelen orgona és gitár után, a VOX a nagy attörést az 1958-as AC15-ös modellel érte el, ezt később az AC30-as követte. Az erősítők jellegzetessége az, hogy "A" osztályú üzemmódban működtek, és nem használtak negatív visszacsatolást. A cég egyik legjobb üzleti fogása az volt, hogy szerződést kötött a Beatles-szel és felszereléssel támogatta őket, megalapozva későbbi sikerét. A nagyobb koncertekhez már elégtelen volt ez a teljesítmény, így a gombafejeknek készültek 50 és 100 wattos modellek is, de ezek kevésbé váltak be. A Beatles mellett számos egyébb angol banda is VOX-ot használt, például a Rolling Stones, a Yardbirds, a Kinks, később Brian May, a Queen gitárosa, majd Edge a U2-ból. Ha a sokat emlegetett csilingelően tiszta VOX tonúst akarjuk hallani, akkor bármelyik korai Beatles nóta megteszi, ha meg torzításra vágyunk, akkor a mindeki által ismert Queen sláger, a We Will Rock You és Brian May utánozhatatlan szolója a legjobb példa.
 
Dióhéjban ennyi. Persze rengeteg egyéb gyártó van, amelyeket most nem tárgyalunk, de már így is sokkal többet tudunk a gitáerősítőkről az átlagos halandóknál. Ha még nem vesztettelek el, Kedves Olvasó, akkor kérlek lapozz, és igérem, hogy amit látni fogsz, az jóval színesebb és hangosabb lesz. Lássuk a kapcsolást!

A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   3 / 6
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem