Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Multicopterek, nulláról az UAV-kig I. - Alapok
Multicopterek, nulláról az UAV-kig I. - Alapok
Szerző: Topi, idő: Máj 25, 2015, Olvasva: 24775, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Lapozás: OK   8 / 12

A következő legfontosabb elem a vázszerkezet. Mivel gyakorlatilag szinte "semmilyen" aerodinamikai tervezést nem igényelnek a multikopterek, így ezernyi különböző formában lehet megépíteni. Pár alapvető, a légcsavarok elrendezését érintő megkötésen túl, ezernyi szabad paramétere van.

Megszámlálhatatlan kész quadcopter váz KIT lelhető fel a neten, a modellező boltokban, különböző anyagúak, méretűek és formájúak. A merevebb vázak jobb repülési tulajdonságokkal rendelkeznek, ugyanis kevésbé csavarodnak és hajolnak. Ha a váz merevebb és törékenyebb, akkor az elkerülhetetlen lezuhanások mindig javítási munkákat fognak eredményezni. A váznak erősnek és merevnek kell lennie, mindamellett, a lehető legkönnyebbnek.

Anyagok

A legtöbbet alkalmazott vázszerkezeti anyag a szénszálas kompozit vagy az üvegszálas kompozit műanyag (pl. NYÁK). Persze minden anyagnak megvan az előnye és a hátránya.

Szénszálas kompozit (carbon-fiber)

Nagyon jó súly-teherbírás aránya van, viszont az eszközök elhelyezésekor figyelni kell arra, hogy a szénszálas kompozit leárnyékolja az RF adó-vevőket. Ennek ellenére előszeretettel használt az elemekből összerakható készletekben. (Magam is CNC-vel megmunkált szénszálas alap vázat használok.)

carbonfiber.jpg

Lehet vásárolni előre megmunkált szénszálas váz KIT-et a modellboltokban de magunk is készíthetünk. A legtöbb modellboltban (inkább nemzetközi piacon) kapható üres szénszálas lap, melyet CNC-vel kéttollú végmaróval gyönyörűen meg lehet munkálni.

Nyomtatott huzalozású áramkör (PCB, NYÁK)

Azon kívül, hogy elektromos összeköttetésekre is használható, váznak is megfelelő, legalább 2-3mm-es anyagvastagság esetén. Amennyiben a fogyasztók nagyáramú elosztását is ezen végezzük, megspórolhatjuk a külön elosztó elemek használatát.

fr_pcbeday.jpg fr_pcbedayclose.jpg(Forrás: embeddedday.com)

A vezetőfóliákat ilyenkor vagy 70μm-es rézréteg vastagsággal kell gyártani, vagy aranyozást kell használni. (Esetleg utólagos kézi felületi ónozást)

Alumínium

Elsősorban a rotor karokhoz használt alapanyag, de a központi vázat is fel lehet építeni alumíniumból.

nicisdigital_alu.jpg
(Forrás: Mr. Digital - nicisdigital.wordpress.com)

Az alumínium váz elsősorban nagyobb teherbírású filmes célú quadcoptereken / octocoptereken tűnik fel. Előnye viszont, hogy a legtöbb barkácsboltban készen vásárolható idomokat és rudakat vásárolhatunk hozzá.

Fa

Természetesen a váz megépíthető fából is. A fának a rugalmassága segít a karokon képződő vibráció csökkentésében.

hk_favaz.jpg
(Forrás: Hobbyking.com)

Annak ellenére, hogy van előnyös tulajdonsága is, én nem ajánlom a használatát. A modern technika ezernyi, a célnak jobban megfelelő anyagot feltalált már, ami strapabíróbb és könnyebb. Biztos zseniális steampunk stílusú coptert lehetne építeni, de mi inkább repülni szeretnénk.

Gyúlékony, festeni vagy impregnálni szükséges esőben repülés esetén, ráadásul törékeny is.

Mit vásároljunk

Erre a kérdésre a tanácsom az, hogy lehetőleg előre szett-ként árult elemeket. Ezek illeszkednek egymáshoz, figyeltek a vázszerkezet szimmetriájára és súlypontjára. Többé-kevésbé reszelés-fúrás nélkül összeszerelhetők. Felesleges vesződni, amikor 10 ezer forintért már egész komoly vázakat lehet vásárolni.


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   8 / 12
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem