Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Van egy egyszerű régen használt jól bevált megoldás az akkutöltés "automatizálására" Egyszerűen sorba kell kötni az akkuval egy fényszóró izzót , ha csak az egyik izzószálat használod kisebb ha mindkettőt párhuzamosan akkor nagyobb a kezdeti töltőáram , viszont ahogy csökken az akku által felvett áram úgy nő az ellenállása és egy idő után beáll az egyensúly és a fölös feszültséget elfűti az izzó így akár hetekig is rajta maradhat az akkun a töltő ...
Kis herceg, Te még hiszel a mesékben ?
Köszönöm, csináltam ilyet is vagy 30 évvel ez előtt. "Delux" kivitel volt, mert 3 izzót lehetett kapcsolgatni benne, így a töltőáramot széles határok között lehetett változtatni. Volt benne egy tirisztoros szabályzás is, ami szinte tökéletesen leszabályozta a töltőáramot, ha kész volt a töltés. Sajnos tönkrement és nem volt kedvem megcsinálni, vagy akkor is hirtelen kellett egy másik, már nem emlékszem. Akkor vettem ezt, amii kb. 10-12 évig bírta.
Valószínűleg ezt az új csodát is majd megbuherálom, valami elektronikával, ha lesz időm. Sajnálom kidobni. Hátha lehet belőle valamit csinálni.
Szia!
Biztos elírtad, a csepp a szünetmentesekben 13,8V ra állítottuk be a töltőfeszt. Egy részt a zárt akku miatt, hogy ne pezsegjen, másrészt ez volt a csepptöltés feszültsége is.
Igen, azért indítottam a témát, hogy felhívjam a figyelmet a hátrányára, veszélyességére (alkalmatlanságára).
Ez áramkorlátozásra jó, valóban.
De ez nem fogja az akku feszültségét olymód korlátozni, hogy az valóban a megfelelő szintre beálljon. Az izzós áramkorlátozásnál is kell feszültséget mérni, vagy külön feszültségkorlát.
Lehet elírás és 13,8V-ot akart írni. Arra már nyugodtan be lehet állítani. Amúgy tényleg megtévesztő a leírás, még fordítási hibának sem nevezném. Ha szarkasztikusan akarnék fogalmazni, azt mondanám orosz piacra készült, nagy hideg, alacsonyabb hálózati feszültség
miatt lett ilyen, de inkább tekercselési trehányság. A LED-soros ampermérős változatokkal volt szerencsém behatóbban megismerkedni. Volt amelyiknek a trafó szekkunder tekercsébe Poliswitch volt bekötve, ez volt hivatott a túláramot korlátozni. Ez sem azonos azonban a szövegben lévő védelemmel. Sajnos vásárláskor nem lehet tudni nagyon sok készülék valós paramétereit, pedig vannak köztük jók is. Idézet: „Az akkumulátorom 3 hónapos. Az autóm Astra H, ami álltában, pár nap alatt lemeríti az akkumulátort.” Ezt azért ki kéne vizsgálni: töltőfeszültség megfelelő? Nincs kelleténél nagyobb állandó fogyasztás? Töltőkör érintkezési pontjainak átmeneti ellenállása? A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2021
Már miért ne lenne? A feltöltött és nyugalomban lévő akku kapocsfeszültsége 12,6V. És erre nem napokat kell várni töltés után hanem 1-2 óra alatt beáll. A generátor nem azért tölt 14V-tal (ami általában 13,8V) mert annyi kell az akkunak, hanem azért, hogy a fogyasztókat a generátor szolgálja ki, másrészt meg azért, mert ha kevés a töltési idő (nem mész messzire), akkor emelni kell a töltőfeszt ahhoz, hogy az akku nagyobb áramot vegyen fel azaz gyorsabban töltődjön.
Szóval nem, nem írtam el semmit. Ha 13,8V-on csepptöltöd az akkut, gyakorlatilag sosem megy le a töltőáram egy adott érték alá, mert enyhén pezsgetni fogja. Éveken keresztül használtam saját készítésű csepptöltőt a céges aggregátorjaink akkuihoz, szóval nem a levegőbe beszélek...
Csak az utolsó mondataidra reagálva, hogy ne legyen O.T.
Már próbáltuk kivesézni a helyén, az "OPEL hibák" topicban a problémát. Többeknek is van ilyen gondja, és nem tudják megoldani. Valami felvesz 100mA-t folyamatosan, és az összes biztosítót kihúzva is megmarad ez a folyamatos kisütő áram. Lehet, hogy a biztosító táblákat megkerülve, egy utólag bebuherált riasztó veszi fel az áramot, ami 4-5 nap alatt teljesen lemeríti az akkumulátort. Lehet, hogy az egész műszerfalat le kellene bontani, hogy megtaláljuk a fogyasztót. Vagy nem is tudom, mit kellene már csinálni? A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2021
Ezzel át rendesen.
Viszont ha az akkud lemerül 3 nap alatt akkor a töltő helyett inkább akkut kellett volna venned, meg megmérni az autó töltését. Ugyan is normál körülmények között évenként egyszer sem kell az akkkut külön tölteni, hacsak nem vagy az a lámpa rajtfelejtő tipus. Idézet: „egy utólag bebuherált riasztó veszi fel az áramot, ami 4-5 nap alatt teljesen lemeríti az akkumulátort.” Ennek utána kellene járni szerintem, mert ez lenne a megoldás nem a töltögetés. A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2021
Ez csak legenda. Sokan sokszor leírták, aztán mindenki ismételgeti ezt a 12,6-ra esik pár órán belült.
Én viszont mérek. Naponta figyelem a teherautóm akkuját, reggelre 13,1, de hétvége után sem kevesebb, mint 12,9. De van itthon két kis akku, mindjárt rámérek. Az egyik nyáron volt feltöltve, a másik december vége felé. Tessék: -a nyáron töltött 12,6 -a december végén töltött 12,8 A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2021
Bővebben: Link Kérlek, olvasd el a témaindító hozzászólásomat az akkuval kapcsolatban.
Utána pedig a kettővel ez előtti hozzászólásomat. Köszi. A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2021
Utóbbi 3 kocsimban a 30 év alatt a gyári töltése mindegyiknek 14.4 V körül volt.
... és nem kell túl nagy töltőáram az akku feszültségének a pár volttal ennél is többre töltéséhez. Valamikor egy utólagos javítást, túltöltést úgy oldottam meg, hogy a kívánt feszültség fölött egy analóg szabályozó ráterhelt a töltés alatt levő akkura egy fényszóró izzót. Nem autós felhasználás, hanem csak egy autó akku háttér tárolásra való felhasználásáról volt szó. De, ha kérdezik, én nem csináltam ilyent...
Olvastam,
Idézet: „Már próbáltuk kivesézni a helyén, az "OPEL hibák" topicban a problémát.” Idézet: „Lehet, hogy a biztosító táblákat megkerülve, egy utólag bebuherált riasztó veszi fel az áramot,” Tudod nekem 8, csak jó tanács, ha egy fórumon a kivesézés nem vezet eredményre, akkor kell egy autó villamossági szerelő aki ebből él. Én inkább azután néznék mint az akkutöltő után. A bölcs ember elengedi, ha nem ért valamihez és keres olyant aki meg igen. De a te autód, a te akkut, a te töltőd. Csak logikátlan Ha igy gondolkodsz ne csodálkozz, ha többe van a leves mint a hús ! A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2021
Szomorú, hogy ilyen vackokat lehet büntetlenül árulni. Kicsit túlszaladt a tekercselőgép...
De ha már megvetted, felokosíthatod kb. 1500Ft-ból, az aliexpressről, vagy egyéb oldalról származó DC-DC step down converterrel. Egy régi orosz töltőbe tettem ilyen elektronikát, 14.4V-ra és 5A-re beállítva, gyönyörűen teszi a dolgát. Amíg el nem kezdi közelíteni a beállított feszültséget, áramgenerátorként működik, 5A-rel tölt, ha eléri a 14.4V-ot átkapcsol csepptöltés üzemmódra. Még belefaragtam egy LED -es voltmérőt, azon is látható a kapocsfeszültség, az eredeti árramérőjén pedig a töltőáramot lehet nyomon követni.
Valami hasonló "csodát" vettem ajándékba valakinek pár éve az Auchanban 6 ezerért. Az alakja is hasonló volt, de azon műszer helyett egy töltöttség jelző LED sor volt. Hamar tönkre is ment, akkor néztem meg, hogy mi van benne - trafó+diódák és egy kis nyák a LED-ekhez. A töltőáramot egyszerűen a trafó belső ellenállása korlátozta, az le is égett 1-2 használat után. Ez szerintem totális átverés. (Sajnos ez csak a garancia lejárta után derült ki.)
Egyébként az autók feszültségszabályzói azért vannak 14,4 V-a állítva, mert ennél nagyobb feszültségnél a gázképződés intenzíven beindul és a mai "gondozásmentes" akkuknál ezt el kell kerülni. (Kisebb feszülség pedig nem tölt eléggé.) A régi, nyitottabb akkuknál (amikbe töltögetni kell a desztillált vizet) lehetne e fölé is menni - az ilyenekhez éppenséggel használható lenne egy ilyen töltő, csak a töltőáramot kellene korlátozni a gázképződés beindulásakor. A névleges kapacitás 10%-ával töltve az ilyen akkuk feszültsége teljesen feltöltve elérheti elvileg akár a 16,2 V-ot. Ennél magasabb feszültség az elszulfátosodott akkuknál fordulhat elő.
Én ennek a töltőnek a régebbi kiadására értettem, azokban sem volt több szekunder, nem lehetett váltani, de a végfeszültség baráti volt.
A 12,8V nem lesz jó még csepptöltőnek sem. 13,2-13,6V inkább.
Ez inkább csak zárlat és túláram ellen védett. Amikor már alig folyt áram, ugyanúgy felszökhetett a feszültség, ha olyan trafó volt a töltőben.
Ennek legalább magas a lába, nem töri el tőben a vezetéket.
~20 éve főnököm vett egy Golf-ot. Gyári GPS-sel + riasztóval kérte. 3 hónap múlva vitte vissza trélerrel, hogy nem indul az autó. Ritkán használta. Nála is ilyen 100 mA körüli volt az áramfelvétel. Szerencséje volt, mert először garanciában cserélték az akkut, utána magyarázták el, hogy ne csodálkozzon rajta. A riasztó túl sokat szopott.
Tehát a régi 16V -ra tölti. De jó lassú.
Az új pedig 21V -ra tölt. De legalább gyors. Megnyugtató.. Na ezért javasoltam a relés védő kapcsolást. A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2021
Ez megérdemel egy fogyasztóvédelmi eljárást.
A trafó feltételezhetően 220V hálózati feszültségre készült, valami beragadt, pár évtizedes készletet használtak fel. Nincs feltüntetve, hogy felügyelet nélkül nem használható. - emiatt akár perelni is lehetne a forgalmazót, kártérítésért, ha van feláldozható tesztkörnyezet.
Már önmagában az autó nyugalmi áramfelvétele is becsapós.
Saját eszem szerint megmértem, olyan nyolcad Amper volt. Á, mondom megvan a bűnös. Viszem a szakszervizbe, nem jó az autó, mert leszopja az akkumulátort. Kiderült, hogy miután ráteszi az ember nulláról az akkut, kell vagy egy negyed óra, hogy minden elektronika és computer elaludjon. Utána már uA nagyságrend az áramfelvétel, hivatalos előirás szerint is. Mondjuk azon meg ők vakarták a fejüket, hogy 13 évet nem szokott kihúzni egy akku, még ha eredeti gyári, akkor sem. A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2021
Idézet: „Kiderült, hogy miután ráteszi az ember nulláról az akkut, kell vagy egy negyed óra, hogy minden elektronika és computer elaludjon. Utána már uA nagyságrend az áramfelvétel, hivatalos előirás szerint is.” A baj az, hogy a negyed óra letelte után marad 100mA a fogyasztás, amíg teljesen le nem merül az akku.
Én is erre gyanakodtam, de szerencsére nem nekem volt igazam (csak a tudásom volt kevés).
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2021
Sajnos a DC lakatfogók nem igazán mérnek 100mA alatt, még pontatlanul se nagyon csak elvétve, de ahhoz elég volt hogy észrevegyem, hogy többet fogyaszt a gép ha nincs bezárva, és én nem szoktam mert minek. Ha bezárom, ugyan villog az ajtón a gyárilag beépített riasztót imitáló LED, mégis kevesebb az áramfelvétel. Pontos méréseket nem végeztem, de ha nyitva hagyom az ajtókat akkor feleannyi idő alatt lecuppantja az akkut.
Szerencsére az akkuk ezt nem tudták, 11 év után kellett cserélni őket. A csepptöltő rájuk lett téve október végén, és március végéig folyamatosan rajtuk volt. Próbáld ki ezt 13,8V-tal, hogy mit szólnak hozzá az akkuk, mennyi lesz az élettartamuk...
Az a "csepptöltő" amiről ti beszéltek, hogy ráteszem pár órára, vagy 1 napra, na az megint más kategória. De ahhoz nem is kell semmi, kell egy 12V-os nyáktrafó, 4 dióda meg egy 5-10W-os izzó.
Sziasztok. Kisebb akkumulátorokhoz (max 24Ah) keresek bevált csepptöltő áramköri kapcsolást.
Válaszokat előre is köszönöm.
Szia!
Nyitott, vagy zárt akkuhoz? |
Bejelentkezés
Hirdetés |