Fórum témák
» Több friss téma |
Erre nem is gondoltam, de az jó ötlet. Nyertél egy hangszórót.
Igen ettől tartok én is, egyenlőre prototípus lesz, így költségcsökkentési okból lett 1 orsó 1 motor.
Nagy ritkán max alumínium lesz rajta marva, de inkább lézervágónak készül(get).
Amit Massawa írt jó megoldás lehet, de nem kell tengelyt esztergáltatni, mert csak egy különböző furatú kuplung kell, a másik azonos. Így a méretváltást az egyik kuplung valósítja meg, és közé csak egy 8-as átmérőjű tengely kell.
Kb így tervezem felfogatni a golyósanyát. Remélem befér a szegecsanya.
Ennek a tetejére lesz hegesztve egy 20-as zártszelvény, ami a kocsitartóhoz lesz hegesztve. A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2023
Ezt igy ne csináld. A hegesztés soha se lesz olyan pontos ami neked kell.
Elöször csináld meg a kocsit és járasd be. Annak valamelyik függöleges falára csavarokkal rögzitsd az anyagartot. ( egy massziv függöleges fém lap.. Szinte biztos, hogy vertikálisan meg horizontálisan is pontosan be kell majd állitani az anya helyét. Szoval ha meg van a kocsi arra szerelj egy vastagabb vas vagy alu lemezböl egy lapot az anyának. A tartolapon levö furatokat vidd át a kocsira és ugy fogd fel, hogy sehol nem szoruljon. Ez szokott a legnagyobb gond lenni, mert itt 1/100 mm-kell dolgozni Ha érdekel valamelyik nap lefényképezhetem, hogyan van ez megoldva egy gyári gépen.
Ekkora asztalnál már az is problémát szokott okozni, hogyan garantálod, hogy az orso ( menetes rud) potosan középen meg a pálya mind a két végén megfelelö magasságban legyen. Ezeket a helyeket nem igen lehet méröeszközökkel kimérni ezért a csapágyakat is is ugy kell szerelni hogy kapj lehetöséget a pontos beállitásra.
Ahogy motoros kolléga megrajzolta ahhoz nagyon pontos illesztés is kellene. Azért amatör viszonyok között, egyszerübb a függöleges lap, mert azt jol, hézag- és mozgásmentesen fel lehet fogni az asztal szerkezetére, hogy az orso axiális ( tengely) irányában ne okozz semmi hibát lötyögést elmozdulást ( még rugalmasaágit se). Ennek a kötésnek kell atvinnie a teljes eröt a merev keretröl a marofejig.
Nem tudom jól értem e, de az lenne a lényeg, hogy a csavarok a lyukakba némi holtjátékkal menjenek bele, és ne pont akkora furat legyen mint maga a csavar átmérő?
Nekem sokkal kisebb az asztal mozgástartomány, de ott is precízen be kellett álítani a golyósanya és a hajtásoldali, illetve a végcsapágyház helyzetét. A hajtásoldali csapágyházat fix helyzetűre készítettem, és ezt alapul véve mértem ki a golyósanya házának és az asztalnak a csatlakozásához szükséges távtartót, majd az összeállítás után végigtoltam az asztalt a másik végállásig. Ebben a pozícióban jelöltem át a végcsapágyház rögzítő furatait, és így akadálytalan lett az együttfutás. Hozzáteszem, hogy a végcsapágy nekem egyszerű lemezből préselt házban van, ami tengelyirányba engedi a csapágyat elmozdulni, az esetleges hőtágulás miatt sem fog oldalirányba kihajlani az orsó.
Két dolog van.
1. A menetes tengelynek abszolut párhuzamosan kell lennie a vezetö sinekkel. Ezt valahogyan be fog kelleni tudni állitani. Ezt csak akkor tudod elvégezni, ha már kész a keret a kocsi meg a sinek. Azaz a tengelycsapágyakat ugy kell valahogy szerelni, hogy azt állitani lehessen. 2. A kocsi kapcsolatát az anyával ugy kell megoldani, hogy annak munkairányban ( a menetes tengely hosszirányában) ne legyen semmi játéka, rugalmassága és ezt hosszu távon garantálni kell. Az egyetlen játék az anya és az orso között lehet, amit a szoftware kompenzálhat ( mennyi a hiba az irányváltáskor). Házi körülmények között a te esetedben az lehet a legjobb megoldás, ha a szerkezeten kialakitasz 3 vertikális sikot ( 2 a kereten 1 meg a kocsin). Ezek tartják a hosszirányban a lehetö legmasszivabban a 2 csapágyat valamint az anyát. Ezek lehetnek hegesztve, vagy csavarozva, de a lyukaknak vizszintesnek kell lenniük. (Azaz pl nem a szerkezet aljára, tetejére csavarozod hanem az oldalára.) A csapágyokat meg az anyát rögzitö furatokat kissé nagyobbra kell késziteni, hogy be tudd állitani a 3 elem pontos helyét a hossztengelyhez képest vertikálisam meg horizontálisan.
Kisebb szerkezetnél elég ha az orso csak a hajtásvégen van csapágyazva a kocsin levö anya a másik tarto elem. A kisebbik CNC gépen már gyárilag igy lett kialakitva - igaz azon trapéz menetes a tengely. Semmi gond nincs vele ( kb 30 cm hosszú a tengely) és egy beállitással kevesebb a gond.
Azért 300mm hossznál már végcsapágy nélkül berezonálhat az orsó,amit Te tengelynek hívsz gyorsjáratkor...
Trapézorsóban tutira van pár tized mm görbeség ezen a hosszon. Végcsapágy nélkül már kóvályog.
Az első gépecském trapézorsóval készült, és beépítés előtt három méteres szálból választottam ki az elfogadható egyenességűt. A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
Az igen, de annak nincs jelentösége, mert a kocsin az anya keményen lefogja. Érdekes figyelni mennyit kovályog a stabad vége amikor a kocsi közel van a motoroldali csapágyhoz, amikor meg kifut a kocsi a pálya másik végére akkor meg teljesen lenyugszik. Ez egy gyári gép s már 20 eves. A mai napig jol mükődik 1/10 mm-nél kisebb hibával.
A koválygást csak gyors mozgás esetén látni munka közben nem, mert ahhoz a nagyon lassan forog. Lehet, hogy pont a gyári görbeség miatt épitették igy. Igy nem lehet szorulás a menet hibái miatt. A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
Sziasztok. Útmérőt szeretnék szerelni az esztergámra, viszont amim van DRO-m nem tudom hogy az én útmérő leceimhez illeszkedik-e.
A DRO-m egy elég egyszerű, ez a Positron-3A (lényegében csak kijelezhető vele, vagy nullázható az útadat). Ehhez a dro-hoz elviekben ilyen útmérő léc lenne illeszthető (egy kicsi két oldalas 4 pines csatlakozóval, amiben 3 pin van bekötve). Elvileg ehhez ilyen útmérőt lehet csatlakoztatni. Mivel ennek a kiosztásáról annyit tudok hogy 2 valami kommunikáció 1 pedig test így ezt is ki kéne még derítenem. A rendelkezésemre álló útmérő lecet most keresem amint meglesz arról is mellékelek fotót. Válaszokat előre is köszönöm mindenkinek!
Helló! Az lenne a kérdésem, hogy lineáris tengelyek helyett lehet-e valamilyen húzott köracélt használni? Nekem nem éppen cnc-hez kéne, hanem 3D nyomtatóhoz, de a kettő ilyen szinten majdnem ugyanaz.
Mivel a köracél métere jelentősen olcsóbb mint a kimondottan lineáris tengelyként árult alkatrészeké, ezért sokkal olcsóbban ki lehetne belőle jönni. A másik kérdésem meg az, hogy milyen boltokban lehet egy ilyen szál köracélt venni, mint magánszemély? Itt a környékemen csak olyanokat láttam, ahol magánszemélyként nincs lehetőségem ilyenből egy számot beszerezni, mert akkor már cégadatokat kérnek meg ilyesmit..
Szia!
Erre gondolsz csúszócsapággyal? Itt 3000 Ft métere a 8mm-esnek, Kínából meg olcsóbb. A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2024
Nyomtatóhoz szinte bármi jó! Ha megnézed a képet, látszik hogy szijak húzzák a tengelyt, ami pici gumis görgökkel fut az idom hornyaiban. És működik..
Egyébként, szerintem, ha fontos az ár és nem a hecc kevéért épít az ember, akkor nem érdemes 3d nyomtatót építeni. Kell hozzá egy fúthető asztal, egy vezerlő, egy extruder hotenddel, 3-5 léptetőmotor, szíj, szíjtárcsa, orsó, anya, csapágyak, csavarok, váz, vezetékek, és már ott tartunk, hogy 100-200 000 Ft a saját készítésű nyomtató, 80 000-ért meg lehet venni készen, újat, lináris sínekkel, minden jóval felszerelve.
Úgy van!
Kivéve ha a user méteres darabokat szeretne nyomtatni, de ez a buli már régen nem a kezdő kategória! Szóval: úgy van!
Némi kiegészítéssel... Egy gyári nyomtatót is érdemes upgradelni kicsit, ha olyat sikerül választani. A képen egy TronXY van, ami nagyon jó is tud lenni, ha... nem 1 ponton van megtámasztva a szíjjgörgö, mert akkor el tud dőlni. Ha jó a golyósorsója, ha jó a fejtartó, ha kellően merevek a sarkok, ha kicseréled a csapágyait, a lin sínt, stb. Nekem már van pár ilyen upgrade rajta, mert a konstrukció nem rossz, de a kivitelezés nem egy mestermunka. Viszont így kicsi hozzáadott értékkel egy olcsó nyomtató 200eFt-ig kategóriában is anyagtól függően, de például PLA esetében ugyanazt is tudja adni, amit egy 5 milliós. Csak nem hajlítható, cserélhető asztala lesz, tized sebességen, huszadik próbálkozásra, stb.
Hát igazából én már elkezdtem egy prusa I3-at építeni itthon, kukázott szervókból és kínából rendelt alkatrészekből, elektronikákkal, és a sulimban nyomtatott elemekkel. A négy darab 380 mm es lineáris tengelyeken kívül gyakorlatilag minden megvan már a nyomtatóhoz, a nagy részét már össze is szereltem. Ha a tengelyek megvolnának már csak össze kéne csavaroznom a dolgot, és a szoftver lenne egyedül ami még hátravan. (az lenne a fontos, hogy a golyós siklócsapágyak csússzanak rajtuk)
Képeken mellékelem milyenekre gondoltam: A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2024
Idézet: „Egy gyári nyomtatót is érdemes upgradelni kicsit, ha olyat sikerül választani.” Nem vagyok benne biztos, hogy megéri. Mire upgradelsz egy nyomtatót addigra ráköltöd egy másik árát. Ha a kettőt összeadod, akkor meg tudsz venni egy olyat, amit nem kell tákolni és működik csuklóból.
Idézet: „Mire upgradelsz egy nyomtatót addigra ráköltöd egy másik árát.” Sok embernek egyszerre nincs annyi a zsebében! Másodszor egy bármilyen hiányosságokkal rendelkező, de működő akármi, jobb mint egy soha el nem készülő (megvásárolható) csoda gép! Ez utóbbira magam is rá kellett jöjjek! Persze határok azért vannak!
Nem javaslom a húzott köracél alkalmazását, mert nem felületkezelt, nagyon hamar belemángorlódik a golyós hüvelyek útvonala. Ezenkívül alapból mínuszos az átmérője pár századdal, (ez az automata esztergák patronbefogása miatt gyártják így), tehát lötyög még újonan is.
A nyolcas köracélt én inkább elfelejteném bármire is! A tizes már jó lehet, a 12-es meg tuti. De majd kijavítanak a gyakorlottak ha kell.
Szerk: ja, hogy ez húzott? Nem is figyeltem! Amit irtam azt köszörült tengelyre értettem. Kameleon2: nem véletlen hogy ezt linkeltem, ilyet használok én is A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2024
Ezek görbék és nem körkörösek. Szerintem alkalmatlan. Ráadásul lágyak és a felületminőségük sem megfelelő.
Az általam linkelt webáruházból a 4db 380mm-es kéregedzett tengelyt megkaphatod 4-5000 Ft-ért méretre vágva és nem lesz vele olyan gondod, mint az acélrudakkal, ez pont erre való amire neked kell.
Az építéshez és a türelmedhez pedig gratulálok.
Üdvözlök mindenkit. Lenne néhány kérdésem lézer gravírozással kapcsolatban.
Lézer GrBL programot használok egy 3018-as mintájára annak vezérlőjével működő épített gravírozóval. Problémám hogy a gravírozott kép nem homogén ( csíkos). A felbontást hiába állítom a legnagyobbram. Hol a hiba? Egy öszvér módszerrel készítettem (illetve szerettem volna) nyákot. Matt feketére festett nyákról a festéket leégetem a hol nincs rá szükség. Az így készült nyákot maratom le vegyszeressen. De csíkos marad sajnos |
Bejelentkezés
Hirdetés |