Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Úgy nézem a lábkiosztás egyezik és valószínűleg az egyéb paraméterek is hasonlók.
Hi Mesterek!
Remélem maradhat itt ez a kérdés. Elakadtam . Készülget egy 11ch végerősìtő. Aminek a védelmet tervezem. A védelem a végerősìtő tápfeszéből lenne meg táplálva zenerekkel ellenekkel illesztve a tl072-höz +/-15V-ra. Evvel nincs is gond, többször megépìtettem. Viszont mivel 11 szer kellene megépiteni az rengeteg hely s alkatrészt igényelne. Emiatt arra gondoltam hogy multiplexerrel szépen kapcsolgatom egyesével csatornákat egy darab védelemre. S itt jönne a kérdésem amivel elakadtam a panel tervezés során. Még pedig az hogy CD4051BE tapfeszültségét a műveleti erősítőnek szánt fesszel hajtanam azaz gnd s a +15v el akkor a fent emlitet multplexer a gnd-hez képest a negativ feszt atudja-e vinni, vagy tönkre vágja azt. Az adatlapján olvastam hogy tudja a 20p-p csak nem tudom értelmezni hogyan. Remélem átjön hogy mit akarok kérdezni. Válaszokat segítséget előre is köszönöm. A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2022
Ne multiplexelj, bármilyen digitális ic-t teszel a hang útjába, az jelentősen rontani fogja a minőséget.
Ez csak dc figyelésre szolgál, azaz ha elszállna valameilky végfokozat
Ja így már világos.
Bár a negatív feszültség még így is kérdésessé teszi a dolgot. Esetleg egy soros diódával le tudod vágni a negatív félperiódust, de így 0,6V-al romlik a végelem érzékenysége.
Három-négy csatornát is összevonhatsz egy DC figyelő bemenetre.
A rajzot ugyan hídkapcsoláshoz készítettem, de az elvet szemlélteti így is.
A lényeg az egyenkénti felügyelet lenne, nem akarom közösíteni a csatornákat.
De lehet hogy megvan a megoldás, ha jól értelmezem az adatlapját az ic-nek.
konkrétan AIWA NSX-270 -es Hi-Fi-ről van szó. Te vagy valaki tud segíteni a NYÁK szeletelésében?
Tartok tőle, hogy a multiplexer egy marék kavics lesz a cipőben
Egyszerű és ezáltal megbízható áramkör kell a DC-védelembe! Mit értesz a csatornák közösítése alatt, amit el szeretnél kerülni?
Én optocsatolós DC védelmet használok. Egy csatorna 3db alkatrész: 1db 10kohmos ellenállás, 1db 47µF/6,3V-os kondi, és egy AC bemenetű optocsatoló. Ebből még a 11db sem foglal sok helyet.
Én a dual monó kivitel miatt használom, földhurok ellen.
Ötletes, így akár mikrovezérlő is tudja figyelni a kimeneteket, és nem ugat vissza a vezérlő zaja az erősítőre.
Adtál egy jó ötletet A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2022
Köszönöm Mindenkinek a segítséget, ajánlásokat.
Szép hasonlat a kavics s cipő kombinációja , hát ez így lett megálmodva régebben. Minden ehhez a felépítéshez készült illetve készülget. Minden csatorna egyesével felügyelve s vezérelve, ezért nem fogom össze vonni a védelem felügyeletét. A mpx pedig a lentebb látható képen képes +/- jel továbbítására a gnd-hez képest. Rengeteg munka tervezés van még vele, de lassan látszik a fény az alagút végén
Sziasztok!
Javított már valaki M-audio M3-6 aktív hangfalat? Csak a mély erősítő része nem működik. 2Vdc feszültség van a kimeneten. Mérés alapján a fetek jók. Pufferkondit cseréltem. Ez a második ilyen hangfal, aminek ugyanez a baja. Drive IC-t cseréltem. IRS2092 drive IC-n alapul.
Sziasztok!
Lenne egy érdekes kérdésem elméleti szinten egyenlőre. Hajdan fiatalabb koromban építettünk az öreg 2n3055-el végfokokat. Nem voltak bonyolult jószágok mert egy táp meg egy kis kapart panel egy meghajtótrafóval pár ellenálás és talán ennyi is. Viszont az mk magnó kimenetéről buli hangerővel ordított mint a veszedelem. Mostanában agyalkodom hogy valami hasonlót kellene elkövetni néhahóbani dühöngésre low-cost költségvetéssel persze. Bővebben: Link Valami ilyesmi volt a vége mint ennek az erősítőnek. Nos ennél ugye a minőség mint olyan nem mérvadó mert ordít mint a veszedelem és ennyi. Valamelyest azért ugyan fejlődött a teknika azóta és jobb dolgokhoz is hozzá lehet férni mint annó. Meg azért egy kicsit retróból nem lenne rossz összehozni egy ilyesmit. (ki tudja már a régiek hol kallódnak vagy épp mi lett belőlük) Maga a táp nem is gond meg még a tranyók összepókolása sem nagy ügy viszont öreg fejem már nem emlékezik arra hogy a trafó ami a tranyókat hajtotta milyen volt. Annyit tudok hogy valami csöves tv-ből bányászott pici táskarádió trafó méretű dolog volt egyszer valamennyire tekerve és arra kétszálasan tekerve a tranzisztorok meghajtó tekercsei (ha jól mondom bifillárisan). Nézzétek el nekem nem vagyok egy matekprofi szakmabeli így hogy egy ilyesmit kiszámoljak nekem már magaslabda nagyon.Azt sem tudnám merre induljak el vele. Ha esetleg valakinek lenne kedve eltűnődni és elelmélkedni rajta azt szivesen venném.
Tehát hangszóró kimenetről kellene meghajtani, transzformátoron keresztül?
Akkor tényleg csak az a két tranzisztor, hat ellenállás, csatoló kondenzátor és a trafó kell. Ami a trafót illeti, szerintem trifilárisan (azaz 1:1:1) még jó is lehet első próbának. Teletekerve a vasat vékony huzallal.
trifilárisan?????
Azaz három szál egyszerre? Amugy jól gondolod jahh.
Ebből kiindulva: "buli hangerővel ordított mint a veszedelem" talán nem árt pontosítani, hogy ma más nagyságrendet jelent a bulihangerő.
Ez igaz de mint írtam ez nem is a minőségről és a mostani követelményekről szól.
Arra próbáltam burkoltan utalni, hogy óhatatlanul megszokja az ember a jelen kor sajátosságait, és amikor újra elkészül egy "régiség", akkor talán nem jön vele a várt élmény, sőt inkább csalódást okoz.
A fiatal kori emlékek megszépülnek az emlékezetünkben. Egy ilyen cucc, a mai készülékekhez képest nagyon ócska hangminőséget fog produkálni, rosszul fog szólni. Azokat a készülékeket, illetve az alkalmazott megoldásokat, sokszor kényszerből csinálták olyanra, egyszerűen azért mert olyan alkatrészek voltak elérhetők, és kiforratlan volt a félvezetős kapcsolástechnika. Egy földelt emitteres kapcsolású, tranzisztoros erősítő, visszacsatolás nélkül, kihozza a félvezetőkből az elérhető legrosszabb hangzást, hiszen egy tranzisztor karakterisztikája önmagában erősen nemlineáris. Lehet az egyszerű kapcsolások között is elfogadhatót találni, akár 2N3055-re is, pl. egy néhány tranzisztorból álló, AB osztályú, "kvázikomplementer" végfok akár elfogadható hangminőséget is adhat.
Persze értelek magam is építettem már jópár fajta végfokot .
Az igazság hogy ez szinte csak nosztalgiából érdekel. Az hogy a mostaniakhoz képest mennyire tré az érdektelen dolog ez esetben. Hangminőséget azt hagyjuk is hisz annakidején az mk magnó sem volt jobb csak egy hajszálnyival a sokol rádiónál. Ergo jelen esetben a működőképesség és a régiség mivolta érdekes ez esetben. Van erősítőm bőven külömbféle verziókban nem ezen kívánok jazz zenéket hallgatni. Viszont egy ilyen őskövület (vissza a kályháig) nem lenne rossz csak a példa és a szemléltetés eszközeként.
Árulnak gyártók is interstage trafókat készen is de az neked nem jó mert csöves dolgokhoz való na meg nem is olcsó. Valami hasonlót kell elkövetni kisebb feszültségre és nagyobb áramra a tranyókhoz. Ha azt szeretnéd hogy szóljon is valahogy, akkor ennél is alapkövetelmény a réteges tekercselés és az illesztés, meg lehet hogy némi visszacsatolás se ártana. Mondjuk a vasmagot se lesz egyszerű beszerezni hozzá mert a mezei 0,5-ös lemez nem jó, vékonyabb kell, az se baj ha hőkezelt. Esetleg ha nincs más, valami kisebb toroid mag is megteszi, de mondjuk 1kHz-ig szinte bármi, akár egy mezei nyáktrafó is.
Mint ahogy van kulturált italfogyasztás, úgy lehet kulturált a zenehallgatás is. Ha mégis "eríízd eeel a hajam" stílusba vált át, arra ott vannak a (kínai) szemetek, de hegyekben állva! Minek az még halmozni hazai kreálmányokkal??
Hát a 2N3055 egy nagyon jó tranyó. Ha kimeneti trafó is lenne, akkor 100W simán megvalósítható mondjuk 28V tápfeszültségről.
Még a gimnázium első osztályában építettem ilyesmit. Vagy 53 éve. Kajás doboz műanyagból, félhíd AD162-es Ge tranyókkal ( ebben nem volt kimeneti trafó ). Volt egy fázisfordító trafó, azt meg egy szimpla tranyó hajtotta meg. Még negatív visszacsatolás is volt benne. Elég nagyot szólt, a hangfal igazi volt, vagyis fél íves rajztábla, arra feleszerelve 4 db 3W körüli néprádió ( ? ) hangszórók. Nem is volt rossz, Jimmy Hendrix nagyon jó volt rajta. Egy M8-as magnó hajtotta a hangszórókimenetről. Szerintem, ha nosztalgiáról van szó, akkor vágj bele. Ez nem lesz Hi-fi, de nagyon egyszerű lehet és azért az építés öröme sem elhanyagolható. Ha elhatározod magad, akkor egy rajz alapján megméretezem neked a trafókat. ( Alacsony feszültség, nem kellenek nagy menetszámok ) Ha tudsz, akkor szerezz be valahonnan permalloy vasmagot, ez fázisfordítónak jó lesz. Kimenetinek is jó lenne, bár ekkora méretben még nem láttam. Kimenetinek ha más nincs a 0,3 mm-es lemez is jó, pl: Vacuumschmelze SU 60b méretben, Trafóperm N2-es anyagból. Biztosan jobb mint a dinamólemez. Esetleg lehet a Tolnán utángyártott SU sorozat is, bár ezeknél nem tudom a lemezvastagságot.
Ha jól emlékezem az enyémeimben sem voltak kimenőtrafók.
Csak egy fázisfordító meg talán vagy 4 darab 5W-os ellenálat és a 2 végtranyó nameg persze a tranyóknál annó kézzel tekert emitterellenálás talán még kimenőkondi de az nem biztos. Ez volt a végfok. Nameg persze a táp. Igen ez a borzalom retrósága miatt érdekel . Nameghogy lefagyasszam a vigyort a kétkedő ifjuságról hogy lehet bizony két tranyóval is csodákat művelni.
Igen, még két tranyóval is lehet csinálni, sőt még visszacsatolást is lehet beépíteni. Meg még FET-et is lehet használni a 2N3055 helyett.
Azért jobb a kimeneti trafó alkalmazása, mert akkor jobban ki lehet használni a tranyók adottságait. ( trafó áttétele )
Tiszteletem! Ilyen piszkos nyáklapot mivel lehet "lemosni" megtisztítani?
Amivel először próbálnám: izopropil alkohol plusz egy fogkefe. Ha az egyáltalán nem segít akkor disznó perzselő vagy sarokcsiszoló.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |