Fórum témák
» Több friss téma |
Igazad van. Ha közvetve is, de én is ezen az úton indultam el. Nem itt a fórumon kezdtem.
Nyár elején bementem egy épületgépészeti szakkereskedői hálózat egyik üzletébe, ahol érdeklődtem a lehetőségekről. Nem tudtak terméket ajánlani a polcról, de elkérték a telefonszámomat, mondván, hogy beszélnek a beszállítójukkal és visszahívnak. Nem hívtak, ezért én hívtam őket néhány nap múlva. Röviden azt mondták, hogy régi ez a típus és a gyártónál már termékinformációk sem állnak rendelkezésre. Egy ilyen válasszal sok mindent nem lehet kezdeni. 2022-ben nincsenek digitalizált archív adatbázisok egy gyártónál (forgalmazónál) a korábban (15-20 év) gyártott műszaki megoldásaikról (kazánok és kiegészítő termékeik), miközben okos otthonokról, okos eszközökről, stb. beszélünk? Nem hiszem. Inkább arról lehet szó, amit Te is írtál. Ilyen régi kazán műszaki problémájával érdemben nem foglalkoznak. Akkor félre is tettem a dolgot, de néhány hete összefutottam egy volt kollégával, akinek -mint kiderült- szintén ilyen SD kazánja van. Szóba jött a rezsitéma is, és ennek mentén a gázfogyasztás, és hamar eljutottunk a kazán témához. Elmondta, hogy ő is ilyen külső érzékelőt keres, hozzám hasonló eredménytelenséggel. Igaz, ő több kereskedéssel felvette a kapcsolatot és volt, ahol ugyan erős határozatlansággal, de ajánlottak is neki 10-18eFt-os lehetőségeket, de biztosat nem tudtak mondani. Akkortájt én is újfent érdeklődtem néhány szakkereskedésnél, de megint csak eredménytelenül. Ezután gondoltam, rákérdezek itt a fórumon. Azt feltételezve, hogy nem lehet olyan technikailag bonyolult szerkezet egy ilyen érzékelő. Feltételezem a külső hőmérséklet változására a belőle kijövő és a kazán vezérléséhez csatlakozó két vezeték között mérhető ellenállás-különbség változása az alapja a kinti hőmérséklet függő szabályozásnak. Este otthon leszek és megnézem, amit VIM topiktárs javasolt. Aztán, ha az sem hoz megoldást, elengedem ezt a "külső hőmérséklet alapú szabályozás" ötletet. Pedig jó lenne, ha nem csak a szobatermosztát alapú kazán ki-/bekapcsolgatás jelentené a kazánvezérlést, hanem lenne valami, amivel a gázláng intenzitását (és ezáltal a felhasznált gáz mennyiségét) is lehetne érdemben szabályozni. A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2022
Jól gondolod, ha a gázszelep kattan, akkor az elektronika részéről nincs semmilyen tiltás. A gázszelepet egy TLP3063 kapcsolja, meg kéne mérni, megvan-e a csatlakozónál a 230 V feszültség. Ha igen, akkor vagy a gázszelepben van dugulás, vagy meghibásodott. A szelep kezelőgombja "Üzem (On)" állásba van fordítva?
Visszaraktam, visszakötöttem mindent a szelepen kívül, és a szelep helyére rátettem a multimétert. Alapból van rajta 230V, úgy, hogy nem kapcsoltam fűtésre.
Szia!
Idézet: „Feltételezem a külső hőmérséklet változására a belőle kijövő és a kazán vezérléséhez csatlakozó két vezeték között mérhető ellenállás-különbség változása az alapja a kinti hőmérséklet függő szabályozásnak.” Nem vagyok a témában szakértő, de mikrokontrollerrel és elektronikával foglalkozom...Nagy valószínűséggel a két vezeték között nem egy hőmérsékletfüggő ellenállás van, hanem az a kinti dobozban "csücsül" és az ő jelét feldolgozza egy mikrovezérlő, ami a két vezetéken parazita táplálás mellett elküldi digitálisan a hőmérsékletet ! A két vezetéken történő "ellenállás átvitel" ugyanis általában nagyon zavarérzékeny, ezért problémát okozhat (persze nem lehet kizárni!) ! A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2022
Szóval furcsa nekem ez is, hogy alapból van feszültség. De kipróbáltam azt is, hogy én kapcsolom rá a feszültséget, és kattant. Viszont, mikor kipróbáltam élesben, így se gyulladt be.
A multiméter ebben az esetben "becsaphat", ha a szelep tekercse nélkül mérsz.
Ezt Idézet: ellenőrizted? „A szelep kezelőgombja "Üzem (On)" állásba van fordítva?” Elvileg, a gázhiány kizárható, mivel a gyújtó égő folyamatosan kap gázt. Igaz, találkoztam már olyan készülékkel, aminél égett a gyújtó égő, de indításkor csak "pöffent" egyet az égőtálca, és kialudt az is. Ezeknél a készülék gázbekötő csövében lévő gázszűrő tömődött el. Nálad valószínűbb a szeleptányér, gumi letapadása, így hiába hallod a kattanást, nem nyitja a gázt a főégőnek. Ez (sem) javítható kondenzátor cserével, keress egy másik szerelőt.
Erre azért nem mondtam semmit, mert olyan mintha azt kérdezted volna, hogy biztos bedugtam? Alapból először be kellett gyújtani az őrlángot, többször, mert akkor is, mikor kialudt, meg amióta variálnak a gázárral, inkább elzárom az őrlángot is, amúgy vagy 3 naponta fogyasztott 1m3-t az alapján amikor pár percig néztem az órát. Szóval, ha erre a gombra gondolsz amit ilyenkor kell nyomni, ez működne akkor is szerintem, ha nem csavarom a 3. állásba, de be szoktam csavarni 3. állásba. Alapból 2. állásba kell csavarni, hogy be tudjam nyomni, hogy menjen a gáz az őrlánghoz, a 3. csak annyit csinál, hogy ne tudjam benyomni se, de amúgy se kell, nem tudom mi haszna.
Valami különbség lehet, hogy van, mert most odacsavartam 3. állásba, és az történt ami az elején, amíg be van kapcsolva, az őrláng eltűnik. De nem alszik ki, mert mikor kikapcsolom, megint ég. Tegnap lehet, hogy nem tűnt el az őrláng. De mitől tűnik el közben az őrláng?
Oké, úgy tűnik jó lesz, ha még feljebb vettem az őrlángot annyira, hogy már az oldala teljesen hozzáért oldalt is az alumínium rózsához, nem csak a tetejéhez, akkor begyulladt. Még azt szeretném megkérdezni, hogy mi a neve annak amit melegít az őrláng, mert nem találok olyat neten, pedig elvileg annak a cseréje megoldja. Bár, nem tudom, hogy megoldaná-e, mert alapesetben megmarad az őrláng viszonylag kicsin is. Ha meg begyújtáskor elfújódik, hogy nem is látszik, hol ég, akkor lehet, hogy az újjal is ugyanúgy fel kell venni a lángot, hogy begyúljon.
A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2022
Oké, gondolom ez kell, csak azért nem tudtam, mert nekem azt mondta, hogy az elvezeti a hőt a szelepbe, és úgy nyit egy mágnes. De így sem értem, miért nem probléma, hogy úgy van, hogy az előremenő csőre tett bimetálra úgy mennek a drótok, hogy nemcsak összeérnek, hanem még össze is vannak fűzve egy textillel. Van rajta lakk, és azért nem gond?
Termoelem, a másik vége pedig a termomágneshez csatlakozik, ami benne van a gázszelepben. Nem biztos, hogy a linken lévő kell a tiédhez, van más hollander menettel, illetve megszakítás nélküli is.
Idézet: „Ha meg begyújtáskor elfújódik, hogy nem is látszik, hol ég, akkor lehet, hogy az újjal is ugyanúgy fel kell venni a lángot, hogy begyúljon.” Ez viszont arra utal, hogy induláskor csökken a gáz mennyisége, ki kéne tisztítani a fentebb említett gázszűrőt.
De nem tudok gázszűrőről. Azt se tudom milyen az, de ezen nincs semmi plusz. Rá van kötve a gázra és kész. De amúgy nem valami megnyugtató, hogy ha nem gyullad be akkor is megy tovább. Akkor olyankor amíg le nem kapcsolom, vagyis automatikusan örökké engedi a gázt miközben ég az őrláng? És ha én nem szakítom meg akkor mi lesz? Egyszer csak felrobban nem?
A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2022
A szűrő benne van (ha ki nem dobta beüzemeléskor a szerelő) a készülék gáz bemeneti csövében.
Én nem hiszem, ez már a második ugyanilyen. Plusz tag nem volt egyiken se, és nem emlékszek, hogy bele lett volna valami tömve a csőbe. De legalább ha nincs, az nem tömítheti el. Amúgy számomra furcsa lenne, ha az egész égőtálcára van elég gáz, és pont a kis őrlánghoz nem lenne elég a dugulástól. Az a baj, sose néztem normális állapotban hogy működik. Neked esetleg van? Mikor kapcsol, az az utáni pár másodpercben nem változik az őrláng? Lehet, hogy normálisan is így működik, csak a jobb termoelemnek az is elég amit olyankor kap, és nem zárja el a gázt abban a 3 másodpercben, utána meg begyullad. Meg ugye mondom, ha feljebb veszem nagyon, akkor nem alszik ki, kibírja addig, és amíg nem kapcsoltam le a termosztáttal, az volt vagy 10mp is, égett az égőtálca, utána pedig az őrláng aztán ezt többször megismételtem.
A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2022
Szia!
Szerintem úgy lehet, ahogyan te írtad. Én kicsit sem vagyok járatos az elektronikában. A suta fogalmazásommal csak arra akartam utalni, hogy 'elképzelésem szerint' nem lehet egy bonyolult szerkezet ez az érzékelő. S ezt tovább gondolva oda akartam kilyukadni, ha nem bonyolult, akkor miért nincs valamilyen őt kiváltó eszköz. Mert abban ma már biztos vagyok, hogy nem a kazángyártó (összeszerelő) gyártja az érzékelőt. Ha a kazán ma már nincs is forgalomban, a régen opciósan hozzáajánlott érzékelőt vagy annak egy újabb típusát csak gyártja még a gyártója. De számomra ezt is homály fedi.
Nincs BUS felirat az XT5 sorkapcsán. Az egész nyáklapon nincs és a nyáklapon lévő többi alkatrészen, sorkapcson sincs sehol BUS felirat.
Érdekességként megemlítem -bár számotokra lehet, nem lesz ez nagyon meglepő- hogy valójában semmi nincs az XT5 helyen. A kazán elektromos kapcsolási rajza szerinti XT5 helyen az XT3 van, és abba csatlakoznak bele azok a vezetékek, amik a kapcsolási rajz szerint az XT5-be vannak jelölve. A nyákon XT5 felirattal jelölt helyen nincs beépítve/beforrasztva semmi, a nyák egyik oldalán sem. Mégis örülök, hogy szétszedtem a vezérlő egység dobozát, mert rátaláltam egy ráragasztott cetlidarabra, amin a szobatermosztát és a külső hőmérséklet érzékelő bekötését ábrázolták. A külső érzékelőnél itt van egy utalás az érzékelő típusára. ineco SO10075 Google segítségével megtudtam, hogy ez valószínűleg egy Honeywell gyártmányú érzékelő lehetett. Próbáltam online alkatrész katalógusokat nézegetve rátalálni vagy valamilyen helyettesítő terméket találni, de elakadtam. Honeywell, Honeywell Resideo (???) Csak külföldi -többnyire kereskedő- oldalakon találtam róla infót, de arra utalólag semmit, hogy mivel lehetne helyettesíteni. https://www.ebay.co.uk/p/1423258002 https://www.heiz24.de/Honeywell-SO10075-TEMPERATURE-SENSOR-10-KOHM-NTC-NEW Illetve egy cseh oldalon találtam egy cseh nyelvű adatlapot az SO10075 érzékelőről. Feltöltöm. Megvallom, abban bízom, hogy lesz közöttetek valaki, aki majd tud segíteni és valamilyen konkrét terméket tud ajánlani. A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2022
Nem. A hőelem csak akkor old le, ha már annyi ideig el is fújódik az őrláng, és nem is gyullad be az égőtálca. Van, hogy nem oltódik ki az őrláng csak nem látszik, de nem gyullad be az égőtálca, és le se kapcsol. Ez van legtöbbször, és ez szerintem veszélyes, mert a végtelenségig mehet a gáz az égőtálcán. Van, hogy elsőre nem gyullad be, másodjára begyullad, negyedjére is, azután mikor kikapcsolom kialszik az őrláng. Ez már akkor van, ha az őrláng rajta van az égőtálca oldalán. Ha már még ennél is nagyobb az őrláng, talán mindig begyullad, de ez nyilván nem normális őrláng méret. Ez alapján nem hiszem, hogy a hőelem csere megoldja a problémát, sőt, az a jobbik eset, ha kiold, ha nem gyullad be.
Előző kérdésedre válaszolva, nincs ilyen készülékem, csak alkatrészek ehhez, és több más típushoz is, mivel javítással (is) foglalkozunk, ebből kifolyólag ismerem a működésüket.
Idézet: Nem egészen érthető a mondat, de a hőelemnek, és a termomágnesnek ez a feladata. Ugyanúgy, mint a gáztűzhelynél, itt is begyújtáskor nyomva kell tartani pár másodpercig a csapot, utána már "nyitva tartja" a termomágnes a gázszelepet, csapot. Ha kialszik a láng, vagy nem ér bele a lángba a termoelem, nem fog kapni feszültséget a termomágnes, és 10-15 másodperc után lezárja a gáz útját, ezt lehet hallani, amikor kattan. (Ezen idő alatt ennél a készüléknél is nyitva marad a gázszelep.) A cirkódban ehhez a biztonsági funkcióhoz semmi köze annak az elektronikának, amiben állítólag kondenzátort kéne cserélni. „A hőelem csak akkor old le, ha már annyi ideig el is fújódik az őrláng, és nem is gyullad be az égőtálca.” A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2022
Hello! Vélhetően egy nokedli 10kΩ-os NTC (termisztor) van a dobozban. De választhatsz ilyen tokozottat is ha az szimpatikusabb..
Én azt értem, hogy hogy működik normálisan. Azt írtam le, hogy mit csinál az egész. Normális őrlángnál kialszik, nagyobb őrlángnál nem alszik ki, és nem zárja el a gázt akkor sem, ha nem gyullad be az égőtálca, még nagyobb lángnál begyullad, de még ilyenkor is megesik, hogy bekapcsoláskor elfújja.
Ennek a javítása nem a HE témájába illő, semmi köze az elektronikához, és a hobbihoz. Keress egy szerelőt, aki ért is hozzá.
Szia! Köszönöm a javaslatot, de nekem egy komplett érzékelő egységre lenne szükségem. Tokkal vonóval. Pontosabban, dobozzal és beltartalommal együtt.
Időközben találtam az SO10075-ről olyan linket is, ahol meg van bontva a doboza. Eszerint elvileg így néz ki.
Már előzőleg belinkeltem ennek a kazánnak (és a hozzá hasonlóknak) a komplett leírását, működési leírását, hibaelhárítását. Abban benne van minden amire kíváncsi vagy ezzel kapcsolatban. Ha rákeresel a panel bekötési rajzára és a gáz szelepre no meg a 34. oldalon a leírásra .... ettől többet nem lehet róla elmondani. Nagy valószínűséggel a gázszelep vagy az elektronika lehet a hibás. A gásszelep tekercs ellenállása 4.22kΩ "+/-" 5%. Az is előfordulhat, hogy az áramlás érzékelő LED-je hiába világít de az optocsatoló nem kapcsolja a tekercsre a feszültséget vagy ha az ott van állandóan akkor "hibás" a gsz. tekercs ellenállása.
Én nem tudok Neked adni. De ha egy villanyszerelési dobozért tízezret szeretnél adni, akkor vegyél. hőérzékelő
Nem találom azt a párbeszédet itt a fórumon amikor erről beszélgettünk (erről a külső hőmérséklet érzékelőről) de az derült ki belőle, hogy számottevő megtakarítás nem érhető el vele és a konfortérzet sem lesz kielégítő. Persze a mostani gázárakat tekintve lehet, hogy valamicskét számítana de már nincsenek azok a farkasordító telek, hogy ki lenne használva ez a gyártói flancosság.
Szerintem rosszul vannak kitalálva ezek is. Évtizedeken keresztül azt is belesulykolták az emberekbe, hogy a hőntartás olcsóbb a nem fűtésnél, meg a tévé többet fogyaszt ha kapcsolgatják, ezért jobb, ha megy. Az alapja ezeknek az "okos" dolgoknak az, hogy minél kisebb legyen a hiszterézis, és a hőkülönbség a fűtővíz és a kinti levegő közt. Ezért ha jól emlékszem, ha hidegebb van, alacsonyabb a fűtővíz hőfoka, hogy kevésbé sugárzódjon ki az udvarra. Egyrészt nem jó a kis hiszterézis. Az embernek mindig változik a hőigénye, csomó dologtól függ, páratartalom, öltözet, tevékenység. Plusz, a hűléshez képest a melegedés jó érzés, állandó hőfokon pedig ez a jó érzés sincs. Másrészt szerintem pont, hogy az lenne a jó, ha minél nagyobb a hőkülönbség, és minél gyorsabban átadná a hőt, amit át kell. Utána csökkenhet, de pl. falfűtés 30 fok, állítólag egy nap alatt sem melegszik fel. Amíg felmelegszik, keringne benne 80 fokos víz, ha már 30 fokos a fal, keringene benne 30 fokos víz. Ha kint -30 van, akkor legyen 80 fokos a fűtővíz, és ha más valamikor csökken a vízhőmérséklet, az legyen 5 fokban, mert 5 fokban a 80 fokos víz nagyobb, és tovább tartó "túlfűtést" okoz, a -30-ban a mondjuk 60 pedig egy nap alatt se fűt fel. Ha nagyon hideg van, olyan gyorsan hűl a ház, hogy nem nagyon tud túlfűteni a radiátor. Inkább akkor tud, mikor jó idő van, és lassabban hűl, ilyenkor több fokkal megemelkedhet, és lassan is esik vissza. Nagyon hidegben feljebb megy még vagy 3 tizedet, aztán mondjuk 3 percenként csökken egy tizedet. Szóval ezt a jó időben túlfűtést csökkenthetné egy időjáráskövető fűtővízhőmérséklet szabályzó, ha így működne. Szerintem jobban, mint az öntanuló PID-es szobatermosztátok. Sőt jobb, mert utóbbi semerre se akar kitérni, viszont a fűtővíz állítása mellett lehet akár 1 fokos hiszterézisű szobatermosztátod is, és akkor lecsökkenhet egy fokot, és csak a túlfűtést csökkenti a hidegebb vízzel. Az meg, hogy mi éri meg, bonyolult kérdés. Most nézegettem fűtő eszközöket, és nem nagyon találtam semmi értelmeset. Alapvető információk sincsenek megadva semmiről, de biztos, hogy szinte semmi sincs úgy méretezve, hogy jó legyen. Nem találtam egyetlen egy elektromos konvektort, amiről úgy gondolnám, hogy a teljesítmény/felület aránya a hőmérséklet függvényében, amit szintén ritkán írnak le, olyan lenne, mint mondjuk a kályhámon. Márpedig hiába 2kW az 2kW, mert hajszárítóval, meg az olcsó hősugárzókkal nem lehet hatékonyan fűteni, mert hiába van a szobában leadva a szobában ugyanannyi energia, ha én nem érzem, mert mondjuk egyenesen felmegy a plafonra a meleg levegő, és nem cserélődik a levegő olyan mértékben, mint a kályhánál, tehát ugyanannyi fogyasztás mellett kb. semmi haszna. Persze egyelőre amúgy se érné meg villannyal fűteni, csak azt mondom, hogy talán ilyen szempontokat is nézni kéne mondjuk mikor egy napig megy a fűtés, és hideg van, mert 30 fokos a fűtővíz. De nekem nem volt padló és falfűtésem, viszont az elmondások alapján amiket hallottam, ez van.
"Én nem tudok Neked adni."
Nem is erre gondoltam. Nekem elég lenne, ha egy hozzáértő, elektronikában jártas Fórumtárs megmondaná az SO10075 érzékelő egység adatlapja alapján, hogy ha olyat nem lehet vásárolni, akkor milyen másik termékkel helyettesíthető. Persze informatív szinten az is nagy segítség, ha valaki -ahogyan Te is- rámutat arra, hogy az egység fő darabja, milyen másik alkatrésszel helyettesíthető. De esetemben nem arról van szó, hogy az egységen belül meghibásodott egy alkatrész, amit cserélni szeretnék. És az sem merült fel bennem, hogy magamtól építsek egy újat, mert ehhez se kellő információm nincs az eredeti (keresett) egységről, sem kellő tudásom. "ha egy villanyszerelési dobozért tízezret szeretnél adni" Nem szeretnék! De kellő tudás és termékinformáció nélkül csak a termék keresés, helyettesítő termék keresés a lehetséges út számomra. Köszönöm a linkelt terméket. Már ismertem. Egy szakkereskedésben az eladó némi telefonálgatás után azt az infót kapta a beszállítójától, hogy "ez az érzékelő nem működne megfelelően a Renova C24E kazánnal. Próbáljak szervizeknél érdeklődni, hátha van valakinek elfekvőben ilyen érzékelője." Két szervizeléssel foglalkozó vállalkozásnál érdeklődtem. Nem tudtak segíteni. Olyannyira nem, hogy az egyik arról kezdett győzködni, hogy ezeknél a kazánoknál akkor még nem volt lehetőség az időjáráskövető szabályozásra. S csak hümmögött, amikor kinyitottam előtte a gyári használati útmutatót. Sem a szakkereskedés(ek)ben sem a szerviz(ek)ben nem tudták megmondani, hogy amikor még megvásárolható volt a kazánhoz ajánlott kültéri érzékelő egység, akkor mi volt a neve, a típusa, stb. Ez is csak azután derült ki számomra, miután VIM javaslatára megbontottam a kazán vezérlésének dobozát, és megpillantottam a doboz hátuljára nyalt gyári papírfecnit az érzékelőre való utalással. Tudom, hogy nem HE fórum téma, és el is engedem, nem zargatlak benneteket sem tovább ezzel. De nem bosszantó, hogy egy 15-17 évvel ezelőtt forgalomban lévő készülékről sem a gyártó magyarországi képviseletétől, sem a szakkereskedésektől, sem a szervizektől nem lehet termékinformációt kapni? Bezzeg a vásárlók adatit megőrzik. Valószínűleg előrébb lennék, ha úgy kértem volna információt erről a nyamvadt külső hőmérséklet érzékelőről, hogy min. 250 db-ot szeretnék vásárolni. Biztosan kaptam volna helyettesítő termékre is ajánlatot. Na, de mindegy is. Mindenkinek köszönöm, aki eddig foglalkozott a nyűgömmel, s próbált segíteni. A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2022
Bosszantó lehet, hogy semmi infó nincs róla. Anno az Aristonhoz én úgy csináltam, hogy a fűtésszerelő ismerősnél volt egy gyári és belenéztem. Szabvány 1k PTC volt volt benne, rendesen feliratozva. Párszáz Ft és a doboz és ugyanaz, mint a gyári.
Van a kijelzője a kazánodnak? Mutatja külső érzékelő esetén a külső hőmérsékletet? Ha igen, akkor raksz próbára egy pár kΩ-os potmétert a helyére, majd addig állítod, amíg meg nincs a valós külső hőmérséklet. Utána megméred a potit és egy olyan értékű PTC kell. Persze ezeknek van tartományuk is, annak is stimmelnie kéne... A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2022
Hello! Persze, csak viccből írtam hogy Én nem tudok adni. (Jószerivel még tanácsot sem..)
Nálad két dolog van. Részben túl nagyok az elvárásaid a mai világgal szemben. Azok az idők elmúltak, amikor részben a hiánykereskedelem miatt próbáltak 1000 év +1 napra tervezni dolgokat és 20 év után is lehetett hozzá alkatrészeket kapni. A másik, hogy a problémához képest cseppet túlliheged a dolgot. Tekintve hogy belenéztél a kazánba, feltételezem, hogy nem fogsz villanyszerelőt és gázszerelőt hívni, hogy alakítsa ki, szerelje fel az érzékelőt a falra, gázszerelő meg kösse be. Mert ugye drót is kell a bekötéshez. Ez az érzékelő, meg "két drót végén lógó NTC-ből áll." Nem egy nagy kaland a két vezetéket a kazánba kötni (ha tudod hova) és a másik végét egy hermetikusan zárt dobozba elhelyezett érzékelőre kötni. Persze én nem tudhatom a szándékaidat és a lehetőségeidet. Meg igazából én nem értek hozzá, csak a józan paraszti eszemre számíthatok. Így megnéztem az oldalakat amit belinkeltél és az egyikben ott a táblázat amiből látható hogy két féle érzékelőm van/volt ezekben 10k és 12k ellenállású. (Ezek az értékek mindig 25 fok hőmérsékletre vonatkoznak.) Összegezve, mivel nincs gyári alkatrész, barkácsolni lehet csak, meg kísérletezni, ahogy Inhouse is ajánlotta.. Egyéb iránt én szkeptikus vagyok azzal szemben, hogy egy külső érzékelő fogyasztáscsökkenést fog hozni. Mert annyi hőmennyiségre van szükség, ami a felületeken távozik. Azt pedig egy érzékelő nem befolyásolja. Annyi lehet az előnye, hogy "előre szabályoz". Vagy is amikor kint hűl le a levegő, a szobatermosztát azt csak késéssel veszi észre, és mire ráfűt, lesz egy "gödör". A külső csökkenésére magasabb vízhőfok áll majd rendelkezésre a fűtéskor. Vagy is a hőingadozás lehet kevesebb, ami komfort tényező. Érdekes, hogy mindenki megvan őrülve a wifi termosztáté, miközben figyelmen kívül hagyja, hogy a gyári régi kazántermosztát tudott lángmodulációt és lecseréli egy kétállású szabályzóra. Pedig ez is a komfortérzet ellen hat. Persze ez csak az én véleményem. Hogy ki miben hisz, az az Ő dolga. Minden esetre sok mindent lehet mondani-állítani, mert "referencia csoportot" nem lehet kialakítani, így egy állítás csak állítás marad, bizonyítás nélkül.. Természetesen ha valaki csinált már bármit, az megesküszik, hogy az jó. De bizonyítani csak hittel lehet. Na bocsánat, hogy ezeket a meglátásaimat hosszan taglaltam. Csak próbáltam rávilágítani, arra, hogy oké, hogy vannak igények, de minden probléma komplexebb annál, mint elsőre lászik. De az érzékelőre visszatérve.. Ha az jelentős megtakarítást hozott volna, akkor már rég elterjedt lenne és kapni is lehetne, mert a fukar németek (bocsánat Ők mondták, hogy a túl pazarlókat Skóciába száműzték) mér tömegével alkalmazták volna és kapható is lenne. De nem ez van. Arra gondolni kell, hogy a mai kazánoknál már buszrendszert használnak, tehát előfordul, hogy elektronika is van egy-egy érzékelőben. De sosem azért hajtanak végre módosításokat, hogy a vevőnek jobb legyen, hanem hogy nekik egyszerűbb és egyben pótolhatatlanok legyenek mással a termékeik. Na erre, meg a marketingre, fordítanak elég energiát.
Nekem most küldenek egy Siemens RDJ100 termosztátot, de nem igazán hiszek benne. Alapból nem tetszik, hogy semmit nem tudok a működéséről, és semmi ráhatásom nincs rá. Nem mondhatom meg neki, hogy ezek a normál körülmények, ez a nyitott ablak, ez másik szoba, vagy ház vagy valami. De elvileg könnyebb lesz fagyvédelemre tenni. A Comouthermet mindig nyomkodtam fél fokonként, hogy ne kapcsoljon be ha kimegyek vagy szellőztetek. Főleg én most kombinálni fogok mindent, biztos nagyon csodás vezérlése lesz, ha hol szellőztetek mert bejön a szomszéd füstje, hol kályhával fűtök, stb..
|
Bejelentkezés
Hirdetés |