Fórum témák
» Több friss téma |
Nem szeretnék kötözködni, de jó lenne tisztán látni.
Akkor leírom: BLDC= Brush Less Direct Current = Kefenélküli egyen áram (gondolom, eddig Te is tudtad) Csak halkan megjegyzem, ebben a betűszóban motorról szó sincs, de ez már eléggé szőrszálhasogatás. A BLDC hajtásnak két összetevője van, egy elektronikából, és egy valamilyen motorból. A motor csak része a BLDC hajtásnak de nem maga a BLDC hajtás. De kérlek olvasd át ezt a polémiát pontosan, szóról szóra. Én pontosan tudom, hogy mi micsoda, (már nem tudom melyik topikban) ajánlottam is vezérlő kapcsolást, ami megjelent A Microchip egy alkalmazás ismertetőjében (AN, meg egy szám). Keresd meg ha mást nem is de ötleted adhat a vezérlő kialakítására.
A net tele van a BLDC motorok hirdetésével, működésük magyarázatával. A rövidítést én is lefordítottam, és valóban szőrszálhasogatás az, hogy a motor nem szerepel benne. Viszont a kefe nélküli egyenáram nagyon hülyén hangzik szerintem.
Ha elolvasod az indító hozzászólást, akkor világossá válik, hogy nekem nem kell hozzá vezérlőt gyártani, (nincs ilyen tervem) a zsír új elektronika, és a zsír új hozzátartozó motor is az asztalomon van.. Azt is írtam, hogy más felhasználásra fogom alkalmazni, és ennélfogva adódott a lábpedál vezérlés módosítása. Az eredeti lábpedál az indítást, leállítást, és a fordulatszám módosítást végezte, csak sajnos kicsi szögelforduláshoz nagymérvű változás társult. Külön kapcsoló lesz az indítás, leállítás céljára, és külön szeretném megoldani a fordulatszámváltoztatást, széthúzva egy átlagos körpályás poti 270°tartományára. Ennek a kialakítására vártam volna ötletet, de már körvonalazódik lassan saját kútfőből is. Na majd jövőre..
Nem az indító hozzászólásoddal volt a bajom, hanem, hogy következetesen BLDC hajtás motorját BLDC motornak nevezted. (spongyát rá)
Sok sikert, azért ha figyelek nem baj úgy-e? Idézet: „Most arra hajlok, hogy készítek egy lágyvas körgyűrűt, (a potméter ellenállás sáv mintájára), a gyűrűt felréselem, és a résbe illesztek szorosan egy kicsi neodim mágnest. Ha minden igaz, akkor a gyűrű felületén egyenletesen változik a mágneses térerő, a középtájékon polaritást is vált, és a két mágneshez csatlakozó végén a legnagyobb” A fejlemények: A gyűrűt elkészítettem, a mágnest beillesztettem, és méregettem a hall kimeneti feszültség változását. A gyűrű külsején nagyon kevés erővonal "látszott", pár tíz mV a változás, kb... A gyűrű belső felén kézből próbálkozva ~100mV körül mértem, ami még mindig nagyon kevés a szabályzáshoz. Nagy valószínűséggel a gyűrű keresztmetszete képes volt elnyelni az erővonalak nagy részét, így abba is hagytam az ezirányú kisérletezést. Ha esetleg lemartam volna a vastagságából, kivéve a mágneshez csatlakozó részt, akkor valószínűleg más lett volna az eredmény.
Ki(el) felejtetted, az erővonalak számára a vasmag µ -ször kisebb ellenállást mutat mint a levegő. Akkor merre mennek azok a nyavajás erővonalak?
A folytatásban ferritmágnes hengereket vágtam gyűrűkre, majd párat felréseltem, és így próbáltam átmágnesezni a darabokat. Eredetileg ezek autó ülés állításhoz való motorok forgórészei voltak, én egy MÉH-telepen találtam belőlük egy tálcára valót vagy húsz éve...-amit aztán elhoztam, jó lesz még valamire alapon. A palást mágneses szempontból nyolc részre osztódott, ezt próbáltam átmágnesezni, először párszáz Joule energiával, azután elővettem a rég elfeledett nagyobb kondenzátorbankot, amely elvileg már 1kJ energiát is tárol. Az eredmény nem 100%-os sajnos, az eredeti mágneses pólusok maradtak, igaz jóval "haloványabb" módon, de ez ingadozásként jelentkezik a hall kimenetén, szóval ez sem jött be...
Nyilván számoltam az erővonalszám ritkulásával, de nem ilyen mértékben...
De hogy valami biztatót is írjak, végül is (mivelhogy engem nem gátol aTUDÁS)
szóval fogtam a mágneslapkát, az eredetileg a gyűrűhöz készített tengelybe belemartam egy fészket, és a mágneslapkát beillesztve keztem el méregetni az erővonalváltozást. A szabályzás nem lineáris, de nekem tökéletesen megfelel, pont a középső széthúzott részre van szükségem általában.
A széthúzott részen gyakorlatilag ~180°-ban kb 500mV a változás.
Nem tudom, mire kell ez neked, mekkora darabszám kell, de én ezt modellmotorok (tönkrement kis kefés helikoptermotor, drón motor) mágneses gyűrűjéből oldottam meg, ott 1V felett van a külső palást mellé helyezett analóg Hall szenzor differenciál jele, 3.3V táplálás mellett.
Sima fordulatszabályzás a cél. Egy elég belőle.
A hall szenzor 1-4 V-ig terjedő vezérlése adja a teljes fordulatszámtartomány átfogását. A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2024
Szervomotor?
A Hall generátorral készítesz egy fordulatszámmal arányos frekvenciájú jelet, lehetőleg minél nagyobbat. Készítesz egy aránydetektort arra a frekvenciára, amelyet a Hall generátor produkál a névleges fordulatszámon. Egy teljesítmény erősítő olyan legyen, hogy meg tudjon hajtani egy viszonylag nagy áttételű hajtóműves motort. A motor tengelye húzgálhatja a gázkart. Ilyesmi megoldást használnak profi lemezjátszók fordulatszám stabilizálására. Ha a Hall jeladó frekvenciája megegyezik az aránydetektor rezonancia frekvenciájával, a kimeneti jel nulla. tehát a szervo motor áll. Ha a freki eltér, akkor az arány detektor kimenete vagy pozitív, vagy negatív, akkor a motor jobbra, vagy balra forog, egész addíg, míg az aránydetektor kimenete nulla nem lesz. A számolást rád bízom. Mondjuk lehetne hasonló módon PLL -el is megoldani. A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2024
A lábpedálban levő hall elemes szabályzót alakítanám át kézi körpál...dásra.
Az elektronikába csak mérsékelten turkálnák, (nem is kell). A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2024
|
Bejelentkezés
Hirdetés |