Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hővédelem
Lapozás: OK   7 / 17
(#) Attila86 válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Igen lehet hogy ez a gond. A gyújtáson pedig komoly áramok folyhatnak.
(#) vilmosd válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Hali
A TL431 szuro kondijat csereld ki 10 µF elkora. a 470 nF a leheto legrosszabb valasztas, mert ezzel a kondival a TL431 atmegy oszcillatorba. Ez okozhat ilyet amit Te irtal. A 7812-t siman kihagyhatod, mert a LM358 36 voltig birja. Viszont fontos a panelon a szurokondik elhelyezese (100uF, 100 nF). TL431 TI 24.oldal, A gorbe.
Udv Vili
(#) petemazi válasza Attila86 hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Megpróbálom majd valahogy távolabb elhúzni a kábelt, sajnos csak hétvégén lesz rá lehetőségem, most nem állok neki autót szerelni az utcán.

Elolvastam a topikot, és sokaknak csinált hasonló jelenséget. Egy 5-10 fokos hiszterézishez jó lenne az RC tag helyére mondjuk 1 Mohm ellenállás?

Vilmosd:
Asztalon kipróbálva jó volt, bár csak gyújtóval melegítettem, és viszonylag gyorsan vissza is hűlt. Ha eláll az eső, akkor lerongyolok a kocsihoz, és felhozom, kipróbálom hogy reagál mondjuk egy kisebb bordára szerelve.

Rakok bele kondikat is.

A 7812, azaz a stabil feszültég hiánya nem lesz hatással a referencia feszültségre?

Köszönöm a tippeket!
(#) (Felhasználó 4577) válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Idézet:
„Egy 5-10 fokos hiszterézishez jó lenne az RC tag helyére mondjuk 1 Mohm ellenállás?”

Igen, de felesleges, ha az árnyékolással van gond, mint írtam van benne hiszteriézis.

Idézet:
„A 7812, azaz a stabil feszültég hiánya nem lesz hatással a referencia feszültségre?”

Nem, a TL431 egy szabályozható zéner.
(#) petemazi válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Köszönöm, akkor kiveszem az 7812-t, kap pár kondit, az egyik 470nf repül, és túrok egy árnyékolt kábelt. Csak az a rohadék eső ne szakadna..
(#) (Felhasználó 4577) válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Először még ne vedd ki.
Először csak cseréld ki a kábelt árnyékoltra, hátha csak az a baja. Ha akkor is gond van, akkor mehet a 7812 kiszedése.
(#) vilmosd válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Hali
A ref feszultseget a TL431 allitja elo, nem a 7812. Ez stabil 2.5 voltot ad. Nezd meg a linket amit kuldtem. En mar szivtam a parhuzamos kondi miatt. Kell melle egy 10 µF elko. Enelkul altalaban oszcillator lesz. Ezt meg segitheti a kocsiban keletkezo sok zavar. A 7812 12 V gepjarmu halozaton hasznalhatatlan. A dropout feszultseg minimum 2 volt. Esetleg lehet keresni LDO-t, de ebben az esetben kocsiban teljesen felesleges a stabilizator. A visszacsatolo agba tegyel 1 M ellenallast. Ha kicsinek talalod a hiszterezist le kell venni 470k - 220k ertekre. A kondi helyere rovidzar.
Udv Vili
(#) (Felhasználó 4577) válasza vilmosd hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Idézet:
„Kell melle egy 10 ľF elko. Enelkul altalaban oszcillator lesz”

Én még ilyen hibával nem találkoztam. Nem lehet, hogy ott más volt a ludas? Esetleg nem megfelelő huzalozás?
Az adatlapban sincs ilyen ajánlás.

A 7812-vel kapcsolatban igazad van, de 12V alatt ugyan az a feszültség van a kimenetén mint a bemenetén is. Ha az autó feszültségszabályzója esetleg tönkremenne, akkor pedig megvédi az áramkört (ami egyébként bírná a nagyobb feszültséget is), de ha benne van és működik, felesleges kiszedni.
(#) petemazi válasza vilmosd hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Ok, kap majd egy kondit.
Élesben nem tudom kipróbálni, csak a következő budapesti általános forgalmi zavarban. (dugó) Drága a benzin, ahhoz meg főleg hogy csak vizet melegítsek vele.
Végülis nem az a lényeg, hogy nagyon visszahűtse, mert úgyis zár a termosztát, szóval inkább egy szintentartás lenne a feladata. Csak idegesít hogy kattog a relé, és gondolom a kontaktoknak se tehet túl jót, meg biztos a ventinek sem tetszik.

És mindenképpen kap árnyékolt kábelt is.

Ja, gondolom 10uf-nél több simán lehet. 10uf-bőlc sak bóvlim van itthon, nagyobból meg van yageo is.
(#) (Felhasználó 4577) válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Nem tudom mekkora áramú a ventillátorod, tegyél be a tranzisztor helyére egy FET-et, ami bírja azt az áramot és már nem is kattog, a FET Gate-jével sorba pedig köthetsz egy pártíz Ohm-os ellenállást.
(#) vilmosd válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Hali
Olvasd el legyszi az adatlapot amit belinkeltel. Ott van a 7. oldalon a 15. abra. Nem tudom Te hany TL 431-et hasznaltal, de en nagyon sokat. Amikor nem figyeltem erre a kondira mindig megszivatott. A 7812 kimeneten nem lehet ugyanaz a feszultseg mint a bemeneten, mert van benne tranzisztor es azon minimum van feszultsegeses. Az adatlapok megadjak a minimum mukodesi feszultseget, es ez nem veletlenul van ott. Az autoban, ha tonkremegy a feszultsegszabalyzo attol meg ez az aramkor mukodni fog, legfeljebb a rele melegedni fog. A LM358 kibir 36 voltot.
Udv Vili
(#) petemazi hozzászólása Ápr 6, 2010 /
 
Ma voltam autóval, jó kis fél órás dugóban ácsorogtam, és közben figyeltem a hőfokot. Nos a hiszterézis szépen működik, mert egy magasa hőfokon elkezdi rángatni a relét, majd jóval lejjebb abbahagyja. Csak ugye a rángatás. Mire hazaértem ismét szakad az eső..
(#) proli007 válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Hello!
Idézet:
„Nos a hiszterézis szépen működik, mert egy magasa hőfokon elkezdi rángatni a relét, majd jóval lejjebb abbahagyja. Csak ugye a rángatás.”

Vicces! Jól működik a "hiszterézis", csak éppen rángat.. :no:

1. 2. 3.

Ha az IC tápfeszültség stabilizátorának kevés a feszültsége, akkor a tápfeszültség változhat. Ez megjelenik az IC kimeneti feszültségében is. A kondis visszacsatolás miatt, visszahat a bemenetre. És már rángatódzik is az IC. Mert NINCS hiszterézis.
üdv! proli007
(#) petemazi válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
Fel tudtam hozni a cuccot, és rákötöttem egy nagyon kis teljesítményű trafóra, ami kb 12voltot adott egyenirányítás után. Az MBR-re rádugtam a pákát, és elkezdtem felfűteni. Határozottan bekapcsol, kevésbé határozottan (2 kattanás, belefér) kikapcsol. Viszont ha működés, tehát behúzott relé állapotban rányomok a tápfeszre egy 1000uf kondit, (ezzel szimulálom, hogy megrántja a tápfeszt a kocsiban a ventillátor) elejt a relé, majd meghúz megint. Ha a 7812-t kciserélném 7805-re, akkor működőképes lenne a kapcsolás? (persze a relét akkor átkötném a stabilizálatlan feszültségre) Akkor talán nem hatna ki ez a kis feszültség ingadozás a stabilizált feszre, mert így is jóval magasabb lenne a bemeneti feszültség, mint a stabilizált.
(#) petemazi válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
7805-el nem húzott be a relé, vajon nem elég nagy a fesz a tranyónak? Beleraktam a 10uf-et, ahogy Vilmosd mondta, de nem segített..
(#) vilmosd válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
Hali
Probald meg 7808-al, es a rele tapjat kosd a +12 voltra. A kondit a pozitiv visszacsatolasban remelem rovirezartad. A R10 csokkentesevel tudod novelni a hiszterezist. Nekem a mellekelt kapcsolasban a poti kozepallasanal kb 120 mV-nal kapcsol be, es 236mV-nal kapcsol ki.
Udv Vili
(#) petemazi válasza vilmosd hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
A relé egyik lába a 7805 előtt volt, a másik pedig kapcsoló tranyón. A kondit nem zártam rövidre, de hamarosan megteszem.
(#) petemazi válasza vilmosd hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
Rövidre zártam a kondit, határozottan kapcsol, és nem reagál a kondis tápfesz rángatásra! Köszönöm!
Viszont így kondi nélkül, nagyin nagy lett a hiszterézis. 85 fok van beállítva kb, és kézre 40 fokos a dióda, mire elejt a relé. Mekkora ellenállás kéne bele? Egy oylan 10 fokos hiszterézist szeretnék.
(#) vilmosd válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 10, 2010 / 1
 
Tegyel be 1Mohm ellenallast
(#) petemazi válasza vilmosd hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
Működik, ezer kösz!
(#) (Felhasználó 4577) válasza petemazi hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
Idézet:
„2 kattanás, belefér”

Nem fér bele. Ott valami más gubanc lesz, nekem amikor légszerelve összeraktam nem volt ilyen gond.
Ha a műveletőerősítő, amit használsz megy 5V-ról, akkor igen, működik 5V-ról is.
(#) petemazi válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 11, 2010 /
 
Az RC tagot megszüntetve, 1Mohm hiszterézis ellenállással szépen működik. Legalábbis levittem a kocsiba, álló motornál alágyújtottam a diódának, és nem kattogott, határozottan kapcsolt, pedig ugye elindult a hűtőventi, ami jól megrántja a tápot. Majd meglátjuk élesben is.
(#) pumoka válasza Alkotó hozzászólására (») Ápr 11, 2010 /
 
Szia Alkotó!
Annyit szeretnék kérdezni, hogy mi figyeli a 2 külön hőmérsékletet mert én csak 1db MBR-t látok benne.
Köszi a választ!
(#) saraha hozzászólása Máj 12, 2010 /
 
Üdv.Urak.

Van valakinek ötlete az alábbi kérdésemre?
Tehát:
Amikor a hűtőborda elér egy bizonyos hőmérsékletet(50-100°C között legyen állítható) akkor egy relét bekapcsol. ez eddig rendben 100 kapcsi van rá. Ám fontos lenne nekem,hogyha visszaesik a hőmérséklet a beállított szintre akkor se engedjen el a relé csak egy "reset" jel hatására ami nyomógomb formájában lenne esedékes.
(#) kadarist válasza saraha hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia!
Vezesd át a kapcsolójelet egy bistabil áramkörön, és így csak egy reset jel hatására billen vissza a kimeneted.
De használhatsz elektromechanikus bistabil relét is.
(#) saraha válasza kadarist hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia.
:pirul: Pontosan nem tudom mi az az elektromechanikus bistabil relé.
Olyan kettő vagy több állású relé amely a tekercsére adott imp. hatására behúz és úgy is marad ,ha megszakad a fesz. akkor is.?Majd ismételt imp. hatására visszaáll?
(#) saraha válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Ja,hogy két tekercs van benne.
Akkor már értem köszönöm.
(#) kadarist válasza saraha hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Például ez a kéttekercses típus jó lesz. Set-reset tekercsei vannak.
(#) proli007 válasza saraha hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Hello!
Bármely hővédelmi kapcsolást el lehet látni egy olyan pozitív visszacsatolással, amit csak "reset" jelre törölhető. A legtöbb esetben ehhez szinte plusz alkatrészt sem jelent, vagy csak egy-két ellenállást/diódát és persze a nyomógombot.
Még az általam közreadott egy Fet-es kapcsolás is módisítható két perc alatt erre a funkcióra egy tranyóval és két ellenállással..
üdv! proli007
(#) saraha válasza proli007 hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia.
Szimpatikusabb lenne nekem ez a megoldás ,de most nem tudom melyik kapcsolásodra gondolsz mert nem találom.
Nagy kérés lenne,hogy lerajzolnád a Fet-es kapcsolást a kiegészítéssel?
Következő: »»   7 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem