Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum
Üdv valaki esetleg épített arduino unoval páka állomást max 6675 és rotary encoderrel?
Köszi. Bár az alirol van rendelve, jónak tünik. Legutóbb repcsi modellezéshez csináltam 5.8 GHz es skennert vele- és szépen dolgozik. Van UNO is itthon de azt sajnálnám bele.
Köszi mégegyszer.
Szerintem gond nélkül, ha nem a "butított" klónokról van szó, kisebb memóriával, és a programnak kellene a cca. 30K.
Sziasztok. Arduino Pro mini és Nano V3 van itthon pár darab. Meg oldhato az Uno kiváltása valamelyikkel ?
de a 120Ohmoson keresztül adtam nekk Gnd-t
![]()
Ha a gate szabadon lebeg (szakadt 1k-s ellenállás pl.), akkor a FET elkezd vezetni, és mivel az 1k-s ellenálláson keresztül se GND-t, se +Vs-t nem kap, így így is marad.
Hát, urak minden elismerésem..... Mégis az 1k ellenállás volt a gond, bár fogalmam sincs hogyan....
Kivágtam csípőfogóval, aztán ugyanúgy a gate vezetéket odanyomtam a földhöz, és lezárt. Hogy miért, nem tudom. Tudtommal a Source-ot kell a nullára kötni(jobb szélső láb).A terhelést pedig a V+ és a drain közé. Az ellenállást a source és a gate közé tettem, elvileg max bekapcsolni nem kellet volna tudnia, de már működik. A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2015
Lehet a FET hibás (mérd meg elleállásmérővel) vagy nem keverted össze a P és N-csatornást véletlen?
Az a probléma, hogy ha semmit nem adok a gate-re, és elvileg az 1k-s ellenállásnak le kéne húznia a bemenetet nullára, akkor is nyitva van. Ha a kábelt odanyomom a földhöz konkrétan, akkoris. Kondi nincs sehol. Szóval akármit csinálok, a fet nyitva van. Lehet nem teljesen, az 1k ellenállás miatt, de nyitva van, és nem zár le
A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2015
Nem is tudni, hogy pontosan ki mit ért a PID alatt, csak jön a duma, mint egy politikai plakáton.
Amikor még én jártam iskolába a PID ismeretlen fogalom volt, mégis egyenletesen mentek a motorjaink meg egyebek minden ilyen jelszo nélül. ![]() ( A te vezérlöid is jol mennek, ha PID, ha nem ![]()
Bocsánat, valóban 10k-s kell, egy nullát lehagytam.
Az 1K-s lehúzó ellenállás a gond. Túl sok szerintem. Azért melegedett, mert nem tudott teljesen kinyitni a FET. Kondi nincs ott véletlenül? Egy skiccet összedobhatnál, nem kellene találgatni.A relét felejtsd el, kopó alkatrész van benne, hangos. Ha másodpercenként kapcsolgat, nem lesz hosszú életű sem.
szerk: Soros 120ohm, lehúzó 1k, számold ki, hogy mennyi jut a FET-re, ha 5V-ot adsz erre a feszültség osztóra! A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2015
Igen, a gate és source lábak között megjelent a négyszögjel. A gate és source között lehúzó ellenállás is van, 1k. Sőt, ha a vezetéket ami a gate-ba vezet odaérintem a földhöz, akkor se kapcsol ki.
Egyébként használat közben baromira melegedett, pedig elvileg 5v-on teljesen ki van nyitva. Ebayról szereztem az alkatrészt, szóval simán lehet, hogy hibás, vagy más fajta átcímkézett. Van otthon még egy darab, ha az se jó megcsinálom relésre, nem kell halálpontosnak lennie
Na ebben egyet értek, itt még senki nem osztott meg olyan programot amelyet mindenki használhatna, csak PID-ezik mindenki állandóan, akkor meg minek vele dobálózni, egy kezdő úgy sem tudja megírni.
![]()
Van értelme a PID-nek, pl. ha egy kemencét fűtesz, vagy mint amit te is írtál.
Amiért én nem támogatom, az az, hogy nem a csúcs hőmérsékletét mérjük, és amikor forraszt az ember, nem lehet előre tudni, hogy mennyi hőt kell pótolni. Egy kemencénél ez sejthető, mert ott a hőveszteség eléggé stabil (kivéve ajtónyitáskor). Meg lehet csinálni a pákát is PID-esre, de én az egyszerűség híve vagyok. Én is írhatom, hogy nálam pl. 315 és 316 között váltogat a kijelzés, de semmi jelentősége sincs, ráfújok a csúcsra, máris csökkent a hőmérséklete 10fokot. Ezt a PID se fogja kiszabályozni, de szerintem nem is kell. A másik ok, még nem láttam közkézen olyan PID függvényt, amit egy kezdő is be tudna állítani.
Egyetértek. Én a WSP80-as pákát próbáltam ki-be kapcsolós módszerrel használni, de olyan megfutásokat produkált, hogy szörnyű volt nézni (több 10-20°C a beállított fölött, főleg első felfűtésre). Pedig 10ms volt két kiolvasás között. PID-el érdekes módon teljesen jó, szépen tartja. Nagy felületnél pedig belead mindent azonnal. Minden csak beállítás kérdése.
Mindenki máshogy látja, van aki precízebben, van aki kevésbé precízen csinálja meg. Én speciel szeretem alkalmazni azt amit már egyszer megtanultam. Más az, ha ki-be kapcsolgatod és ha a PID függvény megpróbálja megkeresni azt a kitöltési tényezőt, amivel a lehető legstabilabban tartja a kimeneti hőmérsékletet...
De had ne meséljem most el ennek az előnyeit, hoztak hozzám olyan eszközt, amiben a szabályozás ki-be kapcsolgatott, ja és a fűtőtesten 10A-es áram folyt át, 12V-on. Mondanom sem kell hogy már tápot keríteni neki sem volt egy leánylom. Minek mennyen rajta időnként 10A, amikor folyamatosan 3A is elég? ![]() A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2015
A láb kimenetnek van állítva? A gate a source-hoz képest kapja az 5V-ot? Van lehúzó ellenállás a gate és a source között (10k monjduk)? Ugyanis resetnél a FET simán bekapcsol, mivel olyankor magas impedanciás minden láb.
Én nem szórakoztam PWM-mel. Kb. 100-200mS-ként megnézem, hogy a beállított hőfok kisebb vagy nagyobb, mint a mért, és ez alapján kapcsolom ki vagy be a FET-et. Felesleges ide PID szabályzás, mikor a fűtőszál és a páka vége között relatív nagy a távolság. Mikor elkezd fűteni, eltelik több mp, mire felmelegszik a páka csúcsa. A másik, ami miatt felesleges ezt túlbonyolítani, hogy a hőérzékelő a fűtőszál környékén van, és nem pedig a csúcsban! A csúcs csak átveszi a fűtőszál környékén levő hőmérsékletet. Szerintem lényegtelen, hogy hány fokos a fűtőszál, ugrál-e 1fokot, mikor a páka csúcsával forrasztasz. Valaki arra büszke, hogy a mutatott hőmérséklet fél fokot ingadozik, de csak egyszer nézné meg, hogy a páka csúcsa hány fokos, amikor elkezd egy nagyobb felületet forrasztani. Ilyenkor rá kell kapcsolni a maximális feszültséget a fűtőszálra, hogy minél hamarabb visszamelegedjen a csúcs. És ha túlfűtöd 10fokot? Nem történik semmi. 14bit-es ADC? Minek? Ha 150-450fok-os tartományt szeretnél beállítani, akkor ~0,02fokonként tudod feldolgozni a páka hőmérsékletét. Felesleges. A tápnak van ekkora zaja, a PWM rendesen megrángatja. 10bittel is kapsz ~0.3fokos felbontást. De ez is felesleges, az 5 fokonkénti beállítás bőven elég (főleg, hogy sacc az egész, mert bekalibrálni úgy sem tudod, csak a páka nyugalmi hőmérsékletét, forrasztáskor teljesen más lesz a helyzet). Rakni kell egy műveleti erősítőt, ami felerősíti a pákából kijövő jelet annyira, hogy feldolgozható legyen. Atmega328-nak van 1V1-es referencia feszültsége, és akkor nem kell 1000x-es erősítés sem. Vagy Atmega128-nak van beépített 200x-os erősítője, még külső alkatrész sem kell, és ha a 10bit-ből csak az első 7 lesz használható, máris van ~2.3fokos felbontásod. Veszel 20-50mintát, átlagolod, és máris használható.
Igazából sikerült 10 bittel is megoldani, a problémám annyi, hogy a mosfetem valamiért nem akar kapcsolgatni.
Arduinoval raktam össze a prototípust, Analóg bemenetre megy a felerősített feszültség. Ezzel nincs is gond, szépen mutatja mikor kéne fűtenie, mikor nem. Így tesztelésre fűtésnél 90%-s kitöltést, hűlésnél 10%-ot állítottam be, csak hogy az oszcilloszkóp mutasson valamit.Az arduinóból ki is megy az ennek megfelelő PWM jel, a probléma azzal van, hogy az IRLZ44N nem igazán akar kapcsolgatni. Bemegy a gate lábra a pwm jel, egy 120Ohmos korlátozó ellenállás után, de a kimeneten nem jelenik meg a drain és source között, ott folyamatosan 19V van terhelés alatt. Ha leveszem róla a páka fűtését, akkor ingadozik 15v és 19v között, de nem kapcsol ki teljesen, csak a "tetején" van a négyszögjel. Mi okozhatja ezt a hibát?
A referencia feszültséget is lehet csökkenteni, akkor nem kell ekkora erősítés.
![]()
Most nem tudom atszamolni, de a 10 bit is eleg tud lenni. En eloszor 10 bittel csinaltam, de attertem 14 bitre. Ha olcson akarod megcsinalni otthonra, akkor szerintem maradj a 10 bitesnel.
Ha helyesen számolok, 10bitnél, 250x-es erősítésnél 0.041mV/C - >10.25mV/C. A 10 bites lépésköz 4.87mV, szóval két lépés tesz ki nagyjából 1 fokot
Hú, hát ez nekem elég bonyolult
![]()
PID szabályozással oldottam meg.
Megfelelő HW-vel a 10 bit is elég.
A digitális szabályozásnál hogyan oldottad meg, ha nem titok, hogy hőn tartsa magát?
Mármint eléri a beállított hőfokot, és teljesen kikapcsol a fűtés, amíg el nem éri a beállított minimumot, amikor újra teljes gőzzel bekapcsol? Csak azért kérdezem, mert tapasztalatom szerint még nagy erősítésnél is van 1-2másodperc késlekedése, míg elkezdi a hőmérséklet esést jelezni, akkor is olyan kicsi mértékű, hogy 10 bites digitalizálásnál is maximum 1-2 fokozatot jelent, amennyit bőven tévedhet is a mikrokontroller.
Szerintem is baromság, ahogy be van kötve, lehet hogy nem is müködik. Szerintem jól csináltad a bekötést.
Bővebben: Link A műveleti erősítő bemenetére egy 10 vagy 100nF-os kondit is köthetsz. Zavarszűrés. Nem olyan egyszerű ezt JÓL megcsinálni,nekem majdnem fél évig tartott a 0-ról megtervezni és megcsinálni egy gyári minőségű állomást. Persze nem minden nap foglalkoztam vele, hanem munka mellett. De ma már sorozatban készülnek ezek az állomások. ![]()
Még nem csináltam sehogy, addig nem jutottam el. Ha sok időm lesz csinálom avr-rel, ha csak kevés(ami sajnos most valószínű) akkor arduino.
Köszi
![]() Én IRLz44 fettel indítottam,ellenállásokkal, ahogyan írtad, bár a működtetésig nem jutottam el. Az számomra sem világos, hogy a hőelemet miért az invertáló és nem invertáló láb közé teszi, megnövekedik így az érzékenység? Vagy nemtudom.Én a test és a neminvertáló közé tettem. Amivel én gondba vagyok, az az erősítés megválasztása, és visszaellenőrzése, hogy jól csináltam-e, a vezérlésig még nem volt merszem eljutni.Amikor vörösen izzott a hegy, az azért nagyon nem tetszett. Csúnya zöldes színe van azóta, bár működik jól. Tudok olyan multimétert szerezni, aminek van K típusú hőelemes hőmérője, így elvileg a páka hőelemét is kijelzi jól. Sajnos az enyém kék-fehér, 4 vezetékes típus, szóval a thermisztort nemmtudom melyik kettő közé kéne kötni A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2015
|
Bejelentkezés
Hirdetés |