Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Azzal kezdeném hogy nem vagyok villanyszerelő se műszerész ezért szeretném ha mindenki a legérthetőbben fogalmazna ![]() Az interen találtam egy leírást (amit lentebb fogok linkelni) és az alapján szeretném a szerkezetet összerakni persze, kicsit profibban. Van egy vakum aminek dönthető a feje, azt szeretném az objektív végére barkácsolni maximális terjedelemcsökkentés után, vagyis hogy a legkisebb és legkönnyebb legyen. A vaku "teste" amit a vakucsatlakozóba tolunk az maradna a gép tetején és egy kábellel lenne összekötve az objektív végén lévő egységgel. A segítségeteket két dologban kérném: 1, ki szeretném egészíteni a vakut ledekkel ami fókuszálásban segít, egy olyan kapcsolás érdekelne ami az exponálás pillanatában a ledeket lekapcsolja és így nem piszkálna bele a fehéregyensúlyba. Egyáltalán képesek lehetnek elaludni a ledek pl 1/100s-os zársebesség mellett annyira hogy fényük ne látszódjon? 2, a vakut szeretném ellátni egy külső akkucsatlakozóval. Hestore-n láttam akkut 12V-osat 12Ah-t amit akkor szeretnék használni ha hosszabb túrára megyünk. Ez úgy nézne ki hogy ha a vakuban lévő elemek/akkuk megdöglenek akkor egyszerűen becsatlakoztatom ezt a kis akksit és megy tovább a durvulás, a bökkenő ott van hogy a vaku 4 elemmel/akkuval megy a külső akksi meg 12v-os lenne. Remélem sikerült érthetően leírnom mindent és sajnálom ha úgy érzitek hogy felesleges a topik de nem találtam speciel körvakus, fényképezős topikot. Természetesen nyitott vagyok minden új, használható ötletre és saját barkács macro vakukra és egyebekre ![]() Link: Bővebben: Link Köszönöm és Boldog Új Évet Mindenkinek ![]()
Az alapkérdésedhez nem tudok hozzászólni, viszont a 12V-os akkuból a kissebb feszültség előállítása nem probléma léteznek erre a célra fejlesztett ún feszültségstabilizátor ic-k, van sokféle, neked az ún. "Low-drop" tipusú kellhet ...
Ha nem foglalkoztál eddig elektronikával, erről legegyszerűbben annyit kell tudni, hogy: - ahhoz, hogy egy ilyen stabilizátor áramkör működni tudjon, azaz mondjuk 12V-ból a neked kellő kb6V-ot elő tudja állítani, ahhoz a 6Vtól egy adott értékkel mindenképpen nagyobb feszültségre van szüksége. Tehát nem elég neki ha mondjuk 6,1V -ig lemerült már az elemed, akkor már egy általános tipusú ilyen chip már nem működik. Azoknak legalább +2V szükséges, persze az az összes fajtájukra jellemző, hogy a rákötött készülék áramfelvételétől is függ, hogy mennyi plusz feszültség kell a máködésükhöz. (ez azt jelenti meddig merülhet le a 12Vos akkud, hogy a vakut működtetni tudd) Ezért neked a különlegesebb ún Low-drop tipusú vagy a mégjobb hatásfokú, azonban kicsivel bonyolultabb áramkört igénylő kapcsolóüzemű stabilizátorok közül van szükséged valamelyikre... Ezek hosszabb akár jóval hosszabb akku élettartamot adhatnak... Úgyhogy azt kéne legelőször megtudni hogy egy ilyen vaku kb mennyi áramot vesz fel, mert a stabilizátor kiválasztásánál ez fontos szempont, egyrészt, hogy bírja-e az adott nagyságú áramfelvételt, másrészt, hogy eközben mekkora plusz feszültség kell neki az akkuból... (nekem pl ötletem sincs mennyit fogyaszthat egy ilyen vaku)
Az áramfelvétel nagyságát(Amperben) nem tudom, hogy van -e katalógus ami megadja...
Egy ampermérőre lesz szükséged, meg némi trükkösségre, mert az áramfelvétel úgy mérhető, hogy egy ilyen műszert kell az áram útjába bekötni, szóval a bekötés: Egy vezeték(azelemtől)-->Amérőbe-->vaku(+kapocs) Másik vezeték Vaku (-)kapocsból-->az Akkura (és ugye most még 4 ceruzaakkura amíg nincs stabilizátor!!!) (egy ilyen elemtartóra valószínű szükséged lesz) -másképp nem megy, és hát hely az elemtartókban általában nem szokott lenni...szóval valahogy vezetékkel kéne tudni csatlakozni a vaku belső elemtartó kapcsaira,hogy lehessen hova csatlakoztatni a műszert. Az elemkapcsok kivezetését gondolom amúgy is megoldanád, a külső akku bekötéséhez... Van olyan ismerősöd aki meg tudná mérni neked esetleg? Vagy multiméter kell hozzá, ami tud ampert mérni (ezt majdnem mind tudja), vagy egy ún. lakatfogós árammérő(ezt kicsit másképp kell bekötni de akinek van az majd úgyis tudja)...
Azt hittem van egyszerű megoldás
![]() Csináltam egy móricka rajzot mi szerint vennék 2 db 4-es elemtartót és a végüket párhuzamba kötném? Mi lenne ha ez szerint csinálnám meg és hagynám a 12V-os akkut? Lehetséges hogy ~6V jönne ki belőle?
Szerintem ne bonyolítsd a dolgot. Ha a vakud 6V-tal megy akkor vegyél 6V-os zselés akkuból egy szortimentet. Az 1,2 Ah-s mindössze 0,3 kg, a 4 Ah-s 0,7 kg, a 12 Ah-s meg 1,9 kg. Amit Te kinéztél 12 V 12Ah-s meg 4 kg. Persze az is megfelel, ha kondizni szeretnél.
Kocsiban a nehéz akkuk töltve, a kicsikkel meg mész fényképezni. Olcsóbban s egyszerűbben meg tudod oldani. A LED-es áramgenerátor indokolhatja a nagyobb feszültséget, bár 5V-ról már elindulnak lásd pl. Skory honlapján az 1-2 kapcsolást. A fényképezőgépek többsége mélységélesség mérésekor egy infra, vagy vörös diódával világítja meg a tárgyat, ennek a fényét használhatod a ledek bekapcsolására egy elektronika segítségével. Remélem jól értettem, hogy mit szeretnél.
Igen valóban egyszerűbb dolgod van és hosszabb elem/akku élettartamod ha csak 6Vos és nem nagyobb feszültségű akkut használsz (mert ugye nincs köztes áramkör ami energiát fogyaszt, meg lehet a vakuban magában már ígyis van egy stabilizátor)
Szóval a kolléga megoldása a 6V-os zselés akku jó megoldásnak tűnik! A vaku elemkapcsaira történő csatlakozást viszont valahogy meg kell oldanod, úgy hogy az kissebb rázkódásra de akár nagyobbra se essen le, szóval a krokodikcsipesz talán nem ide való megoldás ![]()
Szia
Én is fotózom. És én sem áldoztam pár százezret körvakura, de van más megoldás. 1, van egy olcsó 9-10eFT-s fényvető. Ez a rendessen felszerelt és nem gagyi vakura is rászerelhető. A vaku fényét vezeti az objektív kőré és onnan szórja a tárgyra. Egy pici vesztesége van csak, ezt vakukompenzációval lehet kiküszöbölni. Na ebbe könnyű beleszerelni pár ledet a makró élességállítás segítségére. Nagyobb távolságokra nem elég a sima led, nem gerjeszt elég fényáramot. Van olyan készülék, amiben van keresőfény, de az spéci optika/elektronika. Power ledet meg terepre... talán zsebbe akku+ hosszú zsinor ![]() 2, hosszabb túra. Szerintem elég gázul tud kinézni egy gép, ha rajta lógnak akksik meg zsinórok. Föleg, hogy ezek sújban is gondot okoznak, nameg ha lifeg. Egyszerűbb 3-4 akupakkot vinni s táskában és cserélgetni, mint felszerelni a gépre. Kezd merülni - csere. Szerintem nem éri meg barkácsolni ezt a részét. "becsatlakoztatom ezt a kis akksit..." nem lesz az olyan kicsi.
én csak annyit tennék hozzá, hogy ha szétszeded a vakut, arra nagyon vigyázz hogy nehogy hozzáérj a nagy kondenzátorhoz. Durván nagyot rúg, akár életveszélyes is lehet.
Egy vaku barkács alkalmával véletlen értem hozzá (annak ellenére hogy tudtam vigyázni kell vele), és úgy megvágott hogy a fél arcom is elzsibbadt a karommal együtt.
Sziasztok!
Köszönöm a hozzászólásokat! Kicsit részletezném a témát. A vakut teljesen át kell buherálnom mert kell egy leválasztó áramkört is csinálni, ugyanis a d90 nem bírja az "analóg" vakukat de, ezzel ne foglalkozzunk, már megvan a megoldás. Szóval ugye a dönthető vaku dönthető részét barkácsolnám az objektív elé (a legelső hozzászólásban linkelt leírás szerint csak stabilan oda ragasztva), így a vaku vakupapucsba csúsztatható részére máris kell egy csatlakozónak helyet fúrni ugyanis a két egységet kábellel szeretném összekötni! A szerkezet objektív felőli részébe raknák 10-15 ledet ami ugyanazon a (többeres) kábelon kapná a naftát. Ezeket a ledeket szeretném le-fel kapcsolni így kell egy plusz kapcsolót is barkácsolni valamelyik egységbe egy olyan kapcsoláson keresztül (ha van) ami abban a pillanatban lekapcsolja őket mikor villan a vaku. Én úgy gondolom hogy ez a 10-15 led gyorsan leszívná azt a 4 db ceruza akkut amit a vakuba rakok ezért találtam ki hogy ha túrázni vagyunk raknák egy valamilyen akkut hátra a táskába ami megint csak egy kábelen előre jönne a géphez és vagy egy mobilüzem-akkuüzem kapcsolón keresztül (amit szintén beraknék a vakuba) menne vagy, egyszerűen rárakom az elemkapcsokra miután kivettem az elemeket belőle. Utóbbi úgy nézne ki hogy pluszba rakok még egy Jack dugónak aljzatot vagy valamit amit a készülék belsejében ráforrasztok az elemkapcsokra. A felszerelés úgy néz ki hogy Nikon D90 váz, kis adag közgyűrű, Sigma 70-300 APO DG, Raynox DCR-250 makrolencse. A nagyítás így nagyon jó de a mélységélesség nagyon kicsi így muszáj 16-18-22-es rekeszeket állítanom de ahhoz elengedhetetlen egy vaku. A ledek pedig azért kellenek mert olyan sötét így a kereső képe hogy nemhogy a váz nem látja már az élességet de még én sem. A gép így teljesen manuális beállításokat kíván így ha mást nem, legalább tapasztalatot már szereztem és az esetek többségében másodikra helyesen exponált képeket kapok ![]() Lehet hogy nézek inkább 6V-os akkukat, egyszerűbb lesz. Ennek a körvakunak már összeraktam egy béta verzióját. A fent közölt alufóliás körvakus megoldással nagyon szépek az eredmények csak nincs benne led és nem bírom a villanási erősséget szabályozni mert egy egyszerű Vivatar vakuból csináltam és én is tudtam hogy villámok szaladgálnak benne mégis eldobtam egyszer-kétszer mikor megsímogatott ![]() Ledeknek ezeket néztem ki: Bővebben: Link A vaku amiből csinálnám: Bővebben: Link Köszöntöm a további hozzászólókat és Köszönöm az eddig íróknak!
Szia !
1. ez előttem szólóval egyetértve inkább vegyél 6 voltos aksit mint 12voltból 6 voltot csinálni (egyszerűbb) lednek viszont alánlom az érősfényű Luxeon ledeket nagyon jó fényük van Bővebben: Link
Jónak jó lenne de ebből 10 db már 15 ezer Ft
![]() 6V-os akksiból hány Ah-s lenne ideális 4-7-12? Bővebben: Link
Rosszul gondolod, 10 db 5mm-es LED fogyasztása kb 200mA, amit egy átlagos NiMH akkumulátor minimum 8 órán keresztül biztosít. Javaslom a jobb (drágább) Sony Eneloop akkukat, azzal nem érhet meglepetés.
Milyen tárgytávolsággal használnád a szerkezetet?
A tárgytávolság így 7 és 11 cm között változik az objektív frontlencséjétől mérve.
Ilyen rövid távolság mellett nem ajánlom a 17-23 fokban világító ledet, inkább smd-t ami nagyobb szögben sugároz.
Én 18 db 5050 ledből készítettem asztali világítást, egy régi kiszuperált 20w-os asztali halogénlámpa házába, a trafóját is kidobtam mert önmagában 15 w-ot fogyasztott, s kapcsolóüzemű táppal az összfogyasztása 9w. 50 cm-ről mérve 360 lm volt a fényereje, szubjektíven mérés nélkül is megítélve nagyobb a fénye mint a 20W-os halogénnak. A sugárzásai szöge 120 fok felett van, egyenletesebben világítja meg a tárgyat mint az általad kinézett. Egy tokban 3 db led van, figyelj a bekötésére!!! (ha emellett döntesz) Vagy ez ha gond az 5050-es beforrasztása, akkor esetleg a 3528-as, ebből viszont többb kell, kisebb a fénye. 4 db 1W-os-os leddel talán még egyszerűbb. Én 6.5 V-ról hajtok 2 db-ot sorbakötve, előtétellenálással 120mA-re beállítva az áramát is elegendő a fénye. 1db is megfelelő fényt bocsát ki, (#896382 Harald kollega) azért ajánlom a 4 db-ot, hogy az objektívet körbevéve egyenletesebb legyen a fény. Lehet akár olcsóbb s kisebb fényű, kisebb áramfelvételű. Bővebben: LinkBővebben: Link
Ilyen nagy teljesítményű ledből nem kell 15db! Az a kis led az világít kicsit ezeknek a "teljesítményledeknek" nem véletlenül teljesítményled a nevük... na ebből 15db az tényleg leszívná a 4 ceruzaakksit hamar
![]() A 15db kis led helyett kb 1 max 2db valószínű megteszi egy 1-3W-os teljesítmény ledből... persze abból is ahány tipus annyi féle... A kolléga által linkelt ledbolt is elég olcsónak tűnik, viszont ha nem Luxeon hanem Cree ledet szeretnél akkor a Chipcad-nál találod őket, ott is kiárusítás van beszerzési áron, ha érdekel az oka ott leírják... és tényleg kb félár más boltokhoz képest ahol néztem azoknak a ledeknek az árát... Illetve még a Lomexben vannak bár kínai gyártótól vagy inkább úgy mondom itthon nem igazán ismert/reklámozott gyártótól nem tudom milyen minőségű de 10-20W!-os telj.ledek kb 5000Ft körül abból egy biztos elég ![]() (egyszer láttam világítani 2x20Wos ledes lámpatestet az megfelelt egy 100Wos izzónak, a ledek márkáját tipusát nem tudom mondjuk ami benne volt) 6V-os akksiból amilyet elbírsz/elfér szerintem... Kell hozzá egy töltő is amúgy de gondolom tudod...
Az aksi mérete tényleg csak attól függ mit bírsz el de de ha megnézed a súly kapacitás arányt tán a legmegfelelőbb a 7 Ah-ás Ultracell
De te tudod mekkora távra akarod cipelni én biztos nem túráznék egy kétkilós aksival a hátamon ha hagyományos ledekben gondolkodsz nézz körül a Vateránn én ott vettem legutóbb 15 forintért darabját igaz 100 darabos kiszerelésben de nagyon jó fényük van
Először is mire van szükséged? Makro vakura, vagy beaty dishre?
Szerintem makro vakura. Ahhoz viszont a mellékelt elképzelés nem jó. Neked nem egy nagy kör kell, hanem egy kicsi. A vaku amit kinéztél, mondjuk használható. A probléma az amit mondtam. Amit a gyárak kínálnak az két vakufejes villanó (vagy külön a két fej, vagy egy körbe építve). Ha megoldható a helyedben én néznék meg egy azonos vakut. Két vakut próbálnák meg elhelyezni az objektív köré. Szerintem, a vaku teste az kerüljön föl a gépre. Ha jól tudom, akkor Nikon is kezeli a középpontos érintkezős vakut. A fejét leszeded. Levágnám síkra, és valami műanyagdarabbal betoldanám, hogy egy zárt doboz legyen. A vakufejet szétbelezném. Ami kel belőle az a villanócső (vigyázz, nem tudom, hogy tolerálja az újlenyomatot), meg a csatlakozói. Ezt direkt építeném be egy alufóliával bélelt körbe, amit rá tudok tenni az objektívre. Az összekötés, valami magasfeszültséget is toleráló hajlékony kábel kell. A csőre párszáz volt jut. Ez nem játék. A külső akku, én az elemeket hagynám, sorbakötnék velük egy Schottky diódát, persze ezt a vakutesten belül. A 6Vos akut pedig egy BNC csatlakozón keresztül kötném be. Nem gond itt a feszültségingadozás, az akkuk feszültsége se 6V, hanem csak 4,8V. Mivel a vakud szabályozható, szerintem van benne leválasztás, de ha szétszeded meglátod. Szerintem ide két 1Wos led elég. Ma mégse bizonyul elégnek, utólag is be lehet még rakni párat. Ezeket pedig kézzel kapcsolod be. A vakutestre valahová faragsz egy kapcsolót. Valamint, ha megjön a szinkronjel, akkor addig az kapcsolja le. Ezt egy soros tranzisztorral meg lehet oldani. Remélem állványod van. Aki itt a súlyra panaszkodik, annak üzenem az itt nem játszik. Itt egy majd egy kilós fényképezőgépről, több mint egy kila objektívről van szó. Az állvány is van biztos egy bő kila. Mivel a ledek pár percnél nem mennek tovább, én simán csak rákötném a vakura. Ha kezd merülni, vagy cserélsz elemet benne, vagy rákötöd egy külső csatalakozóra az ólomaksit. Foglalkozok fotózással is, úgy unatkozásképp, de mostanában nem unatkozok.
Sziasztok,
Nekem is hasonló problémám van, szeretnék egy makró vakut készíteni. Az elképzelésem az, hogy van két kisteljesítményű, régi, használaton kívüli vakum, az egyiket kibelezem, a kondit hozzákötöm a másik vaku kondijához párhuzamosan; majd ugyanígy teszek a villanócsővel is. Sajnos kell használnom valami fényérzékelőt, amivel a vakut el kell sütni, mert nem középpontos a géptest (Minolta AF/Sony) a vaku viszont igen és nem tudom az érintkezők kiosztását. Ez sem lesz egyszerű szerintem, mert működtetésre az akku feszültségét, 2 db ceruzaakkut szeretném használni. Ez idáig gondolom azért működni fog. Azt hogyan tudnám megoldani, hogy teljesítményt tudjak rajta szabályozni? Persze manuálisra gondolok, nem automatikusra. Sajnos nem ismerem a vakuk működését, így nincs ötletem. Mit kell szabályoznom? Arra is gondoltam, hogy felezem a teljesítményt, ha csak egy kondit töltök, és két csővel villantok, de félek, hogy a teljesítmény marad, csak rövidebb ideig világít. Nekem olyan megoldás kell, hogy alacsonyabb fényerővel (akár hosszabb ideig) világítson. Kössek sorba ellenállást? ![]() Tudtok segíteni?
Előszeded a zsebpénzed, és nézel valami gyári megoldást. Itt nem egy öngyújtóról van szó. Ezekben a vakukban halálos mennyiségű energia tárolódik. Valamit elügyetlenkedsz, kész.
Így párhuzamosan kötni pedig nem lehet.
Makróhoz nem lenne jobb ledes villanófény? Oda bőven sok a ledes megvilágítás is!
Szia,
Remélem nem fogom meg a kondit kisütés nélkül... A gyári megoldás nem az igazi, mert eszméletlen árban van, a HVL-MT24AM-t (gyári kettős vaku) már 150.000 Ft-tól kapható... Nem véletlen gondolkodom házi megvalósításban és inkább manuális módban. Egyébként a két kondi, két vaku miért nem köthető párhuzamosan?
Leddel nem villanófényt csinálnék, talán lámpát. De a színhőmérséklete a legritkább esetben megfelelő. Általában a napfény hőmérsékletűnek árult ledek fénye sem jó.
Fontos számodra hogy az objektíven legyen a vaku? Én inkább a mechanikai kivitelezésen paráznék, nem az elektronikán.
A villanás energiájának csökkentéséhez a kisülés idejét kell lerövidíteni. Ezt úgy szokás megvalósítani, hogy egy triak, vagy igbt addig engedi csak rá a csőre a kondiban tárolt energiát, amíg arra szükség van. A LED szerintem felejtős. Szín egyensúly problémáktól kezdve még sok egyéb hátránya van, legfeljebb beállítófénynek használható. Házi vakuval mindenképpen csak az "M" ás "A" mód választható, persze kevert világítással is lehet kisérletezni. Konkrétan mit fotózol? Műszaki témát?
Szia,
Nem az objektívre tenném, hanem két hajtogatható csőre. Azt hiszem fúvókának használják. Mechanika az nem probléma, műanyag tok a vakupapucsban, vagy az állványmenettel rögzítve, a csövek pedig két kis dobozban a műanyag dobozkában, ezekkel a spriclikkel összekötve. A másik ötletem csak akkor működik, ha a fókuszáláskor nem forog az obi eleje. Egy szűrő kitörése, ehhez rögzítve a tok, ami a csöveket rejti. Ezt kábelen (telefonkábel szerű) lehet összekötni. Általában természeti téma érdekel, de csak álló témát tudok fotózni. Ha lenne automata vakum, vagy elegendő tapasztalatom, akkor tudnék kicsi állatportrékat is csinálni. De nem vagyok profi fotós, nem ebből élek, csak hobbi. Te mit fotózol?
Tehát főleg kisállat portrék
![]() Szerintem előnyösebb és egyszerűbb lenne körvaku helyett egy vázra rakott fővakut (lefelé is dönthetőt) és egy fényvezérelt slave vakut használni, amely lehet sínen, állványon, vagy akár második személy kezében is. Így sokkal szebben lehet formálni a fényt. A körvaku egy picit messzebbről már éppolyan kemény árnyékot vet mint egy szimpla vaku a vázon. Triggernek egy ilyet javasolnék. Ezt be tudod állítani első és második villanásra is. Ha csak a beépített vakuval vezérelgetsz egy bármilyen slave-et, már az is bámulatos különbséget eredményez a szimpla vakuhoz képest. Én is megcsináltam anno, főleg műszaki és bébi fotóknál vettem eddig igen nagy hasznát.
Köszi,
Ez érdekes cikk. Tehát mégis lehet párhuzamosan kötni a kondikat. Ha kiderülne, hogy a csöveket is lehet párhuzamosítani, akkor megállna az elméletem ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |