Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: „Szerintem a 51 fokos kisüsti is megoldja a hőcserélést 30 fokon” Nagyon LOL!!!!!!!
Te ez tök jó ötlet, erre nem is gondoltam, meg kellene valósítani, nem lenne rossz. Úgy sincs a kocsinkban légkondi. Creative remélem összejön a te kisérleted is
Nekem is beindult a bogyóm erre, csak ugye a kb ladákkal mexűnt az, hogy egy váltószeleppel állítod a radiátoron átfolyó víz mennyiségét, innentől kezdve a radiátor ki-befolyó körébe egy rakat csapot be kell építeni a motortérbe, hogy le tudd róla zárni a motor hűtővizét, és rá tudd nyitni a pilter (vagy mi a vihar) szekunder körét. Mindazonáltal elgondolkodtató, hogy hatékonyabb hűtést lehetne csinálni, ha nem a bejövő meleg levegőt hűtenéd, hanem egy külön radiátorral a belső tér levegőjét.
Ez utóbbi esetben ugye 2 gladiátor kell, egy belül 2 12 centis ventivel, egy meg a motortér elejére a hűtőradiátor mellé szintén 2 ventivel. A másik gond, hogy egy ilyen elem 8,5 amperkát szipolyoz ki a kocsi áramköréből, és nem biztos, hogy elég is lenne egy. Ergo, felejtsd el, hogy 75W-os fényszóró + zene (+ ködlámpa és egyebek) + még a kis klíma elmegy az 55A-es generátorról (általában ekkora van 1100-1600ccm-ig, dízelekben lehet nagyobb). Vagyis vagy ki kell cserélni a lehető legnagyobb generátorra, vagy be kell építeni egy pluszt. Ez utóbbit alkalmazzák a nagy puffogók is (autóhifisek).
Hi!
Ez nekem is eszembe jutott, de nem biztos, hogy jó lenne, mert szerintem autóba is kellene 3-4db peltier elem, ahhoz, hogy jól hűtsön. De mivel 8,5AX4=34A ez miatt kellene +1 generátor+1 akkumulátor+1fesz szabályzó. Arról nem is beszélve, hogy az újabb kocsik a hűtővizet kb 90 fok környékén tartják, hogy télen jó legyen a fűtés. Tehát, ha 90 fok a peltier meleg oldala, akkor a hideg oldala 20 fok. Ez nem valami kevés. Pozitívum lenne az, hogy nem fogná a motort a klíma. Érdemes lenne megpróbálni, de engem annyira ez a megoldás nem érdekel, mert a kocsinkba van klíma gyárilag.
1. Nem kell mégegy akku, csak töltésszabályzó, utána párhuzamosan mehet a meglévő akkura (az ebből a szempontvól csak egy nagy kapacitású kondenzátornak tekintendő).
2. A kocsi hűtő-fűtő körétől független rendszert kell készíteni, ez számomra azért sem kérdés, mert az öreg (24 éves) asconámban még nincs olyan funkció, hogy csak a belső levegőt keringeti.
Az áramellátás részhez nem tudok hozzászólni. Már úgyis csapágyas a generátorom, mindenképpen javítani vagy cserélni kellene.
Nem a motor hűtőkörére kellene kötni a peltier(-ek) hűtését, hanem tök külön rendszerre - bontóból beszerezhető majdnem minden hozzá. Így szerintem 4 db szeleppel megoldható lenne, hogy a fűtőradiátor adja le a hideget is. Persze lehet az is külön, hogy ne a külső forró levegőt szívja. De arra meg inkább kézzel "gyártanék" egy/két pillangószelepet a levegőcsőbe.
Én is igy gondoltam, de a kocsikban van egy belső keringető kapcsoló, és akkor elvileg ugyanugy átmegy a levegő a radiátoron.. ha nem tévedek.. és akkor pár szeleppel megoldjuk a radiátor átkapcsolását a pertierek körére, a másik körre pedig ráteszünk egy kisebb radiátorfélét, amit valahogy odarögzítünk a kocsi orr-részéhez, igy menetközben léghűtésünk is megoldódott. Már csak az áramot kell megoldani és elvileg készen vagyunk. Már csak az a kérdés merül fel, hogy hány db pertier kell a belül lévő levegő megfelelő szintű lehűtésére
Idézet: - erről beszéltem, hogy a 24 éves asconámban nincs. Csak azokba építették be, amelyik típusú autókat szerelték gyárilag klímával ellátott változatban is. „de a kocsikban van egy belső keringető kapcsoló,”
ha valakinek van bármi jó ötlete akár autóba akár lakásba, ossza meg velünk please..
Nem jó szerintem. A központi fűtési redszer radiátorain nem fog cserélődni a levegő a fajhőből kifolyólag.De ha ventilátort alkalmazol, akkor számolnod kell a páralecsapódással.
A Fancoil redszer műxik így, de azok spéci radiátorok csepptálcával.
Azt mondod, hogy egy 16-18 fokra hűtött radiátor nem fog hőt elvonni a környezetéből?
A meleg levegő felül helyezkedik el ,a radiátorok pedig lennt. Igy aztán kicsi lesz a hatásfok.
sziasztok
én is gondolkoztam már egy házi légkondin, ami a szobámat lehűti egy kicsit mert pont a ház legnaposabb oldalán van és egy szép nyári napon meg kell sülni benne... És egy peltier elemes magoldásban gondolkozok. Vannak előnyei és hátrányai is jócskán.... Kb egy hónapja voltam egy nemzetközi versenyen ahol a mérési feladatban egy peltier-elemet kellett vizsgálgatni. Maga a peltieres légkondi is innen indult. Nos ott tulajdonképpen nem a légkondi megoldás dolgait vizsgálgattuk, hanem a hőátviteli és egyéb tényezőit, meg hatásfokokat pl egy számítógép procihoz.... De ezeket át lehet ültetni bármilyen hűtő-fűtő projecthez.... Ezt a mérést akarom elvégezni a nyár folyamán mégegyszer, egy kicsit kibővítve és "légkondi építés centrikusan" ha szabad így fogalmazni. Ehhez remélhetőleg pár héten bellül sikerül beszerezni a kellékeket és elvégezni... utánna majd ha többen kívánják, akkor felrakom a mérési eredményeket, grafikonokat, kiértékeléseket meg hasonlókat, aztán abból mindenki eldönthet hogy melyik a jobb neki.... de addig is elöljáróban néhány dolog ami már a versenyen kiderült: -egy db peltier elem nem sokat úgyszólván semmit sem ér.. tulajdonképpen tizes huszas nagyságrendekben kel gondolkozni már akkor is ha csak egy szobát akaruni hűteni -egy ilyen cucc hűtőképessége wattban mérve ~0-100ig terjed.. nos azért van ez a nagy skála, mert az elem vastagsága miatt elég jelentős hővezetés van a két oldal között. nos majd 100watt akkor ha a két rész között csak hőt kell átadni és nem kell hőt szivattyúzni... magyarán a két oldal különbsége 0fok! ha a két oldal hőmérsékletkülönbsége már 20-30-40fok lesz akkor az elemre kapcsolt telljesítmény függvényében azt csak megtartani tudja(tehát áttvitt hőtelljesítmény =0watt)... pl 10wattnál ~30-35fokos különbségnél nagyobbat nem érünk el. tehát nem fogjuk a mínuszokba hűteni a szobánkat, csak 5-10 fokot szerencsésebb esetben.. -ami a peltier-elem nagy előnye a légkondihoz képest, hogy jóval nagyobb jósági foka van. pl egy átlagos légkondi jósági foka megközelítőleg 1, ugyanis fűtőtell.:2,8kW hűtőtell.:1,4kW a kettő különbsége a befegtetett energia, ugyanis télen megfordul a folyamat és a kinti teret fogja 1,4kW-al hűteni.. ezekből kijön hogy 1,4kWattot vesz fel és 1,4/1,4=1 ez természetesen egyáltelán nem biztos hogy mindíg így van, mert lehet hogy ha nem strapálja hülyére magát a légkoni akkor akár a 2,5-3 at is elérheti... nos egy peltier elemnek csoporttársaim 4-5öt mértek, eggyik tanár meg mondta hogy neki 8as jött ki... természetesen ez az ideális esetben valósul meg tehát ha már 30 fokos különbségek vannak a két oldal között akokr kornántsem lesz 8as jósága.... -egy másik felhasználásban akár fagyasztó is lehet, mert eggyeseknél ott a 12 fokos víz, amiből lazán lehet -5 fokot csinálni... Nos remélem nem rettentettem el senkit a légkondicsinálástól majd néhány héten bellül meglesz a mérés és vele együtt az eredmények is amiből már sokkal több dolog kiderül..... üdv mindenkinek: Nbalage
huh, 10-20 peltier.. az kicsit húzós lenne árban, majdnem hogy drágább mint egy légkondi.. hacsak nem lehet 100ft-ért megszerezni db-ját
pont ez a bökkenő az egészben.....
tulajdonképpen azt kell eldönteni hogy megéri e többet belefeccolni egy peltieres légkondiba amiért utánna kevesebbet kell fizetni... és ezzel télen is tehetne fűteni természetesen.. de az eldöntésik még várok néhány hetet
Nem teljesen értem ezt:
Idézet: és ami ezután van. Most akkor hiába küldöd meg 100W-al, ha egyforma a két oldal hőmérséklete, akkor nem történik semmi? „100watt akkor ha a két rész között csak hőt kell átadni és nem kell hőt szivattyúzni... magyarán a két oldal különbsége 0fok!”
Ezzel azt mondta, hogy ha 100W hőt kellene átpumpálnia egyik oldalról a másikra, akkor a két oldal hőmérséklete megegyezik.
Hú, gyerekek, én kezdek fonalat veszteni, vagy csak helikopter vagyok hozzá.
De ha csak pusztán villamos teljesítményben nézzük, hogy egy kis split klíma elfogyaszt 2500W-ot, akkor ugyanezt a teljesítményfelvételt 25 darab 100W-os pielter adja ki.:yes: Meg azt sem értem, hogy hűtő-fűtő, mert ezt úgy tudom elképzelni, hogy a pielter(eke)t meg kell fordítani. Vagy csak az egyenáramú táp polaritását kell megfordítani, és fordítva megy, mint a piko mozdony? Na meg itt a következő big problem: 12VDC 8,5A/db Ehhez 25 elem esetén nem kis táp kell!:eek2:
hűtő/fűtő -> ha jól értem akkor polaritástól függ a hőátvitel/hőelvonás iránya. Jól értem?
A táp meg számítógéptáp alapján valami... kapcsoló táp bika FETekkel... csak ötlet
Azaz egyik oldalon a környezeti hő pl. 30 fok - peltier a oldala = peltier b oldala Ta=Tb= pl. 20 fok - másik környezeti hő 10 fok. Értem én ezt egyátalán így péntek délután
Nem a táp kivitelezhetősége a kérdés, hanem az, hogy így is úgy is sooook píz...
Annyi kérdés van ebben a dologban, hogy tényleg csak evéssel (puding) derülne ki, hogy megéri-e, és jobb-e, olcsóbb-e (hosszú távon), mint a kompresszoros.
Ki kellene a (majdan) tapasztalt értékekből számolni a hűtőteljesítmény/fogyasztás értékét. Ebből meg össze lehetne hasonlítani egy gázos klímával és ezután kiszámolni, hogy mennyi idő után térül(-ne) meg... De autóba szerintem akkor is jobb lenne, mint a kompresszoros, mert az egy eléggé sérülékeny dolog (két-három évenként tölteni drága gázzal). Egy elektromos vízpumpa/hűtőrendszer tartósabb szerintem, mint az autókompresszorok tömbszelencéje, már csak a kisebb nyomás miatt is. Bár a fene tudja
Autóban gondolkodok én is, ott nem kell a táppal vesződni, meg oda nem is kell 25-30 elem. Én max 6-ra gondoltam, ami ugye 600W, és ehhez elegendő is lenne egy plusz generátor, amit fentebb írtam, hogy 55A-t tud.
(A tömbszelence helyesen tömszelence - nem fontos, csak zavart.) Azt lenne jó tudni, hogy azt a kis légteret, ami egy utasfülke, és ami ugye jól körbe van üvegezve, le tudja-e hűteni a környezeti hőmérséklethez viszonyítva max 10 fokkal (annál több egészségtelen, még ha 37 fok is van). A másik felhasználási terület a PC. Valahol olvastam, hogy valaki procit hűt vele úgy, hogy peltier a procin, másik felén vizesblokk, a vizet egy külső autófűtő radiátorra szivattyúzza, amin nincs ventillátor. Én abban gondolkodtam, hogy a tápból is kitépem a ventit, oda is folyadékblokkot teszek, csak nem vízzel töltöm fel a rendszert, hanem nagyon vékony olajjal, így nem lehet semmi gond, ha elcseppen a tápban a hűtőkör, és full csendes lesz a masina (kivéve a meghajtókat). A videokari meg passzív, a gép oldalában ott egy 12 centis venti, átkötöm 5V-ra, aztán legyezzen.
www.tuningnet.hu (már régebben is írták) itt lehet alkatrészeket is rendelni olcsón!!!
Illetve vannak leírások is képekkel...
Ismét tanultam valamit (tömszelence). Bár hivatalosan gj.tech. vagyok, de leírva még nem láttam és mindenki másképp mondja... (Trabant szabadonfutó és Bendix nevű cég )
A hat elem szerintem is pont elég lenne - de pontosat úgyís csak mérések alapján fogunk tudni. A hőmérséklet pontos beállításához meg építhetünk vezérlést - ha már DIY. Igazi "digit-klíma"
OFF
Hengerfej tömítés, szelepszár-szimmering és olajlehúzó gyűrű - ezek mind ludasak lehetnek az 1.3 OHC benyás opelem 1. hengerének 4,7-es kompresszióviszonyáért, meg az 500ml olajfogyasztásért 100km-enként, meg a gyertyatrutyizásért. Amúgy én meg épvillszer: 505-2, de ez ne zavarjon... ON
nos ha 0foknál 100wattot kell átpumpálni azt nehogy úgy gondoljátok, hogy ahhoz 100wattot kell a peltierbe adni!!!! egy pelter kb 30wattnál nem bír el többet, sőt szerintem már enek a felénél sem húzza sokáig... pont erre írtam a 4es meg 8as jósági fokot: pl 8as jóságnál ha 10Wattot kapcsoltok rá, akkor 80wattot nyom át egyik oldalról a másikra. pontosabban 80wattal hűt és 90wattal fűt a másik oldalon... az hogy épp melyiket csinálja az egy egyszerű polarítás csere. ha viszont már pl 30 fokot is átt kell hidalnia akkor a jósága elég rendesen leromlik a nagymértékű hővezetés miatt: azaz ha már csak 5 fokkal van melegebb kint akkor sokkal jobban meg fog szenvedni a hűtéssel....
|
Bejelentkezés
Hirdetés |