Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » PC táp átalakítás
 
Témaindító: kand, idő: Nov 13, 2005
Lapozás: OK   130 / 200
(#) gcsaba válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 12, 2013 /
 
Hát ez elég merész ötlet, de elméletileg működhet. Annyi van, hogy alapból a táp földje össze van kötve a táp házával és a 220as földdel. Na most ha mindkét tápot földelten rakod össze, akkor ha jól gondolom azt az eredményt kapod a sorbakapcsolásnál, mintha a +12Vot összekötnéd a -12Val. Ha jó a táp védelme, akkor azonnal elkezd ciripelni és eltűnik a kimenetről a fesz. Ezt ugye kilehetne úgy küszöbölni, hogy a 220as ágról leválasztod a földet, de akkor meg nem lesz védőfölded, ami nem jó dolog, szóval ezt nem tanácsolom!!!!
Én azt mondanám neked, hogy a vezérlő icről kösd le a visszacsatolást. Csak simán forrassz rá egy 1k-s ellenállást és azzal kösd le a földre. Ezzel azt éred el, hogy maxon fog járni a táp. Így nálam van kb +-40V (azaz a kettő között80V). Ez a feszültség erősen táp függő. Tehát lehet, hogy valamelyik tápon több lesz vagy kevesebb. Én ezt nézném meg először. Természetesen maximális odafigyeléssel!!! A kimeneten a kondikat cserélni kell, a diódáknak a max feszét is megnézném stb. És még az is hozzá tartozik, hogy így nem stabil lenne a feszültség. Tehát ha terheled, akkor esne a terheléstől függően.
(Amúgy milyen akkut szeretnél tölteni? Ólom vagy Lithiumos? Én ebayről rendeltem annó töltőt kb 4000 huf és bármit lehet vele tölteni. 12Vot adsz neki és ő előállítja a pak-hoz szükséges feszültséget dc-dc.)
(#) kérdező hozzászólása Máj 12, 2013 /
 
Sziasztok!
Van egy PC-tápom. Működik rendesen, csak az a kérdés, hogy nem okoz-e gondot, ha terhelés nélkül járatom. Úgy hallottam, hogy nem kapcsolóüzemű tápot terhelés nélkül nem szabad bekapcsolni. Pár percig menne csak, egy kémiaórai galvanizálásnál.
Amúgy fúrógéphez szeretném használni, esetleg 12V-os világításra, galvanizálásra. Amikor nincs rajta semmi, mekkora terhelést tegyek rá?
Egyszer egy másik, szintén PC-tápot át szeretnék alakítani, hogy 3-5-12V helyett -20V +400V +30V ra. Erősítőhöz kellene. Gondolom a primer oldali részeket meg lehet hagyni változtatás nélkül, csak trafót kell cserélni, valamint a szekunder oldali diódákat, kondikat.
Meg lehet oldani, vagy jobban járok egy teljesen új kapcsolóüzemű táp építésével?
(#) gcsaba válasza kérdező hozzászólására (») Máj 12, 2013 /
 
Szia!

Véleményem szerint nem gond, ha üresjárásban megy. Én rengeteget járatom terhelés nélkül és kutya baja.
Fúrógépnél majd ne csodálkozz, ha "gyors" indításnál leold a táp. Én is használom néha ilyesmire és ha hirtelen nyomom meg a gombot akkor a védelem közbe lép.
Ha nincs rajta semmi, akkor ne rakj rá semmit. Nem lesz baja.
Az átalakítás már más kérdés. a 400Vot kicsit soknak találom... de majd valaki okosabb nyilatkozik abban a témában. A 20-30Vok megoldhatók, csak lehet nem egy időben...
(#) kérdező válasza gcsaba hozzászólására (») Máj 12, 2013 /
 
Köszi a választ, akkor nem cifrázom. Lehet, hogy 300-350V is elég lesz, de az majd függ az erősítő kapcsolásától, csövek típusától...
A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2013
(#) gcsaba válasza kérdező hozzászólására (») Máj 12, 2013 /
 
Várd meg valaki okosabb véleményét is... lehet csak én tudásom kevés ehhez.
(#) kérdező válasza gcsaba hozzászólására (») Máj 12, 2013 /
 
Ha a fúrógép elé beteszek egy kb. 2000μF-os kondit, akkor is leállítja a védelem?
(#) gcsaba válasza kérdező hozzászólására (») Máj 12, 2013 /
 
Azt nem tudom... de lehet csak nálam működik így. Lehet Nálad nem lesz ilyen gond. Különben meg csak óvatosabban kell megnyomni a gombot és menni fog.
(#) Pulyka válasza gcsaba hozzászólására (») Máj 12, 2013 /
 
A földet lekötöm, ha kell, nem csak ez az egyetlen földelési mód, avagy annak a megakadályozása, hogy a fázis, vagy bármiféle feszültség rájuthasson a fémházra, és az balesetet okozzon.
Létezik még a kettős szigetelés, vagy magát a fém házat beburkolni, esetleg a nyákot még ennél is jobban kiszigetelni.
A földdel egyébként nem csinálnék semmit.
Vennék 2 tápot, mindegy, mekkora teljesítményű, nekem csak 1 amper kell.(1.2-1.5A maximum).
Mindkét táp -12V-os részénél kicserélném a diódákat, hogy a fentebb írt 0,8A-t kitoljam nagyjából 3-4A-ra, hogy azért maradjon biztonsági tartalék, ha én tartani szeretném a stabil 1A-t.
Az 1. táp -12V-os része lenne a 48V-os táp negatívja, az 1. tápon belül a +12V-os rész össze lenne kötve a 2. táp -12V-os részével, és a 2. táp +12V-os része lehetne a 48V-os tápom pozitív pólusa.
Erre a 48V-ra raknék egy szabályzót, amivel én be tudom állítani a 41-42V-ot, vagy ha nem is tudom beállítani, a töltés kezdetekor 1.2-1.5A-re tekerném a cuccot, és ahogy töltődik az akku 10óra mulva megszakítaná a töltést egy időzítés.
Semmi dolgom nem lenne a PC táp eredeti földjével.
Ez az átkötés dolog csak a szakiknak megy, nekem nem.
Mellesleg az én tápom még a minuszos feszültséget is figyeli. Tudom, mert lekötöttem, és el sem indult, visszakötés után pedig ment is.
Tápból itthon van elég,azt se tudjuk hova rakjuk már lassan, mert fater ingyéééé begyüjtötte a bontókból, van, ami működik.
Ha feladnám, akkor már rég vettem volna 9eFt-ért a szomszédfaluból (6-7 km)egy direkt az ilyen elektromos bicókra szakosodott boltból egy ehhez való töltőt.
Amugy 3db 12Ah, 12V-os zselés(ólom) akku van sorba kapcsolva.
Van is bennük élet, mert vasmagos trafóval feltöltöttem már egyszer, mentem is 5km-t, még le nem merült, de ott csak 800mA-ral töltött a töltés kezdetén, és trafó nincs itthon(ami erre a célra jó lenne), PC táp pedig van.
A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2013
(#) Ge Lee válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 13, 2013 /
 
A szabályozott 41V-ot simán meg lehet csinálni állítható áramszabályozással, rajzok lettek már csatolva többször is. Semmilyen plusz áramkörre nincs szükség.
(#) gcsaba válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 13, 2013 /
 
Ahogy gondolod! De figyelj oda, hogy ne legyen belőle baleset!!
A -12V hiányakor valószínű a PG (power good) miatt nem indult a táp. Ha nem érzékeli az összes feszt megfelelően, akkor nem indul be a szgép védelme érdekében.
(#) kérdező válasza gcsaba hozzászólására (») Máj 13, 2013 /
 
Szia! Gond nélkül megy róla.
(#) Kovidivi válasza kérdező hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
A kondi nem megoldás, az áramkorlát közbe fog szólni. Plusz a túl sok kondi veszélyesebb, indulásnál nagyobb áramot akar felvenni... Nekem van egy tápom, ami az 5V-ot figyeli, 12V-ról fúrógépet hajtok. Ha lefogom a fúrót, veszi fel a sok-sok A-t, ekkor leesik a feszültség akár 8-9V-ra is (az 5V stabil), cserébe nagyon erős a fúrógép, és nem tilt le a védelem. Egyszer megterheltem az 5V-os ágat 1-2W-tal, ettől a 12V sokkal jobban tartotta a feszültséget, viszont állandóan, a legkisebb fúrógép szorulásnál leállt a táp. Én inkább levettem az 5V-ról a terhelést, hogy essen a 12V, engem nem zavar. Így is, amikor túl gyorsan váltok irányt a fúrógépen, nagyon-nagyon ritkán lekapcsol a táp, gondolom egy kis negatív feszültség visszajut a tápba.
(#) kérdező válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
Rátettem a fúrógépet, és tökéletesen megy. Nincs szükség módosításra.
(#) pongiii hozzászólása Máj 18, 2013 /
 
Üdv!
Mivel nem nagyon találtam olyan tápegységet ami 12V-nál 3A-t ad le ezért arra gondoltam, hogy egy pc tápegységet kellene átalakítani. A lényeg az lenne hogy passzív lenne(hűtés nélkül) adjon egy stabil 12 Voltot. Esetleg 3A-s terheléssel mennyi lenne a tápegység fogyasztása? Illetve üresjáratban mennyi lehet a fogyasztás. Végső esetben az ATX táp Vsb feszültsége is megfelene(5V) amelyet elvileg 2A-rel lehet terhelni.
(#) mugab válasza pongiii hozzászólására (») Máj 18, 2013 /
 
Esetleg válassz ezekből
(#) RoliNyh hozzászólása Máj 19, 2013 /
 
Ismét én vagyok...

2005Z IC vezérlésü ATX táp...
Átkötöttem a feszültségfigyelő lábakat a 4.est és a 6.ost amin a +5V, és +12V -ot figyeli.
A panelen van +5V segéd és +16V segéd feszültségek. Működik a táp még rendesen, viszont a 3.3V os ágat nem kötöttem még mert kis homály támadt.

Meg tudná mondani valaki, a mellékelt kapcsoláson a Q7, D26, D25 alkatrészek mi célt szolgálnak (és az L1 tekercs)?

2005Z.gif
    
(#) scooby_ hozzászólása Máj 22, 2013 /
 
Sziasztok!
Az volna a kérdésem, ha van egy átalakított tápom amibe a holtidő szabályzó lábat nem a megszokott módon a földelésre kötném, hanem a kimeneten lévő tápfeszültséget feszültségosztóval visszaosztanám 2,5V körüli feszültségre, akkor van-e arra esély, hogy rövidzárlat esetén ezen funkció jóvoltából nem megy tönkre a tápom? Most a primer körbe be van kötve egy 60W-os izzó, de ha mondjuk 2-3A-es terhelést kötök rá, rögtön elkezd normál fénnyel világít a primerkörben az izzó, amit nem tartok egészen helyesnek.
(#) pumi1980 hozzászólása Máj 22, 2013 /
 
Átalakítottam egy ACORP LC-235ATX tápegységet: 0-20V és 0-10A között beállítható a kimeneti feszültség és áram. A szekunder oldalon csak a 12V-os ágat hagytam meg, persze cseréltem nagyobb diódára (VS-30CTH02PBF: 2x15A, 200V) és kondenzátorra (2x 1500µF/35V), ahol szülséges. Az áramkorlátot LT6105-el oldottam meg, a pozitív ágban elhelyezett 0,05 ohmos ellenállást figyelve.
Az áramkorlát néhány mA-ig is levihető (5mm LED-el teszteltem). A feszültség 0,00V és 19,96V között állítható (többfordulatú potikkal).
A gondom a következő: a kimeneti feszültségen több amperes (4A..8A) terhelés esetén megjelenik egy 100Hz-es, közel szinuszos jel. (12V, 4-5A esetén a 100Hz-es jel kb. :600mVpp értékű). Arra gonldoltam, hogy a primer oldali 2x 330µF/200V kondenzátorok a gyengék, de 470µF-os csere után sem változott a helyzet. Sajnos az átalakítás előtti tápot nem teszteltem ekkora áramokkal, ezért nem tudom, hogy a hibát én okoztam -e.
(Egy habvágóhoz készítettem a tápot, ahol ez nem okoz gondot, ráadásul a terhelés is csak 2A körüli. Ennek ellenére szeretném - legalább - tudni a hiba lehetséges okait. A segítséget előre is köszönöm.)
(#) scooby_ válasza pumi1980 hozzászólására (») Máj 23, 2013 /
 
Szia!
Én azt vettem észre ezeknél az átalakított tápoknál, hogy ha nincs visszatéve az eredeti dobozukba, akkor instabilabb és zajosabb. Próba szerencse, de szerintem érdemes lenne megpróbálnod. A földelést is kösd be.
(#) pumi1980 válasza scooby_ hozzászólására (») Máj 23, 2013 /
 
Szia!
Köszi. Az a helyzet, hogy valóban nem volt a dobozában a tápegység a mérések alatt. (Föld sem volt bekötve).
Sajnos, most pár hétig nem leszek otthon, ezért nem tudom kipróbálni, amit írtál.
A potikat egyébként egy rossz egér USB vezetékével kötöttem be, ez nagyon bevált.
(#) scooby_ válasza pumi1980 hozzászólására (») Máj 23, 2013 /
 
Én éppen ma foglalkoztam a sajátommal egy kicsit. Borzasztóan félek tőle, hogy tönkre megy, így most összeraktam a cikkben szereplő komparátort a védelemhez. Úgy tűnik működik, illetve rövidzárlat esetén is bírja egészen jól, pedig a primerköri izzó ebben az esetben zárlatot mutatott. De valahogy mégsem tartom egy életbiztosításnak a dolgot.
(#) pumi1980 válasza scooby_ hozzászólására (») Máj 23, 2013 /
 
Amíg nem alakítottam ki a komparátoros arám korlátozást, addig folyamatosan használtam a 60W-os izzót a primer oldalon. Sőt később is mivel a tápegység szét volt bontva.
Én azt tapasztaltam, hogy terhelés nélkül az izzó nem világít, 12V/0,5A kimenet mellet már pislákol. Egy 12V/50W-os autóizzóval terhelve a kimenetet már világít rendesen a primer izzó, és ilyenkor már nem is képes a tápegység a 12V-ot biztosítani a kimeneten.
(#) scooby_ válasza pumi1980 hozzászólására (») Máj 24, 2013 /
 
Pontosan ugyan ezt tapasztalom, és ugyanezekkel az eszközökkel. Nálam annyi változás van, hogy a kimenet fix. 40V körüli feszültséget ad, és a kimenetre egy analóg labortápegység van kötve, a kettő közé pedig még be van suvasztva egy kapcsolóüzemű előszabályzó a veszteségek csökkentése érdekében. Ha a labortáp kimenetét rövidre zárom, akkor nagy áram folyik rajta, viszont nagy a feszültségesés. Kivettem a primerkörből az izzót, nem durrant el a rövidzárlat hatására. Persze nem tartósan zártam rövidre, mert azt a vezeték nem bírta volna ki. Utána leterheltem az 50W-os izzóval is, gond nélkül elindult. Meg se kottyant neki. Viszont még mindig tartok tőle.
(#) Kovidivi válasza scooby_ hozzászólására (») Máj 24, 2013 /
 
Ha van kapcs. üzemű előszabályzód, akkor ha rövidrezárod a labortáp kimenetét, és folyik mondjuk 10A, akkor az előszabályzó leszabályozza a feszültséget (Ha az Attila86 és Skori féle előszabályzóról van szó) nem tudom pontosan mennyire, mondjuk 3V-ra, ekkor lesz kb. 30W disszipáció, viszont a számítógép tápodnál ez a 30-35W 40V-on lesz felvéve, a rövidzár hatását egyáltalán nem fogja érezni! Ha kábellel zárod rövidre a labortáp kimenetét, akkor a kábelen alig fog teljesítmény disszipálódni, a nagy részt a végtranzisztorok fogják elfűteni. Tehát a vezeték biztosan bírta volna hosszabb távú rövidzárlatot is. Egyébként jó ötlet a számítógép táp feszültségének megemelése, és abból labortáp építése!
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2013
(#) scooby_ válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 24, 2013 /
 
Szia!
Sajnos a tapasztalatom a vezetékkel az, hogy baromira vékony a belső sodrony. Iszonyatosan melegszik, ha nagy terhelést kötök a végére. Szerintem le se lehetne tagadni, hogy Ebay-en rendeltem Kínából.
Egyébként Én is jó ötletnek tartom. Annyiból lesz rosszabb, hogy kicsit zajosabb lesz a kimenete. De állítólag ezt egy párhuzamos L-C taggal lehet javítani. Majd igyekszem belőle a legjobbat kihozni. Egyébként igen, Skori és Attila86 féle előszabályzót alkalmaztam benne. Nagyon jó a hatásfoka, csak ajánlani tudom! A labortáp pedig a Rádió Technika régi labortápegysége (azt hiszem 1994-es számban jelent meg), Alkotó nyáktervének módosított változatán megépítve. Ahogy Alkotó írta, ennek a tápnak az egyik legnagyobb előnye, hogy a vezérlés teljesen független a teljesítmény fokozattól. Sajnos ezt az előszabályzó meg is követeli, hiszen a negatív ágon szabályoz. Tehát "lebegő földelésű" tápegység kell utána.
(#) Kovidivi válasza scooby_ hozzászólására (») Máj 24, 2013 /
 
Ha a végén egy rendes labortápegység van, akkor az már kiszűr minden zajt, tehát teljesen korrekt a megoldás! Az előszabályzót én is ismerem, nagyon tetszik. A vezetékes részt akkor félre értettem, azt hittem, simán csak vezetékkel zárod rövidre a tápot. Már várom, mikor lesz kész Attila86 az új cikkjével. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2013
(#) scooby_ válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 24, 2013 /
 
Nem értetted félre a vezetékes részt. Rövidre is zártam vele. De annyira gyenge, hogy azt a pár watt teljesítményt sem bírja ki. Vasalóba cekásznak megállná a helyét! Közben készen van az áramfigyelő panelje. 6 Amperre kalibráltam, ugyan magát a tápot csak 5A-re tervezem, viszont szerintem nem árt egy kis tartalék. Attila86 cikkeit annyira nem követem. Régen sokaknak voltak problémái a rajzaival. Az SMD technika sajnos nem a szívem csücske.
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2013
(#) Kovidivi válasza scooby_ hozzászólására (») Máj 24, 2013 /
 
Majd képet rakj fel, szívesen megnézem! Csak a visszacsatoláson, meg az áram védelmen változtattál, egyenirányító dióda és kondik cseréjével együtt? Akkor most maxon megy a tápod? Mennyit esik a 40V-od 40-60W terhelésre? Elvileg Attila86 tápja majdnem ugyanazt fogja tudni, mint most a Te tápod, 40V 10A, jó hatásfok, minimális melegedés. Az smd valóban problémás, de gyorsan bele lehet jönni!
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2013
(#) david971115 hozzászólása Máj 26, 2013 /
 
A pc tápból hogyan lehet labortápot építeni????

mert a pc tápon 1000 féle vezeték jön ki, és nem tudom hogy mit hogyan kössek szóval ha lehetséges v.ki tegyen fel egy rajzot!!
(#) Frankye válasza david971115 hozzászólására (») Máj 26, 2013 /
 
Ennél azért kicsit bonyolultabb a dolog! Javaslom, olvasd el a vonatkozó cikket, és nem árt, ha ezt a témát is átolvasod.
Következő: »»   130 / 200
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem