Fórum témák
» Több friss téma |
Egy kis gondban vagyok, mert fotózás közben lemerült a gép...
A kis Nikko kormánya nem motoros, hanem tekercses, nem tudom, hogy annak a vezetékeit lehet-e házasítani a két drótos szervomotoros kormányhoz?
Talán keresnem kéne egy donort, ami adó-vevő páros, mondjuk egy totálkáros kasztniból, ami feszültségben és adottságokban legalább hasonló. Szerintem ilyet rengeteget lehetne találni, de ezek a kukában landolnak, nem gondolja a tulaj, hogy mekkora értéket képviselhet egy magamfajta lelkes full-amatőrnek.
http://gyujtemeny.vatera.hu/makett_modell/eszkozok_kellekek/rc_mode...3.html
Esetleg ilyenben érdemes lehet gondolkodni?
Akkor már miért nem veszel egy olyan verdát, ami tetszik is? Bevásárolsz csomó dolgot, aztán a többsége megy is a kukába. Nem beszélve a rengeteg időről amit beleölsz, és még a siker sincs garantálva.
Én azt csinálnám, hogy szétnéznék a piacon (szó szerint és átvitt értelemben is), és megnézném a felhozatalt. Ha tekercses a kormánya a cél kocsinak, akkor olyat keresnék, ami szintén tekercses. Könnyen fel lehet ismerni, mert ha kiforgatod jobbra-balra a kormányzott kereket, akkor lehet hallani a motor hangját ha motoros. Értelemszerűen neked olyan kell, aminél nem hallod. (Ezt akár vaterán is lehet, elvégre ki tudod faggatni a tulajt, hogy kerreg-e) Ha ez megvan, akkor legombolod érte a vételárat, persze jól lealkudva. Nyilván az alku a tecskóban nem fog menni Otthon nyomsz vele pár kört, hogy legyen meg a feeling, többet így már úgysem teheted. Aztán szétkapod, és a belsőségeit átműtöd a terepgépedbe. Ha most még mindig jó, akkor szép komótosan ezzel is mész pár kört, örülsz magadnak, aztán elmész aludni. Ez utóbbi lépés fontos, mert itt szokás szét..khmm a dolgokat. Másnap aztán friss fejjel át lehet gondolni, hogy miként lehet felturbózni a teljesítményt. Az egyenleged ezzel a módszerrel mindössze egyetlen kiadás, ami garantáltan hasznos. Persze maradt egy üres kasztnid is, az meg jó lesz a gyereknek gurigatni. Szerintem ne vásárolgass találomra! A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2012
Tényleg örülök a javaslataidnak, nagyon hasznosak.
Igazából 2 gyermekes apaként már nem igazán vagyok a fő célközönsége ezeknek a játékoknak, ez az oldala inkább vonz, hogy a szinte semmiből alig valamit kovácsolni és ennek némileg fontos összetevője az időtöltés rá. Az akvarisztikát is gyermekkoromban műveltem, szinte pénz nélkül, most pár éve sikerült megint belefognom, ott is az volt a lényeg, hogy ne a boltba kelljen bevásárolni, hanem sokat kelljen barkácsolni, kísérletezni a cél eléréséig. Ott már elértem, amit gondoltam, most a másik kölyökkori kedvencem, az elektronika lett a célpontom. Ezért vagyok itt, bár már most látom, hogy ez keményebb dió lesz. Azért puhatolózom, mert ahogy írod is, sokszor csak dobálná ki az ember a pénzt és fölösleges köröket fut. Átgondolom a javaslatodat, köszi!
Sziasztok.
Talán tudtok segíteni, nem boldogulok. Van egy 27MHz-es táv. autó TAIYO 93-R és T ic párossal. A google sajnos nem talál semmilyen datasheetet róluk. Ha jól tudom ez az ic 5 kimenetes, ebből 4 tökéletesen működik. Előre, hátra, jobbra és balra megy. Van a távkapcson egy 5. gomb, amire az autó teteje kellene felnyíljon és vizet spricceljen egy motor meg némi fogaskerék segítségével. A távkapcs gombja működik a jelet is néztem szkóppal. Az ic lába, ami ezt a részt vezérli o-án van, gombnyomás hatására nem történik semmi, 0-án van akkor is (illetve egy nagyon minimális 3-4mV-os változás van). A láb egy ellenálláson keresztül egy tranzisztor bázisára megy, a tranzisztor emittere +tápon van (6V), a collectora a motor egyik felén, a motor másik fele GND. A motor működik a tranzisztor működik, az ellenállás jó. Szerintetek az ic-vel lehet valami baj (kuka), vagy valami külső alkatrész tartja 0-án ezt a kimenetet? Esetleg az ic párosról tudtok valami elérhetőséget küldeni? Előre is köszönöm. tshiky
Szia!
Ma majdnem vettem egy autót. Viszont megfogadtam a tanácsot, így vittem magammal a távomat. 40 MHz-es volt az autó, a távom is és a táv tuti jó, mert itthon használom. A próbaautó meg sem mukkant a távra, semmit nem csinált, pedig elvileg megvolt benne a feszültség. Mind a autó, mind a táv 40 MHz-es volt, mégsem működött, ennek mi a magyarázata? Van erre orvosság, vagy felejtsem el az autót? Természetesen nem vettem meg, de ha működne, örülnék neki.
Mint említettem volt, az csak egyetlen paraméter, hogy mindkettő 40MHz-en használja a rádiót.
Neked is van szád, és van füled is, és kb 300Hz-3KHz-ig használod őket a beszédhez, de ha valaki elkezd neked mandarin kínait karattyolni, gyanítom, hogy nem sokat fogtok egyezkedni. Én azt csinálnám a helyeden, hogy egy (biztosan működő távirányítóval) biztosan működő vevőt kioperálnék a donor autóból, és átpakolnám az új jövevénybe. Szép is, jó is. Aztán még lehet rajta csinosítani ha akarod. Zsákbamacskát ne vagyél, mert drága, és még nyávog is A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2012
Ok. Így tettem, nem vettem meg a kocsit. Azért vittem a távot, hogy kipróbáljam vásárlás előtt.
Akkor ezt nem is lehetne összehangolni, ha jól értem a mandarint.
A 40 megás is olyan, mint a 27 megás. Ott is több csatorna van, nem biztos, hogy pont 40MHz az a freki. Sőt az adás lehet AM és FM is.
A 40 MHz -es sávban is több csatorna van. Mi lenne, ha mindenki ugyanazon a csatornát használná? bábeli zűrzavar, és nem te irányítanád az autódat, hanem a szomszéd.
Bármelyik sávban előfordulhat ez a probléma, hacsak véletlenül el nem találod, hogy ugyanazon a csatornán működjenek. De ez még csak az egyik probléma. Az ilyen játékvezérlőkben használt enkóder/dekóder párosoknak is azonos címüknek kell hogy legyen, hogy megismerjék egymást. Ez néha állítható belső átforrasztással, néha nem, és ez további szeparációt ad az azonos felhasználásoknál.
Hello!
Végre van időm a kocsi projektre A képek sorban: 1: A kis donor és mögötte a projekt autó. 2: A donor panelje 3: A donor panel vaku nélkül 4: A projekt panelje
Mindkét autó motoros kormányú, a kicsi vadi új, vezérlővel együtt.
A kicsi most 3 elemes, a nagy most 5 elemes. A kicsi paneljével szeretném vezérelni a nagyot. Kérdés: át lehet tenni a kis panelt, fogja-e működtetni a nagyot? Ha igen, kellenek bele trafók, vagy bármi +alkatrész, hogy legalább 7,5 Voltról működjön, esetleg fel tudom-e vinni 11,5 Voltig a projekt autót? (laptop aksim volna hozzá) A legfontosabb kérdés, volna-e olyan birka türelmű ember, aki tudna segíteni levezényelni az akciót? Köszi Gábor
Ajaj
Nekiálltam végigolvasni a topicot, de rá kellett jönnöm, mivel nincs elektronikai képzettségem, nem értek egy szót sem. Ha jól gondolom, össze lehet hozni, de FET-et meg tranyót, meg ilyesmit kell cserélgetnem, esetleg relét kell beiktatni, meg kell mérnem, vagy beazonosítanom a hajtó motort, stb. Akkor tényleg az lenne az első és legfontosabb kérdésem, hogy van-e valaki, aki egy kezdő embert tudna-e vezetni?
hogy van-e valaki, aki egy kezdő embert tudna-e vezetni?
Egyet ne tévessz szem elöl, nem egy ilyen forumon kell elsajátitani az alapokat. Sokkal hatásosabb, ha találsz valakit a környezeteben (klubot, modellezöt), beszerzel néhány idevágo könyvet, tanulgatsz egy kicsit, stb. Egy ilyen forum nem TV doktor, ahol a képernyön keresztül gyogyitanak (:freaked sok pénzért (:rant ismeretlen embereket....
Értem. Köszi a választ!
Tagja vagyok a magyar akvarista fórumnak jópár éve. Nem egyszer fordult elő, hogy jött valaki, hogy kéne egy akvárium, de eddig csak külső nézője volt a témának, segítségért jött, hogy ne kelljen fölöslegesen elpusztulnia egy halnak, növénynek, élőlénynek sem a tudatlan próbálkozás miatt. Többek között én is segítettem, volt akinek építettem akváriumot is. Az elektronika elég spéci dolog, ott nem lehet "határeset" módjára belefogni, hanem ott a fizika és a matematika diktál, nem lehet mellényúlni, nem lehet akár egy ilyen látszólag egyszerű panelt ide-oda kötözni bűntetlenül. Ezzel tisztában vagyok, de meg szeretném próbálni, hátha sikerülne és örömöt okozna az alkotás. Sajnos nem tehetem meg, hogy elvégezzek egy tanfolyamot, hogy legalább az alapfogalmakkal tisztában legyek, de ha leírná valaki, hogy ide és ide ezt és ezt forraszd, azzal valószínűleg előrébb lennék. Amim van: Weller páka, forrasztóón és kedv, na meg a két kocsim és némi elképzelés. Ha ez az első mű létrejönne, talán sikerülne belőle egy lendületet venni és akkor lelkesen tudnék tanulni, meglátnám a siker élménye által a dolog szépségét, ehhez próbálok segítséget keresni.
Ez egy nagyon dícséretes hozzáállás, és ha így is marad, akkor nagyon sokat profitálhatsz még belőle! Bizton állíthatom, hogy a jelenlevők többsége autodidakta módon sajátította el a témát jól- rosszul, kinek mennyi energiája, kedve, és lehetősége volt/van rá. Igaz, hogy a fórum nem TV-doktor (de tetszik ez a meghatározás ), de azért van oka, hogy létezik a HE. Nagyon sok okosságot magára tud szedni itt az ember.
A kérdés valójában csak az, hogy a cél az autód "rendbe rakása", vagy tanulni akarsz elsősorban. Természetesen mindkettőt lehet egyszerre, csak jó lenne tudni mennyire menjünk le a részletekbe. Vannak már nagyon jó leírások, itt a HE-n is, tessék szétnézni a cikkek között! Ami a verdáidat illeti, azt is megoldjuk Azt a wellert használni is tudod, vagy csak úgy van? Mert lehet ezzel kellene kezdeni, hogy ne tedd tönkre azt amid már van. A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2012
Nem kivánlak elszomoritani, vagy lenézni, mert nekem meg az akvarisztikárol sincs tul sok fogalmam, azonkivül, hogy vizet kell engedni egy üvegkádba.
A baj az, hogy amit te akarsz, nem olyan egyszerü dolog, és ha nincs elöttünk ugyanaz a szerkezet, nem igen tudjuk neked a távolból megmondani mit hova forrassz. Itt nincsenek egységes jelölések, egyforma motorok, gyakran még az elvek is mások. Ha elhoznád hozzám vagy egy közelebbi vállalkozo kedvü topiktárshoz, lehet hogy perceken belül meg tudnánk csinálni, de az is lehet, hogy beletörik a forgunk. Inkább azt mondom keress valakit a környékeden, és közössen nézzétek meg és oldátok meg a dolgot, ha meglehet. (lehet, hogy majd jelentkezik itt is valaki. aki segit) Az ilyen munkához már mérni kell ezt azt, és az adott esetben megérteni a müködést. Ezt innen a távolból nem igen tudjuk potolni, mégha segiteni is akarunk. S amit nem akarunk, hogy esteleg egy rossz müvelettel tönkre tedd mindkét autodat, mert hát az is benne van a pakliban. Lehet, hogy mázlid lesz és minden megy, de ha nem, akkor mindenki más lesz a hibás. Ez meg, azt hiszem, nem hiányzik sem nekünk, sem neked....
A szerencse az, hogy ez a vezérlő is a jól ismert RX2, TX2 párossal működik. Ehhez pedig ebben a topikban is találsz adatlapot, azon pedig ajánlott kapcsolást. Lehet, hogy a kapcsolások kissé eltérnek, de lényegében nem.
Persze ettől még csak könnyebb a dolgod, de nem biztos, hogy könnyű. Azt így távolból nem hiszem, hogy bárki távvezérelni tudna, minimális jártasságot meg kell szerezned. Olyan, mintha bekötött szemmel szeretnél főzni, és a receptet meg a fogásokat valaki távolból telefonon diktálná. Ugyanis a kapcsolás hiába ugyanaz, ha más formájú a panel, hogy elférjen az adott szerkezetben, az alkatrészek elhelyezkedése is más. És arról, hogy mit működtél, csak némi mérésekkel lehet eldönteni, jó-e, vagy nem. Dehát egyszer el kell kezdeni. Először a kapcsolást megérteni, hogy hogy működik, ezt pedig az adatlap, és az azon található kapcsolás segítségével lehet. (és ha lehet,ne tekergess semmit. Az a legutolsó dolog)
Szia !
Olvasva hozzászólásaidat látom nagyon szeretnéd az autókat működőképes állapotba hozni de azt is látom hogy ismereteid ehhez kevesek. A modell távvezérléséhez szükséges adó szinte minden esetben kvarccal stabilizált amplitúdóban vagy frekvenciában modulált oszcillátor kis távolságu autó és egyéb modellek esetén, ilyen a tied is, és hozzákacsolt rádiófrekvenciás meghajtó és végerősítő fokozatokkal hajó és repülőmodellek vezérléséhez. A vevő első esetben szuperregeneratív rendszerű kvarc nélkül 30-50 KHz sávszélességgel mert olcsó és 5 mikrovolt körüli érzékenység elérhető. Repülőmodelleknél már nem megfelelő a biztonság és a nagyobb érzékenység igénye miatt, ide szuperheterodin /frekvenciaváltó , 455 KHz középfrekvencián nagyot erősítő fokozattal rendelkező/ vevő szükséges ami bemeneti rf. erősítőt és kvarccal stabilizált lokál oszcillátort használ. Ilyen esetben az adó és vevőkvarcok fr.különbsége 455 khz pluszba vagy mínuszba az adóhoz képest, alsó vagy felső keverés. Az adót és vevőt szét kell választani két részre, áll egy rádiófrekvenciás és modulátor/demodulátor részből valamint egy-egy kódoló /kódjeladó/ kódjelvevő /dekódoló/ részből. A dekódolót követi a motorok ,vezérlők működtető áramköre. Ahhoz hogy a kiadott parancs végrehajtódjon a rádiócsatornák frekvenciája modulációja és kódoló dekódoló egységek jelei szinkronban kell legyenek. Kódoló dekódoló áramkörben legtöbbször a TX2 / RX2 ic. párost használják.
Most miért kell elvenni a kedvét? Nem áthangolásról van szó, hanem hogy egy működő adó-vevő páros alatt lecserélné a kasztnit! Itt igazából a teljesítményviszonyok a mérvadók, hogy mennyire lehet a feszültségekhez, áramokhoz igazítani. Egyáltalán lehet-e. Így elsőre úgy tűnik hogy lehet, ezért kérdeztem hogy mennyire akar elmerülni a témában. Mérni mindenképp tudni kell, de ennyit lehet meg tudunk oldani távsegítség útján is. Szerintem.
Bocsánat, nem akartam elvenni a kedvét , szép feladat melynek során sok problémával találkozhat, ebben próbáltam némi támpontot adni.
Köszönöm mindenkinek a hozzászólást!
Csendben megjegyzem, hogy mióta látogatom a topicot, azóta szinte csak én mozgatom az állóvizet Arra a kérdésre, hogy mennyire szeretnék belemerülni, sajnos nem tudom a választ, mert nem tudom, mennyire lehet belemerülni. Mérni tanultam, tolómérővel, mikrométerrel, raporterrel, szeriontem az itt nem sokat ér de nem viccelődök, nehogy ellenszenvet váltsak ki bárkinél is. Sima mezei multiméterem az van, nagyjából tudom használni, de csak feszültég és szakadás vizsgálatra szedtem elő eddig. Gerenk, amit írtál, köszönöm, értem, miről írsz, ezért is vadásztam legalább alapjaiban hasonló adó-vevő párost, de hiába, ha a feszültséget nem vettem figyelembe. Ráadásul közben tovább művelődtem a topic olvasgatásával, ezért sikerült kicsit megijednem és nem hozzányúlnom a kocsikhoz. Panelt nem tudok fotózni, de ha lenne mart panelom, azt szívesen furkálnám, ültetgetnék bele mindenféle csoda kütyüt, ha ennyi tudás elég a távvezérléshez, mármint a TV doktorhoz. Forrasztgatni szoktam, bár nem szoktam fejeket cserélni benne, csak ami benne van, azzal olvasztgatok. Ha kell 1-2 dolgot vásárolgatni, 1-2 ezres erejéig az sem futamít meg.
Köszi!
Valami azt súgja, hogy észak-nyugaton élhetsz, én meg Nógrád megye északi részén. Pillanatnyilag nem tudok a környékemen senkit -kivéve pár tévészerelőt, aki jópízé ne segítene- aki hobbi elektronikával foglalkozna, de megpróbálok keresni, hátha.
Akkor valoban elég messze lakunk egymástól. Azt mondanám, hogy nézz át a határ másik oldalára - ott több nagyobb város van, és vannak arra modellezök meg elektronikus szakik, akik szivesen segitenek.
Neked egy kicsit mással kellene némi tapasztalatot gyüjteni, mielött ilyen munkába belevágsz. Van annyi kit meg hasonlo kütyü, ami talán neked is jol jön. Szerezzél be néhányat (akkutöltöt, szervotesztert, vagy multiswitchet - most csak abbol hoztam tippet, aminek a hasznát veheted a modellekhez), és azokon gyakorolj. Azokhoz tudunk segiteni a forumon keresztül is - egy rádiovevö, vezérlöegységgel nem annyira egyszerü, hogy tapasztalatok nélkül sikerrel meg tudd épiteni, a behangolásról már nem is szolva. Ilyen dolgokhoz sok tapasztalat és néha müszer is kell, és még akkor sem biztos, hogy jó lesz - de az már más kérdés.
Van pár győri és környékbeli kollégám, a beszédjük, tájszólásuk sejlik ki az írásodból, onnan gondolom, hogy észak-dunántúli vagy
Én két megoldás között vacilálok, vagy átalakítani a kis panelt, hogy bírjon a nagyobb feszültséggel, vagy pedig a nagy panelt rábírni, hogy a 27 MHz-et felismerje. Már szemmel is látni, hogy a nagy panelen sokkal több cucc van, mint a kicsin, azért gondolom, hogy azt szerencsésebb lenne áthangolni. Az nagy hüleség, hogy átteszem az IC-t, meg a hangolótekercset a kicsiből a nagyba? Van a panelon még valami, ami a frekiért felel? Vagy hiába a freki, lehet, hogy más logika alapján vezérel? Vagy a logika maga az IC?
Remek megfigyelö vagy
Öszintén szolva én még ehhez sem értek, még a hallott beszédböl sem tudom nagyon beazonositani az illetö hovatartozását, nem még az irásából. . Az elektronika azonban egy kicsit más világ, ott nem lehet csak ugy IC-ket meg tekercseket átrakni. Ahhoz már tényleg sokkal nagyobb tapasztalat kell. Nem tudjuk hogy milyenek azok az IC-k. Manapság ilyen feladatokra speciális vagy programozott áramköröket használnak, amik ritkán csereszabatosak. A tekercsekhez se nagyon nyulj, mert azok be vannak hangolva, s néha még a rossz forrasztás is széthangolhatja az egész cuccot. A hangolt tekercsekhez kondenzátorok is tartoznak meg a kristály. Az IC lehet csak sima vevö - a kimenetükön megjelenik a kod, vagy kombinált cuccok, amik már a dekodért is tartalmazzák - és egyenesen vezérlik az egyes funkciokat (kormány, motor). Vannak modellek ahol standard rendszert használnak, amikor a vevöböl a csatornaszámnak megfelelö un. szervokimenet hozzáférhetö. Ide csatlakoztathatók az egyes vezérlendö elemek (kormány, motor, világitás stb.). Az olcsobb cuccokban ez integrálva van. A gond föleg a motorvezérlövel szokott lenni, mert abból ahány szekezet, annyi megoldás van - gyakran optimalizálva az adott motorhoz. Ha szervokimenetek vannak, akkor elvben sima cserével átrakhatnád a vevöt a másik modellbe, csak az egyes fogyasztokat kell átdugdosni vagy forrasztani. Ehhez viszont nem láttam a képen a szervocsatlakozokat.
Én eddig azt vettem ki, hogy már van egy összetartozó adó-vevő páros, csak át kellene műteni a másik kocsiba. Így nem kell semmit sem építeni, vagy hangolgatni. Rosszul értettem?
Az sem tiszta, hogy miért kell mindjárt a szervókkal kezdeni. Egyik verdában sem láttam szervót, csak sima dc-motorokat.. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Azt írtad "közössen", ez elég volt + a fogalmazás, nem nehéz ez
Amúgy üzletkötőként dolgozom, rengeteg emberrel találkozom. Találtam lábkiosztást az IC-hez, ott van a lábakon, hogy jobbra-balra, előre-hátra, turbo stb. A tekercsnél arra gondoltam, ha ugyanazt a kódot ismerné a nagy panel, a behangolt tekercset áttenném és a nagy kocsihoz optimalizált panelre és kész, de ugye írtátok, hogy ez is egy bábeli nyelv, más IC nem biztos, hogy ismerné a táv nyelvét.Itt találtam a második oldalon leírást az IC lábairól. Itt mondjuk szebben nyúl az elektronikához, meg itt 4x4-es az autó, kicsit bonyolultabb, ha jól gondolom programozható IC-t használ. Idáig nem fogok mostanában fejlődni
Mert láthatod, hogy szervohelyettesitö áramkörök teljesen mások a kettöben. (azok az emlegetett H hidak, és azok meghajtoi).
Az egyikben az egyik H hid nagyteljesitményü (valoszinüleg FET) tranzisztorokkal készült, és van hozzá egy csomo extra alkatrész (nem tudjuk mire), a kicsiben meg csak két kisteljesitményü H fokozat van (az egyik a motor a másik a kormány). Az automodellekben eddig kétféle felfogással találkoztam, amikor a motor (kerék) teljes skálán volt vezérelve (ellentétben a kormányhoz, ami standard szervovezérléshez hasonloan jobbra balra megy - azaz a kozépállás a 0 pont). A motorhajtásnál a 0 pont a minusz max kitérés. Ezzel sokkal finomabban lehet vezérelni a jármüvet, de extrán kell megoldani az irányváltást. Az én auto modellemen pl. 1 mp szünet kapcsolja az ellenkezö irányt. A másik vezérlön meg meg ezt be lehet állitani. |
Bejelentkezés
Hirdetés |