Fórum témák
» Több friss téma |
Igen, az alap koncepció az, hogy a kicsiből átrakom a panelt a nagyba, csak ott a probléma, hogy a kicsi 4,5 V, a nagy 7,5 V.
Az előbb kipróbáltam a laptop akksiról, ha minden igaz, 3,8 Voltos. A nagy kocsinak ment a kormánya is és a hajtása is róla, de kicsit szomorkásan , ezért összeraktam 2 akksit, mindjárt vidámabb hangja volt. Viszont a kis panelon nem valószínű, hogy van bármi csökkentés a feszültséghez és elvileg 2-5 Voltot bír az IC, a többi cuccot nem ismerem. Ha a kis panelt átrakom a nagy kocsiba és megküldöm 3,8 Volttal, akkor az elég low-racing lesz, még a 6 éves lányom is unni fogja ha meg rakok rá 7,6 Voltot, pici füst várható az első induláskor
Hát amit írok, az egy más dolog - rengeteg a hiba benne, de egy kicsit lusta vagyok korrigálni irásaimat - itt beszélgetünk, nem tartom annyira fontosnak - de jo megfigyelö vagy!).
Ezért kérdeztem a dolgot, mert sokkal egyszerűbb megoldani azt, hogy a kisfeszültségű panel tudjon menni nagyobb feszültségről, mint egy teljesen új vezérlést összehozni.
Van nekem is egy működő modellem, ott is kb. 1 mp az irányváltás és mintha a hátramenet kisebb teljesítményű lenne. Sőt, mintha lenne benne egy lágyindítás is, mert nem őrült módjára indul, de ha felpörög, akkor már kapar rendesen.
Ez a másik dolog.
A nagy kocsiban valoszinüleg van BEC áramkör, mert maga az IC általában 4-6V közötti tápon szokott müködni, és a BEC választja le ezt a motor (stb.) tápról. Régen külön akkut szoktunk a vevöszámára berakni a modellbe. A kis panelon, miután az egész 4,5V-ról megy ilyenre nincs szükség. Lehet, hogy ezt a BEC áramkört kellene csak megépitened (ha a H fokozat kibirja a motort). A BEC egy aránylag egyszerü stabilizátor, kb 5 V-ra. A NYÁK-on meg át kell kaparni az IC Vcc tápvezetékét, és elválasztani a motor + polusától. A tranzisztorok elvben kibirják a 7-10V-t, legfeljebb a motorárammal lesznek gondban.
Akkor lenne az, hogy kell bele egy trafó a panelhoz és 3db relé a motorok elé?
Szerintem ennek csak az az oka, hogy a nagyobbik gépben izmosabb a hajtó motor, így több áramot kér, mint a kormány motorja. A másik kocsi meg ránézésre is inkább csak dodzsem, annak elég a kisebb áram is (így gyengébb alkatrészek).
A trafó csak váltakozó árammal tud dolgozni, neked ilyened nincs a kocsin! Egyenáramú feszültség szabályozóra lesz szükséged!
Úgy látom kezdünk közelíteni egymáshoz, én is ebben az összeállásban gondolkodtam (mondjuk BEC nélkül, azt nem ismerem)
A két panelt lehet házasítani?
Úgy gondolom, hogy ha megtalálom a kis panel logikáját, azt rákötni a nagy panel irányaira?
Elvileg azt is lehet, de ahhoz már jó lenne érteni is egy kicsit hozzá.
Amúgy a linkelt oldalon a muksó egy az egyben leszedte a távirányító vevőjét, és rakott be helyette egy mikrovezérlőt. Gyakorlatilag robotosította a verdát. A kommentekben írták később, hogy ha mégis kell a távirányító, akkor egy BEE modulban gondolkodna. De ez már jól túl mutat a pillanatnyi lehetőségeiden.
A BEC az nem az egyenáramú feszültségszabályozó?
Ha kell, azt meg tudom oldani, hogy a kis panelnek adok egy akksit, de azt nem tudom, hogy adom a motornak a nagyobb feszt. Talán oda kéne a relé.
De igen, közben utána néztem a dolognak. Nem tudtam hogy a modellezésben így hívják a fesszabályzót
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Azzal kellene kezdeni, hogy a működő összeállításon meg kellene méregetni pár dolgot. Először is az ic tényleges tápfeszültségét, hogy elkészíthessük hozzá a feszszabályzót. Aztán vissza kellene követni a meghajtó tranzisztorok bemenetéig, hogy az ic melyik lábai mit vezérelnek. Ez egyszerűen annyi, hogy a vonalrajzolaton kell visszafelé ballgani. Ezt persze felírogatni, hogy pl. "ic3-as láb kormány motor balra". Esetleg ki is lehet mérni, hogy ezen a ponton mekkora a feszültség amikor balra nyomod a kormányt. És így tovább mindkét motor mindkét irányban.
Aztán a másik verdán is vissza kellene követni a rajzolatot ugyanígy. Ha ez megvan, akkor ki lehet forrasztani belőle az ic-t, és a helyére egy-egy vezetékkel rá lehetne állni a működő vevő panellal (amit a fesszabályzó hajt meg). Elvileg akár még jó is lehet.
A relés verziónál megint elgondolkodtam. A 2 vezeték miatt olyan relé kéne, ami két irányú és a pólusváltás irányítaná az irányát. Létezhet ilyen?
Az a verzió működhet, hogy a kis panel kivezetéseit a nagy panelre kötöm? Mintha megkerülném a nagy panel IC-jét, esetleg kivenni a nagy IC-t és a kis IC-t a lábai helyére kötni? Elvileg mindkét IC kiadja a parancsokat, de a nagy panelon meg lehetnek ilyenek, hogy lágy indítás, vagy ilyesmi, de ha lefordítom a kis IC nyelvét és a nagyot is, akkor át lehetne vezetékelni. Akkor annyiból egyszerűbb lenne, hogy a nagy panel a nagyobb motorhoz van készítve, ha a kis IC-vel vezérelném a nagy panelt, már csak a kis panelnek kéne külön feszültség.
A tranzisztor a 3 lábú, igaz? a kicsiben lecsapott henger alakú, a nagyban meg lapos kocka, fölül egy furattal és fémes a háta?
Van annak bemeneti pontja fixen, vagy minden lábát mérni kell? A -hoz mérjem a lábakat?
Akkor méregesd ki amiket mondtam, és írkáld fel a dolgokat. Garancia nincs a sikerre, de legalább megvan a fun-faktor
Nagyon nagyon figyelj oda, hogy mit mérsz, és mit írsz le! Sokszor az öli meg a készülő projektet, hogy figyelmetlenségből valami félremegy! Minden mérést az elemdoboz (-) pontjához képest mérj! A műszer fekete zsinórja a műszer (com) feliratú aljzatába, és a fekete zsinór megy a (-)-ra. A pirossal böködöd a mérendő pontokat. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Azért a tranzisztor típusát jó lenne tudni. A nagy panelon minket csak a tranzisztornak az a lába érdekel, ami az ic-hez kapcsolódik. Elképzelhető, hogy a tranzisztor, és az ic között van egy ellenállás is, az még jó nekünk.
A kis panelen mérd ki mindet, biztos ami biztos! Amúgy igen, a kis félhengerek, meg a nagy kockák a tranzisztorok. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Ok. Köszi a segítséget
Átgondolom hurkaevés közben, hogy tudom lerajzolni és azután méregetek.
Mint irtam, elvben lehetne.
A kis panelon keresd meg az IC Vcc (legpozitivabb) lábát, ahova az akku + polusa megy. Ezt szakitsd meg, mert az IC-re csak 5 V mehet. A maradékkal nincs gond, oda nyugodtan kötheted a +7-8V-t. Kell egy külsö stabilizátor ami a 7,5V-bol 5 V-t csinál az IC számára. A meghajtomotornak jo lenne lemérni az áramfelvételét, hogy mennyit vesz fel 7,5V-ból (föleg ha le van terhelve). Kisérletképpen köss sorba a motorral egy elektronikus 1A-s áramkorlátot, vagy pl. egy bicajizzot 6V/6W. Ez lekorlátozza a motor felvett áramát (ennyit kibirnak a kis tranyok), és fogod látni, hogy hogyan müködik. Ha az izzó éppen csak felvilágit induláskor, terhelés esetén stb. akkor ki is hagyhatod. Ha nagyon világit, akkor ki kell cserélni a H hid 4 tranyoját nagyobbra.
...kis félhengerek, meg a nagy kockák....
Jóvanna
Közben megnéztem a neten is, de lányos zavaromban nem vagyok elég átgondolt. Most fogok a méregetéshez, lemérem "standby" módban az IC-t, mert ott is mérhető áram és azután működés közben is. A kis panelon végül is elég az IC-t mérni, a nagyon kell megnézni, melyik motor melyik tranzisztorhoz és IC lábhoz megy, ha jól gondolom, mert a kis panel menne át egészben, de csak az IC lábai lesznek bekötve. Igaz?
Igaz. De azért a kis panelon is nézd meg, hogy melyik lába hova megy.
Ha Massawa is egyet ért, mert nem lenne jó, ha ketten kétfélét mondanánk Massawa: Egyébként szerintem a kivitelezésben nem teljesen egyre gondolunk. Én úgy oldanám meg, mint fentebb a linken volt megcsinálva. Csak nem mikrovezérlőt tennék rá, hanem azt a bizonyos kis panelt, de azt kompletten. Tehát a végeredmény az lenne, hogy a nagy gépben lenne az eredeti nagy panel, kiszedve a vezérlő ic-t, és az ic helyére pedig bedrótozva a tápegységen keresztül a kis panelt. Így a kis panel logikája vezérelné a nagy panel erősáramú részét. Szerintem ettől egyszerűbben, és biztonságosabban nem lehet megoldani (legalábbis Gabiorsi jelenlegi felkészültsége mellett). A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Én is erre gondoltam, jelenlegi elektronikai képességeim mellett
A linkelt IC leírás jó lehet erre is. Legalább is a 4 hajtó pont az ott van, ha fentről nézem az IC-t. Ha elkezdem keresni lent, a panel alján a szálat, akkor már jönnek a gondok mert van ott 3 lábú kis kocka, talán J 6 van ráírva és onnantól elvesztem a fonalat a tranzisztor lábánál.
A nagy panelon visszakerestem az IC-ig a motor vezetékeit. Nem ér röhögni
A M a motor vezetéke, a föld jel a -, a +meg a +. A tranzisztorok köré rajzoltam egy fél keretet, ahol meg egy doboz van a szálon, az a túloldalon egy csíkos henger, talán ellenállás. Ez is azt mutatja, hogy a nagy IC-is ugyanott van a kerék hajtás két lába. A kormány az egy kisebb H híd környékéről indul, azt is megfejtem. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Hogyan tovább, ha megfejtem a kormány IC lábait?
Kiszedjem az IC-t a nagyból? Van egy forrasztópisztolyom, ahhoz elvileg van egy lufis szár, de még nem sikerült vele sosem szippantani, mert akkora durnyó vége van, hogy reggel be kell fűteni
Nem hiszem, hogy az az elképzelés müködöképes, hogy kicseréled az IC-ket. Ahhoz a nagy panelon tul sok bizsutéria van (a fene sem tudja mire).
Az én elképzelésem az volt, hogy az egész kis panelt ugy, ahogy van, átteszi a nagy autoba. Leválasztjaa az IC áraemellátását (Vcc) és oda egy extra 5V stabilizilát feszültséget ad. A maradék mehet 7,5 Voltra. A kerékmotor áramkörébe berakja az áramkorlátozo izzot és kiprobálja mit csinál a szerkentyü. Mindez eddig mérés nélkül megoldható. Ha az izzo nem nagyon világit (villog), akkor ki is iktathatja és kész az átalakitás. Ha nagyon világit a motormeghajto H hidat egy erösebbre kell cserélni. Ezt tenném én kezdö lépésként. |
Bejelentkezés
Hirdetés |