Fórum témák
» Több friss téma |
Igen, az alap koncepció az, hogy a kicsiből átrakom a panelt a nagyba, csak ott a probléma, hogy a kicsi 4,5 V, a nagy 7,5 V.
Az előbb kipróbáltam a laptop akksiról, ha minden igaz, 3,8 Voltos. A nagy kocsinak ment a kormánya is és a hajtása is róla, de kicsit szomorkásan ![]() Ha a kis panelt átrakom a nagy kocsiba és megküldöm 3,8 Volttal, akkor az elég low-racing lesz, még a 6 éves lányom is unni fogja ![]() ![]()
Hát amit írok, az egy más dolog - rengeteg a hiba benne, de egy kicsit lusta vagyok korrigálni irásaimat - itt beszélgetünk, nem tartom annyira fontosnak - de jo megfigyelö vagy!).
Ezért kérdeztem a dolgot, mert sokkal egyszerűbb megoldani azt, hogy a kisfeszültségű panel tudjon menni nagyobb feszültségről, mint egy teljesen új vezérlést összehozni.
Van nekem is egy működő modellem, ott is kb. 1 mp az irányváltás és mintha a hátramenet kisebb teljesítményű lenne. Sőt, mintha lenne benne egy lágyindítás is, mert nem őrült módjára indul, de ha felpörög, akkor már kapar rendesen.
Ez a másik dolog.
A nagy kocsiban valoszinüleg van BEC áramkör, mert maga az IC általában 4-6V közötti tápon szokott müködni, és a BEC választja le ezt a motor (stb.) tápról. Régen külön akkut szoktunk a vevöszámára berakni a modellbe. A kis panelon, miután az egész 4,5V-ról megy ilyenre nincs szükség. Lehet, hogy ezt a BEC áramkört kellene csak megépitened (ha a H fokozat kibirja a motort). A BEC egy aránylag egyszerü stabilizátor, kb 5 V-ra. A NYÁK-on meg át kell kaparni az IC Vcc tápvezetékét, és elválasztani a motor + polusától. A tranzisztorok elvben kibirják a 7-10V-t, legfeljebb a motorárammal lesznek gondban.
Akkor lenne az, hogy kell bele egy trafó a panelhoz és 3db relé a motorok elé?
Szerintem ennek csak az az oka, hogy a nagyobbik gépben izmosabb a hajtó motor, így több áramot kér, mint a kormány motorja. A másik kocsi meg ránézésre is inkább csak dodzsem, annak elég a kisebb áram is (így gyengébb alkatrészek).
A trafó csak váltakozó árammal tud dolgozni, neked ilyened nincs a kocsin! Egyenáramú feszültség szabályozóra lesz szükséged!
Úgy látom kezdünk közelíteni egymáshoz, én is ebben az összeállásban gondolkodtam (mondjuk BEC nélkül, azt nem ismerem)
![]()
A két panelt lehet házasítani?
Úgy gondolom, hogy ha megtalálom a kis panel logikáját, azt rákötni a nagy panel irányaira?
Elvileg azt is lehet, de ahhoz már jó lenne érteni is egy kicsit hozzá.
Amúgy a linkelt oldalon a muksó egy az egyben leszedte a távirányító vevőjét, és rakott be helyette egy mikrovezérlőt. Gyakorlatilag robotosította a verdát. A kommentekben írták később, hogy ha mégis kell a távirányító, akkor egy BEE modulban gondolkodna. De ez már jól túl mutat a pillanatnyi lehetőségeiden.
A BEC az nem az egyenáramú feszültségszabályozó?
Ha kell, azt meg tudom oldani, hogy a kis panelnek adok egy akksit, de azt nem tudom, hogy adom a motornak a nagyobb feszt. Talán oda kéne a relé.
De igen, közben utána néztem a dolognak. Nem tudtam hogy a modellezésben így hívják a fesszabályzót
![]() A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Azzal kellene kezdeni, hogy a működő összeállításon meg kellene méregetni pár dolgot. Először is az ic tényleges tápfeszültségét, hogy elkészíthessük hozzá a feszszabályzót. Aztán vissza kellene követni a meghajtó tranzisztorok bemenetéig, hogy az ic melyik lábai mit vezérelnek. Ez egyszerűen annyi, hogy a vonalrajzolaton kell visszafelé ballgani. Ezt persze felírogatni, hogy pl. "ic3-as láb kormány motor balra". Esetleg ki is lehet mérni, hogy ezen a ponton mekkora a feszültség amikor balra nyomod a kormányt. És így tovább mindkét motor mindkét irányban.
Aztán a másik verdán is vissza kellene követni a rajzolatot ugyanígy. Ha ez megvan, akkor ki lehet forrasztani belőle az ic-t, és a helyére egy-egy vezetékkel rá lehetne állni a működő vevő panellal (amit a fesszabályzó hajt meg). Elvileg akár még jó is lehet.
A relés verziónál megint elgondolkodtam. A 2 vezeték miatt olyan relé kéne, ami két irányú és a pólusváltás irányítaná az irányát. Létezhet ilyen?
Az a verzió működhet, hogy a kis panel kivezetéseit a nagy panelre kötöm? Mintha megkerülném a nagy panel IC-jét, esetleg kivenni a nagy IC-t és a kis IC-t a lábai helyére kötni? Elvileg mindkét IC kiadja a parancsokat, de a nagy panelon meg lehetnek ilyenek, hogy lágy indítás, vagy ilyesmi, de ha lefordítom a kis IC nyelvét és a nagyot is, akkor át lehetne vezetékelni. Akkor annyiból egyszerűbb lenne, hogy a nagy panel a nagyobb motorhoz van készítve, ha a kis IC-vel vezérelném a nagy panelt, már csak a kis panelnek kéne külön feszültség.
A tranzisztor a 3 lábú, igaz? a kicsiben lecsapott henger alakú, a nagyban meg lapos kocka, fölül egy furattal és fémes a háta?
Van annak bemeneti pontja fixen, vagy minden lábát mérni kell? A -hoz mérjem a lábakat?
Akkor méregesd ki amiket mondtam, és írkáld fel a dolgokat. Garancia nincs a sikerre, de legalább megvan a fun-faktor
![]() Nagyon nagyon figyelj oda, hogy mit mérsz, és mit írsz le! Sokszor az öli meg a készülő projektet, hogy figyelmetlenségből valami félremegy! Minden mérést az elemdoboz (-) pontjához képest mérj! A műszer fekete zsinórja a műszer (com) feliratú aljzatába, és a fekete zsinór megy a (-)-ra. A pirossal böködöd a mérendő pontokat. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Azért a tranzisztor típusát jó lenne tudni. A nagy panelon minket csak a tranzisztornak az a lába érdekel, ami az ic-hez kapcsolódik. Elképzelhető, hogy a tranzisztor, és az ic között van egy ellenállás is, az még jó nekünk.
A kis panelen mérd ki mindet, biztos ami biztos! Amúgy igen, a kis félhengerek, meg a nagy kockák a tranzisztorok. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Ok. Köszi a segítséget
![]() Átgondolom hurkaevés közben, hogy tudom lerajzolni és azután méregetek.
Mint irtam, elvben lehetne.
A kis panelon keresd meg az IC Vcc (legpozitivabb) lábát, ahova az akku + polusa megy. Ezt szakitsd meg, mert az IC-re csak 5 V mehet. A maradékkal nincs gond, oda nyugodtan kötheted a +7-8V-t. Kell egy külsö stabilizátor ami a 7,5V-bol 5 V-t csinál az IC számára. A meghajtomotornak jo lenne lemérni az áramfelvételét, hogy mennyit vesz fel 7,5V-ból (föleg ha le van terhelve). Kisérletképpen köss sorba a motorral egy elektronikus 1A-s áramkorlátot, vagy pl. egy bicajizzot 6V/6W. Ez lekorlátozza a motor felvett áramát (ennyit kibirnak a kis tranyok), és fogod látni, hogy hogyan müködik. Ha az izzó éppen csak felvilágit induláskor, terhelés esetén stb. akkor ki is hagyhatod. Ha nagyon világit, akkor ki kell cserélni a H hid 4 tranyoját nagyobbra.
...kis félhengerek, meg a nagy kockák....
![]() ![]()
Jóvanna
![]() Közben megnéztem a neten is, de lányos zavaromban nem vagyok elég átgondolt. Most fogok a méregetéshez, lemérem "standby" módban az IC-t, mert ott is mérhető áram és azután működés közben is. A kis panelon végül is elég az IC-t mérni, a nagyon kell megnézni, melyik motor melyik tranzisztorhoz és IC lábhoz megy, ha jól gondolom, mert a kis panel menne át egészben, de csak az IC lábai lesznek bekötve. Igaz?
Igaz. De azért a kis panelon is nézd meg, hogy melyik lába hova megy.
Ha Massawa is egyet ért, mert nem lenne jó, ha ketten kétfélét mondanánk ![]() ![]() Massawa: Egyébként szerintem a kivitelezésben nem teljesen egyre gondolunk. Én úgy oldanám meg, mint fentebb a linken volt megcsinálva. Csak nem mikrovezérlőt tennék rá, hanem azt a bizonyos kis panelt, de azt kompletten. Tehát a végeredmény az lenne, hogy a nagy gépben lenne az eredeti nagy panel, kiszedve a vezérlő ic-t, és az ic helyére pedig bedrótozva a tápegységen keresztül a kis panelt. Így a kis panel logikája vezérelné a nagy panel erősáramú részét. Szerintem ettől egyszerűbben, és biztonságosabban nem lehet megoldani (legalábbis Gabiorsi jelenlegi felkészültsége mellett). A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Én is erre gondoltam, jelenlegi elektronikai képességeim mellett
![]() A linkelt IC leírás jó lehet erre is. Legalább is a 4 hajtó pont az ott van, ha fentről nézem az IC-t. Ha elkezdem keresni lent, a panel alján a szálat, akkor már jönnek a gondok ![]()
A nagy panelon visszakerestem az IC-ig a motor vezetékeit. Nem ér röhögni
![]() A M a motor vezetéke, a föld jel a -, a +meg a +. A tranzisztorok köré rajzoltam egy fél keretet, ahol meg egy doboz van a szálon, az a túloldalon egy csíkos henger, talán ellenállás. Ez is azt mutatja, hogy a nagy IC-is ugyanott van a kerék hajtás két lába. A kormány az egy kisebb H híd környékéről indul, azt is megfejtem. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Hogyan tovább, ha megfejtem a kormány IC lábait?
Kiszedjem az IC-t a nagyból? Van egy forrasztópisztolyom, ahhoz elvileg van egy lufis szár, de még nem sikerült vele sosem szippantani, mert akkora durnyó vége van, hogy reggel be kell fűteni ![]()
Nem hiszem, hogy az az elképzelés müködöképes, hogy kicseréled az IC-ket. Ahhoz a nagy panelon tul sok bizsutéria van (a fene sem tudja mire).
Az én elképzelésem az volt, hogy az egész kis panelt ugy, ahogy van, átteszi a nagy autoba. Leválasztjaa az IC áraemellátását (Vcc) és oda egy extra 5V stabilizilát feszültséget ad. A maradék mehet 7,5 Voltra. A kerékmotor áramkörébe berakja az áramkorlátozo izzot és kiprobálja mit csinál a szerkentyü. Mindez eddig mérés nélkül megoldható. Ha az izzo nem nagyon világit (villog), akkor ki is iktathatja és kész az átalakitás. Ha nagyon világit a motormeghajto H hidat egy erösebbre kell cserélni. Ezt tenném én kezdö lépésként. |
Bejelentkezés
Hirdetés |