Fórum témák
» Több friss téma |
Valahová biztosan, de ide TIRISZTOR kell!
Nem volt 47K értékű. Helyette 33K értékűt raktam be.
A potméteren állitottam,de csak a glimm fényerejét változtatta.
Ez a fajta tranzisztor egy 12V-os stroboszkópban volt.
Mérd meg mennyi a graetz után a kondenzátorokon a feszültség, és közben változtasd a poti állását.
A villanócsöved új?
Én 0 V-ot mértem. Lehet,hogy rosszul csináltam valamit?
A kondinak a két lába közt mértem. Lehet,hogy nem ott kellett volna? A villanó csőnél is megmérte és ott 300V-ot mutatott a műszer.
A rajzon több darabból álló kondenzátorbank van a graetz után kötve, és ez megy a villanócsőre is. Itt kell lennie a 300V-ot meghaladó feszültségnek. Magyarul, ha a villanócsövön megvan a 300V, akkor a kondenzátorokon is ugyanezt a feszültséget kell mérni. Ha a kondikon nincs feszültség, akkor a graetz után elkötés, illetve bekötéshiány van.
Nekem ott csak egy motorinditó kondi van.
Akkor a motorindító kondin mértél feszültséget? 0V értékűt?
Megmértem a motorinditón is és ott is csak 300V van.
Akkor lehet ,hogy mégis csak a tirisztor rossz?
Még annyit tegyél, hogy a műszerrel mérd folyamatosan a motorindító kondin a feszültséget, de szüntesd meg a hálózati táplálást és írd meg mennyi időbe telik míg közel nullára csökken a feszültsége a kondinak.
Nem biztos, hogy rossz a tirisztor, lehet, hogy mostmár a csökkentett értékű ellenállásokkal be is tud gyújtani, csak a gyújtótrafó nem jó (meg kellene mérni a tekercsek ellenállását), de az is lehet, hogy egyszerűen kevés a villanócsőnek ez a feszültség, és hiába működik a többi rész, egyszerűen nem gyújt be... Kideríteni csak tirisztorcserével lehetne. A tirisztor anódja (a hűtőzászló), és a katódja közt is kell tudni feszültséget mérni, kíváncsi lennék ennek értékére is.
Pontosan 3perc 18 mp kell a feszültség nullázódásához.
A gyújt trafó pedig egy sima vakuból lett kiszedve,ami 2 db 1,5V-os elemmel működött. Vagy lehet,hogy csak máshogy kéne bekötni? Azon pedig csak 80V van.
Ellenállásméréssel kellene meghatározni a trafón belüli tekercskivezetéseket. Mivel ez egy úgynevezett autotrafó, valószínűleg három lába van. A három kivezetés közül azt kell a villanócsőre kötni amelyiknek lényegesebben nagyobb az ellenállása a másik kettőhöz képest.
Meg mértem a tekercsek ellenállásait is és az egyiken 39ohm a másikon pedig 0 ohm volt.
A villanó csőnek melyik a gyújtó pontja? A középső vagy a negativ lába?
Akkor egyértelműen a "0" ohm-os lábakat kell kötni a 33nF és a graetz negatív közé, a 39 ohm-os megy a cső gyújtóelektródájára (a középső fémhídra).
Átkötöttem a trafó lábait,de még most sem csinál semmit.
Cseréld fel a "0" ohm-os lábakat, a villanócsőre menő maradjon a helyén. Változtatod a poti állását?
A 6.8 nF helyett tehetnél nagyobbat is, mondjuk a rajzon megadott 15nF értéket.
Az a baj,hogy nincs 15nf esem. Van még egy 33nf. az jó lesz oda?
Az már sok. Még egy próbát lehetne tenni a tirisztor működőképességét illetőleg. Vedd ki a glimmet, és a 6.8nF-ot is. Ez utóbbi egyik lábára forrassz egy 5-15 ohm körüli ellenállást, és egy laposelemről, vagy 9V elemről, vagy akár tápegységről töltsd fel. A negativra kötött lábát a graetz negatívjára csatlakoztasd, a másikat, pedig érintsd hozzá a tirisztor gate lábához. ekkor el kell villanni a csőnek. Ha nem, akkor ismételd meg ugyanezt nagyobb értékű kondival (33nf).
Az a legjobb, ha a kondi próbája idejére a hálózati táplálást kikapcsolod, így legalább mérsékled az áramütésveszélyt, a motorindítókondiban tárolt feszültség meg megmarad.
Megcsináltam és nem csinált semmit. 10mikró/400V-os elektrolit kondit be lehet tenni?
Ne tegyél bele elkót, tönkre fog menni. Vedd ki a villanócsövet is és a helyére köss egy ellenállást, olyan 2-300 ohm körüli értéket, és ismételd meg a tirisztor begyújtását az előbbiek szerint, de közben mérd a feszültséget a motorindítókondin. Persze a hálózati táplálás legyen kihúzva. Ha a kondin lévő 300V hirtelen leesik 0V környékére, akkor sikerült begyújtani a tirisztort, tehát nem hibás.
Az ellenállás pár wattos legyen, különben szétég.
az ellenállást hova kössem? A villanócső (+) és (-) helyére?
Félreérthetően fogalmaztam. Helyesen: az ellenállást a villanócső + helyére, tehát a graetz pozitívra, a másik kivezetését pedig a tirisztor anódjára kösd (hűtőzászló). A glimm ugye ki van most szedve?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |