Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv !
A lapát alapvető tulajdonságait, és ideális elcsavarását ezzel a kis programmal könnyen meghatározhatod.Az, hogy miből gyártod le már nem jelent annyit, mint a jó geometria. http://addat.hu/809f620e/lapát-tervező-net.xls.html (A clark Y profilhoz a 4,5-5 fok körüli állásszög lesz az ideális választás.)
Úgy van, ahogy írod. Csak megjegyzem, hogy mindkét esetben (az függőleges oszlopra eltolva, vagy a szimmetria vonalának irányára téve a kerék tengelye) igaz, hogy a hátsó vezérsík annyira ferde, hogy alap esetben szélirányba állítsa a kereket, ahogy gondoltad. Ezért is tartom érdekesnek a hátsó vezérsík rögzítését mágnessel, mert így a befordulás után csak kis szélnél áll vissza a kerék szélirányba, és a lefordulás szélsebessége a földön beállítható!
Ja, ha nincs segédlapát, hanem eltolás van, ahogy olvasgatom a fórumot 100 mm szokott lenni a tengely oldalirányú elhelyezése. Itt is megnézhető a viharvédelem. Bővebben: Link Meg a képek miatt írom oda az adatlapra, kézre vigyázz!
Itt nem a járókerék lapátjainak a sugár tengelyében történő elfordítása a működési elv. Azt állásszög- vagy lapátszög- módosításnak nevezném, és főleg nagyobb szélgépeknél gyakran alkalmazott megoldás, de csak a gyorsjárású, 3 vagy kevesebb ágú, szárnyprofilos kerekeknél.
Itt a cél a járókerék tengelyének kifordítása a szél- (megfúvási-) irányból. Erre két lehetőség van: A vízszintes síkba hozott lapátozás, amikor a kerékagy tengelye függőlegessé válik, ez a kibillentés. A változatlanul vízszintes tengely, ami azonban a széliránnyal védelmi helyzetben nem párhuzamos. Ez a kifordítás. A forgástengelyek egyszerűbb megkülönböztetése miatt javaslom a járókerék tengelyét a továbbiakban "főtengelynek", az axiális turbina szélrefordulását lehetővé tevő, függőleges tengelyt "háztengelynek" nevezni. A szárnyprofil állásszögét a "szárnytengely" körüli forgatással biztosítsuk. Itt belsőégésű motorokkal nem foglalkozunk, ezért ez félreértéshez nem vezethet. Ha e-téren van szemléletesebb kialakult szóhasználat, írjátok le.
szóval az én leírásomban a szárnytengely körüli elforgatásra gondoltam mint pl a helikopterek rotorjainak szárnytengely körüli forgatása emelkedés süllyedés lebegéshez helikoprer állásszogállítás ha igen jelezz kérlek vissza mert igazából vázlatból és rajzból értek aztán valami hasonlót alkotok mint a videon van csak sokkal egyszerűbbet ami a célnak megfelel és kivitelezhető
Előre is bocsánat, de egy kicsit kukacoskodni fogok. Az előző két hozzászólásban ketten is rosszul használtátok az állásszög fogalmát. Az állásszöget az aerodinamikában mindig az áramlás iránya, és a szárnymetszet húrja között mérjük, amiről ti beszéltek, az a forgássík, és a szárnymetszet húrja közötti szög, és ezt minden esetben beállítási szögnek hívják. Ez azért fontos, mivel egy rotornál azonos sugáron a kettő között akár 30 fokos eltérés is lehet..
A méretező program, amit linkeltem kéri a tervezett állásszöget, ez az a szög amin szeretnénk, hogy minden egyes lapátmetszet dolgozzon, ezt a szöget a profil polárisából nézhetjük ki , és a legjobb sikláshoz tartozó állásszöget célszerű választanunk, ( a clark y profilnál ez kb. 5 fok). A nehézség a méretezésben, hogy forgás közben a lapát minden metszete ezen a szögön dolgozzon. Ebben segít az előbb belinkelt kis program, ami megadja azokat a beállítási szögeket, amivel a lapát minden szelvénye az általunk megálmodott állásszögön fog dolgozni
Mivel a témában teljesen kezdő vagyok csak a szerkesztésben és gépészeti tervezésben vagyok profi hisz hivatásszerűen űzöm ezt a sportot természetesen ez nem kukacoskodás nem is egyszerű dologról beszélünk és kösz a figyelmeztetést vízszintes tengely esetén ha feltételezzük hogy az átamlás irányba állítja a kormánylapáttal a tutbinát és forgási sík merőleges a kormánylapátra akkor az állásszog és a beállítási szög összege 90°[quote] A nehézség a méretezésben, hogy forgás közben a lapát minden metszete ezen a szögön dolgozzon.
Akkor emiatt vannak a propellerek "csavarva" a hossztengelyük mentén kösz a számítót megpróbálom kiszerkeszteni minnél előbb
aha na ez az ábra már sokat beszél most már értem
a kibillentés mértékét pedig a rugó ellenében épp a szél erőssége fogja meghatározni van esetleg valami infó a rugóról átmérő rugóacélátmérő hossz esetleg vagy mindez rotorüggő gondolom
még egy kérdés a lapát szelvényábrázolásnálaz xls-ben nem teljesen egyétrtelmű az egyenes a kilépő él vagy a belépő él?
A táblázatban lévő ábra csupán a húrhosszok lapátmenti eloszlását szemlélteti, és csak javaslat. Ezeket a húrhosszokat bárhogy elrendezheted, és kis mértékben el is térhetsz tőlük, ez nem fogja olyan mértékben befolyásolni a hatásfokot, mint a beállítási szög. A végeredmény szempontjából mindegy, hogy a belépőt vagy a kilépőt veszed egyenesre, nekem személy szerint a hajlított kard forma tetszik, és ez lényegesen halkabb is, mint az egyenes lapát..
Az össz hatásfok akkor is közel akkora lesz, ha ezeket a javasolt húrhosszokat átlagolod, és párhuzamosra veszed a ki és belépő élet, ekkor viszont az indulási tulajdonságokat rontod le, és kevésbé tudod kihasználni a nálunk jellemző kis szélsebességeket.
Még egy dolog az állásszöghöz, mert nem voltam egészen pontos. Az meghatározásban használt áramlás iránya a mi esetünkben nem a szél iránya, hanem a szél sebességvektorából, és a rotorlapát adott sugáron mért kerületi sebesség vektorából kapott eredő vektor. Mivel a kerületi sebesség vektor a lapát mentén változik, így az eredő megfúvási szög is változik, ez az oka, hogy a lapátot el kell csavarni.
érdekes erre nem gondoltam de láttam a táblázatban a javasolt értékek melletti tényleges értékeket kivitelezési szempontból talán a belépő él egyenesre vétele a megvalósíthatóbb most már csak az a kérdés, hogy a kollegám hobby cnc je milyen hosszot tud megmunkálni ha a modell meglesz akkor onnét a szerszámpályát mastercammel tudjuk már generálni.
Épp azért választottam ezt a lapátprofilt mert legalább a szelvény alsó fele egyenes (most az mindegy hogy csavarvonalba esik) igy a megfordításkor egy felfogóval könnyebb beállítani. vannak rég kiszáradt cseresznyefa pallóim abból gondoltam aztán majd ha beválik csinálunk üvegszálas-műgyantásat. Érdekes kísérlet lesz. A zaja jelenleg nem szempont mert a határban lesz s még talán a vadakat is riasztja majd. Köszönöm a segítséget. Ha elkészülök a modellel majd teszek fel róla rajzot 3d pdf-et
A HP féle Pdf 30-35 oldala a farokllapát kifordításának pontos méretezése.
A másik egy fa lapát készítése.
Őszinte köszönet !
Na ez az ami szerintem jó dokumentáció! A fafaragás csak a fotókon ennyire egyszerű (10 évig fusiban asztaloskodtam is) viszont egyszerűbb lesz cnc-n és pontosabb is. és a kollegát is érdekli a dolog Legalább a munkának a valóban fontos része lesz pontos bár itt tizedek nem számítanak, gondolom. Köszi mielőbb hozzálátok remélem a hétvégén sem lesz jó idő mert akkor mást kell csinálnom nem rotorlapátot szerkeszteni. Ha már megy majd a marás készítek videót róla Mégegyszer köszi
No egy szabad délután és a felső rész modellje kész van. Mindig kétkedéssel fogadom más rajzait (ez egészséges óvatosság) erre most is találtam indokot.
Nem egészen minen úgy igaz mint a linkelt pdf-ben van . A viharvédelem karjánál kellett módosításokat végeznem hogy az előírt szögek kijöjjenek. A 2dból axonomertiában ábrázolás csak fegyvernek látszó tárgy én valós működő 3d modellen végeztem mozgásanimációt .mellékelem a 3d pdf-et és egy e drawings formátumot amihez le kell tölteni a korábban belinkelt ingyenes programot abban szétszedni összerakni mérni lehet .Hát kezdetnek ennyi a pontos méretezett rajzok majd a továbbiakban.
Nagyon tetszik
Nekem is van egy vizhuzó szélkerék prolyekt félbehagyva. Nekem már kész az oszlop éa a membránszivattyú is csak a lényeg hiányzik De remélem lessz időm nemsokára. Na meg ötletet meritek a tiedből.
ebben nekem egyenlőre semmi saját ötletem sincs mindent készen kaptam hozzá itt a fórumtársaktól csupán összerajzoltam és az eredeti rajz hibáit korrigáltam. Alaphiba hogy egy döntően 2D rajzoláshoz szokott ember megkeveredik a térszögön álló alkatrészek vetítésekor. A viharvédelem fogástengelye térszögön áll. emiatt a felülnézethez tartozó 110°os szög a többi nétet alapján hibás volt elég komoly mértékben tehát a kormánylapát hegesztett csomópontját módosítani kellett, és a kormánylapát rúdját is. a térszögön álló forgástengely adja a rugómentes kivitelt Az önálló gondolat majd a forgattyús mechanikának a kivitelezése lesz. cserébe szívesen venném a szívattyú vázlatát ha neked megfelel.illetve ha már építkezik akkor legyen egyforma lökethossz? vagy szeretne valaki állítható lökethosz? jelenleg állítható excenterket fejlesztek a cégnél de sok alkatrészből áll de elgondolkodom a "mezei" kivitelen ha valakinek ilyen kell akkor az állíthatóság mértékét is közölje.Min-max lökethossz
Az excenter állítását mi végzi? Kézi, vagy valami mechanika?
kézzel vagy szervoval menet közben fokozat nélkül állítható a min től a max ig van menetes száras és fogsakrerkes szerkezet egyidőben állitja az ecentercsapot is és az ellensúlyt is igy egyensúlyban marad a szerkezet
Sziasztok fórumozók.
Előre bocsájtom, hogy NAGYON AMATŐR vagyok villamosság ügyben, ezért előre bocsi... Megoldható a gyakorlatban, hogy egy áramfejlesztőt ne benzinmotorral, hanem villanymotorral hajtsunk? Illetve megvalósítható, hogy az áramfejlesztő generátort hajtó villanymotorhoz maga a hajtott generátor szolgáltassa az áramot?
perpetuum mobile.
Nem
Nem örökmozgót szeretnék.
Mondtam, ámátőr vagyok. De. - Ha jól tudom nem kell hatalmas forgatónyomaték egy szélgenerátor megforgatásához, vagy igen? - Egy 1-2 (vagy kisebb)kW-os villanymotor nem bírkózna meg 1-2-3-4 ... szélgenerátor egyidejű megforgatásával megfelelő áttételekkel? A generátorok aksikat töltenének, az aksikról menne a villanymotor...
Elhiszem hogy nem, örökmozgót akarsz de a leírásod alaplán mégis annak tekintendő! Gondolkozz minek az áltlad vázolt rendszerbe a szélkerék? ilyen értelemben elegendő lenne a motor hajtotta generátor.
Konkrétan motor hajtotta generátorokra gondoltam.
Arra várok választ, hogy miért kivitelezhetetlen a dolog? Túl gyenge lenne a villanymotor a generátorok megforgatásához?
Körülbelül hetedikben tanulhattad fizikából az energia megmaradás törvényét. A befektetett energia mindig egyenlő a kimenő energiával. Tehát egy villanymotor meghajtására befektetett energia egyenlő az általa hajtott generátoron keletkező energia plusz a veszteségek. (súrlódás, hő, stb.) Tehát a generátoron sosem lesz akkora kimenő energia mint amekkora a villanymotoron bemegy. Remélem érthető volt. Igyekeztem konyhanyelven fogalmazni. :yes:
Természetesen átmehetek a másik fórumba.
Azért írtam ide, mert itt találok olyan embereket, akiknek gyakorlati tapasztalatuk van azzal kapcsolatban, hogy pl egy 1kW-os szélerőmű generátorának optimális meghajtásához mekkora forgató nyomatékra van szükség? Optimális alatt azt értem, amekkora fordulaton a legnagyobb teljesítményt adja le. Ha a fenti kérdés nemoff, akkor ugye maradhatok?
Egy generátor termel x kW teljesítményt. A meghajtásához pontosan ekkora teljesítmény kell, plusz a veszteségek. Ergo kevesebb energiát termel mint ami a forgatásához szükséges.
Hát ezért lehetetlen amit akarsz.
Tételezzük fel elvégzed a kísérletet nem állítjuk hogy egy ideig nem fog működni sőt tovább megyek tetjesen feltöltött akkuval hosszú órákig üzemelhet.(tekintsünk el a hogyanoktol)
Viszont a kísérleet elvégzését javaslom neked ha nem hiszel az elméletnek. Dobd össze a kütyüt a generátorod adatlapjából tudni fogod az optimális fordulatszámot a mootorod fordulatszámából szívesen kiszámolom neked az áttételt fogaskerék vagy szíjhajtás kegyen? Nem ér semmit az elmélet higgy nekem a fizika elsősorban gyakorlati tudomány és a világ dolgainak magyarázata. az elmélet a kísérletek kiértékeléséből származik. De más szempontból én is kérdeznék Mi értelme lenne ennek a szerkezetnek? ha bármilyen fogyasztót beiktatnék a rendszerbe honnan kapná azt a plusz energiát amire neki szüksége van? Viszont a kísérlet akkor korrekt ha minden üzemállapotban fennáll a működés .Szóval egy teljesen lemerült akkuval is meg kell ismételni a kísérletet? vajon mitől fog elindulni a motor hogy töltse az akkut? Ha elgondolkodtál rajta akkor válaszolj most sürgős rotorlapátaszerkeszthetnékem támadt.
Persze hogy megoldható, de ha a veszteségeket nem pótlod kívülről, néhány másodperc (akkukkal óra) után megáll, és egyébként sincs semmi értelme.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |