Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Ahhoz olyan trafó kell, aminek legalább 3 kivezetése van a szekunder oldalon. Ha négy, az se baj. Úgy keresd, hogy 2 x 22V.
Én csak ezt akartam tudni hogy olyan földet hogy lehet csinálni?
Egy kész trafón sehogy. Ha te tekered a trafót, akkor csinálsz egy leágazást.
Na most akkor te védőföldre gondoltál vagy középleágazásos szekunder tekercset akarsz készíteni?
Így a kérdés bicegős. Mintha azt kérdeznéd, veszek egy slagot, szép lesz-e a hortenziám? Ki tudhatja, hiszen egy csomó fontos részlet van még.
Tehát trafó az kell mindenképpen ha hálózatról akarod járatni. Az már közel se biztos, hogy egy ilyen kicsi teljesítmény elég lesz. A kapcsolás függvényében ezt meg kell vizsgálni. Általában kell a 3,6W vagy az 5W-os méret. Aztán kell greatz az egyenirányításhoz, puffer a szűréshez, majd polaritásonként komplett stabilizátor, ami szép egyforma feszültséget fog tartani az IC-dnek.
Igen tudom, hogy mindezek kellenek.
A fő kérdésem arra vonatkozott, hogy a 2x15 Volt önmagában elég-e ahhoz, hogy +-os tápot kapjak, vagy ez csak annyit tesz, hogy 2db fázis, nulla alakzatú kapcsolást kapok vele. Egyszerűbben nem tudom megfogalmazni..talán így: 2db 15Voltos egyszerű adapter csatlakozót kapok, vagy egy +-os GNDs teljesítményforrást...? --- (minden más, a stabilizálás, a szűrés, a dobozolás és a csicsamaca ledes kijelzés mellékes...)
Egyszerűen megfogalmazva: elég!
Köszönöm a gyors és hasznos választ!
Rajzoljak?
Én így képzelem el a dolgot (kép)
Egy zárt vasmagon 2 tekercs egyforma menetszámmal tehát egyforma paraméterekkel (a szekunbder oldalon) A kör mértani középponton el van felezve és ki van vezetve egy dróton, így az alkot egy földpontot a tekercs két másik végéhez képest. Csak azzal nem voltam tisztában, hogy negatívnak számít-e a Tr2 rész a Tr1-hez képest. Logikám azt diktálta, hogy igen, mivel az áram végighalad mindkét tekercsen, az iránya nem változik így a feszültség is gnd-hez képest negatívabb lesz.. De javíts ki ha tévedek az elgondolásban Mert mondjuk a gnd hez képest nem változik a fesz polaritása )ahogy azt én rajzoltam..) aszt hiszem mégsem értem a felépítését...rajzolj légyszi
Köszi a rajzot, hasonlóan képzeltem el a dolgot.
De biztos ami biztos megkérdeztem, drága a trafó Köszi az eligazítást is, további szép estét!
Még annyit: ezek a kis trafók sokkal nagyobb üresjárási feszültséggel rendelkeznek a névlegesnél, így nem árt, ha a pufferelkók is túl vannak méretezve feszültség szempontjából. Terhelés nélkül a feszültség biztosan eléri a 25V-os értéket, a kondin, mert csúcsfeszültségre töltődnek, így aztán javasolt a 40V-os használata.
A trafó szekunderei elvileg úgy vannak kivezetve, hogy a két középsőt kell összekötnöd a GND kialakításához, de erről nem árt meggyőződni, egy feszültségméréssel még a nyák elkészítése előtt. Helyes sorbakötésnél dupla feszültséget kell kapni a két szélső kivezetésen, persze ehhez a 230V-ot is rá kell kötni, (csak óvatosan).
Rendben, a napokban beszerzem a trafót és a hozzá való egyenirányítót, meg elkókat.
Ha esetleg valami nem a terveim szerint alakul felkereslek privátban De bízom a legjobbakban.
Egy 220Voltról 110Voltra (50 Hz) transzformáló trafó leégett és kíváncsi vagyok, hogy valójában hány wattos trafó volt. Megtudná ezt nekem valaki mondani az alábbi paraméterek alapján?
A vasmag méretei a következők: EI=150/50 mm, középső vasmag 50 mm széles, az "E" betű lábai között a távolság 25 mm, és az E betu láb magassága 70 mm. Szóval mi a maximum watt amit egy ilyen trafó hosszabb ideig tud leadni károsodás nélkül, és mi az a max. teljesítmény amit rövid ideig tudna leadni? Géza
500VA-t bír folyamatosan, talán 600VA-t ki lehet belőle hozni, de akkor úgy is kell tekercselni, és akkor már eléggé melegedni fog szerintem.
gabe76: Köszönöm a gyors választ. Hát igen. Tegnap hasonló "diagnozist" kaptam egy helybeli trafós szakembertől, de a válasza annyira hihetetlen volt (400 Watt), hogy kellet egy második véleményt kérnem, nem azért mert benne kételkedtem, hanem mert ez a dolog annyira felbosszantott és halványan reméltem, hogy a szaki tévedett.
Ugyanis ezt a trafót egy évvel ezelőtt úgy vettem mint egy 2000 Wattos trafó és elég gyakran használtam 1500 Wattos készülékekkel az elmúlt években. Az új és megerősített információ tudatában most már értem, hogy miért égett le a trafó, csoda hogy egy evig bírta ilyen terhelés mellett. Egyébként ezt a trafót még a mai nap is árulja ugyanaz a kínai cég Los Angelesben ugyanannyiért az Amazonon (én is ott vettem): http://ow.ly/6dzA9 Géza
Nem autotrafónak van kötve? Egyébként kW körül lehet, hogy átmegy rajta, ha úgy hengerelték a magot. Hasonló trükk van az UPS eknél is.
Az lenne a javaslatom, hogy a házba tegyél egy jól méretezett toroidot. Fényképezd le légyszíves a belét. A réz keresztmetszetek is sokat elárulnának.
A trafónak hány kivezetése van? Ill. mekkora a lemezvastagság? Ilyen szabványos vasmagból sehogy sem jönne ki 2 kVA.
A megadott méretek alapján 25 cm2 vasmagkeresztmetszettel a mai vasanyagokkal a KW könnyedén elérhető. A 2 KW-ot valószinűleg autotrafó üzemben adja le. Akkor kedvező esetben kétszeres teljesítményt is ki lehet venni. A régi képletek ma már nem mindig adnak megbízható információt. Számít az is, hogy a gyártó ad-e bekapcsolási időre vonatkozó információt, illetve épít-e be ventillátort a dobozba.
Segítségeteket szeretném kérni méretezésben!
Van 2db egyforma E-I lemezes vasmagom, UPS-ekből lettek kibontva. Teljesen egyformák. Külön-külön 35x38mm-es keresztmetszetük van. Egybe fogva lenne 70x38mm ami már AFe = 26.6cm^2. Az oldalon belül találtam egy scannelt lapot, ez alapján mentem végig a számításokon: AFe = gyök(P primer) P primer = 707VA P szekunder = ~600VA U primer = ~230V n primer = 328.57 = ~330 menet I primer = P primer / U primer = ~3A d primer huzal = 1.2mm Van egy olyan szabály, hogy erősítőknél a trafó teljesítménye 0.7-szer legyen nagyobb, mint az erősítő szinuszos teljesítménye (ha jól tudom): P szekunder = 600VA P erősítő (szinuszos) = 350VA 350W-hoz ha számítok szükséges feszültség értéket, akkor az: U eff szekunder = gyök(P szekunder x R) R = 4Ohm U eff szekunder = 37.41V -> U szekunder = 52.7V (DC) = ~37V (AC) Most nem vettem még figyelembe a kapcsolóelemeken maradó feszültségeket. Tehát kijött 37V (AC) feszültség. Szimmetrikus táp szükséges, tehát 2 x 37V (AC). Jó ez idáig? Az áramot hogyan számoljam tovább a szekunder körben? 1 x 37V-tal, vagy 2 x 37V-tal? Köszönöm!
A szünetmentesekben a már korábban tárgyalt jobb minőségű vasakat használnak, amire messze nem igaz a keresztmetszet-négyzetes számítás. Amúgy sem.
A dupla magból nyugodtan kivehetsz tartósan 1 KW teljesítményt. Inkább a tekercselési keresztmetszettel lesz gondod. A szekundernél 2*37 V-ra kell az áramot számolnod, hiszen lesz összesen 74 V-nyi tekercsed azonos keresztmetszetű huzalból. Amikor megvannak a menetszámaid, számold ki, a kívánt menetszám mekkora huzalkeresztmetszettel fér be az ablakba. Nehogy csalódás érjen a végén. "-Doktor Úr! Nem megy be a ...!" Mekkora kimenő egyenfeszültséget szeretnél? A gyökkettő az nem teljesértékű számítási módszer. Az egyenirányítási veszteségeket is illik beleszámítani.
Azt hiszem mindegyik kérdésre fogok tudni válaszolni most, kivéve egyet, a réz keresztmetszetekre, ugyanis ahhoz szükségem lenne egy step by step útmutatóra, hogy hogyan férjek hozzá a tekercs vezetékeihez.
Gányolva persze nem lenne probléma, csak nem akarok több kárt okozni a tekercsnek mint ami már megtörtént abban az esetben ha esetleg javítható a probléma, és nem akarok még jó alkatrészt hazavágni ha nem kell. szendi001: idáig semmit sem tudtam az autotrafókról, de amennyit sikerült 1/2 óra alatt olvasnom ebbő a témából, és a saját magam által rajzolt (mellékelve) Móricka kapcsolási rajz alapján úgytűnik, hogy ez egy autotrafó, de javítson ki valaki ha tévedek, elektronika sohasem volt az erős oldalam. A toroidon már gondolkozom, de ezen a területen is csak 1/2 órai Google tudásom van, a) nem tudom, hogy hi-fi berendezéshez és 1500 Wattos háztartási és konyha gépekhez hogyan tudnám azt használni, ugyanis egy 2 kW-os toroidhoz kell valami lágyindító is, ami extra költség, szóval a 95%-os hatásfoka miatt jó ötletnek tartom, de hiányosak az ismereteim róla. A trafót lefényképeztem és 11 képet csatoltam is ehhez az üzenethez, annak idején kértem a gyártótól kapcsolási rajzot hátha szükségem lesz rá a jövőben, válaszra sem méltattak. Ja, azt a kék szinű kábelt ami elvált a tekercstől visszadugtam a tekercsbe a fotózás miatt, a rajzon ez a kábel köti össze a feszültségválasztó kapcsoló 110 V-os aljzatát a tekerccsel. gabe76: A trafónak 4+1 kivezetése van, 4 az egyik oldalon ami szerintem egynek számit mert mind a 4 a feszültségválasztóból ered, és 1 a másik oldalon. A lemezvastagság 0,5 mm, abból következtetve, hogy tolómérővel mérve 20-at számoltam 10 mm-en. erbe: a használati utasításban nincs szó bekapcsolási időről, és sajnos ventillátor sincs a trafóban, pedig 1/2 időben gondoltam arra, hogy egy PC tápegységének a ventillátorát kellene beletenni, vagy legalább is egy csomó lyukat fúrni a doboz tetején. Pontosítottam a vasmag méreteit a feltöltött rajzon: EI= 150,2/58,8 és az egész trafó súlya 9,3 kg. Szóval érdekesen alakulnak a dolgok, tegnap még öklömmel vertem az asztalt mérgemben, hogy 400 Wattos trafót 2000 Wattos trafóként vettem meg egy évvel ezelőtt, mára meg kiderül, hogy elvileg ez tényleg lehet egy 2000 Wattos trafó még ha szűken is. A kérdés az, hogy ha ez egy ilyen autotrafó, akkor ezt valószínű, hogy ezt lehetne újra tekercseltetni mint autotrafó és nem hagyományos trafó, nem? Mi az autotrafó szó angolul? Szeretnék erről a témáról többet olvasni, de nem tudom angol megfelelőjét. Miután hozzáfértem intelligens módón a réz kábelekhez, és fogjuk tudni az átmérő(ket) akkor valaki kiszámolná nekem mégegyszer, hogy hány wattos volt ez a trafó mint autotrafó? (Úgy látszik, hogy csak 4 képet lehet feltölteni egy üzenettel erre a fórumra, a maradék 7-et (4+3) feltöltöm a következő két válasz üzenetben.
további 4 kép.
maradék 3 kép
Sziasztok.
Ez milyen típusú trafó, vagy vasmag? |
Bejelentkezés
Hirdetés |