Fórum témák
» Több friss téma |
![]() 2-3 erősítő, egy PC csak a teher. Kb. 1,5 kW, de akkor már lehet, hogy sokat mondtam. Ennyi beleférhet, nem?
Szia!
Csak azért mert NEKEM nem működött induktiv fogyasztós környezetben.... Izzós környezetben jó a fesz csökkenés érzékelése, de induktivnál csapnivaló. PL; 2-.t fázis normális a 3, meg 180V ez nem indok a lekapcsolásra.? ! A PC meg nem érzékeny a fesz csökkenésre-Jól múködik 90V-tól 290V ig.-Csak az ugráló feszre --DE ARRA NAGYON!.......
Tisztelt Fórum!
A következő lenne a problémám. Adott egy olyan villanykapcsoló, amelyben világít egy led, ha a villany le van kapcsolva (hogy sötétben is látszódjon). A kapcsoló két eret vezérel külön-külön. A plafonon is megtalálható a két ér (két fekete színű), valamint egy kék színű. Gondolom két fázis, és egy föld, hogy 3 ágú csillárt lehessen külön-külön kapcsolgatni. Lecseréltem a 3 égős csillárt, egy sima 1 égős lámpára, amelyre simán az egyik fekete, és egyik kék eret kötöttem be. Azt vettem észre, hogy holott a jó szálakat kötöttem be, a kábel végén a foglalatban mégis két fázis (?) volt, holott a jó szálakat sorkapcsoztam, és felül megnézve fázisceruzával csak egy fázis volt. Gondoltam, hogy zárlatos lehet a vezeték, valahol áthúz a feszültség, ezért kicseréltem a lámpa kábelét. Miután kicseréltem a kábelt, jó lett a lámpa, de azt vettem észre, hogy a villanykapcsolóban levő led sokkal erősebben világít, mint szokott, valamint mintha "pislákolna" is. Amikor a szerintem zárlatos kábellel volt a lámpa kötve, akkor norm. világított. Lehetséges, hogy azért világít sokkal erősebben a led, és azért pislákol mert nincs mind a 2 szál rákötve valahova a villanykapcsolóból? DE máshol is van így rákötve, és ott meg nem pislákol a led a kapcsolóban. Sajnos nem tudom, hogy mi tévő legyek, kérem aki tud segítsen! ![]()
Többször elolvastam amit írtál, ez szerintem egy állatorvosi ló azért válaszolok rá így.
1. A világítós kapcsolóban (legalábbis amivel én találkoztam eddig, nincs LED). Van benne helyette ködfénylámpa (gyakran). 2. A fázisceruzában is az szokott lenni (nem LED). 3. Már nagyon kis kapacitív áram hatására is tud világítani (ezért is hívják "parázsfény" lámpának is. 4. A LED nem annyira világít kapacitív rászórástól. 5. Két vezeték a csöben valahol kapacitás... +1. . Nem minden LED, ami világít. Nekem az jött le, hogy teljesen feleselegesen vezetékeltél át a kapcsoló és a lámpa között a "zárlat" miatt. Lehet használni fázisceruzát, persze, csak tudni kell hozzá a miérteket és hogyanokat is. Röviden: Ha felkapcsolod a villanyt és akkor világosság van, ha le akkor pedig sötétség: Ez esetben jól kötötted be villanykapcsolót ![]() Ha nem jól, akkor felkapcsolod a villanyt és sötét lesz, majd ha lekapcsolod akkor is úgy marad, akkor nem ![]() Mellesleg nehéz úgy bekötni egy csillárkapcsolót hogy ez legyen belőle. Már csak azért is, mert nincs mindíg ott a dobozban minden ami ehhez kellene... Ugyanakkor ne használj fázisceruzát mert átverhet. Ha viszont érted a működését, akkor még TV-t, rádiót is tudsz vele javítani...
Ha rossz a nulla és több fázis van, akkor az nullpont eltolódást eredményezhet, azaz nem a nullán akar visszatérni az áramod, hanem egy másik, magasabb potenciálon lévő fázisvezetőn, azaz magasabb lesz a kapocsfeszültséged, mint 240V!. Erre alkalmas eszközök a feszültség és áramfelügyeleti relék, valamint a túlfesz védelem. Ezek jeleznek, vagy kapcsolhatnak bármit. Akár egy nagy mágneskapcsolót is, ami teljesen leválaszt a hálózatról, ha hiba van. Hozzáteszem, ha a szolgáltató okozta a hibát pl. a rossz nulla bekötéssel, akkor anyagi felelősséggel is tartozik a kárért. Nálunk 15MFt-os kárt csináltak a cégnél, a nulla megszakításával az oszlopon.... Fizettek. Én a tapasztalat okán azt mondom: tedd mérlegre magadban 15MFt kontra 15eFt
![]()
Akkor ezek szerint félreértettek.
1. A villanykapcsolót nem én kötöttem be, hanem a villanyszerelők, én csak a csillárt cseréltem le. 2. Nem az egészet vezetékeztem át, csak a plafonon levő sorkapocs utáni vezetéket cseréltem le. 3. Elnézést, hogy LED-et írtam. Azt nem értettem, hogy hogy lehet az, hogy a plafonon levő sorkapocsba belekötöm a 0-át és a fázist, lent (az égő foglalatnál) meg lesz egy gyengébb, és egy erősebb fázis. Ezt a fázisceruza mutatta az egyiknél erősebben világított, a másiknál meg gyengébben. Így nem is működött az égő. Gondoltam valahol áthúz a feszültség a másik szálba. Miután lecseréltem a lámpa kábelét (égő foglalat, és a plafonon levő sorkapocs között) már jó lett, lett egy 0 és egy fázis , DE a villanykapcsolóban levő ködfénylámpa (vagy akármi) erősen kezdett világítani, sőt nem is egyformán, hanem pislákolt is. Az a kérdésem, hogy mitől lehet ez? Illetve káros lehet-e, hogy túl erősen világít (pislákol) , túlmelegedhet - e
Lehet szakadt volt a sorkapocs környékén a nulla vezetéked.Párhuzamosan menő vezetékeken elő szokott fordulni az "áthallás" (a szomszédos vezetőbe kapacitívan átjut némi "fázis") Ezt a fázisceruza már érzékeli.(ez volt a gyengébb) A kapcsolóban lévő glim azért világított haloványabban mert ő sem kapta meg a nullát az égőn keresztül (a szakadt nulla miatt).Azt hogy a kapcsolónak lesz e baja csak a gyártó tudja megmondani,elvileg erre a feszültségre van méretezve ,tehát nem. Ha energia takarékos égő van benne ,az is okozhatja a kapcsoló vibrálását . Ha égő is vibrál a csillárban, akkor azért a sorkapocs környékét,kapcsoló bekötést átnézném rendesebben.
Némely glimmlámpák (amik a kapcsolóban vannak) öregedésük során elkezdenek pislákolni. Ez természetes jelenség. Ha végleg kialszik, ki kell cserélni. Vagy megint egy glimmre, vagy egy megfelelően beszerelt LED-re. Persze a cserét bármikor megteheted.
Mindig tanul az ember, bár az okot nem értem.
Sziasztok!
Szerintetek ha MX 16-os gégecsövet akarnék használni villanyhálózatnak a szobákban 2,5 mm2 MCu vezetékkel, akkor bele tudok húzni legalább 3-4 szálat? Vagy szerintetek mekkora méretűt alkalmazzak? Előre is köszönöm! ![]()
Szia! Miért gégecsövet akarsz, miért nem jó a sima? Egyébként belefér, de a kanyarokban bajba leszel, pláne, ha egynél több is van.
Ha csak egyenes szakaszok vannak akkor MÜIII as védőcső. 3-4 vezeték még a 11,5 mm es csőbe is belefér EGYSZER.
A védőcsövet könnyebb szerelni gipszelni és könnyebb a behúzás is.
Akkor lehet úgy teszek, hogy megveszem a MÜ- III-as 13,5 - t. Van falvastagság bőven elfér.
![]() sarkokban nehéz hajlítani? Köszike! ![]()
Milyenek azok a berendezések, amiknek kell nulla, de nulla szakadás árt nekik? A nulla csak a 230 Voltos részekhez kell, a 400 Voltosokhoz nem. Ha megszakad a nula, max. megszűnik a 230-as rész táplálása. Javítsatok ki, ha tévedek.
Én fáziskereső után meg szoktam nézni próbalámpával is, mert az megmondja, ha csak "áthallásról" van szó.
Kialakítás függő ez a nulla kérdés.A nulla szakadással ott van baj ahol a három fázist nem egyformán terhelik,vannak rajta egyfázisú fogyasztók ,és a közös nulla szakad meg.Ekkor az 1 fázisú fogyasztókból kettő/három sorba kapcsolódva a 400V ra kötődik.Ha nem szimmetrikus a terhelés akkor a kisebb fogyasztókra akár 300-350V is kerülhet.
Adott esetben a trafó csillagpontja és a pl lakás betápja közt szakad meg a kapcsolat és a lakáson belül a nullák épek, csak nincs közük a trafóhoz. Ebben az esetben a 3 fázisú rendszernek köszönhetően két vagy több készülék sorosan két fázis közé szorul, mivel a nulla hiányzik. A belső ellenállásuk határozza meg azt, hogy melyiken mekkora fesz fog kialakulni, de a kettő együtt biztos 400V. De az egyik lehet akár 350 is vagy több. Pl egy rezsó meg egy TV tápja. A TV nem örül a helyzetnek.
Na ezért van az, hogy nullázott rendszernél, védőföldelést kell kialakítani a csatlakozó pontoknál! (lakás) de 200m-enként földelni kell pl villanyoszlopoknál! Ha csillagponti szakadás van, akkor se menjen az égbe a feszültség!
Sziasztok!
Van egy három fázisú FI relém, viszont ezt szeretném bekötni egyfázisú hálózatra. Addig eljutottam, hogy a bemenetet áthidalom, csak azzal nem vagyok tisztában, hogy a BS táblában kellene NEFH-t csinálnom, tehát egy komplett bekötési rajzra lenne szükségem. Úgy tudom, hogy nem mindegy , hogy előtte, vagy utána csinálom a NEFH-t. Kérek mindenkit, aki tud segítsen ebben! Köszi: totikukac ![]()
Mit hidalsz át és minek?
Egy fázist meg a nullát átviszel rajta és ennyi. Nem kell ott semmit se hidalgatni! A FI előtt legyen a nulla leágaztatva a védőről és kész.
Találtam neked egy rajzot. Bővebben: Link. Nem is kellett messzire menni érte.
![]()
Nagyon köszönöm mindkét választ, sokat segítettetek. Így már menni fog.
![]()
Sziasztok, egy olyan érdekes jelenséggel találkoztam tegnap, amire nem tudtam értelmes magyarázatot adni. A Jelenség a következő volt. Adott egy gabona tároló csarnok, aminek a meglévő riasztó és kamera rendszerét kellett kibővíteni. Adott volt hozzá a villany szekrény, ami megjegyzem nagyon profin volt szerelve, illetve a terület. Első körbe bekábeleztük az egészet, majd felszereltük mindenhova az OBO dobozokat, kamerákat, PIR-eket, miegymást. Mindent összedugtunk, ahogy szoktuk, majd táp alá helyeztük. Ekkor leverte a Fí relét. Jött a szokásos matekolás, hogy mit ronthattunk el. Mondanom sem kell, hogy 3-4 órát elbabráltunk, átnéztük töviről hegyire mindent, persze minden jó, minden rendbe, azt vettük észre, hogy ha egyetlen fogyasztót, trafót, kamerát, bármit rákötünk az egyik fázisra, azonnal old a fí relé. Addig addig matekoztunk, míg megpróbáltuk lekötni az szekrényből, és bekötöttük az szekrény oldalán található 230-as csatlakozóba, persze így már működött rendesen. Gondoltam biztos máshonnan jön az a fázis, átnéztem, de nem. A történet a következő, jön a vastag betáp kábel a szekrénybe, ez 3 fázis, itt akármelyik fázisra kötöm a rendszerünket, azonnal oldja a fí relét, viszont ezen fázisok egyikéből táplálkozik a 230-as aljzat ahonnan viszont működik a rendszer, biztos, hogy ebből a 3 fázisból megy, mert ha leoldom a betáp után a főkapcsolót, akkor az aljzatban sincs feszültség. Létezik erre valami magyarázat?
Szia!
Igen, létezik, de ne a fázisoknál keresd, hanem a nullánál. Azt nézd meg, hogy a konnektor honnan kapja a nullát, s oda kösd a belső lecsapolást is. A leoldás azért van, mert olyan nullára kötsz, ami nem megy át a FI-relén, s így szivárgásnak érzi, s teszi a dolgát. Reméljük, hogy a külső konnektor a FI-relére van kötve.
Úgy van kötve az egész rendszer, hogy az összes föld egy sorcsatlakozón van, és az összes nulla is egy másik közös sorcsatlakozón. Amikor levágta a fí relét, akkor mindjárt a betáp kábelről volt lehozva egy szál, még a főkapcsoló előtt, egy biztosítékkal, így nem működött, a 230-as csatlakozó ha jól láttam, már a FI relé után van egy biztosítékkal, akkor lehet az volt a baj, hogy a fí előttről vettem le a fázist, a nulla meg átment a fí-n? Most pedig a nulla is és a fázis is átmegy, ezért így működik a dolog?
Igen, mind a kettőnek (fázis/nulla) át kell mennie a FI-n. Vigyél magaddal laptopot, hogy online HE-n legyél, akkor nem kell órákat molyolnod.
![]()
Hát,
![]() ![]() Köszönöm Lacikám ismét a kiigazítást! Mostmár jövök egy hangszóróval! ![]()
Hát igen!
Megint le leszek bunkózva, de nem véletlen tanultunk ennyit! Mikor érjük meg azt, hogy mindenki azzal foglalkozik amit tanult? A villany nem játék! Előbb utóbb baj lesz. Ha gondolod törölheted, de akkor is leírtam!
Azért izzócsere még mehet szakember nélkül?
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |