Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű (PWM) végfok építése
Lapozás: OK   61 / 240
(#) Suncorgo válasza cimopata hozzászólására (») Okt 25, 2011 /
 
Nem párhuzamosan kötöttekkel? A nagy áram igény végett.

Szereztem egy 1 farádos kondenzátort. Feltöltöttem és betettem egy jó dobos nótát. Szkópon pont elkaptam mikor jött a dob a 2 ohmos hangszórón 50Vpp mértem. Meg szereztem 1.6mm átmérőjű huzalellenállást. Ne kérdezzétek a méterenkénti ellenállását mert még nem jutottam odáig hogy megmérjem.
(#) DJ Tacki válasza Suncorgo hozzászólására (») Okt 26, 2011 /
 
(fém)gitárhúrból nagyon jó műterhelést lehet csinálni! 1-2m-en meg is lesz a 4-8 ohm. Vízbe mártva az ellenállás se változik drasztikusan a hőmérséklet emelkedésével.

A sorba kötött akksikat pedig szerintem úgy értette Cimo, hogy sorba kötött akksikkat közvetlenül hajtod az erősítőt, nem az autós 12V->~50V tápoddal. Így a tápegység biztosan nem lesz szűk keresztmetszet, legalább amíg üzembiztosan nem megy az erősítő.

És saját javaslatom hogy a tesztelés idejére ne zenével hajtsad, hanem akár pc-s függvénygenerátor(programmal), így nem kell "elkapnod" a mély csúcsokat, hanem akár konstans 20Hz-el is hajthatod, vagy csak rövid időtartamra rákapcsolod a 20Hz-et, és akkor a puffered sem ürül ki. Ebben az esetben viszont nem fogják befolyásolni a mérést a nagyobb frekis komponensek, nézheted az alakhű átvitelt.
(#) Suncorgo hozzászólása Okt 30, 2011 /
 
Sziasztok,

Elkészült az erősítő. Milyen méréseket csináljak? Mikre vagytok kíváncsiak? Annyi biztos hogy full hangerőn szinte alig lehet megmaradni az autóba. Teszek majd képeket is fel.

Üdv.
(#) lorylaci válasza Suncorgo hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Milyen mérések:
1. Félhid négyszögkimenete, esetleg a felfutások kinagyítva szkóppal (ekkor érdemes a bemenetet rövidre zárni)
2. Üresjáraton kimeneti szűrőmaradék szkóppal.
3. Műterhelésen mérhető maximális torzítatlan kimeneti szinusz.
Ezek alpaján sok következetetést le lehet vonni, és ha jó akkor csak dícsérni tudunk majd.
(#) Suncorgo hozzászólása Okt 31, 2011 /
 
Felfedeztem egy nagyon zavaró alapzajt.

Mikor a bemeneti jel be van dugva akkor volt egy alapzaj a 2 hűtőventillátortől. Kapott egy 1000µF kondenzátort, megszűrte, elmúlt. Mikor a kocsira gyújtást adtam akkor bekapcsolt a benzin szivattyú. Az is rettenetesen hallatszott a hangszóróba. Kapott egy 3300µF kondenzátort. Most meg mikor az autó alapjáraton megy akkor hallatszik a hangszóróból a motor zaja, vagyis ez olyan hogy mikor feljebb megy a motor fordulata akkor emelkedik az alapzaj frekije is. Erős a gyanúm arra a szűrőre az erősítő tápja elől hogy be kellett volna tenni. A jel persez árnyékolt vezetéken megy az erősítőig a fejegységtől. 2 RCA dugó van a végén. Az egyiknek be van kötve a test a másiknak nincs. Így elkerülhető a földhurok. Érdekes módon ha a test-tel rendelkező RCA dugót csatlakoztatom akkor valamennyivel javul az alapzaj probléma de még mindíg meg van. Szerintetek tényleg ez az L tag kihagyása okozhat ilyen galibát nálam? Mondom csak akkor jelentkezik mikor a jel kábelt vagyis a bemenetére dugom a jelet az erősítőnek. Hiába van lehalkítva a fejegység akkor is jelen van ez az alapzaj. Ha az erősítőt halkítom le az előerősítője előtt lévő potméterrel akkor is halkul. Teljesen letekerve szinte semmi alapzaj nincs. Vagy esetleg okozhat gondot az előerősítő nem megfelelő tápszűrése is?
(#) pucuka válasza Suncorgo hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Attól tartok, sikerült egy (vagy több) jó kis földhurkot is beépítened a rendszerbe.
(#) lorylaci válasza Suncorgo hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Az erősítő tápjában mindenképpen érdemes CLC szűrőket alkalmazni, valamint figyeld át a földvezetékeket. Valószínűleg az erősítő és az előfok földpotenciálja van távol, és a fogyasztók rángatják a földedet.
(#) (Felhasználó 46585) válasza lorylaci hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Nem hiszem, mert a zajt - bár ezt nem írta le Suncorgo - kivezérlés nélkül hallja. Akkor pedig nagyjából konstans az áramfelvétel.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Suncorgo hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Csinálj egy komplett rajzot a táp, akkumulátor, végfok, szóval mindenről, mi hogyan van összekötve.
(#) szucsip hozzászólása Nov 1, 2011 /
 
Lenne egy furcsa felvetésem, amennyiben nem sikerül CLC taggal sem kiírtani a zajt. Mi lenne, ha a fejegységhez jó közel lenne egy összeadó ák. (bal és jobb csatorna összeadása), majd az eredményt 2 másik erősítővel vinné hátra Suncorgó, úgymond differenciális jelek formájában..?

Mert ha úgy kap az egyik, akkor a másik jelvezeték is ugyan olyan zavart kap, és az álmos könyv szerint a differenciál erősítő (ami a végfokhoz lehető legközelebb van) a zajt kiszűrné. Persze ez is csak akkor működhetne, ha a jelvezetékek szedik össze a zavarjeleket.
(#) pucuka válasza szucsip hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
CLC taggal nem fogod tudni kiszűrni a generátor zajt. Ez a földhurok miatt kerül bele a rendszerbe, a földhurok megszüntetésével lehet csak megszüntetni. Ehhez az kell, hogy a végfok a "testet", tápot, és az árnyékolást is a fejegység közeléből (praktikusan róla) kapja. Meg kell nézni még az akkumlátor testelését megtisztítani a csatlakozásokat, ill a generátor akkumlátorra csatlakozását is.
(#) Suncorgo hozzászólása Nov 1, 2011 /
 
Így van most a belső összekötés. Már látok benne hurkot. Hogyan kellene összekötni? Mi legyen a GND csillagpont?

Ugye az inverterről az erősítőre rá kell kötni a földet mert ott nagyobb áram folyik. Vagyis akkor akku GND-je az inverter teliföldre. A primer GND-je össze van kötve a szekunder negatívjával, emlékeztek ott egy 1K és 100nF-al volt összekötve de ezt át kellett hidalnom a DC-DC konverter miatt mert az erősítő ic-i simán a 12V-ról üzemelnek.
(#) Suncorgo válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Idézet:
„Nem hiszem, mert a zajt - bár ezt nem írta le Suncorgo - kivezérlés nélkül hallja. Akkor pedig nagyjából konstans az áramfelvétel.”


Persze kivezérlés nélkül hallani az alapzajt.
(#) Suncorgo hozzászólása Nov 1, 2011 /
 
képek
(#) Suncorgo válasza Suncorgo hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
és még
(#) lorylaci válasza Suncorgo hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
A csillagpont megtalálása skszor próba-szerencse, de itt célszerű lenne az inverterről indítani, pláne ha az teliföldes.
(#) szucsip válasza pucuka hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Én a javaslatomat pont arra az esetre tettem fel, ha a clc tag nem lesz jó. Elmondásod szerint eleve kevés lesz.
Közben egy másik ötlet is eszembe jutott: Mi lenne, ha a fejegység kimenetéről a jelet nem feszültség, hanem áram formájában vinné hátra Suncorgó?
Mert ha AC áramgenerátort épít, akkor libeghet a föld itt is-ott is, végül az erősítő (éppen aktuális pillanatértékű) földpontjához képest még is csak az eredeti jellel arányos feszültséget hoz-hat-na létre az erősítő (lecsökkentett) bemeneti impedanciáján.

Ennek az ötletnek van létjogosultsága?
(#) Suncorgo válasza szucsip hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Abból kell kiindulni hogy a gyáriak is jól működnek így. Nem akarom hogy a végén az egyszerű erősítőmből műhold legyen a csomagtartómba.
(#) pucuka válasza szucsip hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Ezt most nem látom át, de gondolom ha hátraviszi a tápot, és a testet is, és hátul nem testel, akkor jó lehet. Az a baj, hogy a fejegység HF kimenetének árnyékolása testen van, és a hátsó erősítő bemenetének is. Ha trafózva lenne, nem is lenne semmi baj. Bár láttam már valahol ilyen kondis földhurok megszakító áramkört, ki kéne próbálni. Nekem csak rádiótelefon antennához van ilyenem, ott már bevált.
De mindenekelőtt megnézném a generátor, és az akku testelését, összekötését, ha ott van átmeneti ellenállás, az is okozhat ilyet.
(#) Suncorgo válasza pucuka hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Az akku saru patyolat tiszta. 1 éves akkuval. A generâtort nem túl régen csapágyaztam. Akkor megtisztítottam minden kontaktot. Akkor még gyári erősítőm volt. Azzal nem volt semmi baj. Csak ezzel jött most elő ilyesfajta problémám.
(#) pucuka válasza Suncorgo hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Akkor nehéz vadászatnak nézel elébe. A földhurok megszüntetése nem egyszerű, lehet magában az erősítőben is, ami a régi gyáriban nem volt.
Mi úgy szoktuk keresni, hogy valamilyen hordozható zavarforrást, pl. kézirádiót (CB, URH, mobilteló) dugdosunk módszeresen különböző helyekre, és ha a földhurok közelébe érünk, a zavar hatás jelentősen megnövekszik. Ott kell keresgélni kontakthibát, hurok kötést. De ehhez a látható hurkokat kell először felszámolni, kondikkal a jelútban, az árnyékolásoknál is, vagy kis 1:1 hangfrekis trafókkal.
(#) szucsip hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
Egy pillanat... Akkor most ugye az autó elektronikus rendszeréről kap energiát, tehát a megépített PWM táp állítja elő a tápfeszt.

Lehet hogy érdemes lenne leterhelni a tápegységet csak úgy natúr (a végfokot ekkor még nem rákötni), és megnézni a kimeneti feszültsége nem tartalmaz-e épp. olyasmi frekvenciájú szemetet, ami a hangszóróból volt hallható. Lehet, hogy épp a tápegység antennázik be valamit.

Bár ennek egyszerűbb módja is lenne, mégpedig egy mp3 lejátszóról való input jel adása, hogy akkor mit produkál a rendszer.
(#) pucuka válasza szucsip hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
A generátorzaj az ún. vezetett sugárzás, valahol a vezetéken kerül a rendszerbe. A sok kapcsoló üzemű szerkezeteknek is van (lehet) vezetett sugárzása, ami nem megfelelő tápszűréseken keresztül hatással lehetnek egymásra, és igen könnyen intermoduláció keletkezhet. Nem ismerem a rendszert, de pl a 200 kHz körüli PWM jel könnyen modulálódhat a 40 kHz -es kapcsitáp jelével, tápon keresztül. Ezt aztán baromi nehéz kitakarítani. (ez csak feltételezés, de meggondolandó)
(#) Lac364 válasza Suncorgo hozzászólására (») Nov 4, 2011 /
 
Ne add fel .Az enyém gyári Stk végfoku erősitő volt,amit készitettem autóba és a jelenség ugyan ez volt de pár utólag beforrasztott 100n kondival egészjól eltüntek a zavaró motorikus zajok a hangszóróból.Sajnos a jelenség előtt én is csak sötétben tapogatóztam ,de azért szurkolok .
(#) Lac364 válasza Suncorgo hozzászólására (») Nov 4, 2011 /
 
Ha mégsem sikerülne egy módszer ha teljesen leválasztod a végfokot a 12voltos rendszerről.

Bővebben:Audio Jel Leválasztás
(#) Lac364 hozzászólása Nov 5, 2011 /
 
Talán valakit érdekelhet.
(#) lorylaci válasza Lac364 hozzászólására (») Nov 5, 2011 /
 
Illene a forrást feltüntetni, ugyanis ez is a diyaudio.com fórumról származik, mint ahogy jeleztem a cikkemnél is.
Ha jól tudom ez az ottani fibko felhasználó alkotása.
(#) Lac364 válasza lorylaci hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
Na igen lehet.Mivel Kb 170db mappa van a mappa gyűjtőmbe és minden mappába 1-4 rajz illetve pdf ,esetleg komplett web lap lementve...Szóval ezut ennyivel kell beérned.Talán legközelebb a születési dátumát is megérdeklődöm.Mert az is fontos valahol valakinek ...
(#) Suncorgo hozzászólása Nov 6, 2011 /
 
Sikerült megtalálnom a földhurkot. Nem volt valami nehéz. Biztosan gyengébb pillanataimban követhettem el a hibát. Az volt a baj hogy a végfok panel egyszer kapta a GND-t az inverter szekunder oldaláról + kapott még egy GND-t a DC-DC konvertertől. Mivel az inverter primer és szekunder földjeit össze kellett kötnöm a komperátor tápfesz ellátása érdekében így kialakult a földhurok. Szóval egy vezetéket vágtam el.
(#) szucsip válasza Suncorgo hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
Hu én ezt nem értem. Az inverter nem egyenlő a DC-DC konverterrel? Akkor most a trafó primer és szekunder oldalai egymástól -galvanikusan- függetlenek lettek? Ha igen, akkor a komparátor most mihez komparál?
Következő: »»   61 / 240
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem