Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szabályozható toroid
 
Témaindító: , idő: Aug 7, 2007
Lapozás: OK   1 / 5
(#) hozzászólása Aug 7, 2007 /
 
Sziasztok, szerintetek mit tudnék kezdeni egy 230V-os primerű és 0-130V-ig szabályozható szekunderű toroiddal? Elég nagy de semmit nem tudok róla, szerintem 2-300W tutira van, de lehet h több is. Igazából az érdekelne, h mire is jó egy ilyen, és hogy mit tudok kezdeni vele, pl lehet-e /érdemes-e/ ilyesmiből tápot építeni? ha igen, szerintetek hogyan? Mondjuk hogyan alatt kapcsrajzot értek leginkább

Várom a válaszokat, és közben remélem, h még nincs ilyen téma... /én nem találtam itt ilyesmit/.


u.i.:Képet rakok fel délután ha itthon lesz a fényképező.


(#) maTaKee válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Hát ha te nem tudsz vele mit kezdeni akkor inkább add nekem! De amúgy igen, lehet belőle tápot csinálni, de én inkább vmilyen jó kis erölködőt építenék belőle! Mondjuk nézz szét az "erősítő mindig és mindig" c. topicban. Pl.: ott van egy 400W -os erősítő, a NYÁK tervet pedig djloui csinált hozzá!
(#) Fery válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Persze érdemes ha szükséged van erre a tartományra.
Igaz nem stabil de nem is mindig van rá szükság. Arra nagyon figyelni kell, hogy a Toroidok általában nem leválasztottak, tehát ha lehet úgy kell használni, hogy leválasztó trafót teszel elé. Én is épitettem toroidból tápot bár az enyém 230-ig megy. Rajzom nincs fejből raktam össze de lerajzolom ha kell.Tud 0-230-ig váltó, 0 - 300 -ig egyen. 1 Amperes.

Mühely 1.jpg
    
(#) válasza maTaKee hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Idézet:
„maTaKee írta:
Hát ha te nem tudsz vele mit kezdeni akkor inkább add nekem!

Aha jó 5let

Idézet:
„de én inkább vmilyen jó kis erölködőt építenék belőle!”

Hát az 2 dolog miatt nem jön össze: 1.:előbb meg kéne javítani a quad-405öt amit tegnap hülyeségem miatt hazavágtam /amúgy én építettem/ 2.: ha már használom, hülyeség lenne fix feszforrásként használni, mer akkor minek van szabályozója? ráadásul erősítőhöz szimmetrikus táp kell, ez meg ugye nem az

A 400W-os végfok meg azé nemkell, me itthon nekem elég a 25 W-os orion se1025, azis rendesen tud ám szólni 2 jó fallal. Hangosítani meg nem járok
ha meg azt akarom h leszedje a hangnyomás a fejemet, akkor meg ott a quad nekem ez is elég


Fery:
Idézet:
„úgy kell használni, hogy leválasztó trafót teszel elé”

az hogy működik? hogyan véd meg? azt tuom h 1:1-es arányú a tekercselése, de nem tudom h milyen elven véd az meg engem /csak kíváncsiságból/

másik kérdésem, hogy ugye a trafómnak a névleges teljesítményét ki lehet számolni abból, h mérek primer oldalon egy ellenállást, abból kiszámolom h mennyi áram folyhat a tekercsben maximum, abból meg kiszámolom h hány w-os elméletileg. ez így jó?


Idézet:
„de lerajzolom ha kell”

nah, azt megköszönném ha megvan megy a pont köszi
(#) Fery válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Szia. A dolog lényege, hogy galvanikusan el van választva a hálózattól. Vagyis a belőle kijövő 230 földfüggetlen
azaz csak akkor tud megrázni ha egyszerre fogod meg mindkét drótot.
A föld felé nem záródik az áramkör.
Nemsokára küldöm a rajzot.

(#) válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
És itt van 2 kép amint ígértem, csak úgy nagyjából, hogy szemléltessem az arányokat. És még mielőtt megszóltok h miért van beszixalagozva az oldala, hát azért, mert 1v.2 helyen hibás a zománcszigetelés és eccer úgy megrázott, h anyu bejött h miért káromkodok ennyit és ilyen hangosan, most már befejezhetném !
(#) válasza Fery hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Aha, ééértem! köszi
(#) Sebi válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Nem tudom milyen gyártmányú, de a hazai (TRAKIS) legkisebb az 500VA-es volt, egyetlen tekerccsel, amin görgős leszedővel lehet állítani a feszt 6V-tól 240-ig. (nekem is ilyenből van egy vizsgálóm, előtte leválasztó trafóval, ami azért ad biztonságot, mert a földdel szemben nem kaphatsz áramütést. Nem véd meg attól, ha a két kivezetést egyszerre fogod meg!)

Ui: látom közben megjöttek a képek, emlékeim szt ez a TRAKIS, csak pucéran. Nem értem miért csak 130V-ig megy?
(#) Fery válasza Fery hozzászólására (») Aug 7, 2007 / 4
 
Szia Itt a skicc csak kézzel lefirkantottam remélem kiigazodsz rajta, más rajzom nincs
A kijáraton van még egy 1 Amperes bizti.
Ja a graetz 300V 2 Amperes a kondi meg 150 mikró 400 voltos

toroid.jpg
    
(#) válasza Sebi hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Idézet:
„Ui: látom közben megjöttek a képek, emlékeim szt ez a TRAKIS, csak pucéran. Nem értem miért csak 130V-ig megy?”


Hát így már legalább van vmi alapom ami alapján nézelődhetek a googleval
A 130V-ra meg nem tudok magyarázatot adni... majd letekerem róla a szixalagot, és megnézem picit a "lyukat" takaró bakelitlapok alatt is, h esteleg nincs-e megégve/összeolvadva a drót. mert attól lehet ugyebár h csak 130-at ad ki... jobb öteletem most nincs...
(#) válasza Fery hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Köszönöm szépen, énmeg azthittem, h vmi überbonyolult kapcsolás
Egyébként tökéletesen megfelel, köszi mégeccer.
(#) válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Idézet:
„A 130V-ra meg nem tudok magyarázatot adni...”



de, sajnos azt hiszem már tudok.......lécci nézzétek meg a képeket, kíváncsi vagyok a véleményetekre. az elsőn az a kérdés, h azon a darab szigszalagon vajon a trafó lejött zománcszigetelését látom-e. a másodikon az a kérdés, h azok a menetek vajon tényleg összeégtek-e. a harmadikon pedig az, h a vasmag közepén az a rés az talán egy illesztés? végigfut körbe az egész trafón. és ráadásul egy helyen /csak ott látom.../ meg is repedt a vasmag, az szintén a 3. képen van felül.....gondolom a vasmagos a legnagyobb baj, bár ki tudja, így ezek után... ezek gondolom elég nagy problémák, pláne így egyben.... :no:
csak azt nem tudom h anno ezek hohgyhogy nem tűntek fel /mondjuk ingyen volt szal nem arról van szó/
(#) válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Közben méregettem a cuccot, és rájöttem, h az első képen vszínűleg elöregedett lakk van, amivel bekenték még anno a meneteket, h ne zizegjenek. menetzárlat nem valószínű hogy van, rendesen megmértem a szekundert menetről-menetre, és mindenhol ugyanakkora az ellenállás. A második képen is nyilbán az az elöregedett lakk látszik... körömmel simán lejön, alatta meg ép a drót!
most már csak a vasmaggal van bajom, az tényleg törött a 3. kép szerint, és ez gondolom nem túl jó... ez hogy befolyásolja a működését?
(#) ferci válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
másik kérdésem, hogy ugye a trafómnak a névleges teljesítményét ki lehet számolni abból, h mérek primer oldalon egy ellenállást, abból kiszámolom h mennyi áram folyhat a tekercsben maximum, abból meg kiszámolom h hány w-os elméletileg. ez így jó?

Erre nem válaszolt senki, akkor a következő van: így nem jó, mert te az ohm-os ellenállást fogod mérni valószínű ... mérd meg tolómérővel a feltekercselt huzal átmérőjét, számítsd ki a keresztmetszetét és szorozd be 2,5 amper/mm2-tel. Csúcsban 3-mal is számolhatsz, mert tud hűlni... ezt megszorzod 230-cal, ez a bemenő teljesítmény. Nyilvány a 130 max miatt ezt nem tudod levenni.

A harmadik képre visszatérve - látszik törés, de biztos, hogy az maga a vas? A tekercs nincs megsérülve, akkor hogy hiányzik egy kis darab? Nem valami bevonat csak?
(#) válasza ferci hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Idézet:
„mérd meg tolómérővel ...stb”


Ok, köszi, ez jó ötlet, nekem is feltűnt h még senki nem válaszolt rá de ezt akkor kiszámolom mindjárt ahogy mondod.

Idézet:
„látszik törés, de biztos, hogy az maga a vas?”

Nem, de akkor mi?

Idézet:
„A tekercs nincs megsérülve, akkor hogy hiányzik egy kis darab? Nem valami bevonat csak?”


Bevonatnál nemtom mire gondolsz, egy lakkbevonat van rajta, az akar nagyon lejönni, és arről hittem azt, h megolvadt a drót. a másik pedig, h ott nem hiányzik 1 darab a tekercsből, hanem ott ér véget! bal oldal a tekercs eleje, jobb oldal a vége ahogy tekerem rajta a csúszkát. hát ennyi, köszi a segítséget, mindjárt kiszámoolom a teljesítményét, és akkor kiderül a tuti, mert már kezd gyanúsnak lenni h esetleg nem is arról a bizonyos trakis trafóról van szó

Amúgy azt nem tudod véletlenül, h ha a mag télleg sérült, akkor ez hogy befolyásolja a trafó működését?
(#) válasza ferci hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Számításaim szerint 290W-ot tud. tehát mondjuk rá azt h 300w. de akkor ez biztosan nem a Sebi által említett TRAKIS gyártmány. és ez talán magyarázat a feszültségre is, bár ki tudja...
(#) válasza ferci hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Huhh hát képzeld nagyonnagyon igazad volt!!!
Idézet:
„látszik törés, de biztos, hogy az maga a vas?”


Hát erről van szó: picit jobban szétszedtem, és kiderült, h csak egy kis műanyag csévetest-szerű valami, ami körbefogja a vasmagot! Alig hittem a szememnek! néztem h vezet-e, de végtelen nagy az ellenállása. hát hozzáérintettem a pákát, és megolvadt 1 kis részen...na akkor már nagyon vigyorgott a fejem!

Egyébként 3A/mm2 áramsűrűséggel számolva 350W jön ki teljesítménynek.
(#) Sebi válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Ne felejtsd el, hogy takarék-trafóról ("autotrafó") van szó, aminél a kivehető teljesítmény a duplája lehet.
Tehát - ahogy az ajánlott bekötésen is látható - egy darab tekercs van, amin a csúszka csaknem 360fokban képes elfordulni. Mivel ez a tekercs 220-ra készült, akkor a felső állásban legalább ezt kellene mérned. Azt hiszem van egy megcsapolás is, az a bemenet, tehát 240-ig mehetne...
Sztem továbbra is ez a TRAKIS 500VA-es típusa...
(#) ferci válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Ha egy "mag " sérült (légrés keletkezik, vagy hiányzik egy darab..), akkor nagyobb primer áram van állandóan és leég a trafó, vagy nem visz át annyi teljesítményt.

A Trakison az van írva, hogy Ube :220 V, Imax 2,3 A, Uki:240 V, P:500 VA.

Tehát Ube x 2,3 kb. ??? : 500 VA

Nézd meg, nem akad-e valahol mechanikusan a csúszka.
(#) válasza Sebi hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
OK, mivel te nálam nyilván jártasabb vagy a témában, így hát ebben megegyezhetünk végülis 500VA csak jobb lehet a 350-nél de akkor a 130V-ot még mindig nem értem...egyre inkább...eddig legalább magyarázat is volt rá, de most má az sincs...

Erről a takarék-trafóról már hallottam vmit, de nemtom h pontosan micsoda, szval mindjárt megnézem google-val.

Ja és most jut eszembe, mi van ha koszosak az érintkezők? lehet h hatalmas az ellenállása valahol a csúszóérintkezőnek, és ez leosztja a feszt mint egy sima ellenállás, nem ? Szerinted létezik ilyen? Azt hiszem mindjárt lemegyek a műhelybe és átnézem az érintkezéseket 1 picit alaposabban.
(#) ferci válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
takarék-trafóról már hallottam vmit

Képzelj el egy potmétert, amire váltót adsz be, de túl is tekerheted picit...
Az áramirányok miatt van... nem adódik össze a primer és a szekunder, takarékos.......
(#) válasza ferci hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Idézet:
„Ha egy "mag " sérült ...stb”
Ok köszi most már értem.

mechanikusan pedig sehol sem akad, de én az előző HSZ-ben említett kosz-problémára gyanakszom. Mindjárt meg is nézem.
(#) válasza ferci hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Ahhhhaaaaa!!! köszi
(#) ferci válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Ja... és közös a tekercs... ( azért is veszélyes, hi...)
(#) ferci válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Hány fokot tudod tekerni kb?
(#) válasza ferci hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Most hogy mondod, meg hogy közbe utánaolvastam, rá kellett jönnöm, h tényleg csak 1 tekercs van benne, ezt eddig nem is tudtam... De így már érthető h miért veszélyes, mint mondtad.
Egyébként majdnem teljesen körbefordul, mondjuk úgy 340 fokot (csak úgy saccra). ja és még vmi, nem tudom h nem utólag lett-e beépítve /azt hiszem h nem de nem biztos/ van egy kis fém fül, ami az utolsó 2 centis pályarészre nem hagyja rámenni a csúszkát. Gondolom ez azért van h ne lehessen körbetekerni, mert esetleg záródhat a tekercs 2 vége ott, ahol találkozik az eleje a végével. meg nyilván nem azon a kis pályarészen fogom megkapni a maradék 110 V-omat...


szerk.: lehet h az a bibi, h vmi őrült bekente grafittal v grafitporral a csúszkának a pályáját!! lehet h az rövidre zár pár menetet... gondolom ez így nem gyári megoldás, amúgy nyilván a jobb kontakt miatt van.

OFF:amúgy is egy olyan fickótól van, aki szét akarta tekerni, h elvigye a méhbe a drótot, szóval ki tudja h miken ment keresztül... de az az ember nem értett hozzá szal nemtutta h jó-e vagy sem
(#) ferci válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Akkor át kell nézned először feszmentesen, hogy a csúszka melyik végtől indul és onnan ellenőrizni a folyamatosságot, utána szigetelt cuccal és kesztyűvel , 230-as lámpával végigtapizni a csúszka helyét a "0"-tól egészen a 230 bevezetésig, így kiderítheted, mi a turpisság. Ha kosz lenne, az furcsa lenne.

Vagy még nem mondtál el mindent...
(#) válasza ferci hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Idézet:
„Vagy még nem mondtál el mindent...”

minden tudsz már, nyugi


de ezt az előbbit egy picit elmagyaráznád nekem? azt értem h először fesz nélkül nézem h nincs-e szakadás, zárlat v akármi. amit nem értek, az az, amikor fesz alatt van, akkor mit is nézzek? a 230-as lámpa egyik vége a nullán, másik végét meg szép lassan végigviszem a csúszka helyén? javíts ki lécci ha rosszul értelmeztem vmit
(#) ferci válasza hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Ha elindulsz a 230 bevezetéstől, a nullától pl. ( ellenőrizhetnéd glimmel..)
A nullán legyen a lámpa egyik vége, aztán a csúszka helyett húzd a másik végét a görgő pályáján, tkp. ugyanaz, mintha a görgő menne, de ki tudja, nincs -e valami elkötve... közben legyen rajta a voltmérő is , így mindig látod, mennyi a fesz.
Gondolj a potira, alapállásból...
(#) válasza ferci hozzászólására (») Aug 7, 2007 /
 
Jah, értem már, vhogy nagyjából én is így képzeltem el. köszi az ötletet, lemegyek, megcsinálom, aztán majd referálok az eredményről.
Következő: »»   1 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem