Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Digitális vasútmodellezés
 
Témaindító: mspike, idő: Júl 7, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   32 / 40
(#) Norberto válasza lidi hozzászólására (») Okt 23, 2011 /
 
Húúú, ez a kép nagyon kafa, hogyan is készült, milyen szkóppal? Gondolom, alul a megjegyzéseket te írtad oda utólag; mindenesetre nagyon szép és kulturált az eredmény. :yes:
(#) lidi válasza Norberto hozzászólására (») Okt 23, 2011 /
 
A szkóp egy Rigol DS1052E, tud menteni usb pendrive ra, lementettem a képernyőt, majd PS -el feliratoztam. Jópofa cucc, sok mindent tud, bemeneteket digitálisan szűrőzni, méréseket átlagolni, stb, talán a tudásának a negyedét ki is tudom használni Köldök még képet a készülő Gützold remotról, és az említett MERG dekóder rajz. Kicsit kusza, mert nem használ összekötő fekete pontokat, de a lényeg kivehető.
(#) ayas válasza lidi hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
Köszönöm Lidi!

Igen gyorsul, lassúl CV beállítás szerint, megjegyzi melyik irányban volt legutóbb és világított-e a lámpája.

A videón azt látod, hogy amikor János bácsi kimondja, hogy "most" akkor adta ki azt a parancsot, hogy ellenkező irányba menjen ugyanakkora sebességgel, amennyivel éppen halad, és kb. 4-5 másodperc alatt magától lelassít, majd irányt vált, majd szépen felgyorsít az eredeti sebességre.

A vezérlő billentyűzete egy számológép, 16F-s mikrokontrellerrel és egy ugyancsak chipcad-nél vásárolt 4 soros LCD kijelzővel. Maga a vezérlő már fel van készítve szemaforok és váltók kezelésére, de azok áramkörei még készülnek. A vezérlőben egyébként két PIC van (a másik is 16F valami). Az egyik azzal foglalkozik, hogy gombokat olvas, kijelez, csomagot rak össze, a másik SPI-n megkapja mi a csomag és folyamatosan küldi a sínre (mindig ugyanazt, amíg nincs új adat). Ez a vezérlő egyébként amit láttok unokabátyám, János bácsi műve. Az enyém ennél fapadosabb és csak mozodnyvezérlése jó (még).

Amúgy a videón látható mozdonyban lévő dekoder-t assembly-ben programozta János bácsi, én pedig C-ben írtam meg, az is ugyanezt a mozgást tudja.

A terhelés szabályzást nagyon szépen leírtad, megemésztjük az olvasottakat, és amennyiben kérdés lesz megírom. Köszönöm a csatolt merg rajzot, így a hardver része tisztának tűnik. Nem hogy el nem rettentem, még fel is bátorodtam

Természetesen ha további kérdés nélkül megy a dolog, azt is megírom majd! Remélem még idén!
(#) lidi válasza ayas hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
János bácsi nem semmi, picet programoz asm -ben Tényleg öreg már, vagy csak te vagy fiatal, hogy bácsizod ? Vizuális típus vagyok, és elképzeltem egy aggastyánt, görbe háttal , bottal, gépikódot pötyögni Én C ben ügyködöm, ti miért írtatok ketten is dekódert ?
(#) ayas válasza lidi hozzászólására (») Okt 25, 2011 /
 
János bácsi már nyugdíjas, én pedig 27 szóval ezért ő már csak János bácsi nekem. Mindketten hobbyból csináljuk, ő már a C-t nem akarta megtanulni, ezért megírta magának ASM-ben. Én viszont 1 éve ráuntam az ASM-re, és már csak C-ben programozom a PIC-eket. Így most mindketten saját szánk íze szerint csináljuk a dekódert. Hardver építésben és analóg dolgokban viszont ő a mester!
(#) lidi válasza Norberto hozzászólására (») Okt 27, 2011 /
 
A kedvedért még egy kép

Mikor lementettem a képet, lementette a szkóp az adatokat is, azt pc -n visszanézve a saját programjával látható a dcc jelek okozta ütemes zavar ( 58ms -enként ), a pwm freki is megfigyelhető mikor megy a motor, ez már szkóp pornó

(#) szuperman hozzászólása Nov 2, 2011 /
 
Helló mindenki!

Van egy Roco központi egységem, hozzá való kézi vezérlővel. Ilyen: http://n2.vatera.hu/photos/9d/dd/b885_1_big.jpg

Nem rég vettem egy dekódert. Ilyet: ESU 52690

Volt vele egy olyan problémám ,hogy a világítás nem lehet fölkapcsolni. Vissza küldtem a boltba ,náluk működött ,de azért küldtek egy ugyan olyat, az sem működött nálam.

A mi nap pedig vettem egy mozdonyt amiben van gyárilag dekóder. Ugyan az a probléma.
Ebből a készletből származik: http://www.vasutmodell.com/trix-21502-digitalis-kezdokeszlet

Ezekből csak arra tudok gondolni ,hogy a központi egységemmel lehet a gond. Talán túl elavult a szoftvere vagy ilyesmi. Valaki nem tudna segíteni megoldani a problémámat?

Előre is köszönöm!
(#) Topi válasza szuperman hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Sebesség fokozatok számával van a gond. Állítsd át a központot, hogy minden dekódert 128-as sebesség lépésben kezeljen.
(#) szuperman válasza Topi hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Azt ,hogyan lehet?
(#) Topi válasza szuperman hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
51. oldal lap alja, 3.4 pont.
(#) szuperman válasza Topi hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Beállítottam ,de semmi. Ugyan úgy nem kapcsolódik fel a világítás. Sőt végig próbáltam az összes többi beállítást is.

Nekem valahogy olyan érzésem van ,hogy talán a központ szoftverével lehet valami gond. Nem lehet valahogy frissíteni?

Mintha láttam volna valahol ilyesmit?

Vagy mi más lehet a gond?
(#) szuperman hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
Senkinek nincs ötlete mi lehet a gond?
(#) Topi válasza szuperman hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Először is hívj egy dekóder resetet. CV8 = 8.
Ezt a multimaus a DirectCV programozási móddal tudod elérni.

Ha ezzel megvagy, akkor nézd meg hogy az adott mozdony milyen sebesség fokozatban van.
Mivel a multimaus rendelkezik mozdony adat memóriával így eltárolja hogy mit miben használtál.
A leírásban szereplő folyamattal csak globálisan állítottad át a sebesség fokozatot, tehát azokat csak akkor fogja felvenni, ha új mozdonyt adsz be neki. Módosítani is tudod persze: Előbb feltöltött doksi 37. oldalától olvass. Ott van "SS" névre keresztelve.

Ez a világítás probléma tipikus probléma, tehát nem a digit központtal van a hiba valószínűleg.

Emellett nézd meg még, hogy jól van-e benne a dekóder. Ha fordítva teszed bele, akkor megy a motor rendesen, de világítás nem lesz.
(#) szuperman hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
Resetet is próbáltam már. A kézi vezrlőn az összes lehetséges helyen átállítottam a sebesség fokozatot 128 ra. A dekódert a gyártó szerelte be ,szóval annak jónak kell lennie. Egyszerűen hiába. Semmi.
(#) lidi hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
Esetleg showdcc vel meg kéne nézni hogy a központ kiküldi-e a lámpa felkapcsolás packetjét. Igy legalább az kiszűrhető hogy melyik oldalon van a hiba.
(#) dzsolt válasza szuperman hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Üdv. Fordítsd meg a dekóder csatlakozót
(#) szuperman hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
Több mint valószínű ,hogy a központ oldalán van a hiba. Máshol ment a dekóder. Csak azt nem értem ,hogy a régebbi dekóderek miért működnek akkor.
(#) lidi hozzászólása Nov 12, 2011 /
 
Vacakoltam megint kicsit dekóderemmel. Eléggé gyanusan sok hibás packetet vett. Emlékeztem hogy láttam valahol hogy a booster kimenetre volt rakva RC szűrő. Kipróbáltam: Bővebben: Link
(#) Topi válasza lidi hozzászólására (») Nov 12, 2011 /
 
A hibás vétel alapja, hogy a nagyobb illetve elnyúlt tranziensek miatt az időzítések elcsúsznak.

Mekkora pályán teszteltél most?
Ha ilyen error ráta van egy kisebb pályán akkor hibás a booster! Én egyébként minden boosterbe tervezek tüske szűrést, mert bizony nagyobb pályán óriási gondokat tud okozni, már egy kis túllövés is, amikor utána leng az egész pálya...

Amikor már nagyon nagy a tranziensek belengése akkor sokszor a hibás csomag vétel azért van, mert a belengés negatív irányba is átcsúszik, ekkor pedig minden dekóder logikai 0-át vesz a DCC vétel oldalon.

Ha kis pályán akkora hiba arányod van, akkor valami nagyon-nagyon nem jó a boosterrel.
A TrainModules-os booster egy ESU LokPilot V1-el (ami híresen vacak ESU dekóder) is alig produkált hibát egy 30 méter hosszú pályán, és a műszerrel mért error ráta is 1000/2 volt.

Igaz, mondjuk hogy ennek a boosternek a kimenetének a minősége messze veri az összes piaci booster kimenetét. (slew rate: 80nS/40V!!, 4A-es folyamatos terhelésen a hullámosság 1.1V, és max dc offset hiba kaszkádolt boosterek esetén 0.3V, szinkronjel késleltetés 10nS!!)

Olyan magas a slew rate-je a kimenetnek, hogy külön több fokozatú szűrő tag van a kimeneten, hogy elnyelje a zajokat. (EMC megfelelőség). Még a fém doboz sem véletlen a zajvédelem miatt (lásd melléklet)
Nem véletlen kattantak rá ennyire az egész EU-ban a vasútmodellezők, és úgy viszik mint a cukrot... szinte mindig hiány.
(Bővebben: Link)

Ezekhez az értékekhez képest, az Intellibox kimenetének slew rate-je közel 8us/30V (közel 100x rosszabb), hullámossága pedig 2A-nél is majdnem 5V.

Egy szó mint száz, ezzel csak azt akartam mondani, hogy abszolút nem a saját dekóderedben van a hiba, hanem ez bizony keményen a boostered gondja!
(#) lidi válasza Topi hozzászólására (») Nov 12, 2011 /
 
A pálya 3x1m ovál, kétvágányú fővonal, 1 helyen betáplálva. A videó a betáptól legmesszebb lett felvéve. Nálam a booster egy 1A es dugasztáp, és egy L293 as ic. A kimeneti jel szkóp ábráját be se merem rakni, mert lefordulnál a székről Nah, de amennyibe került, ahoz képest szépen muszikál. A 8us az durva, a nanox az olcsó bd tranyókkal 1 alatt van. Majd megnézem most már a másik saját központomat is, de az bratyómnál van.
(#) Topi válasza lidi hozzászólására (») Nov 13, 2011 /
 
Hát igen, az L293 az csodákra képes...
Az Intellibox 65000 (régi) az a 8us meredekségű, az újabb Intellibox Basic az már FET-es és nem tranyós (nincs is rajta borda) és valamivel szebb pár us-es slew rate-ű.

Sajnos a régi IB nem is tartja a jelszimmetriát sem (időben nem szimmetrikus, feszültségben igen), de sokszor ennek ellenére azt teszem ki kiállításon, mert lehet vele párhuzamosan programozni, miközben a másik kimenetén üzem van. De sajnos nem minden dekó szereti a régi IB kimenetét.

Az új IB II már szebb kimenettel rendelkezik, de sajnos azt csak mérni volt lehetőségem, mert az Uhlenbrock-tól csak két központom van. (meg még egy jó pár másik gyártótól )
(#) lidi válasza Topi hozzászólására (») Nov 13, 2011 /
 
Szóval visszatérve a tiedre, az a 80nS az igen szép eredmény, gratula ! Ahogy észrevettem inkább az számít hogy ne legyenek lépcsők, tüskék, mert ha szép a fel/le futás, akkor lehet 1uS is nem ?
Igen nálam sem teljesen időszimetrikus a két oldal, mivel a bemenő DCC jelet egy egyszerű digit tranyóval/felhúzó ellenállással fordítom az L293 egyik felének. Lehet egyszer megnézem valami jobb inverterrel. Egyelőre ez az 1 szűrőtag nekem elég.

Mindig tanul az ember, boosterre nem is gondol, müködik, négyszögjel az négyszög. Csak ha jobban ránagyít szkóppal akkor lehet csodát látni. Talán mégsem volt felesleges pénzkidobás az a szkóp, persze még gyakorolni kell használni, és értelmezni a képét
(#) Topi válasza lidi hozzászólására (») Nov 13, 2011 /
 
Hát igen, DCC és MM fejlesztés szkóp nélkül már-már lehetetlenség.

Azt nézd meg ha méregetsz, hogy így szűrés nélkül, a dekódered GND pontja és a mérőpont között a feszültségnek nincs-e egy rövid megszakadása.
Mellékeltem egy hevenyészett rajzon, mire gondolok.

Nem tudom hogy veszed le a DCC jelet, de általában úgy szokás, hogy egy 0V és VCC közé szorított pontra nagy ellenállással (pl. 100K vezetik közvetlen a DCC jel egyik ágát)
És itt sajnos ilyenkor a keresztezési torzítás is gond lehet.

A mellékelt ábra problémára nekem minden dekóder tartalmaz jel analízist is, és így az ilyen problémákat SW-esen kiszűri alapból, de ha csak felfutó élre számolsz és 2/3 időnél mérsz, akkor egy ilyen tüske hazavág minden mérést.
(#) Topi válasza lidi hozzászólására (») Nov 13, 2011 /
 
Low cost booster tipp, próbáld ki. Meglepően jó:
Két egymással szembe fordított LED-ű optocsatoló hajtja meg a híd ellentétes oldalait.
Nincs invertálás, és sokkal jobb szinkronban.

Persze ha komolyabb boostert akarsz, akkor ez a megoldás hasztalan, de ilyen két alkatrészes tákolásokra bőven megteszi.
(#) maya711 hozzászólása Jan 5, 2012 /
 
Új tagként lenne egy kérdésem. Vásároltam egy ROCO gyártmányú BR212(DB) tipusú(kat.szám:62827) dieselmozdonyt, beépitett dekóderrel, és kupplungozni is tud. Minden működik, a CV-ket (pl. mozdonycimet, CV29-et) át is tudom irni. De hogyan tudnám VERIFY-ozni? Ugyanis semmilyen visszajelzést nem tapasztalok ha kiadom a BYTE VERIFY illetve a BIT VERIFY parancsot? Csak kéne valamilyen visszajelzésnek lenni ha OK vagy NEM OK. Tud valaki segiteni ebben?
(#) lidi válasza maya711 hozzászólására (») Jan 5, 2012 /
 
Milyen központtal / boosterrel próbálkozol ? Nem mindegyik tud olvasni.
(#) Topi válasza maya711 hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
És sok beépített dekódert nem lehet olvasni és visszaellenőrizni. Ezeket valamiért általában borzasztóan lebutítják.
Hogy miért, az ismeretlen, hisz ismerjük hogy csak pár sor program. Dehát a az üzlet az üzlet úgy néz ki.

Lidi kérdése nagyon fontos, arra adj először választ. Mert vannak olyan központok is, amik nem tudnak olvasni. Ha meg booster van előtte, akkor is meg kell vizsgálni, hogy a boostered tud-e közvetíteni ACK jelet (általában 99,99%-ban nem teszik)
(#) maya711 válasza Topi hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Kösz az eddigieket. Látom már ez egy jóval bonyolultabb téma. Válaszom LIDInek is szól. Tehát: vezérlőm és az utánakapcsolt booster semmiféle ACK-jelet nem tud fogadni, arra nem alkalmas; mindkettő saját készitésű. De sokféle szabványos parancsot kiad, és azt a saját készitésű dekóder és az emlitett gyári ROCO dekóder is megfelelően végrehajt. A saját dekóderem 3 lassú lámpa-villantással jelzi, ha verify-nál eltaláltam a bájto/bitet, ugyanakkor 8 gyors villogással jelzi, ha nem találtam el.
Valószinűleg fontos lehet: a vezérlőm és a saját épitésű dekóderem is CSAK a CONFIGURATION VARIABLE ACCESS INSTRUCTION LONG FORM utasitást tudja küldeni illetve ismeri fel(Extended Packet Formats, RP9.2.1). De hangsúlyozom hogy az ilyen formájú CV-irást a gyári dekóder is végrehajtotta, legalábbis a saját cim átirását pl. 3-ról 5-re, valamint a CV29 nulladik bitjét is sikeresen átirtam és ezzel a lámpák igazodtak a menetirányhoz. Mindkettő LÁTHATÓ eredményt hozott, és ezért VERIFY nélkül is értékelhető a működés. De most a kupplung-működtetést szeretném áttenni az F1-ről F4-re, és ehhez kéne a VERIFY-nyugtázás mikéntje.
(#) lidi válasza maya711 hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
A dekóderek úgy nyugtáznak hogy 6ms ideig, az alap áramfelvételükön felül még min. 60mA -el megnövelik az áramfelvételüket. Pl a motor pillanatnyi bekapcsolásával. Ezt kellene detektálnod. Én egy műveleti erősítő + SR latch kombóval kapom ezt a jelet el, így a mikrovezérlőnek nem kell "annyira" figyelnie. ( Azaz ilyen sűrűn mintavételezni az áramfelvételt ) Külföldiül ack detector névre keresve kaphatsz találatokat.
(#) maya711 válasza lidi hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Na megtaláltam ezt az impulzus-dolgot a SERVICE MODE-ban(RP9.2.3.) "Basic Acknolidgement" cimszó alatt. Továbbá azt olvasom ki a "Direct Mode/Verify Byte" rovatból, hogy ha a VERIFY-parancsban küldött byte/bit-érték megegyezik a dekóderben lévővel, akkor a dekóder 1 db(tényleg csak egy??) 60mA-es impulzussal válaszol. No és ha nem egyezik akkor semmilyen válasz nincsen? Ez a szabvány(?), de ténylegesen ezt tapasztaljátok a gyári dekódereknél? És ha én mégsem kapnék választ, akkor 1-esre kéne állitanom a CV29 3. bitjét? Esetleg még mást is?
És van-e valakinek tapasztalata hogy ilyen formájú a nyugtázás akkor is ha nem szerviz-módban hanem az általam használt CONFIGURATION VARIABLE ACCESS INSTRUCTION LONG FORM parancs által küldöm a CV-verify parancsot? Vagy mindenki Service Mode-ot használ? Miért? Az általam használt parancs lényegi része tökazonos a Service Direct Mode-dal, de mivel egységcimet is tartalmaz ezért nincs szükség különvágányra/több jármű is lehet a sinen/nem kell elő-utó reset-paket-procedura.
Úgy gondolom, én nem buherálok bele a boosteromba ezért az egyetlen gyári mozdonyomért, hanem egy elszigetelt vágánydarabon egy kellően érzéketlenné tett foglaltságjelző-félével fogom érzékelni a 60mA választ. Látom nagyon sok a kérdésem: elnézést és türelmet kérek!
Következő: »»   32 / 40
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem