Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » RC-modellautó elektronika
 
Témaindító: Robi82, idő: Jan 27, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   14 / 39
(#) gammabuta válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 2, 2012 /
 
Egy szegedi boltban viszont találtam raktáron ezekből a teljesítmény tranzisztorokból:

BD 241C NPN 100V 3A 40W (56Ft/db)
BD 242C PNP 100V 3A 40W (62Ft/db)

Ezek is jók lehetnek ugye? Igaz 100Voltosak és 3-5Amperesek de attól még működnek jól gondolom helyettesítőnek ugye?

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/PowerInnovations/mXqxqzt.pdf

Ha jók akkor félretetetek belőlük mire legközelebb hazautazok átvenni legyen belőle nem tűnnek drágának és van is 11-15 db belőlük a boltban jelenleg.
(#) szkrep válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 2, 2012 / 1
 
A fényképeken nem látok a motornál védődiódákat, az a 4 db a panelon pedig nem úgy tűnik, hogy védelem miatt van bekötve. A motor kapcsain az induktivitás már a kínaiak jó szándékának a jele, de én föld és táp felé betennék valamilyen schottky diódát (mint itt). Ez a fokozatosan egyre kevésbé kinyitó, melegedő tranzisztor olyan, mintha a motortekercs áramlökései tették volna tönkre.
(#) gammabuta válasza szkrep hozzászólására (») Jan 2, 2012 /
 
Szia!

Azt a védődiódás dolgot nem nagyon értem szó volt korábban védelemről de az biztosíték volt nem ara gondolsz esetleg?

Egyébként van Schottky diódám bőven raktáron betehetek egyet sorba ahol korábban a biztosíték volt, ha az segít valamit.

Még egy korábbi #1129343 számú hosszú beirásomban csatoltam képet amin látszik, hogy egy öngyógyuló biztosítékon keresztül kapta az áramkör az áramot, az okozta, hogy pár másodperc után megállt és egy kis idő elteltével volt hajlandó újra elindulni.
http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/35/3527769a6fb31dcc04f87...85.jpg

Ezen a képen a sárga kis lapos JK30 135 az 1.35Amperes biztosíték ami megszakítja egy időre az áramot ha eléri ezt az áramfelvételt "tartósan" az áramkör.

Erre jöttem rá és kiiktattam ezt a bitosíékot, azután ment a masina egy ideig de nagyon melegedtek a nagy tranzisztorok majd tönkrement a hátramenet, most itt tartok, helyettesítő tranzisztorokat keresek, amik több áramot bírnak és jobb tokozásúak mint a TO92, tehát 220asokat, jobban tudok hűtőbordát tenni rájuk.


Nem tudom miért gondoljátok, hogy olcsó kínai az autó, nem volt sem túl olcsó (39ezerFT aksik nélkül), sem nem kínai, de persze mint mindent ezt is valószínűleg Kínában gyártották.

Mindenesetre elég sok védő cuccot beletettek (azért is kellet kiiktatnom a biztosítékot), ha a hűtés és műanyag siklócsapágyak és tengelyek azaz mechanika nem is egy csúcs ami miatt ugye kicsit növekedett a terhelés a kopással a motoron.

Szeretném addig használni amíg tényleg nem kopik lyukasra a tengely perseje, addig is meg kell erősítenem a motor áramellátását és a tranzisztorok hűtését (+megjavítani a most kiment hátramenetet), új fém csapágyazott kasznira nem szeretnék költeni amíg meg lehet oldani tranzisztorok kicserélésével és hűtőbordák feltevésével +motor szénkefe takarítással.
(#) gammabuta válasza szkrep hozzászólására (») Jan 2, 2012 /
 
Ha jobban megnézem gondolom a képen a pirossal jelzett diódára gondoltál?

Milyen ellenállással kell azt bekötni közvetlen a motor meghajtásánál? Nem növeli az a fogyasztást?
(#) sargarigo válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 2, 2012 / 1
 
Nem arra gondolt, hanem hogy a motor két kivezetését két-két diódával összekötöd a táppal, és a testtel. Nézd meg a rajzot amit mellékelt! Ott látod a motort középen, és körülötte négy darab diódát! Na ezt ha lemásolod, akkor lehet hogy a következő tranyóidat már nem fogja széjjel lövöldözni.
Ez egyébként bevált módszer a tranyók védelmére, én is csak ajánlani tudom!
(#) gammabuta válasza sargarigo hozzászólására (») Jan 2, 2012 /
 
Köszi akkor hát a rajzon az a 4 dióda lenne (elsőre azt hittem azok a zehnerek lennének mert ugy ezena motor pcb-n is van 4db zehner), de fura mert elsőre nem esett le hogy az ott fent meg lent a táp vezeték lenne, meg melyik megy a pluszra és melyik a minuszra mert úgy látom egyáltalán nem mindegy, csak a rajzról meg én buta vagyok megállapítani akkor milyen irányban álljanak azok a diódák.

Még esetleg még arra tudnátok válaszolni, hogy jók-e ezek a tranzisztorok a 2SB772/2SD882 helyett amiket kinéztem:
BD 241C NPN 100V 3A 40W
BD 242C PNP 100V 3A 40W

Mert hogy kicsit nagyobb feszültségre tervezték őket de legalább olcsó és ez is TO-220.

szerk: közben rájöttem aza kör a 12-es számmal és a plsz minusz jellel lenen akkor a tápegység, akkor tiszta, hogy kell álljanak a diódák csak nem esett le hogy az tápegység jele!
Köszi,
GB.
(#) gammabuta válasza sargarigo hozzászólására (») Jan 2, 2012 /
 
Elég lesz 1N5819-es Schottky diódákkal megvalósítani?

Az csak 1A 40volt de ebből van most sok kéznél, vagy olyan kellene ami több ampert bír?

Esetleg kössek párhuzamosan 2-t ezekből és így 8diódával megoldható?
(#) sargarigo válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 2, 2012 / 1
 
Menjünk sorban!

A diódák szerepe: amikor a motor tekercsében éppen lebomlik a mágneses tér, akkor több száz voltos "visszarúgó" áram indukálódhat benne (motorja válogatja), amit a kapcsoló elemek (a tranzisztorok) már nem tolerálnak, mivel az üzemihez képest ez pont ellentétes polaritású. Mellesleg ez okozza a szikrázást is a kommutátoron. A diódák azért vannak ott, hogy ezt az áramot elvezessék. Szerencsére nem kell nagyfeszültségű dióda, mert még azelőtt "megfogja", hogy túl nagyra nőne ez a feszültség. Viszont az egyáltalán nem baj ha kellőképpen gyors, ezért használunk shottky-t. Itt nincs különösebb elvárás, a 40V-os teljesen jó lesz ide.

A diódát úgy nézd, hogy ami a tokon egy gyűrű, az a rajzon nyílnak a "pálcika" része. Tehát a gyűrűs felét kösd a pozitívabb irányba!

Tranzisztorok: Valószínűleg jók lesznek amiket kinéztél! A feszültségüket és az áramukat már megnézted, ennek alapján jó lesz. A sebességére 3MHz-et ír a datasheet-je, szóval nem hiszem hogy gond lenne vele.

Ami a tápot illeti, általában úgy rajzolunk, hogy a felső vonal a táp pozitív, az alsó pedig a negatív fele. Persze ezt jelöljük is, ahogy azt észre is vetted. Ettől nem "illik" eltérni.
(#) gammabuta válasza sargarigo hozzászólására (») Jan 2, 2012 /
 
köszönöm a bő magyarázatot,
most azt mondom így minden tiszta, mit kell tennem és ha meglesznek a tranzisztorok raja hűtőborda és beteszem a SChottky diódákat is remélem újra működik majd minden.

Persze motort is kell takarítanom, az még egy jó mecs lesz. Godolom nem elég jól befújni WD40-el hanem tényleg szét kell valahogy bontani.
(#) matyusz válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Üdv.
Nem ajánlatos befújni, legalábbis nem az egészet csak a tetején és az alján a perselyeknél és keveset kell csak. Az a baj, hogy szétkenődik a "szuperkefe" benne. (tapasztalat+ nem vezet át olyan jól egy idő után, mert lekoszosodik a szénkefeportól és a hőtől) Ha elakadsz a motor szétszedésében részletesen leírom hogyan kezdj neki.
(#) gammabuta válasza matyusz hozzászólására (») Jan 10, 2012 /
 
Most végül úgy döntöttem kipróbálom majd a műanyag fogaskeréksor és differenciálmű nélkül egy maszívabb kis fordulatszámú 12voltos motorral közvetlen a motor tengelyére téve a kerekeket, csak ezután térek vissza a motortakarításhoz.

Kiszereltem a 4db nagyobb tranzisztort és a multiméter tranzisztor tesztje szerint az egyik NPN (a képen jobb alsó) ami nem működik, vagy csak nem tudtam elég erősen beledugni hogy érintkezen a láb a teszttel, de inkább a nem működésre szavazok.

Sajnos a leltározások miatt még mindig nem tudtam beszerezni a helyettesítő tranzisztorokat, csak 1 pár van raktáron az egyik fajtából is de nekem 4 pár kellene.

Most így, hogy nincsennek benne a nagy trazisztorok szabad kipróbálni működés közben vagy azzal tönkretennék további alkatrészeket?

Arra gondoltam, hogy viszaszerelem a nagy tranzisztorok nélkül a PCB-t az autóba és bekapcsolom úgy kiderül valóban a kicsi 4 tranzisztor-e a kormány szervő köre, és akkor utána beletehetnék majd egy pár helyettesítő tranzisztort a nagyok helyére kipróbálgatni melyik a hátramenet és melyik az előremenet (mivel a hátramenet ment ki gondolom a jobb alsó 2db lesz az).

De még nem tudom szabad-e úgy használni az áramkört, hogy nem teszem bele az összes tranzisztort, mert nem szeretném megsütni az SND alkatrészeket.
(#) titicj hozzászólása Jan 10, 2012 /
 
Ha valaki otthon épít rc-t akkor akksis fúró motorját rakja bele nagyon komoly!
(#) gammabuta válasza titicj hozzászólására (») Jan 10, 2012 /
 
ez nem rosz ötlet, de egy ezres körül már kapsz elégjó alap RC motort modelles boltban!
pl. az enyémbe ilyesmi lenne való:
http://towerhobby.eu/index.php?page=shop.product_details&flypage=fl...ang=en
persze azóta nem ennyibe kerül már...

Úgyhogy én most egy kidobott tintasugaras nyomtató fejmozgató szánjának a motorját akarom betenni a gyári motor helyett, ez kis fordulatú nagy nyomatékú és masszív, nem kopik és melegszik annyira viszont 4x nagyobb mint egy alap RC motor súlyra... és 3millis a tengelye, nehéz hozzá fogaskeréksort találni, így szerintem simán a gyerek homokozó dömperének a kerekeit tolom rá a tengelyre és kiderül elbírja-e áttétel nélkül a meghajtást majd ha jólesz már a motor PCBm.
(#) sargarigo válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 10, 2012 /
 
Szerintem elég kárt okozott már a türelmetlenséged, most már bírd ki amíg megjönnek a tranzisztorok! Nem szabad csak úgy hűbelebalázs módjára nekiesni a dolgoknak! Legalább egy rajzot csinálj az áramkörről (ameddig tudod követni legalábbis), hogy lásd is mit csinálsz, ne csak pörkölj!

Amúgy SMD-nek híjják
(#) titicj hozzászólása Jan 10, 2012 /
 
Nekem most van 2db ilyen 12voltos akkus fúró motorom.Azon gondolkodom hogy csinálni egy elektronikát neki és simán belerakni egy távirányítós autó vázába.Kb 3000rpm-el forog.Hozzá nyomom a forgó részét a fához kettévágja.És "hányja" a füstöt."lehetetlen" lefogni.De viszont nagyon nagy az áram felvétele.
(#) gammabuta válasza sargarigo hozzászólására (») Jan 10, 2012 /
 
üdv,

sikerült találnom tranziztorokat BD241C/BD242C páros, igaz kisebb az erősítésük (hFE-né a Q érték), de miután kicseréltem a 12voltos motorommal kipróbálva újra működött, persze áttétel és kerekek nélkül csak a motor meghajtást néztem.

Aztán kicsit megint elrontotam mert kézzel hajlítottam az egyik tranyón d enem támasztottam a lábakat ellen, hogy ne álljon annyira függőlegesen amikor kis reccsenést hallottam , hogy a nyákról gondolom kicsit letéptem az áramkört mert a hajlítás ereje a forrasztásra vitte át a nyomatékot.

Utána megint nem volt hátramenetem, de aztán rájöttem, ha kicsit megmozdítom a tranzisztort újra van kontakt... tehát nem ment ki semmi, csak megreccent a nyákon a nyomtatás.

Azóta hiába cineztem újra most is néha nem megy, de aztán kicsit hajlítok rajta akkor megint érintkezik

Úgy néz ki menni fog mostmár, már csak a mechanikát kell összehoznom meg kerekeket a 12voltos motorra.

Szeretnék még kis alulemez hűtőbordákat tenni a tranyókra, bár eddigi tesztjeim szerint nem melegednek, igaz nem cipeli az autó súlyát csak üresben forog a motor.

Talán holnap megleszek a hűtőbordázással és ha jó lesza kontakt meg szerezek nagy kerekeket valami kína homokozódömper boltból (mert gyerkőc nem adja az autóját oda alkatrésznek) akkor ki is tudnám már próbálni el tud-e indulni.

titicj: biztos jók azok a gyors motorok, de ha nagy a fordulatszáma akkor rendesen kopni fog és koptatja majd az áttétedet, legalább gyorsan fog száguldani az autó egyébként a 3000rpm nemszámít soknak modellmotornál sőt lassú is terepjárókba tesznek olyat, inkább 12000-30000rpm amit a gyorsautók motorjai produkálnak.
(#) sargarigo válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 11, 2012 /
 
A "cinezés" önmagában nem fogja megoldani a reccsenős problémádat, de ha mégis, akkor sem hosszú távon! Kapargasd le a zöld védőlakkot a forrasztás körül, és új forraszd újra! Akkor jó lesz!

Üdv!
(#) gammabuta válasza sargarigo hozzászólására (») Jan 11, 2012 /
 
Ma tettem nagyonspéci egyedileg méretre fűrészelt és fúrt hűtőbordákat a új tranzisztorokra.
Igazából nem is melegednek, de meg adtam a módját.

Szétszereltem a régi meghajtást és a nagyobb 12voltos motorral a közvetlen meghajtást összehoztam.
A védő Schottky diódákat még nem szereltem bele és visszatértam a 6db ceruzaaksis megoldáshoz.

Sajnos úgy néz ki még mindig nem kap elég kakaót, nem tud elindulni mert túl nehéz neki a saját súlya is pedig kicsi lenne az áttét.
Csak a maximum sebeségfokozatban és sík linóleumon tudtam elindulásra bírni az új motorral is, különben csak erőlködik és hangosan búg a motor de nem birja elindítani magát...

http://youtu.be/4TFQkGECrl4

Úgy néz ki akkor marad a régi saját motorjának a szétszedése és megtakarítása, a kerekekről leszedem tereptalpat, hogy kisebb legyen az átmérő és legyen ereje elindulni és vissza alakítom aszfalt autóvá.

Sajnos ez nem jött be, nem lesz belőle terebautó , nem ad elég áramot a motorra, hogy elbírja a súlyát.


Egyébként ara is gondoltam, hogy azért erőlködik még mert gyárilag az első kerekei amin a kormány szerkezet van nem párhuzamosak, hanem kicsit összefelé állnak egy 15fokos szögben ... de ezen sem tudok most sokat segíteni, nehéz megtoldani azt a rudat amivel össze vannank kötve.
(#) zolika60 válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 11, 2012 /
 
Valami áttételt kellene a motor és a kerekek közé építeni és már menne is. Ahhoz, hogy így direktben elinduljon, jóval nagyobb áram kellene neki.
(#) gammabuta válasza zolika60 hozzászólására (») Jan 11, 2012 /
 
Az eredeti áttételhez sajnos nem fért be ez a 4szer nagyobb motor illetve sokat lefogott a differeciálmű és a sok fogaskerék, ennek a motornak a fordulatszáma töredéke az eredeti kisebb motornak, azért is, mert nagyobb feszültségre volt tervezve.
Megróbálom a kicsi motort kitakarítani és újra összerakni hátha azzal újra menne és nem égnének le a nagyobb tranzisztorok.
(#) zolika60 válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 11, 2012 /
 
Legalább a difit megtarthattad volna. Talán az az áttétel talán elég is lett volna ennek a nagy motornak. Az üresjárati fordulatszámok különbségével ne foglalkozz, mert a kicsi motor ugyan sokat forog, de annyival kisebb a nyomatéka is és fordítva.
(#) gammabuta válasza matyusz hozzászólására (») Jan 11, 2012 /
 
Elakadtam a motor takarítás témában.

Odáig eljutottam, hogy leforrasztottam azt a kis zajszűrő panelt és kihajtottam a lapokat, amik tartják a hátulját, de sajnos elől a réz fogaskerék annyira erősen rá van préselve a tengelyre, hogy hiába feszítgetem csavarhúzóval alányúlva nem enged és külöben sem tesz túl jót a motornak ez a feszegetés, azóta kicsit furább a hangja...

Hátulról ha ki szeretném venni a fehér műanyag részt akkor pedig hozná magával a belső részt a tengellyel és a tekerccsel, de a fogaskerék miatt nem tudja.

Hátul a kis lyukakon benézve van 2db réz lap ami a tengelyre laprugó szerűen ráfeszül, gondolom ezen kellene legyenek a szénkefék, de innen nem látszik van-e rajtuk és miattuk nem tudom kiemelni a hátlapot.
Próbáltam a kis lyukakon benyúlva kicsit hátrébb hajlítani, hátha akkor nyitható de még nem sikerült.

Csatolok képeket.

Hogy lehetne szétszedni a fogaskerék levétele nélkül illetve van-e ebben szénkefe egyáltalán a réz lemezek végén?
Ki akasztható-e az a 2 lemez, hogy kinyithassam így?
(#) zolika60 válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 12, 2012 /
 
A kis rézlemezek végén vannak, vagy voltak a szénkefék. Azért van az az íves rés, hogy egy alkalmas szerszámmal el tudd húzni az útból. Akkor a forgórész a helyén marad. A fogaskereket melegítve teszik rá, hogy erősebben kapaszkodjon.
(#) gammabuta válasza zolika60 hozzászólására (») Jan 12, 2012 /
 
Köszi,

Sikerült szétszedni a két kis rézlapot hátrébb húzva. Már látom a keféket és a tengelyre eléggé rávan kenődve.
Csatolom a képeket róla.
Gondolom lekell takarítani a forgácsot és megtisztítani a tengelyt egy kis WD40-el, mert hogy most a smirglis módszerrel nemtudok hozzáférni.
(#) zolika60 válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 12, 2012 /
 
A helyedben végnék polírpapírból egy kis csíkocskát és azzal felcsiszolnám. A WD40 nem hiszem, hogy leszedi a ráégett szenet és biztosan nem simítja ki a barázdákat.
(#) sargarigo válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 12, 2012 /
 
Szerintem azzal kezdd, hogy kompresszorral kifújod a forgácsot belőle! A wd40-et csak arra használd, hogy a perselyt megkenje kicsit! Mondom _kicsit_! A motorba már ne menjen belőle, mert jobban összeszedi később a dzsuvát!
(#) gammabuta válasza sargarigo hozzászólására (») Jan 12, 2012 /
 
Értem, de nincs kompresszorom, max ecsettel megpróbálhatom valahogy, nemlesz egyszerű.

Azt hittem a WD40 az nem csak kenő és tisztítószer, de kontaktkavító, de akkor majd tényleg igyekszem nem belefolyatni, csak a perselyre, de akkor nem kell letörülni utána hanem hagyni kell kicsit nedvesen.

Még egy videón olyat is láttam, hogy finom smirglivel takarítja meg a perselyt, befogatva akkus csavarhúzóba, de azt csak akkor lehet ha kilehetne venni a tengelyt itt nem férek hozzá annyira.

A kép szerint a kis szénkefék még jók ugye azokat nem kell ugye piszkálni?
(#) titicj válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 12, 2012 /
 
Szerintem a keféket hagyd!
(#) titicj hozzászólása Jan 12, 2012 /
 
Szerintetek lehetséges lenne egy távirányítós autóba olyan elektronikát készíteni ami nagyon sok ampert ad le?Bocsi ha hülyeséget kérdezek!
(#) titicj válasza titicj hozzászólására (») Jan 12, 2012 /
 
Majdnem ugyan olyan kefém van nekem is a fúró motorba!
Következő: »»   14 / 39
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem