Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
De mindegy, - ha bírja,hát bírja!
Nekem inkább arra válaszoljatok, mi a véleményetek, ha egy ATX tápban a 494 +5V-ra menő feedback-ágát simán átkötöm a +12V és GND közé tett 5:12 arányú osztóra, akkor becsaptam a 494-et, és van egy stabil +12-m, (potival esetleg még szabályozható is), vagy nem egészen így működik? (Bocs a hevenyészett rajzért, csak a sietség miatt...)
De igen, egészen így működik. Remélem jól hámoztam ki a mondanivalódat.
Köszi a megerősítést!
Nem akartam mélyebben belemerülni elméleti meggondolásokba, de ez annyira "adja magát", de azért kiváncsi voltam, komolyabb guruk mit szólnak hozzá. Üdv!
Sziasztok!
Van jó néhány leselejtezett ATX tápegységem. Szeretnék invertert építeni a bennük található alkatrészekből.(12v->230v) Arra gondoltam hogy a benne lévő IC-ket (LM339LD és KA7500BD) használva könnyedén letudva a feszültség szaggató jel előállító. A feszültség szaggatására a benne lévő tranzisztorok tökéletesen megfelelnek mert KSR13009L van a tápban. A trafón megkeresem az eredeti szekunder oldalon a 12v-os ágat és megvan az eredeti primer oldalon a 230v feszültség. A visszacsatolásról az optocsatóló gondoskodik, amivel tudom szabályozni az új primer feszültséget hogy ténylegesen 230v legyen. Ennyi lenne az egész? mert akkor eléggé könnyű a dolog, csak az ic-ket kéne tudni hogy melyikkel állítsam elő a szaggatójelet... és hogyan kössem be... Tehát a kérdés csak annyi hogy az IC-ken melyik lábra mit kellene tenni és szükség van-e mind a 2 IC-re?
Üdv!
Kapásból ott bukik az egész elgondolás, hogy a hálózati feszültség az ugye 50Hz-es, amit a táp előállítana az meg kb 100KHz-es. Sajnos PC tápból nem lehet invertert csinálni, még ha rendes trafót is raknál bele, akkor sem menne a KA7500, TL494 az 50Hz-es frekin.
A frekvencia nem gond mert így a kisebb trafó is használható és nem kell újat és nagyobbat venni...
Apropó egy porvasmagos trafót mivel érdemes ragasztani? Epoxi pl megfelel?
Nem értem... 230V-ot akarsz előállítani? Vagy mekkora feszültséget?
A másik, hogy mire fogod rákötni azt a közel 330V-os feszültséget, ami keletkezne és ami tele van isten tudja mekkora nagyságú feszültség tüskékkel. Ehhez még hozzájön az is hogy 100kHz-es. Hőre keményedő ragasztóval, az epoxi gyanta nem hiszem, hogy az lenne.
Nem te voltál, aki kérdezte már ezt?
Azok a tranzisztorok nagy valószínűséggel nem jók a célra, mert adott teljesítményűek, de kellően nagy feszültségűek, ergo kisebb áramot tudnak, mint amire a primer oldalon szükség lenne...oda valami kisebb feszültségű, de nagyobb áramú típus kellene...ha TL494-el lehetne 50Hz-et csinálni... Ha 230V DC is jó, akkor esetleg meg lehet próbálni... Üdv Inhouse
De én voltam aki már kérdeztem de sajna nem jutottam egyről a kettőre... amúgy 12V-ból erősítőhöz kellene feszültséget előállítani kis helyen. A nagy trafó az túl nagy lenne ezért nem akarok nagy trafót használni... és hát igazából pl telefontöltőhöz is jó lenne kocsiba mert hogy lusta vagyok telefonhoz autóstöltőt venni...
Hát igen, akkor erről a részéről lemondok és inkább akkor nekiállok idővel és áttekergetem a trafókat.
a ragasztótippet köszönöm
Üdv!
Szerintem gyorsan felejtsd el az ötletedet. Nem vagyok megkeseredett pesszimista vénember, de ez már fából vaskarika kategória. Mint azt előttem mondták már, az eredeti tranzisztorok valószínűleg nem megfelelőek. Jelen pillanatban még azt sem tudjuk, hogy milyen feszültségre lenne szükséged. Váltakozóra..? Ha igen, akkor gondolom azért, mert erősítőt akarsz rákötni, aminek transzformátora van a betáp oldalon. Ahhoz nem jó az egyenáram. ROsszabb hír: a kHz-es váltakozó áram sem jó hozzá. Ha autóba szeretnél erősítőt, inkább csinálj DC-DC konvertert, és vezetékezd be az erősítő házán belülre a feszültségeket. Így megúszHATsz egy trafó áttekerést. Persze a PC táp trafója nem fog többet bírni áttekerés nélkül kb 170W-nál. Ez kevés, gondolj a szinuszos "csúcstényezőre". A TL494 használható. De tranzisztort hanyagold, ha felfele akarsz feszt. alakítani 12V-ról. Sok veszteséget okoz az Uce szaturációja. Két FET már viszont jó lehet. Javaslom: Kapcsolóüzemű táp autóba hifi-hez topikot. A telefontöltős dolog pedig... LM7805
Erre rábeszéltél... hagyom inkább, mert tényleg nem olyan egyszerű, mint azt első ránézésre hittem... sajnos.
Következő őrült kérdésem: mit lehet kezdeni egy felesleges nem működő használt ATX tápegységgel? a kidobáson kívül.
Gyakorlod a kiforrasztást. Mire szétbontasz 3-4 tápot, addigra magad is meg tudod válaszolni a fenti kérdésedet
a legnagyobb bajom az hogy már a 6. tápot bontom teljesen szét... a szekrényemben meg van még vagy 15-20 darab...
Akkor reménytelen eset vagy
Amúgy ott a trafó, fojtótekercs, kondik... Csinálj belőle erősítő tápot, csak hát ahhoz is át kell tekerni. Vagy DC-->DC konvertert. Vagy hegesztőt, forrasztót... Sőt, kiválóan fel lehet használni akkutöltőnek, Power LED meghajtónak (csak át kell építeni áramgenerátorosra, ami nekem elvileg sikerült, de nem lett nagyon stabil).
Ne haragudj a közbeszólásért, de a zárójelben lévő mondatodra kérdeznék rá. Én is próbáltam pc-tápból készült akkutöltőt generátorral táplálni és meglepő dolgokat produkált. Mit is értesz az alatt, hogy nem lett nagyon stabil?
Ajánlom figyelmetekbe a linket, kicsit orosz de 11 oldalon
keresztül a pc táp átalakításával foglalkozik sok rajzzal és képpel.Bővebben: Link
Nos hát...
Nem volt kellően áramgenerátoros, ha úgy tetszik. A terhelés (nem tudom már hány ohm volt, de a tápegység bőven ki tudta szolgálni feszültségben és áramban is) közbeni és a rövidzárási árama között jelentős (kb. 10%) különbség volt. Ha jól rémlik, akkor 1,4A volt a célom. Sajnos konkrétumokra nem emlékszem ettől világosabban. Azt még hozzáteszem, hogy digitális multiméterrel (piaci) végeztem a méréseket. Egy részt nem nagyon értek: "Én is próbáltam pc-tápból készült akkutöltőt generátorral táplálni és meglepő dolgokat produkált." Hogy is volt ez..? 1) hogy készült töltő a PC tápból? 2) miféle generátorral, és hol tápláltad meg (a PC tápot?)?
Egy AT-s tápot alakítottam át akku töltőnek rendkívül egyszerűen egy sor kínlódással és több fórumtag rengeteg segítségével. Az átalakítás részletei, ha érdekel, 5- max 10 normális mondatban le lehet írni, csak szólj.
Elkészült az akkutöltő, végeztem egy méréssorozatot egy autotrafó segítségével. Nem figyeltem eléggé a kijövő áramra. Abban a hiszemben voltam, hogy ha a PC táp beindul, akkor a kimeneti feszültség mindig a beállított, se több, se kevesebb. Tévedtem, de az autotrafóval nem volt annyira látványos, hogy felfigyeljek rá. Megépítettem a szélgenerátoromat, ezzel a dinamóval, (aminek a szélkerekét azóta már szét is verte a szél) és rákapcsoltam. Láss csodát, a dinamó beindította a tápot, de még nem adott akkora feszültséget, hogy alkalmas legyen akkut tölteni. Növeltem a fordulatot, akkor már kiadta a 14,12 voltot. Azért csak annyit, mert nem voltam hajlandó tovább próbálkozni az ellenállás kiválasztásával az átalakításnál, hogy legyen 14,4 V a táp kimenő feszültsége. Leszereltem a sérült szélgépet az oszlopról és bevittem a műhelybe. A szélkerék helyére tettem egy kurblit és azzal tekertem a tengelyt. A dinamó áramot adott a pc tápnak, amelyik egy 12 V, 21 W-os égővel volt terhelve. Kb. 150 voltot mutatott a multiméter, a táp bemeneténél, amikor ez a rendszer beindult. A kimenő feszültség 8 V volt. Tekertem erősebben, amikor elérte a maximumot és attól feljebb nem ment. Meglepett, hogy 8 volt kimenővel is működik. Az igazi meglepetés ezután következett. Egyenletesen csökkentettem a fordulatot, az égő addig halványodott, ameddig teljesen kialudt, de a táp még működött. Ekkor a bemenő feszültség 22 V volt. Gyorsítottam a tekerést és az égő életre kelt és egyre erősödött a fénye. 22 voltnál kisebb bemenő feszültségnél már leállott a táp. Az szórakoztatott, hogy a ventilátor már rég leállt a tápban, de az égő még égett.
Oké, jöjjön az az 5-10 normális mondat.
Szia. Bocs, hogy csak ma került sor az 5-10 normális mondatra.
Akku töltőt akartam egy AT-s pc tápból, de kevesebb munkával, mint a fórumon a hozzáértők tanácsolták. Az eredmény az lett, hogy kiéget egy egyenirányító dióda, két erőtranzisztor és egy 0,22 ohmos ellenállás. Mint ahogy a fórumon mondani szokás, nincs két egyforma pc táp. Így hát reménytelen volt rajzot találni hozzá. Készítettem egy saját rajzot. Bizonyára van benne több hiba is, de a lényeg valószinűleg látható. Az átalakításom lényege, hogy a rajzomon az R213-as ellenállást kivettem, amelyik az 5 voltos ágat köti össze a TL494-es ic 1-es lábával. Tettem egy nagyobbat, de már a másik végét a 12 voltos ágra. A fiuk a fórumon ki is tudják számolni, hogy hány kohmos kell legyen az ellenállás. Én úgy okoskodtam, hogy az öt volt a 14-ben megvan majdnem háromszor, ezért hát majdnem háromszor akkora nagy ellenállást tettem be. Így jött ki a 14,12 volt. Nem is játszottam vele tovább, hogy kijöjjön a 14,4 volt, ami az ideális. Ez az AT-s tápoknál járható út. Az ATX-eseknél azt mondják, hogy nem lehet ilyen egyszerűen megoldani, de semmi gond, ebben a topicban van rengeteg rajz az átalakításra. Egyik elmosódottabb, de a másiknak minden részlete látszik. Ha lesz még kérdésed tedd fel, valaki biztos válaszol. Kellemes barkácsolást !
Idézet: „Én úgy okoskodtam, hogy az öt volt a 14-ben megvan majdnem háromszor, ezért hát majdnem háromszor akkora nagy ellenállást tettem be.” Teljesen logikus következtetés, jól csináltad. Az előző hozzászólásaidban viszont elveszítettem a fonalat. Amit esetleg hozzá tudnék fűzni: - egy pc ventilátor nem működik egy adott feszültség alatt, ezért nem lehet biztonságosan működtetni 12V-osat %v-ról, hogy csendesebb legyen. Ha már forog lejjebb lehet menni, de indulni nem biztos, hogy fog. Maga a ventilátor forgása nem jelzi tökéletesen a táp működését, azért ennyire durván alacsony bemeneti feszültség esetén csoda, hogy valami értékelhető történt, és nem kuszálódott össze pár alkatrész... - természetesen az izzónál nincs ilyen éles határ, halványan elég hamar világít Üdv Inhouse
Kedves István!
Köszönöm a részletezést. Tehát ezek alapján mondhatjuk, hogy "szokásos" módon alakítottad át a tápodat. Nem tudom, hogy miként szerettél volna akkut tölteni vele, csak remélni merem hogy nem 1:1 kötötted (vagy szeretted volna) rá az akkura a táp feszültségkimenetét... Egy kicsit félreértettél, mert én nem akartam PC táppal csinálni semmit. Csak ötleteket adtam McDeath -nak. A kísérletezéseidet értem. A jövőben ha úgy van, akkor olyan PC tápot válassz, ami megy 110V-ról is. Így nem kell majd olyan gyorsan pörgetni a generátort, de figyelni kell arra, hogy mindig kellően le legyen terhelve, hogy a feszültsége ne sokkal haladja meg a 110V-ot. szóval feszültség vezérlet áramgenerátort kell csinálni a PC tápból Egyébként ATX tápoknál sem bonyolultabb az átalakítás, ugyan úgy -esetleg belekeverve a 12V kimenet- van visszacsatolva az is.
Így, utólag olyan érzésem van, mintha apámat akartam volna tanítani gyermeket csinálni.
Szép napot!
Ha jól emlékszem volt az oldalon egy kapcsolás amivel a PC táp 0, és a +12 voltos kivezetéséből +12, 0, -12 kivezetésű szimmetrikus tápot lehetett csinálni,... Ha jól emlékszem nem kellett módosítani a tápon, csak a kivezetésére volt valami egyszerűbb elektronika rákötve! Tud erről valaki valamit? Amúgy erősítő meghajtására kéne!
Szia!
Schottky gyors diódák és puffer elkó kell hozzá. Lehetőleg 105C os és low esr. Tulajdonképpen simán egyenirányítod a kijövő feszt a transzformátor szecunder oldalán. Mivel sok khz váltóáramról van szó sima dióda nem jó, csak az un. schottky gyors diódák. Ilyet találhatsz pc tápokban vagy lehet venni is. . Van sima és kettős is belőle. Remélem segítettem! Üdv!
Üdv!
Én a helyedben 2db PC tápot használnék, főleg ha az össz terhelés (W-ban) 80W fölé megy. Egyébként elég lehet az is, ha az amúgy -12V-os ágban lévő 2db pici gyordiódát kicseréled valami erősebbre, pl SB560 -ra.
A szimmetrikus táphoz nem elég csak a diódákat cserélni. Ugyanakkora kondikat kell betenni, mint a +12-es oldalon van és ugyanolyan vastagságú huzallal ugyanakkora menetszámot kell tekerni a - ághoz is a ferritgyűrűre, valamint a kimenet 2 kondija közé ugyanolyan kis fojtót (induktivitást) kell tenni. Magyarán tükörmásolatot kell készíteni a + oldalról a - oldalra. Sokan ezt elmulasztják, aztán csodálkoznak, hogy terhelésre jelentős eltérés mutatkozik a két oldal között. A kimenő áram a korábbi 12 V-os ágak összegének a fele lesz. Ha eddig volt +12 V 8 A, -12 V 1 A, ezután lehet +-12 V, 4,5 A.
Szerintem erdemes lenne megvizsgalni azt is, hogy az +5V-rol, vagy mindegyik kimenetet figyelve stabilizal, mert ha a +5-t figyeli, akkor nem igazan fog rendesen mukodni. Igy jart egy volt kollegam, aki 24V-os tapot szeretett volna olcson, 2db 630W-osat sorbakotott, es kesobb az egyik el is halalozott, pedig messze nem volt kihasznalva a max terheles (a 12V-os agon sem)
Hát nem csoda hogy elhalálozott... Ahogy sorbakötöd őket, az egyik +kivezetését azonnal leteszed GND-re. Innentől nincs min csodálkozni
erbe hozzászólására reagálva: Igen kukacoskodni kell az átalakításnál, de az egész nem ér annyit. Kell csinálni egy másik tápot is, ami a - feszültséget állítja elő stabilizáltan. |
Bejelentkezés
Hirdetés |