Fórum témák
» Több friss téma |
3F aggregatort szeretnek csinalni, 3F aszinkron motorbol. Tanulmanyaimbol dereng valami hogy lehet csinalni, de nem talaltam anyagot hozza.
Az egyik megoldas kondenzatorokat rakni a fazisokra, ezt mar probaltam de valahogy nem dolgozott. Ha tud valaki infot, linket ezzel kapcsolatba, azt nagyon megkoszonom.
Szevasz. Ha rövidre zárt forgórészű a motor akkor nem lehetséges.
asszinkronból??? én úgy tanultam h csak szinkronból lehet áramot nyerni meg DC motorból ha megforgatjuk a tengelyét. ha a forgó részt kicseréled mágnesre és a tekercselés 3 fázisú akkor. de mivel nem gyakorlott szakmabéli vagyok ezért jöjjenek az "öreg" szakik
Lehet ilyent csinálni.van is forgalomban Pl. robbanó motor hajtja. le kell koppintani viszonylag egyszerű. a szélerőművek egy része ,meg a kisebb vízi erőművek is aszinkron tipusu generátort ( motor ) használnak. Hálózattal párhuzamosan könnyű a helyzet, a fordulatot kell fölévinni a szinkron fordulatnak Pl 1500 esetén 1470 helyett 1530 és visszatáplál a hálózatra.
Önálló üzemben a forgórész remanans (visszamaradt) mágnesességét felhasználva is felgerjedhet ha terhelést kapcsolunk rá. a gyakorlatban kondenzátorokat is használnak. Tehát nem nagy hókusz-pókusz lehetséges a megoldás sőt a kisebbeknél ez a gyakoribb.
az nem univerzális motor? és generátor ami visszamaradt mágneseséget felhasználva indul aztán soros v párhuzamos gerjesztéssel működik. ha nem tévedek Jedlik Ányos nevéhez fűződik. de nem cáfolom lehet h az én tudásom hiányos.
Az elv Jedlik Ányos nevéhez fűződik, és ő ugyan egyenáramú generátoron fedezte fel a jelenséget, viszont az más generátornál is működik. Pl. az autók generátora is fel tud gerjedni ugyanezen az elven.
Tényleg az is AC generátor de különösebben nem gondolkoztam a működésén. na kíváncsi vagyok mit mondanak erre még mások is.
Próbáld meg: ha terhelést kapcsolsz rá közben a szinkron fordulat körül hajtod PL: benzin motorral, de a kisérlet végett egy másik villanymotor is jó. Párhuzamosan köss kondikat a fázisok közé, (deltában). Egy pillanatig. zárd rá fázishelyesen a három fázist. Meg fogja tartani a gerjesztést amig rajt a terhelés.
Mire mit mondanak? Ha valamilyen úton módon az aszinkron motor állórész mégnesezésének meddőáramigényét elő tudod állítani, akkor simán üzemel generátorként. Ha hálózatra van kötve, akkor megvan a meddőáram forrása, szinkron fordulat felett hatásos teljesítényt küld a hálózatba. A kondenzátor meddőáramot termel, így önmagában is meg tud indulni a folyamat, amennyiben volt egy kis remanens mágnesesség a gépben, és a kondenzátortelep elég nagy, hogy a meddőáramigényt ki tudja elégíteni. Ha jól sejtem, szinkron generátorként indul meg (forgórészben maradt mágnesességtől), és az állórészben indukált feszültség által keltett áram hatására felmágneseződik az állórész. A mágnesezési görbe a lineáristól elmarad, így van egy pont, ahol a rendszer stabilizálódik (közel telítésbe megy a vasmag, de nem teljesen). Nem olyan pontos a feszültsét és frekvenciatartása, mint a szabályzóval szerelt szinkrongenerátornak, de kevésbé igényes helyre (pl. építkezéshez) csak üzemanyag kell a hajtógépbe, és megy.
Gyártottak is régebben ilyen generátorokat benzinmotorral, valami Iklad nevű cég...
Koszi a valaszokat!
Igen en is ugy tudtam, hogy lehet es hasznaljak a gyakorlatban. Korabban probaltam egy 3f aszinkron motort meghajtani egy masik nagyobb fordulatu motorral, a tekercsek csillagba voltak kotve, es a kondik is ( 10-15 µF ) , terheletlenul probaltam, de nem jott ki belolle semmi. Igy hat egy pillanatra raadtam a 'menykot' az egyik tekercsre hogy magnesezodjon at a vasmag, de ugyancsak nem mértem feszt rejta. Na jo egyszer egy olyan halvany 8V -ot de az nokedli. Lehet, hogy terheletlenul probaltam es ezert nem tudott felgerjedni? Vagy a Y kapcsolas helyett deltaba kene ujra probalni?
A legegyszerűbb váltakozó feszültségű generátor (ami elérhető) az az autókban található generátor (nem dinamó!!!)
A mai autókban már háromfázisú generátorokat alkalmaznak a régi dinamók helyett, a váltakozó feszültséget pedig egyenirányítják. A kijövő feszültséget a gerjesztéssel lehet változtatni. Egyébként rövdrezárt forgórészű aszinkron motorból sosem lesz generátor. Csúszógyűrűs motorból már lehet csinálni. Sok sikert ! Idézet: „Egyébként rövdrezárt forgórészű aszinkron motorból sosem lesz generátor.” Egyébként a helyzet az, hogy rövidrezárt forgórészűből is lesz generátor. Mielőtt próbálod osztani az észt, kicsit olvass utána a dolgoknak!
Az nem is lehet kerdes, hogy ez mukodik.
Hiszen a sajat szememmel lattam, egy gyari aggregatoron. Csak a dinka fejemmel nem skubiztam meg pontosan hogy is van az megcsinalva. Most meg itt szuttyogok vele.
Csak ezzel 1 probléma van, működik ez a dolog meg gyártják is, csak egy sima 3fázisu villany motor soha nem fog felgerjedni mert nem igazán jó a tekercselése, vagyis inkább a menetszám, a szinkron fordulat az meg 3000ford/perc. Éppen most tekertem egy aggregátort 2kW-os volt és 3x 20µF-os kondi volt rajta.
Szoval azt akarod mondani, hogy egy hagyomanyos motor nem jo mert keves a menet szama?
Hogy volt kotve a tekercsek es a kondik? Terheletlenul is felgerjedt?
Ez már nem is építés, hanem hogy nem lehet. Ha rám hallgattok olvassátok el amit még tegnap este írtam.
A kisebb vízi erőművekben kb 50-éve ezek mennek 25 től egészen 500kw teljesítményig megtalálhatóak. Itthon ! ha nem hiszi valaki járlon utána, ha kényelmes akkor meg a kép.
En tisztaba vagyok vele hogy letezik es lehet, mint emlitettem.
Engem a reszletek erdekelnek, pontosan ( mint az elozoekben latszik).
Én se mondtam egy szóval se hogy nem lehet, kell hozzá egy megfelelő motor meg ami azt meg is hajtja, a kondikat jól ki kell számolni és kész is van. Az tudom hogy rengeteg ilyen üzemel egypárat már javítottam is belőle!
Ezeknek terhelés nélkül is felgerjednek, és csillagba vannak kötve.
Egyébként ÉN nem osztom az észt. Egyébként Én nem osztom az észt. És főleg nem kétszer. És főleg nem kétszer.
Ha itt mindenki pontosan utána olvasana a dolgoknak , akkor ez a fórum nem létezne. Mindenki pontosan tudna mindent. Vagy mégsem ?! Remélem azért nekem is lehet véleményem ?!!! Üdv
Simán felgerjed a 3 fázisú, rövidrezárt forgórészű villanymotor. Terhelés nélkül kell felpörgetni, de a kondik legyenek rajta. A kondik értéke a kritikus, ha nem jó az értéke akkor nem fog menni.
A témában le van írva, hogy aszinkron generátor létezik, méghozzá rövidrezárt forgórésszel. Ennek ellenére kijelented, hogy márpedig nem létezik. Ez téged minősít. Ha nem tudsz valamiről valamit, akkor inkább kérdezz rá a dologra. Véleményed lehet, de ha ez vélemény akart lenni, akkor a stíluson tessék változtatni.
Azt meg kisakkozhattad volna, hogy véletlenül kétszer ment el a hozzászólás.
Egykor kisérleteztünk ezzel.
A motort esztergagéppel forgattuk meg (Szabályozható fordulatszám!) A tapasztalat: A felgerjedés fordulatszáma kondenzátor függő. Ha nem gerjed fel-nincs elég remanencia> Egy 12V-os akkut rátiikkolva az egyik tekercsre működött. Ha terhelés alatt (Néhány db izzó y -ba kötve) állítottuk le, legerjedt és csak az előző módszer keltette életre. (Terheletlenül leállítva újra lehetett indítani.) A kísérlethez használt gép egy átlagos (~1 kW-os ) motor volt. A remanencia növelését próbáltuk egy állandó mágnessel (mágneszárból az állórészre ragasztva) de sikertelenül. A gyári aszikron generátorokban valószínűleg a beépített vasanyag mágnesezési görbéje a "titok" nyitja. Talán hasznosíthatók ezek a tapasztalatok.
Lehet, hogy elég lett volna a motor egyik tekercsére rövid ideig egyenfeszültséget kapcsolni (hogy néhány A áram folyjon) álló helyzetben. Ez talán felmágnesezi annyira a vasmagját hogy késöbb magától fel tudjon gerjedni.
Egyébként az is segítheti bizonyos esetekben a felgerjedést ha a egy diódán keresztül rákapcsolunk egy kisebb terhelést, mert az is mágnesezi a motor vasmagját (persze a kondikkal együtt). Vannak egyszerü agregátorok amik a szinkron/aszinkron müködés határán mennek. Szerkezetileg rövidre zárt forgórészü motor (lenne), de a forgórész tekercselt és a tekercs két végét egy dióda zárja rövidre. Igy a forgórészben folyó áram jelentös DC összetevöt tartalmaz, ami fel fogja mágnesezni. Azonban ez a DC összetevö elvileg csak akkor tud kialakulni, ha van egy minimális slip-je a generátornak. Más: sok helyen megfigyelhetö, hogy a forgógépek mellett levö izzó (ami megvilágítja a gép munkaterületét) a fökapcsoló lekapcsolásakor szép lassan alszik ki. Ugyanis a még forgásban levö gép generátorként üzemel egy ideig. (a meddöt a rákapcsolt cos-fi javító kondik adják) Kis méretekben itthon a köszörügépem is eljátssza ugyanezt (500W-os motor) a kapcsolójában levö visszajelzö glimmlámpával.
Nem olyan régen tekertem egy ilyen aggregátornak a forgóját és alumíniummal volt tekerve és egy diódán keresztül össze volt zárva, meg volt rajta két kis mágnes bele ragasztva a forgóba. Voltak a régi magyar IMI aggregátorok azon sima IMI aszinkronmotor volt, és szépen működtek, az is igaz hogy a 2kW-os aggregátoron volt 100µF-os kondi.
Kezdem erteni, tehat minel nagyobb kondit kell rakotni (legalabb 20-100 uF), hogy fel tudjon gerjedni.
Ezt ki fogom probalni, csak ezen a heten nem tudom , de jovo hetvegen igen. Igazan koszi a jo tanacsokat! :worship:
Nos, a stilusomon nem kell változtatni. Talán magadba nézhetnél egy kicsit. De erre a témára nem kívánok több szót vesztegetni. De ettől függetlenül továbbra sem értem mi a problémád ? Miért kell feltétlenül sértően megnyílvánulni?!
Talán az a probléma, hogy hozzászóltam a témához?! .... nem értem ? Talán ezt az ész osztás témát átértékelhetnéd! De nem kötelező... Pont.
Sziasztok!
végigolvastam a hozzászólásokat. Az lenne a kérdésem hogy nem tudnátok esetleg fotókat illetve kapcsolásokat feltölteni ide? Ugyanis én is kitűztem magam elé egy projectet. 3-fázisú aggregátor építése KB. 30 KW telljesítmény mellett. |
Bejelentkezés
Hirdetés |