Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Háromfázisú aggregátor
 
Témaindító: tibcsi, idő: Aug 19, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 13
(#) tibcsi hozzászólása Aug 19, 2007 /
 
3F aggregatort szeretnek csinalni, 3F aszinkron motorbol. Tanulmanyaimbol dereng valami hogy lehet csinalni, de nem talaltam anyagot hozza.
Az egyik megoldas kondenzatorokat rakni a fazisokra, ezt mar probaltam de valahogy nem dolgozott.

Ha tud valaki infot, linket ezzel kapcsolatba, azt nagyon megkoszonom.

(#) mex válasza tibcsi hozzászólására (») Aug 19, 2007 /
 
Szevasz. Ha rövidre zárt forgórészű a motor akkor nem lehetséges.
(#) mlinko hozzászólása Aug 19, 2007 /
 
asszinkronból??? én úgy tanultam h csak szinkronból lehet áramot nyerni meg DC motorból ha megforgatjuk a tengelyét. ha a forgó részt kicseréled mágnesre és a tekercselés 3 fázisú akkor. de mivel nem gyakorlott szakmabéli vagyok ezért jöjjenek az "öreg" szakik
(#) dcsabi hozzászólása Aug 19, 2007 / 7
 
Lehet ilyent csinálni.van is forgalomban Pl. robbanó motor hajtja. le kell koppintani viszonylag egyszerű. a szélerőművek egy része ,meg a kisebb vízi erőművek is aszinkron tipusu generátort ( motor ) használnak. Hálózattal párhuzamosan könnyű a helyzet, a fordulatot kell fölévinni a szinkron fordulatnak Pl 1500 esetén 1470 helyett 1530 és visszatáplál a hálózatra.
Önálló üzemben a forgórész remanans (visszamaradt)
mágnesességét felhasználva is felgerjedhet ha terhelést kapcsolunk rá. a gyakorlatban kondenzátorokat is használnak. Tehát nem nagy hókusz-pókusz lehetséges a megoldás sőt a kisebbeknél ez a gyakoribb.
(#) mlinko válasza dcsabi hozzászólására (») Aug 19, 2007 /
 
az nem univerzális motor? és generátor ami visszamaradt mágneseséget felhasználva indul aztán soros v párhuzamos gerjesztéssel működik. ha nem tévedek Jedlik Ányos nevéhez fűződik. de nem cáfolom lehet h az én tudásom hiányos.
(#) potyo válasza mlinko hozzászólására (») Aug 19, 2007 /
 
Az elv Jedlik Ányos nevéhez fűződik, és ő ugyan egyenáramú generátoron fedezte fel a jelenséget, viszont az más generátornál is működik. Pl. az autók generátora is fel tud gerjedni ugyanezen az elven.
(#) mlinko válasza potyo hozzászólására (») Aug 19, 2007 /
 
Tényleg az is AC generátor de különösebben nem gondolkoztam a működésén. na kíváncsi vagyok mit mondanak erre még mások is.
(#) dcsabi hozzászólása Aug 19, 2007 /
 
Próbáld meg: ha terhelést kapcsolsz rá közben a szinkron fordulat körül hajtod PL: benzin motorral, de a kisérlet végett egy másik villanymotor is jó. Párhuzamosan köss kondikat a fázisok közé, (deltában). Egy pillanatig. zárd rá fázishelyesen a három fázist. Meg fogja tartani a gerjesztést amig rajt a terhelés.
(#) potyo válasza mlinko hozzászólására (») Aug 19, 2007 / 1
 
Mire mit mondanak? Ha valamilyen úton módon az aszinkron motor állórész mégnesezésének meddőáramigényét elő tudod állítani, akkor simán üzemel generátorként. Ha hálózatra van kötve, akkor megvan a meddőáram forrása, szinkron fordulat felett hatásos teljesítényt küld a hálózatba. A kondenzátor meddőáramot termel, így önmagában is meg tud indulni a folyamat, amennyiben volt egy kis remanens mágnesesség a gépben, és a kondenzátortelep elég nagy, hogy a meddőáramigényt ki tudja elégíteni. Ha jól sejtem, szinkron generátorként indul meg (forgórészben maradt mágnesességtől), és az állórészben indukált feszültség által keltett áram hatására felmágneseződik az állórész. A mágnesezési görbe a lineáristól elmarad, így van egy pont, ahol a rendszer stabilizálódik (közel telítésbe megy a vasmag, de nem teljesen). Nem olyan pontos a feszültsét és frekvenciatartása, mint a szabályzóval szerelt szinkrongenerátornak, de kevésbé igényes helyre (pl. építkezéshez) csak üzemanyag kell a hajtógépbe, és megy.

Gyártottak is régebben ilyen generátorokat benzinmotorral, valami Iklad nevű cég...
(#) tibcsi hozzászólása Aug 21, 2007 /
 
Koszi a valaszokat!

Igen en is ugy tudtam, hogy lehet es hasznaljak a gyakorlatban.

Korabban probaltam egy 3f aszinkron motort meghajtani egy masik nagyobb fordulatu motorral, a tekercsek csillagba voltak kotve, es a kondik is ( 10-15 µF ) , terheletlenul probaltam, de nem jott ki belolle semmi. Igy hat egy pillanatra raadtam a 'menykot' az egyik tekercsre hogy magnesezodjon at a vasmag, de ugyancsak nem mértem feszt rejta. Na jo egyszer egy olyan halvany 8V -ot de az nokedli.
Lehet, hogy terheletlenul probaltam es ezert nem tudott felgerjedni?
Vagy a Y kapcsolas helyett deltaba kene ujra probalni?


(#) pitkin hozzászólása Aug 21, 2007 /
 
A legegyszerűbb váltakozó feszültségű generátor (ami elérhető) az az autókban található generátor (nem dinamó!!!)
A mai autókban már háromfázisú generátorokat alkalmaznak a régi dinamók helyett, a váltakozó feszültséget pedig egyenirányítják. A kijövő feszültséget a gerjesztéssel lehet változtatni. Egyébként rövdrezárt forgórészű aszinkron motorból sosem lesz generátor. Csúszógyűrűs motorból már lehet csinálni.
Sok sikert !
(#) potyo válasza pitkin hozzászólására (») Aug 21, 2007 / 1
 
Idézet:
„Egyébként rövdrezárt forgórészű aszinkron motorból sosem lesz generátor.”


Egyébként a helyzet az, hogy rövidrezárt forgórészűből is lesz generátor. Mielőtt próbálod osztani az észt, kicsit olvass utána a dolgoknak!
(#) tibcsi válasza potyo hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
Az nem is lehet kerdes, hogy ez mukodik.
Hiszen a sajat szememmel lattam, egy gyari aggregatoron. Csak a dinka fejemmel nem skubiztam meg pontosan hogy is van az megcsinalva. Most meg itt szuttyogok vele.
(#) zoz11 válasza tibcsi hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
Csak ezzel 1 probléma van, működik ez a dolog meg gyártják is, csak egy sima 3fázisu villany motor soha nem fog felgerjedni mert nem igazán jó a tekercselése, vagyis inkább a menetszám, a szinkron fordulat az meg 3000ford/perc. Éppen most tekertem egy aggregátort 2kW-os volt és 3x 20µF-os kondi volt rajta.
(#) tibcsi válasza zoz11 hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
Szoval azt akarod mondani, hogy egy hagyomanyos motor nem jo mert keves a menet szama?
Hogy volt kotve a tekercsek es a kondik?
Terheletlenul is felgerjedt?
(#) dcsabi hozzászólása Aug 21, 2007 /
 
Ez már nem is építés, hanem hogy nem lehet. Ha rám hallgattok olvassátok el amit még tegnap este írtam.
A kisebb vízi erőművekben kb 50-éve ezek mennek
25 től egészen 500kw teljesítményig megtalálhatóak.
Itthon ! ha nem hiszi valaki járlon utána, ha kényelmes akkor meg a kép.
(#) tibcsi válasza dcsabi hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
En tisztaba vagyok vele hogy letezik es lehet, mint emlitettem.
Engem a reszletek erdekelnek, pontosan ( mint az elozoekben latszik).
(#) zoz11 válasza dcsabi hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
Én se mondtam egy szóval se hogy nem lehet, kell hozzá egy megfelelő motor meg ami azt meg is hajtja, a kondikat jól ki kell számolni és kész is van. Az tudom hogy rengeteg ilyen üzemel egypárat már javítottam is belőle!
(#) zoz11 válasza tibcsi hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
Ezeknek terhelés nélkül is felgerjednek, és csillagba vannak kötve.
(#) pitkin válasza potyo hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Egyébként ÉN nem osztom az észt. Egyébként Én nem osztom az észt. És főleg nem kétszer. És főleg nem kétszer.

Ha itt mindenki pontosan utána olvasana a dolgoknak , akkor ez a fórum nem létezne. Mindenki pontosan tudna mindent. Vagy mégsem ?!

Remélem azért nekem is lehet véleményem ?!!!

Üdv
(#) Skori hozzászólása Aug 22, 2007 /
 
Simán felgerjed a 3 fázisú, rövidrezárt forgórészű villanymotor. Terhelés nélkül kell felpörgetni, de a kondik legyenek rajta. A kondik értéke a kritikus, ha nem jó az értéke akkor nem fog menni.
(#) potyo válasza pitkin hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
A témában le van írva, hogy aszinkron generátor létezik, méghozzá rövidrezárt forgórésszel. Ennek ellenére kijelented, hogy márpedig nem létezik. Ez téged minősít. Ha nem tudsz valamiről valamit, akkor inkább kérdezz rá a dologra. Véleményed lehet, de ha ez vélemény akart lenni, akkor a stíluson tessék változtatni.


Azt meg kisakkozhattad volna, hogy véletlenül kétszer ment el a hozzászólás.
(#) oldman válasza Skori hozzászólására (») Aug 22, 2007 / 1
 
Egykor kisérleteztünk ezzel.
A motort esztergagéppel forgattuk meg (Szabályozható fordulatszám!)
A tapasztalat:
A felgerjedés fordulatszáma kondenzátor függő.
Ha nem gerjed fel-nincs elég remanencia> Egy 12V-os akkut rátiikkolva az egyik tekercsre működött.
Ha terhelés alatt (Néhány db izzó y -ba kötve) állítottuk le, legerjedt és csak az előző módszer keltette életre.
(Terheletlenül leállítva újra lehetett indítani.)
A kísérlethez használt gép egy átlagos (~1 kW-os ) motor volt.
A remanencia növelését próbáltuk egy állandó mágnessel (mágneszárból az állórészre ragasztva) de sikertelenül.
A gyári aszikron generátorokban valószínűleg a beépített vasanyag mágnesezési görbéje a "titok" nyitja.
Talán hasznosíthatók ezek a tapasztalatok.
(#) Skori válasza oldman hozzászólására (») Aug 23, 2007 /
 
Lehet, hogy elég lett volna a motor egyik tekercsére rövid ideig egyenfeszültséget kapcsolni (hogy néhány A áram folyjon) álló helyzetben. Ez talán felmágnesezi annyira a vasmagját hogy késöbb magától fel tudjon gerjedni.
Egyébként az is segítheti bizonyos esetekben a felgerjedést ha a egy diódán keresztül rákapcsolunk egy kisebb terhelést, mert az is mágnesezi a motor vasmagját (persze a kondikkal együtt).
Vannak egyszerü agregátorok amik a szinkron/aszinkron müködés határán mennek. Szerkezetileg rövidre zárt forgórészü motor (lenne), de a forgórész tekercselt és a tekercs két végét egy dióda zárja rövidre. Igy a forgórészben folyó áram jelentös DC összetevöt tartalmaz, ami fel fogja mágnesezni. Azonban ez a DC összetevö elvileg csak akkor tud kialakulni, ha van egy minimális slip-je a generátornak.

Más: sok helyen megfigyelhetö, hogy a forgógépek mellett levö izzó (ami megvilágítja a gép munkaterületét) a fökapcsoló lekapcsolásakor szép lassan alszik ki. Ugyanis a még forgásban levö gép generátorként üzemel egy ideig. (a meddöt a rákapcsolt cos-fi javító kondik adják) Kis méretekben itthon a köszörügépem is eljátssza ugyanezt (500W-os motor) a kapcsolójában levö visszajelzö glimmlámpával.
(#) zoz11 válasza Skori hozzászólására (») Aug 23, 2007 /
 
Nem olyan régen tekertem egy ilyen aggregátornak a forgóját és alumíniummal volt tekerve és egy diódán keresztül össze volt zárva, meg volt rajta két kis mágnes bele ragasztva a forgóba. Voltak a régi magyar IMI aggregátorok azon sima IMI aszinkronmotor volt, és szépen működtek, az is igaz hogy a 2kW-os aggregátoron volt 100µF-os kondi.
(#) tibcsi válasza zoz11 hozzászólására (») Aug 23, 2007 /
 
Kezdem erteni, tehat minel nagyobb kondit kell rakotni (legalabb 20-100 uF), hogy fel tudjon gerjedni.
Ezt ki fogom probalni, csak ezen a heten nem tudom , de jovo hetvegen igen.

Igazan koszi a jo tanacsokat! :worship:
(#) pitkin válasza potyo hozzászólására (») Aug 23, 2007 /
 
Nos, a stilusomon nem kell változtatni. Talán magadba nézhetnél egy kicsit. De erre a témára nem kívánok több szót vesztegetni. De ettől függetlenül továbbra sem értem mi a problémád ? Miért kell feltétlenül sértően megnyílvánulni?!
Talán az a probléma, hogy hozzászóltam a témához?! .... nem értem ? Talán ezt az ész osztás témát átértékelhetnéd! De nem kötelező... Pont.
(#) tdi75 hozzászólása Dec 23, 2007 / 1
 
Sziasztok!
végigolvastam a hozzászólásokat. Az lenne a kérdésem hogy nem tudnátok esetleg fotókat illetve kapcsolásokat feltölteni ide? Ugyanis én is kitűztem magam elé egy projectet. 3-fázisú aggregátor építése KB. 30 KW telljesítmény mellett.
(#) baltech hozzászólása Feb 12, 2008 /
 
A feszültséget mi szabályozza az aszinkron generátornál?
(#) tdi75 válasza baltech hozzászólására (») Feb 23, 2008 /
 
Ez egy jó kérdés. A válasz engem is érdekelne.
Következő: »»   1 / 13
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem