Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LM1036 sztereo hangszínszabályzó áramkör
Témaindító: Krajcsooo, idő: Máj 29, 2006
Témakörök:
Szia Kovidivi,
máskor szerintem inkább mérd meg a kimeneteket, ne egyből hangot akarj hallani... Ha van még ilyen IC-d, akkor cseréld ki, ha jó a panel, meg a beültetés, működnie kell. Ja, és a bemenetét is nézd meg, mert nem biztos, hogy bírja a 0.775 voltot, nekem legalábis betorzított ekkora jelnél, fesz-osztót kellett ráraknom... TaTa
értem.köszi a tippet.veszek egy újat
lenne még kérdésem,mert az ic kimeneteire szeretnék rakni kivezérlés jelzőt. ezeknek a bemeneténél egy-egy 5k ohm-os potival lehet beállítani a jel szintjét. az egyik kimenetre két ilyet is szeretnék tenni, párhuzamosan(ez eddig 2.5k ohm eredő ell.), és erre menne az erősítő, mely előtt ismét egy 100k ohm-os poti van (itt pedig kb. 50k ohm eredő ell.). ez okozhat problémát? nem tudom,hogy ez így mekkora terhelést jelent az ic számára, de nem szeretném,hogy kipurcanjon megint. Köszi a választ, más is válaszolhat természetesen.
Miért kell ennyi poti? Egy a kivez. jelzőnek és egy a végerősítőnek, ez oké. De miért kell a harmadik?
Egyébként így az eredő kb. 2,4kOhm, ez nem bántja az LM1036 kimeneteit.
mert eredetileg csak két potival szerettem volna szabályozni az erősítő, aztán jött az ötlet,hogy akkor hangszínszabályzó. a lyukak kifúrva, poti beragasztva, elfér, jól néz ki, én tudom kezelni. sajnos így alakult...
Azt hiszem értelek.
A 2db 5kOhm-ot és az 1db 100kOhm-ot párhuzamosan elbírja az LM1036.
Szia Kovidiv,
jó lesz, ahogy leírtad, a terheléssel nem lesz gond, bár én meggondolnám a végfok előtti potit. Az Lm1036N-nek éppen az az egyik lényege, hogy a potikon nem a hangfrekis jel szaladgál, hanem referenciaáram (egyenáram), tehát nem lesz vele olyan gond, hogy a poti tekergetésekor sercegést hallasz a hangszórókból. Na most ezzel a plusz potival pont a leggyakrabban használt funkciót fogod még egy hibalehetőséggel terhelni. Én a helyedben azt a potit lefixálnám, vagy egyszerűen hagyd benn, de ne kösd be, és használd az LM potiját hangerőszabályozásra... TaTa
köszi.majd meglátjuk mi lesz, mert nem serceg a poti. sztem bent hagyom. majd ha új dobozt kap,kiveszem.
Szia Kovidivi,
oké. drukkolok, remélem minden oké lesz... Amúgy a potik nem új korukban sercegnek, hanem később válnak ilyen zavaró zajforrássá, persze ez függ a gyártmányától is. Nekem van 30 éves hibátlan, meg 2 éves "zajgenerátor" is... TaTa
Szeretnék egy ilyen áramkört építeni (holnap megyek megvenni az alkatrészeket, talán hétvégén meg is csinálom).
Lenne egy kérdésem: Az én erősítő IC-m 35V-os, ami ugyebár elég sok lenne az LM1036-osnak. Ezt a két tanácsot kaptam: - kapjam le a 35V-ról a 12V-ot egy 7812-es ICvel (félek, hogy nagyon melegedni fog a 7812-es és sok W-ot fűtök el feleslegesen) - csináljak egy második trafót+egyenirányítót, ami mondjuk 18V-ot csinál, majd ezt egyenirányítsam 7812-essel. A második megoldással az a problémám, hogy ha akarok venni egy második toroid trafót is csak erre a funkcióra, az nagyon sok. Viszont ha egy hagyományos, nem toroidot használok, attól nem nő meg a zaj? Segítsetek, hogy ezt ti hogyan szoktátok csinálni. (egyébként: ez az LM1036-os kapcsolás hány W-ot igényel?) Tibi
Én a 2. megoldást javaslom, és szerintem nyugodtan használhatsz hagyományos trafót, szépen megszűröd a tápot.
Vagy használj DC-DC konvertert. Max 45mA-t eszik,max 16V-ról mehet az adatlap szerint, tehát 1W max. (kerekítve)
a 7812-es stab ic csak akkor fűt,ha nagy terhelés van rajta (pl. 1A, az lm1036 áramigénye mA-ben mérhető.pár száz mA maximum). egyébként elég jó a hatásfoka a 7812-nek, nyugodtan használhatod.nem fog pocsékolni wattokat....
Szerintem akkor az 1. változatot fogom megépíteni. Kevesebb az alkatrész is és talán kissebb a zaj...
Sziasztok,
vagy nem emlékszem jól, vagy igen, de én úgy tudom, hogy a 35VDC a maximum, amiről a 7812-es járhat. Szóval ez szerintem egy kicsit nagyon határeset, szerintetek nem? Elég ha kicsit megszalad a táp, és ugrik a 7812, meg minden ami utána van.... Én betennék egy pici tápot plusz, és azt stabilizálnám a 7812-vel. Az LM-nek nagyon kevés graft kell, ne azon a pár száz forinton meg fél óra munkán múljon már az a hangszínszabályzó... Esetleg ha tudnál szerezni egy halogénekhez való kicsi toroidot (ami csak egy 20W-os izzót hajtott), az is jó. Régebbi bontott lámpákban lehet ilyeneket találni, abból az időkből, amikor még nem volt 230 voltos halogén spot... Amúgy csak ajánlani tudom ezt a hangszínt, én is használom egyik ketyerémben, nagyon jól műxik... TaTa
Hali!
Igen, jól tudod, max 35V. Azért javasoltam neki a 2. megoldást. Vagy a DC-DC konvertert.
Szia titi,
akkor jó, csak félek, hogy unicorn kolléga mégiscsak a 35VDC-ről akarja levenni a tápot az LM-nek, mert nem reagált az aggályaimra... TaTa
Nagyon köszönöm az aggódást. Megnéztem az adatlapot és én is ugyanerre a következtetésre jutottam, ígyhát a kapcsolást úgy csináltam, hogy egy 12V-os trafó adja a szuflát a 7812-esnek (persze a Graetz-híd után).
Hétvégén halálán volt az internetem, ezért nem tudtam olvasni a topic-ot. Viszont lenne egy kérdésem, világosítsatok fel, mert csak a homályban tapogatózok: A problémám a nagy rakás tápfesszel, földdel kapcsolatos: mit hova kell kötni. Nálam jelenleg ez van: - Van 12V-om a 7812-es után, aminek ugyebár van még egy földje is. - Van +35V-om, -35V-om és ehhez tartozó földem. Ez elvileg más, hiszen másik trafó hozza létre. - Van még egy erősítetlen jelem is, aminek ugyebár van két jel vezetéke és egy földje. Na most akkor mit hova kell kötni? Amit én kisilabizáltam: - a +-35V és annak a földje megy az erősítő IC-re és máshova nem is. - a 12V megy az LM1036N-es megfelelő lábára - a 12V-hoz tartozó föld megy mindenhova, ahol földet jelzett az LM1036N-es kapcsolása. - az erősítetlen jel megy a megfelelő lábakra az LM1036N-esen - Mi a csudát kell csinálni az erősítetlen jel földjével??? Rá kell kötni a 12V-oshoz tartozó földre?
hello!amit leírtál, és földnek nevezted, mindet egybe kell kötni.akár erősítetlen jel, akár trafó, akár stab ic.
A stab ic-nek kicsit nagyobb áram kell,mint 12volt,ezért ha a trafód ac12voltot ad le,akkor 17v dc elég lesz neki,hogy stabil legyen. (szerk...bocs)
Köszi.
Sajna nem így csináltam meg a nyáktervet, de végiggondolva: nem lesz nehéz ezeket a részeket összekötni. Tehát akkor összekötöm a toroid középkivezetését, a 12-os trafón lévő graetz "-" kimenetét és a bejövő RCA csatlakozók külsejét... Igen, számoltam vele, hogy a graetz híd (és pufferkondenzátor) után lévő feszültség minden esetben (még a fűrészfog lenalján is) 14V fölött legyen. Számolgattam egy csomót és arra jutottam, hogy ha 12V-os a trafó, akkor az 17V DC-t ad és egy 1.000µF-os kondi elég lesz ahhoz, hogy max. 2 V-ot essen a fesz. Tehát az 15V, ami elég lesz a 7812-esnek.
Egy dolgot elfelejtettem:
A "Loudness" kapcsolót nagyvonalúan "ON" ra terveztem (ha jól emlékszem sokan írták így ebben a topicban). Jó lesz így is?
Szia Unicorn,
nekem is fixre van kötve a loudness, hibátlan kivitelezés esetén tökéletes... TaTa
Hali!
Talán még annyit fűznék hozzá, hogy a földeket egy ponton kösd össze.
Háááát, az egy kicsit nehézkes lesz. Nagyon nem akar kijönni úgy a nyákterv. Nagyon fontos lenne?
Ja, egy nyákon van az előerősítő a végfokkal?
Akkor ha lehet, a tápoktól jövő földet egy helyre kösd a nyákon. De ha adsz képet, bejelölöm, hogyan.
Akinek esetleg lenne kedve megnézni a munkámat és leellenőrizni, hogy jól csináltam-e, annak nagyon szépen megköszönöm. Egy kis magyarázat:
- a kapcsolási rajz bal felső részén lévő két csatlakozás a 230V-os tápfesz. - az iménti tápfesz alatt lévő három csatlakozó a toroidból jön. - az SV1 jelenti az erősítetlen jel csatlakozóját - az SV2 a négy potméter csatlakozója - az SV3 a még befejezetlen rész: ide jön az erősítő IC (+-32V, GND, az LM1036N-es két kimenete) - az SV4-es apotméterekhez használt két másik vezeték (a föld és amelyik a 17-es lábra csatlakozik). - a +-35V pufferkondenzátorának néz kondit építettem be (bár ti nem 4-et, csak 2-t javasoltatok, de hát ez gondolom ártani nem fog). Köszönöm a segítséget.
Nem lenne egyszerübb külön nyákra tenni az egyes egységeket?
Ne vedd sértésnek, de ez szerintem egy kicsit kusza. Persze attól lehet jó, csak félő, hogy esetleg földhurok alakul ki.
hello!simán kijelölsz egy teljesen különálló pontot valahol (ha fadobozod van akár lehet egy csavar is) és vezetékekkel odaviszed az összes földet. így egyszerűen megoldható. bocsi, elfelejtettem milyen erősítő ic-t is fogsz használni? :pirul: köszi
De ettől függetlenűl maradhatnak az összekötések a NYÁK-on is, ugye?
Egy AMP2100-as IC-t fogok használni. Már elvileg megvan, csak szabin van a munkatársam, aki hozza. Igazából ezt még csak első lépésnek szántam. Azt tervezem, hogy építek többet is, egyre bonyolultabbakat... Nekem egyáltalán nincs szükségem erősítőkre, mert van itthon 3 db, az egyik nincs is bekötve, pedig az egy áttaljó ONKYO (karácsonyi ajándék). Szóval azt hiszem, hogy el fogom ajándékozni az erősítőket, amiket sikerül megcsinálni.
Szia unicorn,
látom, egy cipőben járunk... nekem is most készül az 5. erősítőm, de hangfalam csak 3 pár van... Amúgy tényleg célravezetőbb lenne a részegységeket külön nyákra helyezni. Részben azért mert így több lehetőséged van jól elhelyezni a dobozában, pl. egy különálló végfokot a nyákjával könnyebben teszel jól szellőző (hűtés!) helyre a dobozban, mintha egybe lenne építve az előfokkal, meg a táppal. Persze, gyári cuccokban ezt csinálják általában, de ott agyba-főbe van tervezve az egész, hogy a végén minden a helyére kerüljön.Ezért is vannak olyan bonyolult nyákok, meg ezért is javíthatók olyan nehezen. Kész csoda, ha egy vonal útját elsőre végig tudod követni egy ilyen nyákon. A másik okra meg már ki is tértem, ez a javítás, ami szintén könnyebb, ha modulokra van bontva a nyák, esetleges hiba keresése és behatárolása, nem is szólva magáról a javításról, ezerszer könnyebb, ha külön nyákon vannak az egyes egységek... TaTa |
Bejelentkezés
Hirdetés |