Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   53 / 86
(#) rozsda válasza vasutasrics hozzászólására (») Okt 15, 2011 /
 
Szia.
Nekem egy pár oldallal visszább (3) azt mondták a szakik hogy egy külső gerjesztésű motornál biztonságban lemehetek a tényleges gerjesztőáram 70%-ig.És igy kb 50% fordulatszámnövekedést kapok.Persze ilyenkor az armatúraáram megemelkedik és erre kell odafigyelni.
Sajnos még nem tudtam kipróbálni egyéb más okok miatt de az Ekocsi elektronikája föl van készitve az első ilyesfajta próbára.
(#) vasutasrics válasza rozsda hozzászólására (») Okt 20, 2011 /
 
Szia!
hmm ... igen akkor esetemben a 20-25km/h az reálisnak tűnik!
de haaa nem megyek ez a ~70% alá, akkor nem fenyeget az armatúraáram végzetes mértékű növekedése nem?
... meg ... hogy tudom kiszámolni, hogy mekkora ellenállásokra van szükségem? mondjuk ha a jelenlegi max 15km/h után szeretnék egy olyan fokozatot, ami kb 20 és egy olyan fokozatot, ami 25km/h-ra viszi?

Nekem a legfőbb problémám, hogy nemtudom, hogy mekkora ellenállásokat kéne tervezni hozzá, vagyis főként az, hogy nemtudom, hogy hogy tudnám ezt kiszámolni! :-/ :bummafejbe:

Ha valaki egy... akár csak egy képlettel ki tudna segiteni, mit mivel osszak szorozzak, replusszoljak, az óriási segítség lenne!
(#) DOGMAN hozzászólása Okt 26, 2011 /
 
Helló!

Egy DC 230V-os darálómotort kellene mikrokontrollerrel vezérelnem.
Semmi kapcsolást amúgy nem találtam a neten erre, mindenhol a változtatható fordulatszámú kapcsolások vannak, nekem csak ki be kell kapcsolnom a motort.

A mikrokontroller rész okés de 230 egyenáramot még nem vezéreltem.
Úgy gondoltam, hogy egyenirányítom a 230 váltót, egy B80C4000SIL diódahíddal, majd az AVR-el egy optót, azzal pedig egy FET-et (IRF 740) vezérelve kapcsolom ki be a motort.
FET gateje lehúzva földre 10k-val hogy zárjon ha nincs vezérlő fesz, ami 10 Ohmon keresztül megy gate-re az optótól.
Legyetek szívesek segíteni, hogy jó-e az így vagy nem, ha nem akkor miképp oldható ez meg egyszerűen...
(#) vgyula válasza DOGMAN hozzászólására (») Okt 26, 2011 /
 
Szia!
Ahogy leírtad úgy is jó. Vagy beraksz egy szilárdtest relét, ami esetleg nulla átmenetnél indul.
Üdv.: Gyula
(#) DOGMAN válasza vgyula hozzászólására (») Okt 26, 2011 /
 
Szia!

Nem írtam az előzőben: DC 230-ról több dolog is menne. Ezért gondoltam arra hogy előbb egyenirányítom aztán jöhet a FET-es kapcsolás.
Van egy daráló, és két behúzótekercs ami mechanikát mozgat. 330 Ohmos sima tekercsek kis maggal a közepükben.

Aztán AC 230-ról megy fűtőszál, szivattyú stb. ezeket szilárdtest relével hajtanám meg, de gondoltam az egyenáramú részt, felesleges ha FET is elég oda.

Szóval akkor egyenirányított 230 után 3 FET, mindegyik optoval leválasztva az AVR-től és kész?
Esetleg szoktak tenni zajszűrésnek valamilyen tekercset, kondit az egyenáramú részbe??
(#) vilmosd válasza DOGMAN hozzászólására (») Okt 26, 2011 /
 
Az IRF740 ide eleg karcsu lehet. Valami combosabb FET kellene ide. Nem tudom mekkora teljesitmenyu a motor, de azt viszont tudom hogy inditaskor az uzemi aram sokszorosat szota felvenni. A masik problema meg a FET meghajtas. Nagyon fontos a Gate jo meghajtasa, mert az egy kapacitiv tehernek szamit, es a ki-be kapcsolas alatt jelentos aramot kell belepumpalni, kulonben az atkapcsolas ideje alatt a disszipacio az egig fog noni. En csinaltam 180 voltos 1/3 HP motorhoz a mellekelt kapcsolast. A IRF740 az elso bekapcsolasnal atment zarlatba. Az IRF640 a mai napig birja. Viszont a tap az 150-160 V korul van csak (110 VAC). Neked inkabb IRFP460 tipusu FET kellene, vagy valami hasonlo.

rolmot1.pdf
    
(#) rozsda hozzászólása Feb 29, 2012 /
 
Sziasztok.
Ismét akadájba ütköztem a témával kapcsolatban.
A Cimó féle táprol van szó ami a motor gerjesztését táplálja.
Összerraktam a mellékletben lévő rajzot aminek a lényege az volna hogy menet közben tudnám kapcsolni a táp kimeneti áramát.Elsősorban ki szeretném próbálni a mezőgyengitést.
Nincs is vele semmi gond amig nem akarom elinditani a motort.De kis gázadásra csúnyán elkezd rángatni a szerkezet.Érdekes hogy kövérebb gázra meg abbamarad a rángatás.Ez nem amolyan picit érezhető hanem majdnem szétszakitja a váltót,rángatás.
A táp és a kis kapcsoklós panel között van kb 1.5m vezeték.Arra jutottam hogy csúnya zavarokat szed össze és ezért rángat.A táp kimenetén szóppal nézve nem látszik hogy leállna de nagyon rángatózik a feszültség.Az UC Vfb lábán viszont nagyon csúnya jelek vannak.Szerintem ott sima egyenfeszültségnek kellene lennie.Bár ezt is a kivezetett panelen mértem és nem közvetlen a tápban.Tuti ez a ludas mert amig nem raktam be a kapcsolót addig semmi baj nem volt.
Azt szeretném megkérdezni hogy hova és milyen szűrőelemeket tegyek hogy ismét jól működjön?
(#) Peter65 válasza rozsda hozzászólására (») Márc 1, 2012 /
 
Szia!
Ez az 1,5m vezeték valóban nem szerencsés. Elvileg a panelon kellett volna egy relé vagy optócsatoló, aminek a vezérlő jelét kellett volna elvinni a kapcsolóhoz, nem pedig az IC lábait direktbe. Ha mindenképpen így akarod, akkor előszöris árnyékolt vezetékkel kellene. Mivel az IC-t csak áramszabályozásra használod, és az áram változásának sebessége nem túl kritikus, mind a Vref, mind a Vfb lábakra egy-egy 100nF-os kerámiát a földhöz be kéne tenni. A Vref-hez egyébként is kellene, de nem látom a rajzon. A Cmpen-re is kellene egy 470pF-1nF kondi elvileg. Az áramváltó helye pedig nem a source, hanem a drain körben lenne elvileg, hogy a gate köri áramok ne zavarják az árammérést.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 1, 2012 /
 
Jó ez a rajz? Amikor a C1 és C2 pontokat összekötöd a kapcsolóval, akkor az ic nem kap referenciát, így nem lesz kimeneti áram, vagyis, nem lesz gerjesztése a motornak. Ettől aztán persze, hogy rángat és nagyjából annyi áramot vesz fel, amennyit akar.
Tedd be a 100 nF-okat.

A második rjazhoz: a GND és a plusz 48 V közé, közel a motorral párhuzamos diódákhoz, meg az áramváltó alsó végéhez be kell tenni egy néhány 1000 µF-os kondit, mert így szép nagy túlfeszek lehetnek a betápon.
(#) rozsda válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 1, 2012 /
 
Szia.
Ez a relés megoldás okos lehet.Tényleg elég buta dolog volt az IC lábait megtoldani 1.5m vezetékkel.
Lehet hogy nem ez a legaktuálisabb rajz mert innen a fórumrol bányásztam és nem a gépemröl szedtem de a Vref lábon tuti van kerámiakondi.A bemeneten is van két hatalmas pufferkondi ami hiányzik erröl a rajzrol.
Átépiteni nem fogom a tápot mert jól dolgozott eddig.Pótolom a hiányzó kerámiákat és megcsinálom relésre amit a táp mellé teszek.

Katt.:
Ha zárom a C1,C2 pontot akkor 0V jut a Vfb lábra és ilyenkor 20A jön ki a tápbol.Ha a Vfb lábon 2.5V van akkor kb 8A szolgáltat.Hogy ez jó vagy nem azt nemtudom de igy működik és eddig megbizhatónak is mondahó.
De hajt a kiváncsiság és ezt tűnt a legegyszerűbb módjának hogy kipróbáljam a mezőgyengitést.
Itt a jóidő,használni kell a gépet.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 1, 2012 /
 
Ja, értelek. Fordítva, mint gondoltam...
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 4, 2012 /
 
Belezavarodtam.
Megcsináltam a gerjesztés tápjának kapcsolóját optocsatolósra és csodák csodájára ugyanolyan csúnya jeleket mértem a tápban.Nekem gyanus hogy méréshiba.Kapott egy 10000µF kondit is a kimenete de a rángatás nem szünt meg.Még akkor sem ha külső akksirol kapta a gerjesztést.
Aztán rájőttem hogy az integrátormicsonátor visszacsatoló potija csavargatásra furán viselkedik.Csak egy bizonyos értéknél szűnik meg a rángatás.Hiába tekerem magasabb értékre hogy kisebb legyen a hiszterézis,ugyanúgy rángat.
Mindenesetre sikerült úgy beállitani hogy pici gáznál minimálisan rángasson és egy óra villanyautózás után alig birtam kiszálni belőle.És a kapcsoló is teszi a dolgát.Gyorsulásban nagy külömbség van 18 és 25A-os gerjesztés között.
Úgyhogy most boldog vagyok.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 4, 2012 /
 
" ... egy óra villanyautózás után alig birtam kiszálni belőle."

Valaki biztos beragasztózta az ülést... vagy annyira elzsibbadtál?

Tudod, hogy ennyi idő alatt hány km-t mentél? Maradt még lendület az akksikban?
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 5, 2012 /
 
Sajna a km óra nem múkodik.Valószinűleg az irányváltón lévő jeladó a kuka.30e-ért adnak is egyet.
Saccra,csak egy pár km-er lehetett mert elindultam-megáltam...Ki a sarokig,megfordul,vissza...Egyszer nem forgattam ki végsebességig.Pedig a mezőgyengitést ki akarom próbálni.
Szerintem ez megterhelőbb volt mintha átmentem volna vele a szomszéd faluba de érzésre semmit nem gyengültek az akksik.Annyi eszem nem volt hogy rá is mérjek a végén de kezdésnél 12.4V-rol indultak az akksik.Már vagy három hónapja töltve sem voltak.
Lassan napi használatba lessz véve.
Alakulóban van a töltés problémája is és szép lassan készülget a battery monitor is.
A gyorsulás is egész jó lett neki igy hogy meglett piszkálva a gerjesztés.Főleg ha fölkapcsolom 25A-ra.És mindez úgy hogy 290A volt az áramkorlát.
(#) Peter65 válasza rozsda hozzászólására (») Márc 5, 2012 /
 
Nem tudom, hogy hol van az a "integrátormicsonátor visszacsatoló potija", de ha ez a fordulatszám szabályzó körhöz tartozik, akkor érthető, mert a gerjesztés változtatása valamelyest megváltoztatja a motor átviteli függvényét, és ezzel együtt a stabilitási viszonyokat.
(#) rozsda válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 5, 2012 /
 
Ezt igazán Katt tudná kifejteni mi az az integrátormicsonátor.
A lényeg hogy van egy komparátor aminek a visszacsatoló elemével lehet beállitani az áram hullámosságát.Tahát a gázpotival beállitok 100A-ert.Ha a motor árama elérte ezt az értéket akkor kikapcsolja a félvezetőket.Ha lecsökken X értékre akkor ismét bekapcsol,és igy tovább.Végeredményben kaptam egy válltozó frekvenciájú áramgenerátort.Ha a komparálási küszöb túl magas akkor kissebb a kapcsolófrekvencia és kisgáznál előfordul hogy rángat.Mert például beállitok 40A-ert de a komparálási küszöb 50A-er akkor gyakorlatilag engedi leállni a motort és rángatás a végeredmény.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 5, 2012 /
 
Áram kétpontszabályozás van felépítve. Az integrátormicsonátor a motoráramot állítja elő.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 5, 2012 /
 
Valami nem stimmel, mert a komparálási küszöböt a gázpedállal állítod. A komparátor hiszterézisével az áram hullámosságát állítod. Ha a hiszterézis kisebb lesz, akkor feljebb megy a kapcsolási frekvencia és már egész kis áramoknál is folyamatos lehet a motor árama, vagyis nem csökken nullára, remélhetőleg nem fog rángatni sem.

Csak azt nem értem, hogy ez a rángatás korábban nem volt? Vagy hozzányúltál a mérőfojtóhoz is? Ha annak megváltozott a mechanikus felépítése, akkor megváltozott az induktivitása is, vagyis minden megváltozik benne, lehet újra "hangolni".
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 7, 2012 /
 
Persze-persze.Azzal stimmel minden csak nekem vannak fogalmazászavaraim.
Viszont az nem stimmel hogy a visszacsatoló poti csak egy bizonyos állásánál nem vagy minimálisan rángat kisgáznál.Tehát jelen pillanatban 46K nál nem rángat.Viszont fölötte és alatta is rángat.
Régebben is érezhető volt minimálisan de betudtam a dolgot az áramhullámosságnak.Viszont most nem tudom mi válltozott meg.A mérőfolytó sem volt piszkálva.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Márc 7, 2012 /
 
Teszel fel egy aktuiális teljses kapcsolási rajz pakkot?
Esetleg összelengés begerjedés?!
(#) gulyi88 válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 7, 2012 /
 
pl: Az armatúra árama és vagy a gerjesztés árama nem folytonos, és a szaggatási frekvencia nem azonos,
akkor lehetnek a következő üzemállapotok:
Armatúraáram van gerjesztés nincs, fordítva, és mindkettő van.
Első két esetben a nyomaték nulla, harmadik esetben van nyomaték.
Az összelengés/frekvencia üttetés kiadhat nagyon alacsony eredő frekvenciát amiben az előző üzemállapotok váltakoznak.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
Szia.
Milyen jó hogy egyböl rámtalálnak a régi segitők ha valami gondom van.Ezt köszönöm mindenkinek.
A mellékletben feltettem a jelenlegi méretezett kapcsolási rajzot.A gerjesztés kilehet zárni mert próbáltam külön akksirol is és a rángatás akkor is ugyanúgy megvolt.Viszont érdekesség képpen leirom hogy a gerjesztés tápjának teljesitménye most három lépcsőben kapcsolható.És külömböző gerjesztésnél más ütemben rángat.Bár talán ez betudható a válltó fogaskerekeinek hézagjába is.Tehát mikor ránt egyet akkor a fogaskerekek utolérik egymást és miután leállt a hajtás akkor elkezd visszafele forogni.Mikor ismét ránt egyet akkor a motor tud egy kicsit forogni üresen előre a holtjátékbol adódóan és a végeredmény piszkos nagy csattogás.
Mérni kellene hogy mi tilt és miért.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
Külön akksis gerjesztés még nem jelent semmit.
Az jelentene, ha analóg disszipatív, vagy passzív elemekkel próbálnád ki a gerjesztést, lényeg hogy ne kapcsüzemű legyen, és akkor biztos nincs szaggatott üzem.

A gerjesztés árama meg az áramatúra árama lenne érdekes, vagy olyan jel amiből ez kikövetkeztethető.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
Mire jó a Q3 Q4 és körítései?
ha jól látom akkor ezek mint egymonostabil a segédtáp megérkezése után egy időre bekapcsolják a motort, de mi értelme? (fordítva még talán...)

(Q3 bázis cuccaitól késleltetve kapcsol be, Q4 késleltetve kapcsol ki, Q2 szintúgy késleletve kapcsol ki, amivel a feteket késleltetett kikapcsolásra készteti, mert a meghajtó nem fázisfordító.)
(#) (Felhasználó 46585) válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
Alulfeszvédelem. Ha a D3 lezár, mert 20 V alá csökkent a fesz ( 2 x 12 V ) akkor letíltja a gatemeghajtást.
(#) Peter65 válasza rozsda hozzászólására (») Márc 9, 2012 /
 
Nekem meglepő, hogy fojtótekercset használsz az áram mérésére. A régi Ward-Leonard rendszerekben volt divat az, hogy a segédpóluson eső feszültséggel érzékelték az áramot. Egy kapcsolóüzemű rendszerben még a sönttel is az a baj, hogy túl nagy az induktivitása, ezért inkább más elven működő áramérzékelés (pl. hall elemes) szokás választani. Szerintem ez így nem jó, mert az áramérzékelésed nem az ármot, hanem a fojtón lévő feszültséget méri. Ebből visszaintegrálni az áramot pedig nem egyszerű, hiszen az egyenáramú elmágneseződéssel jelentősen változik a fojtó induktivitása, ami az ilyen jellegű méréseknél nem elhanyagolható.
(#) gulyi88 válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 9, 2012 /
 
Légmagos a fojtó (mágnesezésből adódó linearitási hibája nincs), és egy LEM hallelemes mérőtől kb a hallememes mérő árával olcsóbb (ami nem elhanyagolható)!
Pontos mérésre pedig nincs szükség, csak lineáris mérésre.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 9, 2012 /
 
Ez a "mérőfojtós" megoldás annyira jó, hogy még D-osztályú erősítőben is megállja a helyét. ( Erről megy az áramkorlát, meg egy belső, áramszabályozó hurok. Erre írtam korábban, hogyha érdekel a téma, olvass vissza, mert most csak a végeredményt látod, valójában nem ennyire egyszerű. )
(#) rozsda hozzászólása Márc 9, 2012 /
 
Szerimtem sincs ezzel a mérőfolytóval semmi baj.Az teszi a dolgát.
Ma volt időm picit méricskélni és csavargatni a potikat.Az integrátor kimenetén háromszögjel van.Viszont a gázpoti jele zajos.Tehát mikor ki van kapcsolva a fet akkor szép egyenes vonal van a szkópon viszont mikor bekapcsolnak a vonalbol egy halvány elmosódott valami lessz.Ha tekergetem a visszacsatoló potit és egy nagyon rángatós állásban hagyom akkor még az integrátor jele is zajos lessz.Ez most mérési hiba vagy tényleg ilyen zajos a gázpoti jele?Hozzáteszem kb 1.5m árnyékolatlan többeres riasztókábelszerűség.
Megpróbálja betenni egy 100n kondit a gnd és a gázpoti középső lábához?

gulyi88.:
Szerintem az akksi nem kapcsüzemű. Én kizárnám a gerjesztést mert a vezérlőt csavargatom és arra változnak a dolgok.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 9, 2012 /
 
Lehet mindenféle. Próbáld meg azt, hogy az R3-as ellenállással kössél sorba egy 220 ohmost. A 220 ohmos másik vége menjen a poti közepére. Az R3 és a 220 ohm találkozásához meg tegyél a GND felé egy 100 nF-os kondit. Ha keletkezik zavar, akkor a kondi remélhetőleg ezt megeszi.

Biztos, hogy a rángatás alatt nem változik a gerjesztőáram? Ugye, először úgy próbáltad, hogy a gerjesztésnek volt egy külön akksija. Nem tudod ezt a külön akksit visszatenni és úgy megnézni, hogy rángat e?

Ez egyszer már jó volt, vagyis nem rángatott. Azt kellene végignézned, hogy mi változott azóta. Térben, mi kapott másmilyen elhelyezést. Pl: gondolom, korábban a gázpoti ott volt melletted az anyósülésen. Most meg talán hosszabb drót, máshol van a poti, stb.
Következő: »»   53 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem