Fórum témák
» Több friss téma |
Köszi a választ.
Első körben kicseréltem az LM358-at, és megszünt az ugrálás. Beállítottam 15A-ra és szépen kapcsolt. Lehet, hogy a másik rossz volt, mert minden alkatrészt bontottam. A kompenzációt attól függetlenül kipróbálom, csak javíhat. A tervezésnél és a megépítésnél három dolgot vettem figyelembe. Az egyik az volt, hogy csak olyan alkatrészt használok amiből van itthon. Sajna MCP6001 nincs. A többiből van egy csomó. (IRF3205 kb 50db) De mivel nagyon szépen működik a prototípus, most már továbbléphetek, és olyan alkatrészeket rakok bele, amik még jobbá teszik a kis hidat. Mégegyszer köszi a tanácsot.
Ha így jól működik, akkor nem szükséges a kondi, mert az lassítja a beavatkozást! Végül, ha az LM jó ide, akkor nem érdemes bonyolítani. A javaslataim akkor lettek volna érvényesek, ha az LM jó és még is így viselkedik.
Sziasztok.
Szeretném a lentebb közzétett h-híd kapcsolásom kiegészíteni, és ebben kérnék egy kis felvilágosítást, főként a hogyanról. Egy olyan ötlet merült fel bennem, hogy mikor a motor nem kap vezérlő jelet, de forog (magyarul gurul a szerkezet) a megtermelt áramot vissza kéne vezetni az akksiba. Előzetes mérések alapján ez kb. 1-7A és 6-16V lenne, ami nem kevés. Hozzátéve, hogy jelenesetben a 24V-os motort 12V-al hajtom, tehát csak egy akksit kéne tölteni, de ez a későbbikekben változhat. A mérések alapján, a pwm szabályzás miatt a megtermel energia, impulzus formában jelentkezik, de ahogy írtam a legnagyobb tüske 7A volt. Hogy lehetne ezt megvalósítani? Vagy csak egy őrült ötlet?
Sziasztok.
Támadt egy kis gondom, az általam tervezett motorvezérlővel. Eddig minden símán ment, működött rendesen. Egy 24V 360W-os motort hajtottam vele, de csak 12V-al. Ment szépen, melegedés és egyébb hiba nélkül. Most viszont kipróbáltam 24V-al, de valamiért nem megy. A hiba: Megkapja a vezérlő a 24V/12V-ot, és ahogy megkapja a PWM jelet, abban a pillanatban elszál a FET meghajtó, de csak az az oldal, amelyik először kapta meg a PWM jelet. A másik oldal működik rendesen. Ha csak 12V/12V-ot kap akkor minden jó. Már egy pár napja kisérletezek vele, de nem tudok rájönni, hogy mi a bibi. A segítséget előre is köszönöm.
A meghajtónak ugyanarról a feszültségről kell működnie, mint a FET-nek.
Ezt most nem igazán értem. Akkor a FET-k nem kapcsolhatnak 24V-ot? Mert a meghajtó max 20V-ot kaphat. (VCC = 5-20V) Vagy az adatlapot nem értem.
Annyira belekeveredtem, hogy elkezdtem keresgélni a neten, és találtam egy hasonló kapcsolást. Igaz, hogy az oroszt 4 évig tanulnom kellett volna, de ebből egy kukkot sem értek.
Ha a Vb lábra 30V-ot kötök, akkor már jó lehet? (De honnan szedjek 30V-ot?) Vagy oltári nagy hülyeséget írok?
Bocsáss meg, pontosabban fogalmazok, a Vb meghatófeszültség körét kell a diódáján keresztül a 24V-ra kötni!
A fix 30V nem elég 24V-hoz, oda minimum 34V kéne, hogy a 10V gate fesz meglegyen. A diódán keresztül egy feszültség sokszorozó kapcsolás van megvalósítva. A fórumon más kapcsolás van, ide is jó, de fix 34V kell minimum akkor és nem kell dióda és a többi alkatrész. Azt egyébként nem értem, miért a meghajtó ment szét. Ha a FET szállt volna el, azt érteném...
Megnéztem az adatlapját a meghajtónak, rosszul emlékeztem, mert annak működnie kéne úgy, ahogy nálad be van kötve! Egy kikötés van, hogy 100% kitöltést nem lehet beállítani, mert akkor leáll a felső ág! Ezt lehetne kiküszöbölni a fix feszültséggel, amit valamivel előállítasz!
Köszi a választ. Azt én sem értem, hogy miért a meghajtó szál el. Miután tönkretettem az ir2302-es készletem (10db), elkezdtem olvasgatni az ide tartozó szakirodalmakat (időben), és átterveztem a kapcsolást, úgy, hogy ki tudjam egészíteni, és ne keljen új nyákot tervezni.
Belenéznél? Abban nem vagyok biztos, hogy a C3-C6 kondik kellenek, ezért benne hagytam. Számításaim szerint a GATE fesz kb 9V.
Én az adatlapból terveztem a kapcsolást, és ezért nem értem, hogy miért megy szét 24V-nál. Azt hittem, hogy valamit félreértelmezek, vagy nem veszek észre.
Még egy fontos infó. Addig jól megy 24V-ról is, amíg nem kötök rá terhelést. (motort) 100%-os kitöltést meg nem kap, mert a vezérlőt úgy állítottam be.
A kondik nem zavarnak ott semmit, de a bajom az, hogy ennek így is működnie kéne! Lehet, hogy a motor olyan terhelést jelent a tápnak, hogy a zavarjel megzavarja a vezérlőt?
Mármint a mikrovezérlőt? A 24V-ot úgy adtam a motornak (h-hídnak), hogy két 12V/12Ah akksi volt sorbakötve, a mikrovezérlőt, meg az első akksiról leágazva 7808 -> lm1117-3.3 stab. ic-k látják el. Próbáltam úgy, hogy a 24V-ról kapja a mikrovezérlő, a tápot, a fet leírtak alapján, de a helyzet ugyan az.
Egyébként pontossan erről a játékszrről van szó. A videón mindkét motor 12V-ról megy, de sajnos kell neki a 24V.
Nagyon tetszik a kis járgány, gratulálok!
Mekkora áramot fogyasztanak a motorok? Kicsit vékonynak látom a vezetékeket. Fontos, hogy a vezérlő áramkörök ne kerülhessenek olyan vezeték körbe, amin a motorok árama folyik. Próbáld meg kicserélni a 4R7 ellenállásokat 100ohm ra, mert azt nagyon kicsinek látom ott. Én is jártam régebben úgy, hogy gyári nagyáramú vezérlők megölték magukat, máig nem tudom miért, de az biztos, hogy korlátozni kell az áramukat a kimeneten. Ha a csere után is meghalnak, akkor ötletem nincs mitől! Mi bajuk lesz és melyik kimenet megy tönkre?
Mindkét motor 24V 360W-os, de méréseim szerint, terhelve (kb 110kg, gép+Én), 12V-al, 60% kitöltésnél, indulásnál felmegy 11A-ig, és utána visszaáll 2-4A közé. Részletezve : Ha csak egyhelyben áll, az átlag áramfelvétel 8-11A között van, ha folyamatosan megy (előre vagy hátra) 1,5-3A az áramfelvétele mindkét motornak. (az adatok nem motoronkét értendők).
A mikrovezérlő áramkör, (mikrovez, accelero, gyro, stb) össz áramfelvétele 91mA, de rákerült mégegy mikrovezérlő + lcd, és az lcd miatt ez az érték felment 560mA-re, amiből az lcd 410mA vesz fel. A vezetékek 2,5-ös sodrott réz vezetékek. (a motorokon is ilyen van, ami gyári) A képek régebben, készültek, amikor még csak teszteltem, ott tényleg vékony vezetékek voltak, de azóta cserélve lettek. Ezt az ell cserét kipróbálom, hátha az a gond. Persze, majd ha megjönnek az új meghajtó ic-k. Idézet: „Mi bajuk lesz és melyik kimenet megy tönkre?” Mindíg az, amelyik először megkapja a PWM jelet. U.i: Az áramfelvétel azért ilyen kicsi, mert jó áttételt sikerült találnom, és nagy terhet vesz le a motorokról. Köszönöm a gratulációt, plusz a segítséget! Ha jó lesz az ell csere megírom.
Sziasztok.
Azért megy tönkre az IR2302 meghajtó, mert adatlapja szerint a VS láb feszültsége minimum VB-25V letehet. Mivel az VB lábra az MC34063 IC által generált fix 32V-os feszültség van kötve a GND-hez képest, ezért ennek az a következménye, hogy az első PWM jelre a H-hídnak valamelyik alsó FET-je a VS lábat lehúzza a GND-re, miközben a VB lábon megmarad a 32V. Így létrejön ott egy 32V-os feszültségkülönbség, amit nem visel el az IC. Az IR2302 IC-nek az adatlapjában lévő kapcsolást kell megépíteni vagy VS és VB láb közé a GND-től független maximum 25V-ott kell kötni mindegyik IC-hez külön-külön. Szerintem be kellene kötni a NYÁK-ra az IR2302 IC 1-es és 8-as lába közé egy diódát az adatlap szerint és elvágni a 32V-os tápvonalat, valamit a VB lábakat összekötő "vezetéket".A C3-C6 jelű kondenzátorok maradjanak. Így nem kell új NYÁK-ot gyártani.
Attól eltekintve, hogy az adatokban és a javaslatodban a jövőt tekintve igazad van, nem ettől ment tönkre, mert eddig nem így volt bekötve! A korábbi rajzot is csatolta szitko, nézd meg, gyári volt a bekötés.
Ma megjöttek az ic-k. (ir2302) Kicseréltem mind a négyet, plusz még a GATE ellenállásokat 100 ohm -ra, és működik 24V-ról, az eredeti kapcsolás (gw_hid) szerint.
Nagyon, nagyon szépen köszönöm! Egyenlőre még csak tesztelem, ígyhát nem merem leterhelni. Ha megbízhatóan fog működni, megírom, de ez már fél siker, hogy nem ment tönkre a FET meghajtó. Mégegyszer köszönöm!
Szívesen és örülök, hogy megoldódni látszik! Figyeld a FET-eket, mert ha nagyon melegednének, akkor csökkenteni kell az ellenállásokat. Én legkisebb, amit betennék 22ohm. De szerintem a 100ohm-okkal sem fog melegedni ilyen kis áramokkal! Majd írd meg, hogyan működik!
Azért 24V-nál már nagyobb áramokat mérek. A melegedést meg figyeli a mikrovezérlő, s ha baj lenne lekapcsolja a h-hidat. Bár lehet, hogy berakok még 4 FET-et párhuzamosan.
Most, oldalanként csak 1-1 van benne, nem úgy ahogy a kapcsoláson. A nyákot viszont úgy csináltam, hogy lehessen bővíteni ha szükséges.
25A-t kis hűtéssel kapcsolok 1-1 db-al, hídban 555-el hajtva. De majd meglátod. Próbáltad azóta terhelésen? Gondolom csak rá kéne állnod és hajrá?!
Még nem próbáltam. Most megcsinálom normálisan a mikrovezérlők tápellátását, hogy ne a két akksi közös pontjáról kapja a + tápot, hanem a 24V-ról, csak a 7812-es nagyon melegszik, (pedig csak ~600mA megy át rajta) úgyhogy rárakok egy BD-s tranyót is.
600mA az elég sok! Mi fogyaszt ennyit? A BD ugyanúgy melegedni fog...
Az a nyavajás lcd. Egy 4x16 lcd-t tettem bele, különböző infók megjelenítésére, de a háttérvilágítása több mint 500mA-t zabál, pedig csak pár led van benne. Ha kikapcsolom a háttévilágítást 70-90mA között van a fogyasztás.
Valami nem stimmel ott! Milyen LCD-d van?
Ha valóban ennyit zabál(fura dolog) akkor próbáld a háttérvilágítást az akkuról közvetlenül táplálni. Érdemes lenne programból kezelni a világítást, ha ilyen sokat eszik, mert jelentősen csökkenti a menetidőt!
EW-16400GLY. Az adatlapja szerint "csak" 440mA zabálhatna. Még gondolkodom valami köztes megoldáson, mert így ez nem jó, a fogyasztás miatt. (Azért választottam alacsony fogyasztású mikrovezérlőket a feladatokhoz, hogy magas menetídővel lehessen számolni.)
Szükséged van 2W háttérvilágításra? Világít az kisebb árammal is, csak halványabban!
Végülis az a legegyszerűbb megoldás, hogy berakok egy ellenállást.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |