Fórum témák
» Több friss téma |
Szerintem se kell ezt túl bonyolítani, mozdonyt építeni a toronyra.
HAWT-nál kifordulás, kellően nagy generátor, műterhelés és a lényeg - kellően erős szerkezet, rotor (statikai szerkezet - háromszögelés, varrat áthidalás, átlapolás, rétegzés, stb...). No meg szerintem viharban a lefékezett rotor nagyobb veszélynek van kitéve (ha nincs kifordítva szélirányból), mint ha max. terheléssel hagynánk forogni. Egyszerűen vihar álló rotort és tornyot kell készíteni! ...oszt ennyi.
De én mozdonyt szeretnék a torony tetejére
Egyébként egy kis generátor áttétel meg fékrendszer nem is mozdony
Tetszik az ötleted, és picibe megcsinálom kiváncsi vagyok mennyire hatásos.
Az méretezés kérdése, hogy a fékezett tárcsát kézzel is tudod hajtani, vagy ha kell, széttöri a hajtóművet.
Hogy ez a fék működik, és azt tudja, amit leírtam róla, az biztos. Nagyobb gond, mekkora fékezési teljesítményt bír el a hajtómű, és ez a teljesítmény a fékezés bekapcsolásakor tudja-e azonnal ejteni a szélkerék fordulatát. Ezt kell először tisztázni. Ez nem kis gond. Olvasd el a Pudding1 1159280-as hozzászólását. Hiába volt a terhelés, ha nem tudta lefogni elvárt módon a kereket.
Ha tényleg ki akarod a féket próbálni, akkor tegyél be egy perselyt az ovális fúratba, ami a felfogó csapra illeszkedik. Így a rugó nyomóereje nem tud a kar elfordulását nehezítő súrlódó erőt létrehozni. Más hiba talán nincs a rajzba.
Kedves sziriusz
Előre elnézésed kérem, ha valami olyat írok, ami esetleg sértőnek minősíthető. Úgy tapasztaltam, hogy a fórum nem csak az anyaországi magyaroknak szól. Én sem vagyok az. Erdélyi vagyok, de nem az, amit ti hisztek Erdélynek. Erdélynek egy része, amit Partiumnak neveznek. Románia észak-nyugati része. Nálunk az ovális, tojás alakút jelent. Oua, románul tojás. Tudom, hogy Te mit gondolsz oválisnak, mert privátban megtárgyaltuk, de ha nem tárgyaltuk volna meg, akkor nem értettem volna meg a fékrendszered működését, ami szerintem életképes. Szerintem életképes, de értelmetlen. Már két gépednél csillagos jelesre vizsgázott a ferde-csapos kifordítós viharvédelem. Egyszerűbb is. Ezek szerint megbízható is. Még egyszer elnézést kérek és egy kicsit irigy is vagyok, mert nekem eddig minden gépem összetörte a szél, a tieid meg vígan forog. Az enyém azért mégsem ferde csapos lesz. Ezt a technikát már tökélyre fejlesztettétek, nincs benne kihívás. Hobbielektronikáról van szó, nem profitorientált fejlesztésről.
Nem jól értelmezted amit írtam, üzem közben csak forogna a levegőben. Csak vészfékként funkcionálna (lekorlátozná a fordulatszámot), jó ötlet az elektromos fékezés de ha meghibásodik..
Szia!
A centrifugál működtetésű (nem vezérlésű) fékkel, lassítóval két aggályom van: 1 - Centrifugális erő csak addig van, ameddig forog a rendszer. A fordulattal arányosan csökken, nulla fordulatnál (megállt) a centrifugális (fék felületeket összenyomó) erő is nulla. 2 - Mechanikus lassításhoz folyamatosan, órákon át csúsztatni kell a féket. Milyen anyag viseli ezt el? "...jó ötlet az elektromos fékezés de ha meghibásodik.." Murphy szerint előbb, vagy utóbb minden elromlik. Egy jól méretezett, hangsúlyozva, hogy jól méretezett indukciós fék (lassító) meghibásodási esélye nagyságrendekkel kisebb, mint bármilyen mechanikus "csodáé". Puding egyetlen leégett műterhelése, amit akkor is és most is sajnálok még nem teljes ellenérv. Vajon milyen védelem volt beépítve túlterhelés ellen? A centrifugál szabályzású pl. állásszög vezérlésben látok fantáziát. Viszont kérdés, hogy a gyakori 3-5 m/s-s szeleknél az itt tárgyalt házi mikro erőművek jó, ha 50 W-nyi teljesítménye mellett van-e értelme bajlódni vele? Szerintem bőven elég a rugós, szélirányból kifordítás.
Sziasztok!
Lassan elkészült a generátorom mágneses forgórésze. kétféle tekercselési elrendezéssel is tekercseltem állórészt és az egyikkel várományon felül teljesít. még egy kis finomításra van szükség de már így is lengedező szélnél is tölt.bár nem a legerősebb.De ez a kis siker is nagy öröm számomra.a forgórészről csatoltam képeket.
Szia! Remek!
A gyakorlati kis lépéseknek jobban kell örülni, mint a nagy elméleteknek! Paraméterek (méretek, szélkerék, mért adatok - fesz, teljesítmény)?
Szia!
Nagyon jól haladsz a szélgépes témával. Ez azért is jelentős, mert ha így mennek a mágnes árak felfele, az autógenerátor átalakítás lesz az egyik elérhető áramfejlesztő a szélgépesek számára. Érdekel két dolog a gépednél: a generátor ragadásának mértéke megmérve, és egy fénykép a szélkerekedről, vagy annak leírása, hogy a lapátok csavartak-e, meg mekkora a beállítási szögük (a méreteit már leírtad). Leírom hogy miért. Még félig sem készült el a gépem. A lapátokat PVC-ből készítem a lapátkészítés szabályai szerint. 6 db lapát, alul 26, felül 12 cm széles, és 2 méter hosszú. A szélkerék a számolásom alapján csak 4,4 m/sec-os széllökésre tudja elindítani a 12-es áttétellel a generátort. Én nem a lapáton módosítok az indulás miatt, hanem a generátort csak kb. 2 m/sec szélnél kapcsolom rá a szélkerékre. Ez két lehetőség így, a hasonló berendezést építők számára. Ha Erbe kidolgozza az autógenerátor gerjesztett működését, akkor tovább bővül a felhasználási lehetőség.
Sziasztok szeretném megkérdezni a véleményeteket a következő linken található szélgenerátor lapát tervekről hogy valaki megépitette e vagy hogy van e valakinek valami más terve ami működik megfelelően elsősorban tapasztalatokra lennék kiváncsi.
http://scoraigwind.com/download/windrotord.pdf
Itt lesz egy pár kép:Bővebben: Link
ezeken a fotókon még szerepel az első változat ahol még az áttételem 1:3 hoz volt illetve a lapát felület kicsi volt. méretezni semmit nem méreteztem csak a tapasztalatok útján lépet előrébb a projekt
Ez aztán egy erős szerkezet. A lapátozásodnak igen nagy az induló nyomatéka, nem véletlen hogy kis szélnél is elindul.
Én olyan szélkereket készítek, ami nagyobb fordulatú lesz, az induló nyomatéka így csak fele a te szélkerekednek. Azért igyekszem nagy áttételt berakni, hogy minél nagyobb teljesítményt tudjak levenni a generátorról. Ezért érdekes a generátor forgását elindító nyomaték, ha lesz rá mód, ezt majd mérd már meg.
ezt a mérést hogy tudnám kivitelezni????
mire is gondolsz pontosan? a generátor tengelyét forgatva olyan mint egy léptető motor fokról fokra ugrik elfordítani nem túl nehéz de amint megindul ugrik a következő lépéshez
Én a következő mérést végeztem el:
Spárgát tekertem a generátor ékszíjtárcsájára, és megnéztem, mekkora súlyt kell rátenni, hogy elforduljon álló helyzetből a forgórész. Azt is megnéztem, hogy ha kézzel megindítom, mekkora súly tartja éppen forgásban. A súly kg-ban szorozva 9,81-el, és szorozva a forgatási sugárral méterben, ez adja a nyomatékot Newtonméterben. Érdekes, hogy a forgórészt éppen forgásban tartó nyomaték elég nagy. Hogy ez a veszteség miből adódik, majd valaki csak elmondja. Közvetlenül nem tudtam megmérni az áttétel veszteségét, nyomaték igényét, de a mérésekből igyekeztem kiszámolni, és az nem vészes teljesítmény vesztés. Amit én mértem a generátoromon 12,8-es áttétellel: Indító nyomaték: 5,96 Nméter (ez pontosan a generátor mért adata szorozva az áttétellel). Ami viszi: 3,03 Nméter (ebbe benne van a hajtás vesztesége). A hajtás nyomatéka : 0,65 Nméter. Ezek a mérések jók lesznek ahhoz, hogy a max teljesítményt ki lehessen csikarni egy autógenerátorból.
A képek magukról beszélnek. Ilyesmi amikor viharálló toronyról és rotorról beszélünk. Különösen jó megoldásnak tartom a rotor megerősítését a sugár közepénél. A munkapad is jó ötlet (szinte oda kívánkozik egy asztalka ).
Végül is melyik az első és a mostani? Van valamilyen adatod a szélsebesség függvényében kivett teljesítményről?
Kis segítséget kérnék! Hogy számoljam ki egy 5m átmérőjű rotorhoz mekkora farokrész szükséges?
Szélből való kifordítást is megszeretném oldani vele.De a méretezéssel bajban vagyok.Tuti ötlet kellene mert az anyagot nem szeretném össze vissza vagdalni. Köszi!
a nagyobbik lapát a mostani a réginek kicsi volt a felülete.
Sajnos adatot nem tudok közölni mert szélsebességet nem mértem illetve a generátorom még tökéletesítésre vár a mostani tekercselrendezéssel a sima wartburg generátorom egy 6 fázisú generátorrá változik remélem sikerül 3 fázis van most berakva a vasba minden 2 horony szabad. lengedező szélnél 0,5-1,5A között ingadozik a töltőáramom.
Két dolgot mondtál a hozzászólásodban, ami nagyon érdekes lehet a szélgépeseknek (nekem). Erre már elég régen rá akarok kérdezni, és mindig eszembe jut, ha az akkumulátor töltése szóba kerül.
Az egyik: az inverter MPPT-je megkeresi az optimális terhelést. Ezt magától teszi, vagy be kell programozni a görbét? Ha nem kell programozni, hogyan csinálja, és van-e róla valami kapcsolási rajz? A másik: 0,5 TSR-rel kell leterhelni a rotort, ezt az inverter elvégzi, az akku töltésnél egy egyszerű szabályzóval szintén megoldható. Én már többször rákérdeztem, hogyan lehet szélgéppel akkumulátort tölteni. Nekem úgy tűnik, a kísérletezésen és egy valamilyen módon bekötött fűtő ellenálláson kívül nem jutott tovább a fórumosok nagy része. A kérdés: van egyszerű, és jó hatásfokú akkutöltő a szélgéphez? (ami nyilván illeszti a kerék teljesítményhez a töltést).
Világos, kösz!
A 6 fázis is jó ötlet. (Már szinte hemzsegnek a meg is valósuló hétköznapi praktikumok.) Elvileg ua. fordulaton kétszeres teljesítmény. A gyakorlatban talán másfélszeres. A dupla nyomaték igénnyel ennél a már Farm-típusba hajlónál remélhetőleg nem lesz gond. Akár kis álmodozással egyszerű terhelés szabályzással ez áthidalható. Az örökös kérdés, az ideális áttétel nem lesz egyszerű, de biztosan ráakadsz. Szurkolok.
Kedves Dozis
Gratulálok a mechanikai munkádhoz. Igazán szép és jó. Most elérkezett az idő, hogy figyelj az aerodinamikára is és a meglévő teljesítményednek (szerény véleményem szerint) ennyi anyagból a 10-15 -szörösét hozhatod ki. Figyelem az eredményeid és drukkolok neked.
Az inverterek az analóg jeleket digitalizálják,az áram/feszültség értékeket összeszorozzák,ezt folyamatosan figyelik és fel-le lépkedve egy meghatározott időállandóval beavatkoznak,az időállandó változik a bejövő adatok változásának meredekségétől.Ezt egychipes processzor végzi,ezek az áramkörök már olyan olcsók,hogy a mezítlábas kínai inverterekben is ilyen van.A napelemes inverter ennyit csinál,a szeles inverternek lehet töréspontokat programozni,generátor feszültséghez lehet terhelő teljesítményt rendelni és ehhez az elektronika ragaszkodik,a pontok között MPPT-zik.Az analóg méréseimből látszik,hogy a napelemes inverter is képes követni a szelet,legfeljebb néha túlterheli és kiesik a tartományból,de egy kisebb terheléssel újra belép,ezzel energia nem vész el.A 0.5-ös TSR terheléssel vigyázz,mert az én rotoromra vonatkozik,szintén az analóg mérésekből állapítottam meg és más rotornál eltérő lehet(sajnos,ha egyszerűbb módon is,de minden rotornál célszerű megállapítani).Még ennél a rotornál is változik a szél sebességtől kis mértékben(0,4-0,6 körül).Mint említettem a kisebb szelekkel a szünetmentes akkut akarom tölteni,nem túl bonyolultan analóg szabályzóval.Csinálok 3-4 áramgenerátort és vagy a szélsebesség,vagy a rotorfordulat alapjellel kapcsolom be a megfelelőket,így illesztve a rotorhoz/szélhez a terhelést(nekem könnyebb dolgom van,mert pontosan tudom mikor,mennyivel terhelhető a rotorom),szerintem bonyolult MPPT-re nincs szükségünk,legfeljebb lehet több áramgenerátort használni.Ha megcsináltam szívesen megosztom,de most egy időre kiesek,sajnos kórházba kell mennem.
Sziasztok!
Megmértem mit ad le egy elektromos kerékpár motor. Azzal az áttétellel ahogy van. .Jó erős tekeréssel kijött 30v,lazán tekerve meg 10-15v. Szerintem szélgenerátorhoz jó lenne,fék is van hozzá így már az is megoldható.A többi kreativitáson múlik. Ha több időm lesz hozzá is fogok a megépítéséhez. Am alig tudtam széthúzni,kegyetlen erős benne a mágnes!Motor
Utolsó kérdésre a válasz, hogy nincs, de lehet csinálni.
Egy alap fordulatszám szabályozást kell csinálni, aminek az alapjelét a szélsebességgel arányos analóg feszültségből és konstansokból: TSR áttétel stb.. kell analóg módon kiszámítani (műveleti meg pár ellenállás), És a szabályozó beavatkozása a generátor megterhelésével törénjen úgy, hogy a ráterhelt teljesítmény magas hatásfokkal a kívánt helyen hasznosuljon (Buck, boost, flyback, egyéb konverterek). Minimális automatizálás, gyengeáramú elektronikai és telejsítményelektronikai ismereteket igényel, ha valaki érez magában affinitást és utánanéz a dolgoknak, meg tudja csinálni (itt vagyok, tudok segíteni). A gond az, hogy mindenki olyan redszert épít amire lehetősége van, így mindegyikhez kicsit egyedi szabályzót kellene építeni (azt senkitől ne várjuk el hogy az összes rendszeréhez elvégezze a módosításokat). mi kell?: Szélmérés, fordulatszámmérés (2db DC motor, "tacogenerátor").. kb 2 műveleti erősítő+körítés+segédtáp egy teljesítmény átalakító ÁK (feszültséggel vezérelt).
Remélem nincs nagy gond, és nagyon gyorsan meg tudsz gyógyulni.
A válaszod köszönöm, nekem jót tett a tájékoztatás. A felajánlott segítségedet nem tudom felhasználni, mert én ilyet nem akarok készíteni, ráadásul a tudásom is kevés hozzá. Csupán zavar, hogy van akinek a szélgépét lefogta az akkumulátor töltés, a másik előtét ellenállással tölt rossz hatásfokkal. Nem szakemberként éreztem azt, hogy már erre van jó megoldás, bár még nem a "mint köztudott" kategóriában. Na de ha pár szakember segít... Küldtem a címedre egy levelet, remélem nem zavarlak vele nagyon, légy szíves, olvasd el. Ez nem szélgépes téma, de hátha érdekel.
Üdv!
Ebben a kis táblázatban van egy segédlet a farok méretezéséhez is, én raktam össze a neten fellelhető infókból, garanciát sajnos nem tudok rá vállalni, de szerintem működőképes. (Nekem még nem volt alkalmam gyakorlatban kipróbálni.) Elmélet itt: http://www.thebackshed.com/windmill/Docs/Furling.asp A táblázat: http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/12/12ba9d07063b65903d305...89.xls
Én még emlékszem arra, amikor a szélgép, generátor, fűtés összeillesztést beszéltük. Annyival jutottam előrébb, hogy a kitöltési tényező változtatása nem is nagy dolog, a jelet egy IC leadja, ti meg tudjátok, mi kell a teljesítmény átvitelhez. A feszültség változás elég a szabályzáshoz. Biztos hogy nem nagy gond egy hozzáértőnek összerakni, egy adott gépnél a beállításához meg valószínüleg elég két potméter.
Az akkumulátor töltést is meg kellene vizsgálni a szükséges szabályzás miatt, és lehet hogy sikerülne egy egyszerű, könnyen beállítható szabályzó blokksémáját összehozni. Talán itt is elég lenne a kitöltési tényező változtatása. (Na jó, picit melegedne a genetátor egy rossz összeillesztésnél). Én ezekben nem vagyok érdekelt, meg hogy idézzelek: (az elmélet errefelé nem nyerő). |
Bejelentkezés
Hirdetés |