Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Az orosz C az a latin írásmód szerint S, mert a hangalakja mindkettőnek:sz(kivéve magyarul).
Így már mindent értek. Már megvan minden, cső is, foglalat is, de csak kedden tudom kipróbálni, mert ahol lakom nincs műhely, szüleimnél szoktam ezzel babrálni. Ettől függetlenül fogok referálni az eredményről!
Az EM4 egy ún. kettős érzékenységű kijelző a 6E5S meg nem. Az az EM1 -el kompatibilis. Én megpróbálnék szerezni EM4 -et.
De ha már van, akkor jó az is, csak át kell faragni kissé.
Vagyis az EM4 tudna asszimetrikus mintát is? Viszont ez egy Orion 520A-ban van és a kapcsrajz szerint egyforma vezérlést kap mindkét oldal, tehát ennek most nem lesz jelentősége, de nem árt tudni. Amúgy már megvan a 6E5S. EM4-ből csak olyan használtakat találtam emberi áron, ahol a hirdető kipróbálatlanul árulta, nem akartam kockáztatni. A 6E5S viszont csak 3700Ft-nyi dollárba került Ukrajnából teljesen újan és még kaptam ajándékba egy SG1P-EV feszültségszabályzó csövet is.
Azt nem tudom, mit gondolsz az asszimetrikus mintáról, a kettős érzékenység azt jelenti, hogy a 4 pucukából kettő kettő van átlósan összekapcsolva, az egyik pár az egyik, a másik pár a másik triódáról kap vezérlést, és kb mikor az egyik szárnya összezáródott a pillangónak (lóherének) a másik csak akkor kezd összezáródni. Ennek a nagyon eltérő térerővel jövő állomások hangolásánál van szerepe.
Üdv mindenkinek!
Valaki tapasztaltabb tudna segíteni, hogyan lehet egy BRG-Vega rádió futóművében (ugyanez van még pl. az MK27-ben is) kivenni a lendkereket? Nem férek tőle hozzá a kuplung részhez, de nem tudom kivenni, mert valami fogja. Kívül, a hangtengely kilógó részénél nem látok rajta gyűrűt.
A lendkerékbe van két luk, azon keresztül benyúlva, egy hosszú csőrű fogóval, vagy erős csipesszel a tengely csapágytartót az óra irányával ellentétesen kell egy negyed fordulatot elforgatni, és ki jön az egész csapágyastol.
Írom a privátot. Üdvözletem!
Köszönöm a segítséget, sikerült kivenni a lendkereket. A kuplungot sajnos nem sikerült gyengébbre állítani, úgy látom nincs alsóbb fokozata.
Mint ígértem, referálok.
Sikeresen átkötöttem az új 6E5S csőre a rádiót. A problémám, hogy az eredeti EM4-hez hasonlóan nagyon halvány, szinte csak teljesen sötét szobában látszik. Ekkor rámértem a "SCREEN" (6) lábon a feszültségre és csak 209V körül volt. Most gyanítom ez azért lehet, mert az eredeti AZ41-es diódacsövet valaki kicserélte egy germánium diódára... ezt a csövet mindenképp szeretném majd pótolni, de nem találok forrást, csak ebay-en, de ott horror drága. Szerintetek ha visszakerül az AZ41 cső akkor a varázsszem fényereje is megjavul?
Nos, a BRG futóművel nem jutottam előbbre, szerintem valaki már előttem odaragasztózta a filcbetét egyik oldalát a tárcsához... Meg szétnéztem még benne, de szerintem a tengely csapágya sem épp tökéletes.
Viszont, szert tettem egy Videoton RA3101 csöves rádióra, a szinte újszerű állapotához képest igen olcsón. Ami a képeken látszik, az mindenféle felújítás, sőt takarítás nélkül ilyen, nagyon vigyáztak rá az elmúlt negyven évben! Megbontva még nem volt, az elektronikája teljesen jó, majd a fennakadt URH hangolót kell még helyreraknom.
Üdvözlöm a fórumtársakat. Két hete jutottam a Neutrofon Dán rádióhoz, azóta többet is meg tudtam róla. A gépet Koppenhágában gyártották 1939-ben. Mivel egyetlen cső sem volt benne, egyenlőre úgy tudtam nekiállni a felújításnak, hogy az alkatrészeket egyenként hidegen bemértem. Az eredmény sajnos elszomorító. A készülék összes! kondenzátora zárlatos, összes ellenállása szakadt, beleértve a pot. métert is, a Nieder trafó, és az anódfojtó is hibás, (ezeket már megjavítottam). Valójában a forgókondenzátoron, a hál. trafón, meg a csőfoglalatokon kívül nincs egy ép alkatrésze. Hát nem múlt el nyomtalanul, az a 83 év!
De van a dolognak jó oldala is, most aztán szabadon építkezhetek, hiszen mindent ki kell cserélni, újra kell építeni, igy egy jól bevált kapcsolást követve tudom új cuccokkal a rádiót felújítani. Elsőként teljesen szétdobtam, és a rozsdásodó hátsó szerelőlapot lefújtam. Az első lap vörösréz, annak semmi baja. Most aztán kezdhetem újra a retró alkatrész gyártást, legelőször is csöveket fogok összeállítani.
Ez eszméletlen gyönyörű! Remélem idővel fog szólni!
Üdv Tomi !
Szerintem tudok segíteni a kuplungba. Öreg T
Újfent azt kell mondjam, hogy Gyönyörűséges Rádió!
Kis segítségre lenne szükségem, egy Orion 820A rádiót bütykölök és merültek fel problémák. A forgó kondenzátoron van két skálázó kerék. Nos a nagyobbik széttörve volt a kisebbik meg hiányzik. A nagyobbat meg tudom csinálni, után gyártani. Viszont a kisebbik hasznos átmérőjét sajnos nem tudom. Az interneten talált képek meg kicsik csak saccolni tudnám belőle. Ha valakinek van ilyen készüléke és tolómérővel lemérné azt megköszönném. De ha jó közelről lefényképezi az még jobb mert látom akkor a skálahúrozás mikéntjét is. Az élet nem egyszerű a multiméterem is tönkrement, és bizony az egyik erősítő cső jobban fűt a kelleténél. És a hangszóró is alig búg. A bemeneten sincs semmi búgás még jól át kellesz néznem a elektronikát. No meg venni egy új multit...
Üdv!
Itt aztán van mindenféle, kapásból találtam kettőt a képen, ami ugyanolyan. Van még hátra egy VT rádiósmagnó ugyanezzel a futóművel, majd ha az is sorrakerül, akkor még írok, hogy mennyi kell végül. Tomi94
Üdv !
Rendben. Öreg Tom
Üdv mindenkinek. Tegnap elírtam a Neutrofon rádió gyártási évét, nem 1939, hanem 1929.
Ma nekiláttam alkatrészeket gyártani. Először a régi kondenzátor házakat olvasztottam ki hajszárítóval, majd miután kijött a belseje tettem bele új kondikat. Kicsit furcsa, hogy az új alkatrészek, kb egytized helyet foglalnak el, vagyis "lötyögnek" benne, de hát 70-80 év a különbség. A katódelkó mellé beraktam a katódellenállást is, így majd nem kell külön beépíteni. Miután csöveket nem tudok szerezni, még ígéret sem nagyon van rá, hát nekiláttam azt is "gyártani". Először csőaljazatokat készítettem műanyagcső, bakelitlemez, meg vékony rézlemez felhasználásával, külön nem írom le, csak ha valaki kíváncsi a részletekre. A képeken remélem minden látszik. Találtam egy laborüveg gyártó céget a neten, az ország másik végében, és rendeltem csőbúrákat, különböző alakban, így lesz a foglalatra üvegbúra is. A többit holnap.
Azannya! Ez már művészet.
Nagyon boldog vagyok! Most hívott faterom, hogy talált nagyapám házánál a padláson egy Orion 115B-t. Most keresgélek a neten, hogy miféle telepek üzemeltethették valaha, de semmi találtat. Valaki tud esetleg leírást, hogy miként készíthetnék hozzá tápegységet?
Nézd vissza az oldalt, rengetegszer foglalkoztunk már teleppótló adapter készítéssel. 90 V anód, és 1.4 V fűtőfeszt kell előállítani, legegyszerűbb egy selejtezett számitógép tápot átalakítani.
Visszaolvastam, de sokkal okosabb nem lettem. Végülis van otthon trafó, greatz és kondenzátorok, meg LM317 is, valamit csak összehozok neki. Néma nem marad szegény kis Orion az biztos!
Ha van LM-ed egyszerű az ügy, kb 5-6V szűrt egyent kell ráadni, és kb. 22/200 ohm osztóval áll be az 1.4 V
A 90 V-ot bármivel elő lehet állítani, csak 2X 40/50 µF os elkóval kell szűrni. Egyébként a rádió, ha jó, már 40 V anóddal megszólal.
Ha 40V-al megszólal az nekem már bőven jó, mert egy korábbi sikertelen VFD óra projektből van itthon egy 60V-os tápon, igaz szétszedve, de újra összerakom. Köszönöm a segítséget. Sajnos a rádió szüleimnél van, így vasárnapig várnom kell, hogy láthassam. Addig össze is rakom a tápot.
A csöves Terta táskarádiókban egy 45 V -os elem adta az anódfeszültséget. Gondolhatod, hogy az meddíg volt 45 V.
Azért nem mindegy a dolog, a két rádiónak mások voltak a feszültség beállításai. A telepes csövek jó része, már 10-20V tal is működik, még sem ilyenre tervezték a rádiókat.
De azért gondolom baja nem lesz az "alultápláltságból", csak szimplán halkabban fog szólni, nem!?
Persze. A táskarádiótól nem vártak akkora teljesítményt mint egy asztali rádiótól. Csak bátorkodtam utalni rá, hogy az anódfesz nem annyira kritikus. A 90 V -os anódelemet is addíg használták általában, míg ki nem virágzott. Amúgy ugyanolyan cellák voltak benne, mint a lapos elemben.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |