Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Járművek egyedi azonosítása mozgás közben (UHF RFID)
Lapozás: OK   1 / 1
(#) Metex hozzászólása Szept 5, 2007 /
 
Tisztelt Kollégák!

Megoldást keresek, viszonylag gyorsan mozgó járművek, autók, motorok, kerékpárok egyedi azonosítására. Pontosabban arról lenne szó, hogy valamiféle passzív tagot, pl. RFID-t felhelyezzük a járműre és egyedileg azonosítva tudnánk mérni két ellenőrző pont között megtett időt. Bonyolódik a probléma azzal, hogy viszonylag közel egymáshoz, esetleg egyszerre 2-3 jármű is áthalad az ellenőrző pontokon.
Megoldható lenne-e az azonosítás és az időmérés egyben, vagy két külön rendszer dolgozna össze.
Olyan megoldást keressünk, ami jól tűri az időjárás viszontagságait, a port, az esőt, a hideget, a meleget.

Várom az ötleteiteket, javaslataitokat.
Köszönettel: Metex

(#) Dzsoni hozzászólása Szept 5, 2007 /
 
Kérlek nyugtass meg hogy nem üzleti vagy közületi jellegű felhasználásról lenne szó, csak hobbi célokat szolgálna a dolog.
(#) napalm hozzászólása Szept 5, 2007 /
 
RFiD-vel meg lehet csinálni az egészet egyben
(#) Metex hozzászólása Szept 5, 2007 /
 
Nem üzleti, nem közületi, nem politikai, mindezektől elhatárolódott a téma.

Igen, én is az UHF RFID-t gondoltam megoldásként. Poroblémát okoz viszont a leolvasási sebesség. Gondolok arra ha pl. egy gyorsulási versenyen 200 km/h van halad el a kocsi az antenna mellett, alatt.
Ez a sebesség durván 56m/s 1m-t 17msec alatt tesz meg. Elegendő idő ez a biztonságos azonosításhoz?
(#) dbase hozzászólása Szept 5, 2007 /
 
Nekem se ártana valami hasonló dolog, mert helyben sok versenyt szervezünk, roncsderby, quad futamok.
A legnagyobb probléma a 400ccm fölöttiek nagyon mennek, és nehéz a célnál a kőrök közben felírkálni a befutókat, a kőrhátrány miatt.Gőzöm sincs mivel lehetne.
(#) mokus válasza dbase hozzászólására (») Szept 5, 2007 /
 
A körmérést transponderes adókkal oldják meg a profik, ez egy 50mmx20mm-es kocka dolog, egy kis nyílásszögű vevő veszi szakaszonként.

Gyorsulási versenyen a mérést nehéz megoldani. Erre spec rendszer kell. http://raceamerica.com/ -on lehet venni készen.

Nekem van kész elképzelésem az utóbbi dologra, minden klapfol elvileg, csak nemtudok még elég magas szinten programozni, hogy megírjam a PIC-embe a programot
(#) Gatery válasza napalm hozzászólására (») Szept 6, 2007 /
 
"RFiD-vel meg lehet csinálni az egészet egyben"

Szeretném ha elmondanád, hogy hogyan.....



Mokus, Elmondod az ötleted??? pls
(#) Metex hozzászólása Szept 6, 2007 /
 
Nem igazán vagyok tisztában azzal. hogy mi a különbség az RFID és a transzponder között.
HA valakinek lenne róla anyaga azt szívesen áttanulmányoznám. Üdv.: Metex
(#) napalm hozzászólása Szept 6, 2007 /
 
Passzív UHF vagy félaktív/aktív nagyfrekis RFID tag-ekkel lehetne megoldani, ezek kevésbé fémérzékenyek, nagyobb az olvasási távolság. Gyorsulási verseny pontos időmérésre nem alkalmazható szerintem, mert egy adott rádiuszon belül olvas, az antenna elhelyezkedésétől függően, ez több m-es terület, nem lenne pontos.

Egy tag olvasása pár msec (~10). Az biztos hogy nem olcsó az rfid olvasó kapu és vezérlő. A tag-ek viszont olcsóak.
Ha meg van építve a rendszer, akkor már csak egy kis kliensprogramot kell írni hozzá pc-re, ami méri pl. köridőt, ki hol tart, ki hányszor jött ki, ment ki, stb stb stb, ez már csak programozás.

RFiD tag = bélyeg = transzponder

(Lényegében ezt küldtem Metexnek privátban)
(#) mokus válasza mokus hozzászólására (») Szept 6, 2007 /
 
A körmérés: transzponder/RFID TAG/kiskutyafüle minden járműre, majd két kis nyílásszögű (10° környéke) antenna egymással szemben, a két oldalon mért adat átlagát kell figyelembe venni. A kalandosabb itt is az időmérés megvalósítása, ugyanis 1/1000 mp-es méréshez már egy PIC necces, főleg, ha pontos mérést akar az ember.

Gyorsulási verseny: itt kell egy aktív lézerkapu, modulált fénysugárral. Macerás beállítani viszonylag, de nagyon pontos, esetleg IR-el is megvalósítható. Itt is az időmérés a (számomra?) kényes pont a fentebb említett okok miatt. Rádiós kapcsolattal lehet egy helyre lőni a pályán elhelyezett kapuk adatait. Ide sem 433MHz-es modulok kellenek, mert ugye akár 400+ métert is át kell lőni üzembiztosan. A rádiós kapcsolat instabilitása miatt minden eszközbe kell időmérés, és ezt az elején szinkronizálni kell, ez is egy kényes pont.

Na nemfolytatom. Nagyon jó infókat lehet szerezni a kész rendszerekről, ha kilátogattok profi versenyekre.
Hja mielött valaki gondolná méne' megépíti elkell szomorítanom, alsó hangon is minimum 80-100.000-ben van egy ilyen project alapanyag ára. a Szellemi munka azaz a programozás... hát erre tippelni se merek!
(#) Metex hozzászólása Szept 7, 2007 /
 
Nem egyszerű az RFID-s kivitelezés, mivel előfordulhat hogy egyszerre 2-3 autó is elhalad az olvasó, antenna előtt. Kényes pontja ez a dolognak mivel elég kicsi az idő a kiolvasáshoz. Az időméréshez, szerintem legalkalmasabb módszer, amit nem zavar, a nap, az eső, a fagy, a hó stb. az az induktív hurok a pályatestben. Ehhez megvan a szoftver ami feldobálja az időket, majd szemrevételezés útján manuálisan hozzáírjuk a járművet.
Elég jónak tűnnek a javaslatok amiket írtok az ozuonosításra, de gyarlati kivitelezési tapasztalatról kevés az infó.
(#) napalm hozzászólása Szept 7, 2007 /
 
Ha több tag van az olvasási zónában, még gond nélkül le tudja olvasni, csak megfelelő ideig tartózkodjanak benne. (Olvasó/antenna/tagfüggő)
(#) Gatery hozzászólása Szept 7, 2007 /
 
Az hiszem van egy jó ötletem.....

Szóval a lényeg az lenne, hogy minden járműnek az aljára helyzeni el a teget..mondjuk a közelébe ekkor ugye biztosítható, hogy a tagek legalább 1.5m távolságra vannak egymástól...
A célvonalba (a talajba) pedig pl 50 centinként elhelyezni egy polvasót. Még nem is kell őket összekötni, csak egy óráról indítani. Aztán mikor jönnek a kocsik áthaladnak a kiolvasók fölött leolvas a szám...majd minden egyes egységből kiolvasni az eredményt és megállapítani ki nyert.

Előny:
Így egyszerre több autó is detektálható
Az olvasási távolság lerövidül, így olcsóbb kiolvasó is elég
(#) Metex hozzászólása Szept 8, 2007 /
 
Értem az elgondolásod. Az egymás utáni antennák tudnának együtt működni? Esetünkben tegyük fel az rfid 1m-t 12ms alatt tesz meg. Megoldás lenne ha 4 db egymástól 0,5m-re elhelyezett antenna kb. 3x12=36ms idő alatt elvégezné a kiolvasást, de ez persze csak elmélkedés. Hogyan lehetne az antennákat egymással összekötni?
(#) Macsek71 válasza Gatery hozzászólására (») Szept 8, 2007 /
 
Kis kitérítő gondolat :

A versenygépek építői nem igazán foglalkoznak elektromos és egyéb elektronikus zavarforrások elszigetelésével.
Mit "szól" a RFID vevő egy mellette(felette) elzúgó "elektronikus zajforráshoz" ?
(#) Metex hozzászólása Szept 8, 2007 /
 
Én azt gondolom, a vevő mivel nem tud "összeszinkronizálni" a "zajforrással" nem érkezik adat. Adatolvasáskor viszont már okozhat olvasási hibát. Ezek kiküszöböléséra való 32bitben elhelyezett
néhány hibajavító bit. Gondolom én, de javítsatok ha rosszul tudom.
(#) Gatery válasza Macsek71 hozzászólására (») Szept 8, 2007 /
 
hát elvileg mivel ezek MHz-es tartományban működnek ezért nem kéne hogy túlságosan érzékenyek legyenek bármi nemű zajra.....
De egy fém burkolat sokat segíthet, és ezen kívülre kelülhet az antenna...
Szóval elviekben nincs semmi akadálya..
(#) dbase hozzászólása Szept 9, 2007 /
 
Sok benzines autó, a gyertyás zajokkal.Nálam pl a roncsderbin a rádió adót zavarta vagy 2 autó, a 100Mhz-s frekin, mert azzal közvetíttem a hangot távolra is.
(#) Rikfic hozzászólása Szept 9, 2007 / 4
 
Hasonló problémára nekem itt a fórumon egy fordított megoldást javasoltak:

a cél vonalába helyezz el passzív TAG-eket egymástól kb 40-50 cm távolságra. A tag-ek szélsőséges időjárási viszonyokban is működnek és egyedi azonosításra tökéletes. Az azonosítandó járműre pedig egy-egy olvasót, aminek a hatótávolsága szintén 40-50 cm. Egy ilyen termék a "Sunbest EM80", és az ára 61000Ft+ÁFA, a hozzá alkalmazható tagak pedig 125kHz-esek. Mindezt az S.O.S. Electronic -nál megtalálod: http://soselectronic.hu/www/app/index.php?f=art&id=67

Így tag-ekből kell kicsit nagyobb darabszámban vásárolnod, ami sokkal olcsóbb, mint egy olvasó. A kis hatótávolságú olvasóval pedig azt hiszem kizárt, hogy egyszerre két tag kerüljön az olvasó hatáskörzetébe.

- A több méteres hatótávolságú olvasók néhány száz ezer forintba kerül.
(#) Gatery válasza dbase hozzászólására (») Szept 9, 2007 /
 
Hmmm....nem tudom...a legjobb megoldás ha kipróbálod....
bár szerintem az is problémát fog okozni, hogy a tag túl gyorsan halad át az olvasási mezőn....egy darab olvasóval és tag-el ki kell próbálni....
(#) Metex hozzászólása Szept 9, 2007 /
 
Nézzük a gyakorlatot. Amatőr gyorsulási verseny, a nevezési díjért minden nevező kap valamiféle öntapadós cimkét, vagy cimkéket. Az egyik a rajtszám a másik az RFID, vagy a kettőt egyben. Az RFID-hez hozzárendeljük a géposztályt, a vesenyző nevét stb...
Autóznak egy jót és aztán verseny végeztével, elköszönnek és kész.
Mindezt azért írtam le, hogy érzékelhető legyen, hogy a kocsikban ilyenkor nincs mód beszerelgetni egy-egy antennát vagy egyéb aktív eszközt, verseny végén pedig kiszerelni. Néhány vesenyen 200 autó is nevezett tavaly. Én még mindig kötöm az ebet a karóhoz, passzív tag a autón, antenna a pálya szélén vagy fölött...
(#) mokus válasza Metex hozzászólására (») Szept 9, 2007 /
 
Gyorsulási versenyek optikai úton vannak kivitelezve. Rajtraálláskor bepötyögik a rajtszámot adott pályára és csókolom. Ez a legolcsóbb megoldás.

Gondoljunk csak bele egy autón néha van 3-5 rajtmatrica is különböző versenyekről, mertugye nemszedik le, hogy lássák a lamerek, hogy "gyorsultamwaze' " tegyük fel van már az autón egy TAG és mégegyet felragasztasz... Melyiket veszi az olvasó, ha egy kiolvasására is alig van idő 200 km/h sevességnél?
(#) király csaba hozzászólása Dec 28, 2008 /
 
Hali, érdekelne a körszámláló, autócrossba és quadra.
valaki elkészítette esetleg vagy bármilyen segitség jól jönne.
(#) dbase hozzászólása Nov 1, 2020 /
 
Kicsit feldobnám a témát találtam egy teljes leírást a házilag témába :DIY Chip Timing System
(#) szsrobert válasza dbase hozzászólására (») Nov 2, 2020 /
 
Milyen auto volt az a 2 pontosan?
(#) szsrobert válasza király csaba hozzászólására (») Nov 2, 2020 /
 
Tetszik a kép. Hátra tényleg ilyen nagy 16"-os kerék kellene, de nem fér el a műanyag dobbetéttől.
(#) dbase válasza szsrobert hozzászólására (») Nov 2, 2020 /
 
12 éve hallod nem emlékszem De mellékelek egy képet nemrég a híres 24órás verseny nálunk volt megtartva és 4db antenna volt az utókon és 2db SMARTRAC DogBone RFID matrica volt a szélvédőre ragasztva. A szervezők osztrákok voltak sajnos nem tudtam összebeszélni velük rendesen kifaggatni a rendszerről.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem