Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Járművek egyedi azonosítása mozgás közben (UHF RFID)
Témaindító: Metex, idő: Szept 5, 2007
Témakörök:
Tisztelt Kollégák!
Megoldást keresek, viszonylag gyorsan mozgó járművek, autók, motorok, kerékpárok egyedi azonosítására. Pontosabban arról lenne szó, hogy valamiféle passzív tagot, pl. RFID-t felhelyezzük a járműre és egyedileg azonosítva tudnánk mérni két ellenőrző pont között megtett időt. Bonyolódik a probléma azzal, hogy viszonylag közel egymáshoz, esetleg egyszerre 2-3 jármű is áthalad az ellenőrző pontokon. Megoldható lenne-e az azonosítás és az időmérés egyben, vagy két külön rendszer dolgozna össze. Olyan megoldást keressünk, ami jól tűri az időjárás viszontagságait, a port, az esőt, a hideget, a meleget. Várom az ötleteiteket, javaslataitokat. Köszönettel: Metex
Kérlek nyugtass meg hogy nem üzleti vagy közületi jellegű felhasználásról lenne szó, csak hobbi célokat szolgálna a dolog.
Nem üzleti, nem közületi, nem politikai, mindezektől elhatárolódott a téma.
Igen, én is az UHF RFID-t gondoltam megoldásként. Poroblémát okoz viszont a leolvasási sebesség. Gondolok arra ha pl. egy gyorsulási versenyen 200 km/h van halad el a kocsi az antenna mellett, alatt. Ez a sebesség durván 56m/s 1m-t 17msec alatt tesz meg. Elegendő idő ez a biztonságos azonosításhoz?
Nekem se ártana valami hasonló dolog, mert helyben sok versenyt szervezünk, roncsderby, quad futamok.
A legnagyobb probléma a 400ccm fölöttiek nagyon mennek, és nehéz a célnál a kőrök közben felírkálni a befutókat, a kőrhátrány miatt.Gőzöm sincs mivel lehetne.
A körmérést transponderes adókkal oldják meg a profik, ez egy 50mmx20mm-es kocka dolog, egy kis nyílásszögű vevő veszi szakaszonként.
Gyorsulási versenyen a mérést nehéz megoldani. Erre spec rendszer kell. http://raceamerica.com/ -on lehet venni készen. Nekem van kész elképzelésem az utóbbi dologra, minden klapfol elvileg, csak nemtudok még elég magas szinten programozni, hogy megírjam a PIC-embe a programot
"RFiD-vel meg lehet csinálni az egészet egyben"
Szeretném ha elmondanád, hogy hogyan..... Mokus, Elmondod az ötleted??? pls
Nem igazán vagyok tisztában azzal. hogy mi a különbség az RFID és a transzponder között.
HA valakinek lenne róla anyaga azt szívesen áttanulmányoznám. Üdv.: Metex
Passzív UHF vagy félaktív/aktív nagyfrekis RFID tag-ekkel lehetne megoldani, ezek kevésbé fémérzékenyek, nagyobb az olvasási távolság. Gyorsulási verseny pontos időmérésre nem alkalmazható szerintem, mert egy adott rádiuszon belül olvas, az antenna elhelyezkedésétől függően, ez több m-es terület, nem lenne pontos.
Egy tag olvasása pár msec (~10). Az biztos hogy nem olcsó az rfid olvasó kapu és vezérlő. A tag-ek viszont olcsóak. Ha meg van építve a rendszer, akkor már csak egy kis kliensprogramot kell írni hozzá pc-re, ami méri pl. köridőt, ki hol tart, ki hányszor jött ki, ment ki, stb stb stb, ez már csak programozás. RFiD tag = bélyeg = transzponder (Lényegében ezt küldtem Metexnek privátban)
A körmérés: transzponder/RFID TAG/kiskutyafüle minden járműre, majd két kis nyílásszögű (10° környéke) antenna egymással szemben, a két oldalon mért adat átlagát kell figyelembe venni. A kalandosabb itt is az időmérés megvalósítása, ugyanis 1/1000 mp-es méréshez már egy PIC necces, főleg, ha pontos mérést akar az ember.
Gyorsulási verseny: itt kell egy aktív lézerkapu, modulált fénysugárral. Macerás beállítani viszonylag, de nagyon pontos, esetleg IR-el is megvalósítható. Itt is az időmérés a (számomra?) kényes pont a fentebb említett okok miatt. Rádiós kapcsolattal lehet egy helyre lőni a pályán elhelyezett kapuk adatait. Ide sem 433MHz-es modulok kellenek, mert ugye akár 400+ métert is át kell lőni üzembiztosan. A rádiós kapcsolat instabilitása miatt minden eszközbe kell időmérés, és ezt az elején szinkronizálni kell, ez is egy kényes pont. Na nemfolytatom. Nagyon jó infókat lehet szerezni a kész rendszerekről, ha kilátogattok profi versenyekre. Hja mielött valaki gondolná méne' megépíti elkell szomorítanom, alsó hangon is minimum 80-100.000-ben van egy ilyen project alapanyag ára. a Szellemi munka azaz a programozás... hát erre tippelni se merek!
Nem egyszerű az RFID-s kivitelezés, mivel előfordulhat hogy egyszerre 2-3 autó is elhalad az olvasó, antenna előtt. Kényes pontja ez a dolognak mivel elég kicsi az idő a kiolvasáshoz. Az időméréshez, szerintem legalkalmasabb módszer, amit nem zavar, a nap, az eső, a fagy, a hó stb. az az induktív hurok a pályatestben. Ehhez megvan a szoftver ami feldobálja az időket, majd szemrevételezés útján manuálisan hozzáírjuk a járművet.
Elég jónak tűnnek a javaslatok amiket írtok az ozuonosításra, de gyarlati kivitelezési tapasztalatról kevés az infó.
Ha több tag van az olvasási zónában, még gond nélkül le tudja olvasni, csak megfelelő ideig tartózkodjanak benne. (Olvasó/antenna/tagfüggő)
Az hiszem van egy jó ötletem.....
Szóval a lényeg az lenne, hogy minden járműnek az aljára helyzeni el a teget..mondjuk a közelébe ekkor ugye biztosítható, hogy a tagek legalább 1.5m távolságra vannak egymástól... A célvonalba (a talajba) pedig pl 50 centinként elhelyezni egy polvasót. Még nem is kell őket összekötni, csak egy óráról indítani. Aztán mikor jönnek a kocsik áthaladnak a kiolvasók fölött leolvas a szám...majd minden egyes egységből kiolvasni az eredményt és megállapítani ki nyert. Előny: Így egyszerre több autó is detektálható Az olvasási távolság lerövidül, így olcsóbb kiolvasó is elég
Értem az elgondolásod. Az egymás utáni antennák tudnának együtt működni? Esetünkben tegyük fel az rfid 1m-t 12ms alatt tesz meg. Megoldás lenne ha 4 db egymástól 0,5m-re elhelyezett antenna kb. 3x12=36ms idő alatt elvégezné a kiolvasást, de ez persze csak elmélkedés. Hogyan lehetne az antennákat egymással összekötni?
Kis kitérítő gondolat :
A versenygépek építői nem igazán foglalkoznak elektromos és egyéb elektronikus zavarforrások elszigetelésével. Mit "szól" a RFID vevő egy mellette(felette) elzúgó "elektronikus zajforráshoz" ?
Én azt gondolom, a vevő mivel nem tud "összeszinkronizálni" a "zajforrással" nem érkezik adat. Adatolvasáskor viszont már okozhat olvasási hibát. Ezek kiküszöböléséra való 32bitben elhelyezett
néhány hibajavító bit. Gondolom én, de javítsatok ha rosszul tudom.
hát elvileg mivel ezek MHz-es tartományban működnek ezért nem kéne hogy túlságosan érzékenyek legyenek bármi nemű zajra.....
De egy fém burkolat sokat segíthet, és ezen kívülre kelülhet az antenna... Szóval elviekben nincs semmi akadálya..
Sok benzines autó, a gyertyás zajokkal.Nálam pl a roncsderbin a rádió adót zavarta vagy 2 autó, a 100Mhz-s frekin, mert azzal közvetíttem a hangot távolra is.
Hasonló problémára nekem itt a fórumon egy fordított megoldást javasoltak:
a cél vonalába helyezz el passzív TAG-eket egymástól kb 40-50 cm távolságra. A tag-ek szélsőséges időjárási viszonyokban is működnek és egyedi azonosításra tökéletes. Az azonosítandó járműre pedig egy-egy olvasót, aminek a hatótávolsága szintén 40-50 cm. Egy ilyen termék a "Sunbest EM80", és az ára 61000Ft+ÁFA, a hozzá alkalmazható tagak pedig 125kHz-esek. Mindezt az S.O.S. Electronic -nál megtalálod: http://soselectronic.hu/www/app/index.php?f=art&id=67 Így tag-ekből kell kicsit nagyobb darabszámban vásárolnod, ami sokkal olcsóbb, mint egy olvasó. A kis hatótávolságú olvasóval pedig azt hiszem kizárt, hogy egyszerre két tag kerüljön az olvasó hatáskörzetébe. - A több méteres hatótávolságú olvasók néhány száz ezer forintba kerül.
Hmmm....nem tudom...a legjobb megoldás ha kipróbálod....
bár szerintem az is problémát fog okozni, hogy a tag túl gyorsan halad át az olvasási mezőn....egy darab olvasóval és tag-el ki kell próbálni....
Nézzük a gyakorlatot. Amatőr gyorsulási verseny, a nevezési díjért minden nevező kap valamiféle öntapadós cimkét, vagy cimkéket. Az egyik a rajtszám a másik az RFID, vagy a kettőt egyben. Az RFID-hez hozzárendeljük a géposztályt, a vesenyző nevét stb...
Autóznak egy jót és aztán verseny végeztével, elköszönnek és kész. Mindezt azért írtam le, hogy érzékelhető legyen, hogy a kocsikban ilyenkor nincs mód beszerelgetni egy-egy antennát vagy egyéb aktív eszközt, verseny végén pedig kiszerelni. Néhány vesenyen 200 autó is nevezett tavaly. Én még mindig kötöm az ebet a karóhoz, passzív tag a autón, antenna a pálya szélén vagy fölött...
Gyorsulási versenyek optikai úton vannak kivitelezve. Rajtraálláskor bepötyögik a rajtszámot adott pályára és csókolom. Ez a legolcsóbb megoldás.
Gondoljunk csak bele egy autón néha van 3-5 rajtmatrica is különböző versenyekről, mertugye nemszedik le, hogy lássák a lamerek, hogy "gyorsultamwaze' " tegyük fel van már az autón egy TAG és mégegyet felragasztasz... Melyiket veszi az olvasó, ha egy kiolvasására is alig van idő 200 km/h sevességnél?
Hali, érdekelne a körszámláló, autócrossba és quadra.
valaki elkészítette esetleg vagy bármilyen segitség jól jönne.
Kicsit feldobnám a témát találtam egy teljes leírást a házilag témába :DIY Chip Timing System
Tetszik a kép. Hátra tényleg ilyen nagy 16"-os kerék kellene, de nem fér el a műanyag dobbetéttől.
12 éve hallod nem emlékszem De mellékelek egy képet nemrég a híres 24órás verseny nálunk volt megtartva és 4db antenna volt az utókon és 2db SMARTRAC DogBone RFID matrica volt a szélvédőre ragasztva. A szervezők osztrákok voltak sajnos nem tudtam összebeszélni velük rendesen kifaggatni a rendszerről.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |