Fórum témák
» Több friss téma |
Én már gondoltam,de megszúrtam a kezem a csavarhúzóval,és eddig tartott a kötés nélküli szerelés.
(Miért vágod ülve a fát? -Próbáltam fekve is de úgy kényelmetlen)
Háát tíz ujja van az embernek, aspektusa? a kérdésnek, válasznak? Fogalmam sincs. A tény ettől veszélyesebb esetek is vannak.
Ha te mind a kettőhöz értesz, és jól csinálod, akkor az állításom rád nem vonatkozik. Ellenpéldákat hozhatnék rövid pályafutásom alatt, amikor ugyanis jobb lett volna hallgatni az illetőnek, így legalább nem égette volna le magát, de ez nem ide való. A lényeg, mindenki foglalkozzon a saját dolgával, és művelje azt magas szinten, szem előtt tartva a másik szakág érdekét, talán akkor nem a béka lenne felettünk.
Minden jót mindenkinek.
Szia! Mégis hogyan? Nálam központos kábelezés van, ahol sorkapcsokban végződik az összes kábelem, mert tanulva a villanyszerelőim kötésmentes próbálkozásaiból, el akartam kerülni az áttekinthetetlen pókhálót. Nekem sikerült - nekik nem. Csak kötésekkel tudod ezt megoldani. Az más kérdés, hogy az enyémnél, csak a központi elosztókban kell módosítani - ha kell - valamit és nem kell szétvésni, rombolni mindent.
A kismegszakító táblától indul ki minden áramkör (fázis nulla védő) mindenhová. Akkor mi ebben a pókháló?
Ha minden csoportosítva van és sorba van bekötve, akkor mi az áttekinthetetlen? Ja, szakembernek kell lenni hozzá, hogy tudd, mi miért van úgy, ahogy van.
A vége erős volt. Az általad leírt módszert központi fűtésnél használtam, oka a kötés elemek megbízhatóságának hiánya. Hátránya több cső kell. Talán felfedezhető az analógia a villany és a víz között. Először humornak véltem zoliaaa hozzászólását. De a tények makacsak a kötés az mindig kötés bárhol bárhogyan is van kialakítva. A sok MM fal egymás mellett nem vakolat barát, ez tény. Tisztelettel.
Én csak tapasztalatból beszélek nem a hülyeséget hordom össze ha valaki nem érti el is magyarázom neki egyszerüen és nagy szerűen. Németbe pl volt olyan irodaház ahol egy darab kötődobozt se lehetett rakni nem is volt meg lett oldva anélkül és sokkal egyszerűbb mint kötözgetni.
Ez oké, de ha nem spórolnád ki a vesszőket se, akkor nem lenne fárasztó elolvasni a soraidat...
..Nono... azért nem árt néhány felirat sem..... Azt hiszem így az elmúlt 30 évet tekintve tán nem a szakértelmet kellene megkérdőjelezni, hanem a tapasztaltakra rákérdezni... Kíváncsi vagyok a védőföldeket úgy 100-200 áramkörnél hogyan kezeled? Nálam csak halogén spotból 86 db van. Mindegyiknek 0 és védővezető kell. Azt valahol kötnöd kell - no nem kismegszakító táblában, mert abban már nem fér el, hanem elosztóban... Elkerülhetetlen a bejövő betáp kábel és a sok kis keresztmetszetű kábel, vagy vezető megkötése. Aki mást mond, az még életében nem látott ilyet.
Én azt mondom, mindig az ésszerűségnek kell döntenie. Ha kötéssel kell akkor azzal, ha nem nem. Megjegyzem, családiházban a dugalj 16A rel terhelhető! Ezt a Wagóknak és egyéb kötőelemeknek ki kell bírnia, ha megfelelőt választunk a vezetékünkhöz. Tehát én úgy érzem igen is ez anyag választás kérdése!
A szakmai tudásodat senki nem kritizálta. A "kötés" és a "kötődoboz" közt van az eltérés. Így talán megérted miért véltem humornak amit írtál (és más is ennek szellemében válaszolt). Tisztelettel.
Talán ha egyszer megérem, hogy valaki végig is olvassa a hozzászólásomat, akkor nem ért félre. Én még nem láttam olyan villanyszerelést, amit kötés nélkül meg lehet valósítani. Kötődoboz nélkül minden további nélkül lehet, az én házamban sincs a kötelező földelőszonda dobozán kívül kötődoboz. De kötések itt is vannak - csak az elosztóban. Nyilván ha kötődobozok vannak, akkor a kötési gócok megoszlanak, ha központi kábelezés van, akkor a kötések koncentrálódnak. De vannak. Ha Intelligens épületről van szó és a modulmátrix kapcsolgatja össze az áramköröket - akkor kevesebb a fáziskötés, hiszen valamilyen elektromechanikus elem oldja ezt meg, szoftver hatására. De a nulla és védővezetőket akkor is kell kötni. Ezért írtam, amit írtam. Ha keresztmetszet váltás van, akkor is kell kötni - nem úszható meg.
Most már le esett hogy jobban átolvasgattam.
Az elosztószekrényekbe vagy 3 vagy 5 eres kábel megyen azokat szépen bekötözgeted a helyére ott vannak kötések meg a szerelvényeknél ugyebár de máshova nem kell ha nincs túlbonyolítva ugyebár. meg a távolság miatt meg hasonló apróságok. Én csak arra utaltam hogy kötődoboz nélkül is lehet villanyt szerelni. kötések nélkül ugye a szerelvényt se tudnánk bekötni. tisztelettel
Így szebben mutatnak a dolgok. Mert találkoztam olyan felfűzéssel amikor az egyik dug aljzattól vitték a másikhoz ez már fájt. A bekötő csavar nem toldásra készül. Még akkor se ha belefér a két vezeték.
Szia!
Panel lakásban igazán másként nem is tudod megoldani, csak a dugaljak felfűzésével, és padlószegély csatornázással! Könnyűszerkezetes épületeknél is úgy oldottuk meg, hogy a dugaljból, dugaljba húztuk az MBCU-t és a dugalj kartondobozában volt a kötés. Sokféle megoldás létezik.
Arról nem is beszélve, hogy 3 dugaljnál többet nem illik felfűzni, mert az átlag szerelvényekben csaj egy 3-as csavarral tudsz szorítani, vagy rugóval. Ennek ellenére láttam 10 dugaljat is felfűzve - de az biztos tűzveszély, ha az utolsóba bedugnak mondjuk egy hősugárzót.....
Csakhogy a dugalj "felfűzést" is lehet normálisan csinálni. Az első doboz az mély. Abban Wagó és onnan minden dugaljhoz külön drót. A dugaljból dugaljba sorolás teljesen szabálytalan. Hacsak nem úgy csinálja, hogy nem vágja el a drótot, hanem visszahajtva fűzi tovább. Csak azt meg nem tudja egy oldalra kötni, mert vastag.
Szevasztok.
Van egy 3 fázisú villanyórám. Tip: GH41f, 3 x 220/380V, 3 x 5A. Bővebben: Link Ezt az órát, almérőként szeretném bekötni, egy kis ház fogyasztásának mérésére. A sorkapocs deklijének belső felén ezt a kapcsolási rajzot találtam. Bővebben: Link Addig megy, hogy a 2-es, 5-ös, 8-as sorkapocsba bekötöm a bejövő "R", "S", "T"-t. Az 1-es, 4-es, 7-esre rákötöm a főldelést, a 11-esre a nullát. Idáig Ok. De mit kössek a 3-as, 6-os, 9-es kapcsokra? Úgy okoskodtam, hogy odakötöm a ház felé elmenő 3 fázist, de úgy nem működik. Egyáltalán mit jelölnek a nagy "K", "L", valamint a kis"k", "l" betűk? Nem vagyok teljesen dilettáns, az eredeti szakmám elektroműszerész, bár műszerészként egy percet sem dolgoztam. Úgyhogy ha segítetek, kérlek, ovis szinten fogalmazzatok. Ja és mégegy. Lehet-e abból baj, ha az egyik fázison a terhelés néha kis mértékben meghaladja az 5A.-t? Köszönöm, és Üdv: Prityu A két linket felcseréltem. Bocs...
Kis áramváltó tekercseket kell rakni a három fázis vezetékére. Azokkal méri az áramot. Az 1-3, 4-6, 7-9 közé kell kötni a három mérőtekercset. Megfelelő arányú tekercsekkel bármekkora áram esetén fog mérni - persze az arányszám szerint kisebb számot fog mutatni - de ha tudod, hogy 1:10-es tekercsed van, akkor tudod, hogy a mutatott számot 10-zel kell szorozni.
Így néz ki egy ilyen tekercs: http://www.soselectronic.hu/?str=1069 Persze házilag is lehet csinálni pár menetből, de akkor a pontosság kérdéses lesz.
Ez egy áramváltós mérő. 5A-es áramig használhatod direkt mérőnek is. Az 1-2, 4-5, 7-8 kivezetéseket kösd össze, ezek lesznek a 3 bejövő fázis. A 3, 6, 9 pedig a 3 elmenő fázis, a 11 a nulla.
A K,L,k,l betűk az áramváltó kivezetéseit jelölik, 5A-ig nincs rá szükség. Ha nem elég az 5A-es méréshatár, inkább szerezz egy nagyobb áramú direkt mérőt.
Sziasztok!
Válaszoljunk a kérdezőnek arra is, hogy miként kell bekötni a mérőórát. Előre leszögezem, hogy én nem vagyok villanyszerelő. Én úgy kötném be, hogy az 1 -esre menne be az egyik fázis árama, és ez az áram a 3-ason fog kijönni. A kettest rákötném erre a fázisra (mondjuk az R-re) Aztán a 4-esBE menne az S fázis árama, ami a 6-oson menne ki, az 5ös kivezetést pedig az S fázisfeszültségre kötném. A harmadik fázisnál is ugyan így. A feszültségtekercsek végei össze vannak kötve, ez a 11-es csatlakozás. Ezt pedig az ábrán látható módon köst 0-ra. A feszültségtekercseket mindig a bejövet felöl táplálnám meg, talán úgy pontosabban mér. Áramváltót biztosan nem használnék, hacsak nincs rá égetően nagy szükség. Szöghibát okozhat (szerintem), és akkor máris megváltozik a COS FII, akkor meg már nem csak a wattosat méri. Ha nagyobb árammal terheled, abból nagy baj nem lehet. Persze ne akarj rajta 3×50A-t átfolyatni, mert biztosan leégnek a tekercsek. Szerintem ha kis mértékben terheled túl a mérőórát, akkor még mindig pontosabban fogja mérni a fogyasztást, mint áramváltóval.
Kösz a segítséget. Tehát ez áramváltós óra. Úgy fogom csinálni, ahogy írtad. De akkor nyílván a földet nem kötöm be az 1-4-7-es kapcsokba! Remélem beleférek az 5A-be.
Áramváltó nem csinál szöghibát. És a mérés pontosságát is csak az áramváltó pontossági osztálya határozza meg. Túlterhelni meg nem illik, mert ezek az áramtekercsek nem arra vannak méretezve. Működik az egy darabig.
Nem akarok kötekedni, csak érdeklődöm: Miért ne csinálna szöghibát? A hagyományos áramváltó egy rövidre zárt (műszeren keresztül) szekunderű transzformátor. Van két tekercs. A csatolási tényező soha nem érheti el az 1.0 -t. Tehát valamekkora szórt induktivitása marad a primernek, ami határozottan induktív reaktancia. Azon ha elég nagy áramot folyatsz át, akkor feszültséget ejt. Tehát szöghibát okoz
Nem...?
Ez Mátyáskirályos. 3 milliradiánnál kisebb szöghiba van megengedve 5% névleges áramnál 0,5 osztálypontosságú áramváltónál, az van is, meg nincs is.
Szöghiba ide vagy oda amilyen áramváltót kapsz a boltban az a szöghiba tekintetében biztos hogy a megengedett hibahatáron belül fog működni.
Jelentősége ott van ahol saját magad tervezte áramváltót szeretnél alkalmazni de ez nem az az eset!
Ez így van.
A háztartásban használt mérőórák egyébként csak wattos ( hatásos ) teljesítményt mérnek. Meddőt nem, arra külön óra kell. Ha mérnék a meddőt is ( netán a felharmónikusok által okozott veszteséget is beleszámolnák valahogyan), akkor több lenne a villanyszámla...
Kösz. Az általad írt hsz. segített a legtöbbet egy analfabétának. Teljes siker.
Kösz mindenkinek....
Tiszteletem a Hozzáértőknek!
Egy régi többemeletes ház egyik lakásának felújítása során azt találtuk, hogy a védőföld a belépő (vas)vízcsőre van bilincselve, az órától viszont csak két vezeték jön el. Mi lenne a szabályos módszer a lakás hálózatának védőföld megoldására? 1. A vascső biztos pont, jó az. Ez megoldja az esetleges, a ház hálózatában keletkezett null-szakadást. Na de mi van akkor, ha valahol szerelnek valami furcsát a vízcsőbe (pl. egy áthidalatlan műanyag szakaszt)? 2. A két bejövő vezetékből az egyik PEN-nek tekintendő. Ezt én nagyon bizonytalannak érzem - bár indokolni nem tudom, miért. Ráadásul a null szakadás igen nagy bajt hozhat ilyenkor. 3. Minkét pont igaz és össze kell kötni a lakásban ezeket. Ezt meg mint gyengeáramos nem tartom jónak - ez maga a földhurok, ami pedig az ördögtöl való... Köszönöm, ha számomra is érthetően elmondjátok, mit is kellett volna tennie a kollégának... |
Bejelentkezés
Hirdetés |