Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: „Miröl is van szó ?” A hivatkozott (#122602) hozzászólásodban levő áramgenerátoros kapcsolás élettartamáról.. Ami nem hiszem hogy megkapná a CE logót..
Szia !
A CE logót lehet nem. Az élettartamáról nincsenek kétségeim. Üdv!
Mint már Paso is célzott rá de nem értetted..
Akkor egy példa: Kiszámolod a kapcsolást 230V-ra. Pl. ekkor a ledeken 210V esik, a stabic-n 20V. Ekkor még jól müxik. Ha leesik a hálózati fesz 10% (23V)-al a ledek fényereje lecsökken, 20%-os csökkenésnél kialszanak.. Ha megemelkedik a hálózati fesz 10%-al akkor a stabic-n eddig levő 20V-ról 43V-ra emelkedik a fesz. Ez az IC "Absolute Maximum Ratings"-értékét túllépi és tönkremegy... A hálózatban megengedett napi 1x-ri 15% túllépésben az 55V tuti megöli a kapcsolást, és valószínű minden alkatrészt tönkretesz, mehet a kukába az egész.. Persze ha bízol benne hogy nálad sosem ingadozik a hálózati fesz.. ez már csak szerencse kérdése, de én nem bíznék benne.
Szia !
Doky te nem érted, vagy 20 ilyen LED lámpa működik, és nem csak nálam közel 1 éve. És azt azért még számold bele, hogy kicsit több mint 300V van az első leden. Másrészt nem tudok vitatkozni a hálózati feszültségesés százalékos mivoltával sem. Ez van Doky, működik rendesen. Ha nem igy lenne nem került volna oda ahol van, és nem linkeltem volna be. Üdv!
Szia !
Idézet: „Kiszámolod a kapcsolást 230V-ra. Pl. ekkor a ledeken 210V esik, a stabic-n 20V. Ekkor még jól müxik.” Hogy pontosan tudj számolni 2 adat. 25x12V = 300V és 300V van az LM317 lábán is. Üdv!
jogos. teljesen kifelejtettem a pufferkondit.
viszont nem értem miért így tervezted. Olcsóbb egy IC és egy pufferkondi mint két ellenállás ?? a lényegi mondanivalóm a feszültségingadozásra azért ugyanúgy érvényes, sőt.. A pufferkondit csak azzal tudom magyarázni hogy vagy kevés volt a lüktető egyenfesz, vagy esztergagép mellett a stroboszkóphatás zavart.. Én inkább kihagyva a pufferkondit és IC-t egy vagy két oszlopba rendezve soros ellenállásal oldottam volna meg, ami nem érzékeny a feszültségingadozásra (ha a 100 Hz-es stroboszkóphatás nem zavar). De az IC helyett mindenképp csak egy teljesítményellenállást használnék.
Szia !
Azért van IC és nem ellenállás, mert az IC áramgenerátorban van hajtva. Ez ugye azt jelenti, elméletileg és 97%-ban gyakorlatilag is, hogy amit beálltok az nem változik. Viszont egy ellenállással ez nem igy van, az bizony megis szaladhat. Akkor pedig tényleg vége Volt amugy próbálva ellenállással is, és pont az volt a gond, hogy szép lassan de emelkedett az áramkorlát. Üdv!
Tapasztalataim szerin az IC-k jóval hamarabb mennek tönkre egy rövid feszültséglökéstől is mint egy teljesítmény huzal-ellenállás sok perces túlterheléstől...
Főleg hogy ha az ellenállást jól méretezhetem szemben az IC határadatainak megsértésével.
Szia !
Semmilyen határadat nem sérül azzal ha egy LM317 IC-t áramgenerátorban beállítok x mA-re. De mint írtam az ellenállással az volt a gond, hogy bekapcsolás után a kezdeti áramkorlát elindult felfelé. Ebből számomra az következik, hogy ebben az esetben az ellenálllás instabil. Ennek lehet több oka is a LEd-ek melegednek, az ellenállás melegszik..... Az okot különösebben nem vizsgáltam, mert a melegedést megszüntetni ugysem lehet. Az IC pedig stabilan tartja hosszú órák multán is a beállított értéket, igy ez lett a végleges megoldás. Prioritásban az áramlökés sokkal hátrább van mint a megszaladó áramkorlát ahhoz, hogy a LED-ek tönkremenjenek. Üdv!
És mértél feszt az IC-n ~230V +/-10% ingadozás esetén ?
Vagy kiszámoltad ? mennyi lett? Idézet: Ezért inkább 2oszlop kéne, így nem számítana, mert az ellenálláson kisebb relatív feszültségingadozást okozna (igaz a hatásfok csökkenne).. „LEd-ek melegednek”
Szia !
Nem mértem, de ha lenne ekkora ingadozás azt észrevettem volna, mivel a lámpa nem világított volna. Idézet: „2oszlop kéne,” Akkor csak 150V lenne a ledeken eső fesz, a másik 150V -ot el kellene fűteni. 25 LED sorba + az IC áramgenerátorban, igy teljesen tökéletes, felesleges lenne változtatni. Elméletileg is jó, és a gyakorlatban is bizonyitott. Üdv! Idézet: „Semmilyen határadat nem sérül azzal ha egy LM317 IC-t áramgenerátorban beállítok x mA-re.” Idézet: „Elméletileg is jó, és a gyakorlatban is bizonyitott.” Most komolyan nem érted a hibát vagy csak bármiáron véded a mundér becsületét ? Nem látod hogy az IC 40V-os határadata durván sérül és késélen táncolva csak a szerencse tartja életben ? 150V x 20mA = 3W nem nagy ár... hogy működjön ingadozó feszültségű hálózaton is
Előtétkondenzátor nem lenne jó? 2db 150V-os csoportot simán, üzembiztosan meg lehetne hajtani össz 40mA-el, és nem lenne nagy veszteség sem.
Az LM317 használata tényleg nem egy életbiztosítás ekkora feszültségnél. Persze lehet olyan áramgenerátort is összedobni az LM317 helyett ami közel 0-tól akár 100....200V-ig is jó 20ma-re (és még egyszerü is) Idézet: „Előtétkondenzátor nem lenne jó?” A kondi átengedi a nagy gyors feszültséglökéseket ezért inkább tekercs kellene..
Szia !
Idézet: „Nem látod hogy az IC 40V-os határadata durván sérül és késélen táncolva csak a szerencse tartja életben ?” Nem baj Doky, amig ilyen jól és stabilan világít az összes, addig sérüljön csak. De megigérem ha tönkre megy, megírom. Bár lehet 5-10.... év mulva már nem fogsz emlékezni rá Üdv!
Nyilván nem csak az elötét kondi lenne az áramkörben. Kell egy kis értékü lökésgátló ellenállás, egy graetz, egy elkó utána (ez nem csak szür, hanem megfogja az impzulzusokat ill. fesztültséglökéseket is), egy ujabb kicsi ellenállás, majd a ledek. Az elötét kondira még kell egy Mohm nagyságú kisütö elenállás is. Az ellenállások az áramkörben keveset disszipálnak, a fesz nagy része az elötét kondin esik.
Szia PCB !
Csináltam egy kis rajzot a válaszod alapján. Tehát ha jól értelek párhuzamos kötés esetén addig terhelhetem a tápom amíg el nem érem a megadott mA teljesítményét , az én esetemben ez 500mA . Pl.: 500mA / 20mA = 25 db LED A feszűltség álandó a 7805 stabIC miatt +5V. Az előtét ellenállások pedig : 5V - 3.3V / 0.02A = 85 Ohm 0.25W VAGY 1 db 3.9 Ohm 1W ellenállást használok a rajzon pirossal jelölve, de akkor a LED-ek elé nem teszek előtét ellenállást. Szerinted jó e a kapcsolás, és melyik verziót javasolod ?
Ehhez mit szóltok? meg lehetne csinálni 230V-os hálózaton is? Hogyan lehetne kiszámolni a kellő alkatrészek paramétereit? Egyáltalán melyiknek milyen előnye van?
ha például a jobboldalit csinálnám, amiben csak kondenzátor van és nincs teljesítményellenálás akkor az takarékos lenne és nem fűtene el sokat?
Idézet: Lásd az előbbi linket.„Ehhez mit szóltok?” Idézet: :yes: :yes: :yes: Scak a kondi névleges feszültsége legalább 400V-os legyen, lehetőleg váltóáramú!„meg lehetne csinálni 230V-os hálózaton is?” Idézet: „Hogyan lehetne kiszámolni a kellő alkatrészek paramétereit?” Xc = 1 / (2 * PI * f * C) A PI = 3.13149 -el. A C-t meg faradban kell megadni. A mikro=10-6; nano=10-9; piko=10-12. R = U / I Bár azoknál a kapcsolásoknál az ellenállás csak a leden fellépő csúcsáramokat korlátozza. P=U*I Ha a P-t az ellenállásra akarod kiszámítani, akkor a ténylegesen rajta eső feszűltséggel kell számolni!!! A tapasztalat azt mutatja, h. azokkal a kondiértékekkel a 0.25W -os ellenállás is elég szokott lenni, úgy h nem melegszik... Idézet: „Egyáltalán melyiknek milyen előnye van?” A baloldali ledes kapcsolásnál csak az egyik félhullámnál világít (villan fel) a led. A másik félhullám a csatolókondit tölti. Ezzel a kapcsolással nagyobb inpulzusáramot lehet a leden átereszteni! De jobban fog villódzni. A másik kapcsolás csak anyiban módosul, h. a kondit töltő áramot is munkára fogjuk, s így mindkét félhullámnál világit (esetünkben "felváltva" világítanak) a ledek. Mivel két különálló ledet almaz a kapcsolás, ezért ennél a kapcsolásnál is, kicsit nagyobb lehet az inpulzusáram az egyes ledeken. Csak megjegyzésképpen. Graetz-híddal is megoldható az egyenirányítás. Ekkor azonban fokozottan figyelnikell arra, h. LED-det ne terheljük túl!!! Erre a kapcsolásra is találhatsz példákat a fórumon... Sok sikret a számoláshoz. A vigyázzatok a 230V -tal!!! :felkialtas: Nem játék!!! :buck:
Sziasztok!
Friss vagyok köztetek, de jöttem, mert a rengeteg hozzászólás igencsak elbizonytalanított. A sztorim a következő: Szeretnék fehér ledekkel világtást éjszakára. Amim eddig van a lelkesedésen kívül: - Egy darab trafóm, mely 220V bemenetből ad nekem egyen 13V-ot és 2000mA-t, - 5 azaz öt darab fehér ledem csecse foglalattal, melynek paraméterei 3,3V és 20mA, - nagyfokú hozzá nem értés és tanácstalanság. Namost. Olvastam előző hozzászólásokban ellenállásokról, potikról, meg még ki tudja mi mindenről, ezért nem is kérdeznék, illetve kérdésem arra szorítkozna, hogy: 1. Mi történik, ha a fenti dolgokat összerakom úgy, hogy 4db ledet sorba kötök ez lesz 13,2V (ha jól tudom) a maradék 1db ledet félreteszem? Ebben az esetben tudom, egy nüansznyit haloványabb lesz a dolog, de inkább legyen haloványabb, mintsem, hogy melegedjen, vagy hogy idő előtt kipurcanjon. Tehát jól gondolom, hogy ha 4db 3,3V-os ledet sorba kötök, akkor a táp ezt kiszolgálja gond nélkül? Másik kérdésem 2. hogy ha ezt a későbbiekben bővíteni szeretném (mert a későbbiekben bővíteni szeretném ) akkor megoldhatom-e ezt a bővítést úgy, hogy még egy 4db-os sorbakötött led csoportot rákötök a trafóra, természetesen a másik 4db-os pakkal párhuzamosan? (ööö... nem tudom, érthető vagyok-e?) (Természetesen jómagam kifejezőképességében kételkedem, nem bennetek ) 3. s tényleg utolsó kérdésem, hogy mekkora hosszúságú vezeték engedhető meg maximálisan a ledek közt, ha nem szeretnék lakástüzet? Türelmeteket, válaszaitokat köszönöm.
Hali!
Üdv köreinkben! 1. Igen, jól gondolod, hogy a trafó kiszolgálja azt a 4 sorbakötött LED-et. Ebben az esetben még csak korlátozó ellenállás sem szükségeltetik, a LED-ek saját maguknak "beállítják" a 20mA-hez közeli áramot. 2. Igen, pontosan úgy lehet bővíteni, mint ahogyan leírtad. 3. Néhány méterig nincs probléma. Viszont 5-6 méter fölött szerintem már igencsak megnövekedne a vezetékek ellenállása olyannyira, hogy a LED-eknek már nem biztos, hogy lenne megfelelő feszültség...nah, azért nem V-ok fognak esni a vezetéken, de 5-6 méter után igencsak tized V-okban lesz mérhető a "veszteség".
20mA mellett a vezeték melegedése szerintem műszerrel sem mutatható ki, úgyhogy akármilyen hosszú, nem fog tüzet csinálni. Viszont ha hosszú, akkor feszültség esik rajta, gyengébb lesz a ledek fénye.
Az a kérdés, hogy az a 13V-os kimenet stabilizált, vagy csak egyenirányított és pufferelt? Utóbbi esetben ez változhat úgy 11,7 és 14,3V között a hálózati feszültségtől függően, amire a ledek elég "érzékenyen" fognak reagálni. 12V-nál a fényük már jelentősen csökken, míg 14V-nál lehet, hogy tönkremennek (bár ez azért nem valószínű, de ne lepődj meg, ha mégis). Én szereznék még egy hatodikat, és inkább hármat raknék sorba egy 150ohm ellenállás társaságában, és két ilyen csoportot párhuzamosan.
Sziasztok!
Köszönöm mindkettőtök válaszát. Azért kérdem ezt a kábel dolgot, mert anno egy 220V-os 200W-os trafóra ráeresztettünk 4db 12V-os 50W-os halogénizzót (kiállításon vitrinvilágítás volt) (természetesn 12V volt a kimenő feszültség) s az egyik kábel úgy kigyulladt, mint a sicc... tény, hogy jó messze volt a trafótól a lámpa. (5m) Illetve nem volt messze, csak hosszú kábellel csatlakoztattuk. No, azóta kicsit fosok ettől. potyo a kérdésed jó, csak nem tudom rá a választ. Ez egy olyan trafó, amit egy force feedback-es korménykerék áramellátására készítettek. Nem tudom mit jelent a pufferelés. Hogyan tudom mérni, hogy mekkora a feszültségingadozás? Szimplán ráteszem a műszert, s figyelem, hogy ingadozik-e? Vagy ezt folyamatosan figyelnem kéne? Tényleg tönkremehetnek a ledek ha 13,2V helyett 14V-ot kapnak?? Azt hittem, hogy kb. 20-30%-os többletnél perecelnek be... Strapabíró dolognak tartottam a ledeket, erre tényleg nem számítottam. Tekintettel a trafó 2000mA-es teljesítményére, lehet, hogy megkínálnám még jópár leddel... lenne rajt' 15-20 db... s felvetődött bennem, hogy jó lenne automatizálni... amit egy mozgásérzékelővel oldanék meg. Van egy ilyenem, de itt már tényleg elveszítem a fonalat, mert: - 4db cerkával üzemel, egy izzót kapcsol ki-be egy fényérzékelő utasítása alapján... s lövésem sincs, hogy ezzel hogyan tudnám működtetni a ledes áramköreimet, - nem tudom, hogy a tarfó áramellátását 220V-ot vagy a törpefeszültséget érdemes a mozgásérzékelőre bízni. - nem tudom elmondani, hogy mik vannak a nyáklapon (biztos, hogy van rajt' ellenállás ) viszont le tudom fényképezni. megnéznétek nekem, hogy fel tudom-e használni e célra? köszi
Valami vékony drót lehetett ott a dologban, nem a hossz számít a melegedés szempontjából, hanem a keresztmetszet. Ha az áram állandó, akkor mindegy, hogy 20cm vezetéked van, vagy 20m, ugyanannyi lesz mindkét esetben a vezeték hőmérséklete, csak az utóbbi esetben nagyobb az össz veszteség.
Mivel kormányhoz volt, szerintem stabilizált a kimenete. Hogy tényleg az-e, úgy tudod lemérni, hogy a bemenetére kapcsolt feszültséget változtatod. Ezt pl. megteheted egy 60W-os izzó sorbakapcsolásával, és a kimenetén mondjuk 500mA terhelésnél megnézed, hogy változott-e a kimeneti feszültség ahhoz képest, amikor nem volt izzó sorban a hálózattal. Az a probléma a ledekkel, hogy eléggé exponenciális feszültség-áram jelleggörbét mutatnak (mint minden félvezető). Ha az áram emelkedik meg 20-30%-al, azt simán túlélik, de ha mondjuk 3,3V-nál folyik 20mA, akkor 20%-al nagyobb feszültségnél már akár 70mA is folyhat. Ráadásul a hőmérsékleti együttható negatív, ami azt jelenti, hogyha állandó feszültségről hajtod, akkor a melegedés hatására növekszik az áram, ami tovább emeli a hőtermelést, égy így tovább. Arra a tápra, ha az áramot beállítod 20mA-re, akkor ráakaszthatsz hármas csoportokból 100-at, vagyis összesen 300db ledet. Az, hogy a mozgásérzékelő mit kapcsol, az jóformán mindegy. Ha csak néha világítana, akkor inkább a 220V-ot kapcsold vele, hogy minimális legyen az áramköröd fogyasztása. Ja és használd a Válasz feliratot, amikor válaszolsz valamire. Ott van jobb oldalon az időpont mellett minden hozzászólás fejlécében.
Hahó!
Köszi az infót, ezt a stabilzált izét ki fogom próbálni. Kényelmes ember lévén először még morfondíroztam, hogy hogy a viharba fogok egy 60W-os izzót sorba kötni a 220-as hálózatba (mert ugye itt a lednél - tegnap kipróbáltam, hogy hogyan világít - csak simán hozzáfogtam két darab 1,5V-os cerkához, de ezt 220-nál már nem merem ) de aztán rájöttem, hogy simán szétkapok egy szerelhető lengőaljat, úgy hogy ki fogom próbálni. :yes: ööö... a beállítás 20mA-re. Ha 3db led van egy sorban, s darabja 20mA-t vesz fel, akkor a 3 az nem 60mA-t fog felvenni? Egyébként voltam a tónál egy boltban, ott vettem a ledeket, a foglalatokat, mindent, s a boltos srác ajánlott vmilyen ellenállást, úgy hogy azt is belerakom a körbe. 4db led + az ellenállás. Sajnos úgy fest, benyerített mindkét akkumulátorom a csavarozógépemhez, ezért már itt is a következő kérdésem... bocs, ha ezt másik topikba kellene feltennem. Hiába töltöm az akksikat, nem villog a töltő ledje, tehát nem tölt. Dobhatom el őket? Még kb. 10 éve kaptam apámtól, jó kis bosch csavarozógép, 9,6V-os, ment mint a barom... de az uóbbi időben nem használtam 2006 júniusában volt utoljára a kezemben. Mi a vélrményetek? Lehet ezt másképp tölteni? Több árammal? Valaha, még a GH198-as Ericcson mobiltelefonok idejében hallotam valami olyasmit, hogy a NiCd akksik, ha nagyon lemerülnek, akkor a saját töltőjük nem tudja tölteni őket. Igaz ez? Vmi mélyformázást emlegetett akkor a srác, de hogy az mi? A válaszadással nincs gondom, de egyszerre ketten is válaszoltatok, s nem szerettem volna sértő lenni egyikőtök felé sem. Jó éjt!
Sziasztok!
Íme az eredmény, köszi mindenki segítségét. Most tesztelem a dolgot, de már most látom, hogy ellenállást kell cserélnem, mert a trafóra csak rá van írva, hogy 13V, jóval többet generál... majdnem 17-et. Egy ledre a 3,3V helyett 3,7V jut, s ott van még az a kis ellenállás... No mind1, köszi még egyszer potyo, Norberto. Jaj... jut eszembe. Annyit kérdeznék még, hogy 220V-os fali konnektorommal van gond, vmi miatt csak 100V körüli feszültség van benne, s ami csúnya a dologban, hogy fél éve még jó volt... ezzel kapcsolatosan van tanácsotok, vagy esetleg másik topik, ahol kérdezhetnék? thx
Hogy tényleg 100V van-e ott, dugj oda egy lámpát. Annak a fényén mindjárt meglátszik. Szerintem csak rosszul mértél vagy valami zavart összeszed a műszered.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |