Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED-es lámpa, meghajtó áramkör
Olyan mint amit mi is hasznalunk (Luxeon LED), csak epp nem hutocsillagra kerul, hanem 10 db belole egy kb 120x30-as alapra, amit utana felerositenek a hutotombre. Ilyen alappal ma is "jatszadoztam", vezerlojet kellett javitanom, vagyis csak debug-olni.
Sziasztok!
Segítséget kérek. Szétszedtem 2 db 80 ledes izzót, és ebből akarok 12V-os lámpát készíteni. Négyesével sorba kötöttem, így lett 40 db kör. A 4 Led-en 11,2V esik, így kb 0,6V marad az ellenállásra. A kérdésem az, hogy jól számoltam-e, hogy 1ohm-os ellenállást sorba kötve kapok áganként 15mA-t? Szeretném a max.-t fényerőt kihozni úgy, hogy nem pukkantom el a Ledeket. Köszönöm
Ami neked kell, az Ohm törvénye.
R=U/I=0,6/0,015=40 ohm
Vagy a linket használva:
Bővebben: Link 56 Ohm-ra jön ki. (A különbség a 0,6V illetve a 0,8V különbségéből ered.) De vigyázz! Az akssinak csak a névleges feszültsége 12V. Feltöltve ennél mindíg több. És ezzel az ellenállással (56 Ohm) 13 Voltnál már 40 mA folyik. Ez kinyírja a ledeket. Megoldás: Feszültségstabilizátor. Még jobb megoldás: Áramgenerátor. Jó építést: Norbert
Tisztázzuk az áramforrást. 12V stabilizált/stabilizálatlan hálózati táp vagy akkumulátor?
A LED-ek nyitófeszültségét mi alapján választottad 2.8V-ra? Megmérted a (15mA) névleges áramon? Ha nem, akkor ejts meg egy mérést: 680 Ohm ellenállás sorba kötve 1 darab LED-del. Mekkora feszültséget lehet mérni a LEDen?
Először is köszi a válaszokat.
Négyesével sorba kötöttem a ledeket, és 40 ilyen kört párhuzamosan kötöttem, így összesen 160 db led fog világítani terveim szerint akkumulátorról. Egy db ellenállással szeretném beállítani a megfelelő áramot, ha lehet, de ha jobb, akkor körönként is megépítem, a lényeg a hosszabb élettartam. 80 ledes GU-10-es izzóból nyertem a ledeket, így adatokat nem tudtam semmit. A 2,8V stabilizálatlan táppal jött ki, a 4 sorba kötött leden mértem a 11,2V-ot, volt velük sorban ellenállás, amin a maradék feszültséget mértem. Este még megmérem a 680 ohm-al.
A stabilizálatlan táp akár 18V-ot simán lead a 12V-os állásban.
Ha fehér ledekről van szó, akkor karcsú a 2,8V-os nyitás. A fehér ledek inkább a 3,3 - 3,4 V-ot szeretik(20mA-él). Mint az előttem szóló írta: Mérd meg a 15mA átfolyó álamnál a feszültséget. (Lehet egy potival is). úi: Persze egy ellenállással is be lehet állítani, de nagyon nagy teljesítményű ellenállás kell. Körönként 1 ellenállásnál már csak a 40-ed része lesz a teljesítmény (ellenállásonként). Párhuzamos kapcsolásnál ha egy sor kiesik, a többin több áram fog folyni. Ezért is jó a 40 kör. Jó méricskélést
Valószínűleg feleslegesen írom, de a biztonság kedvéért:
a 680 Ohm ellenállással sorba kötve 1 LEDet, 12V körüli tápfeszültségnél feszültségnél mérj feszültséget a LEDen.
12,24V-on, 680 ohm-al 3V-ot mértem a Leden.
Mekkora feszültség lenne megfelelő 4 db lednek? 12V-ra mennyit lehet sorba kötni?
A LED-re körülbelül 14mA áram esetén 3V jutott. Ez a feszültség még növekedni fog, ha 20mA-ig növeled az áramot. Adatlap nélkül csak mérni, próbálgatni lehet.
Ha - mint korábban írtad - maximális fényerőt és maximális élettartamot akarsz, akkor 20mA áramot engedsz a LED-re. Egy savas akkumulátor feszültsége maximum 13,2V, kisütés közben folyamatosan csökken. (Töltés közben 14,4V is lehet.) Ha lecsökken 12V-ra akkor már sürgősen tölteni kell. Az ellenállást úgy kell méretezni, hogy a 20mA áramot semmilyen körülmények között (14,4V) ne lépje túl, és a minimális elvárt fényerőhöz tartozó áram (például, ha megfelelt a tegnap esti mérésnél kapott fényerő, akkor 14mA) follyon minimális feszültségnél. A LED hosszú élettartama érdekében érdemes 20mA alatt maradni, de pár mA többlet még nem teszi azonnal tönkre. Következő próbához egy 270 Ohm ellenállást javaslok három sorba kötött LED-hez.
Közben mértem 16,6V-ról 10,4 V-ot 4 sorba kötött leden 560 és 360 ohmos ellenállással is. Ez így gyakorlatilag 2,6 V ledenként. Ez ha jól számolok 17mA-t jelent.
Reggel próbáltam így nem tudom, hogy mennyire közelíti meg az elvárt fényerőt, illetve azt a 160 lednél tudom megmondani. Egyébként az elvárt szint, hogy kb úgy világítson, mint az eredeti GU10-es 80 ledes izzó. Már ha ez lehetséges. Rendben. Akkor ha jól gondolom, mindegyik párhuzamos ágban kell a 20 mA. Ez annyit jelent, hogy az ellenálláson 800 mA-el kell számolni? Töltés közben elvileg nem lesz rajta, mert a panel egy reflektorba kerül és horgász lámpának használja egy barátom...ha mégis és és elpukkantja, az az Ő baja lesz.
Első ránézésra valami nem stimmel, a 2,6V valószínűtlen érték, én még nem találkoztam ilyennel (ami nem zárja ki azt, hogy van ilyen).
Egy körnek nevezzük az egyszerűség kedvéért az (ellenállás + 3 db LED sorbakötve) alkatrészeket. Ebből kell 40 darab. Egy-egy ellenállásra kell 20-20 mA-t számolni. Nem érdemes spórolni az ellenálláson, a 40 darab ára összevethető 1-2 LED árával.
Hali mindenki!
Kb. fél éve vettem pár E27-es LEDes égőt a konyhába s a napokban az egyikkel problémák adódtak. Felkapcsolás után kb fél perc múlva elkezd villogni/vibrálni a fénye, mint a sima izzó hegesztéskor, de ez folyamatosan s nem is hagyja abba. Szétszedtem s linkelek pár képet, hátha van valami ötletetek mi a gond vele. Látszólag csak a diódánál van egy kis elszíneződés, de még nem piszkáltam semmit rajta. Ötletek? kép1 kép2 kép3
A jelenség tipikus kontakt hiba. Keress rossz (gyanús) forrasztást, a panel elég trutyis, azt le lehetne takarítani előtte!
Hello!
Első körben a folyasztószer maradványait nem árt eltávolítani két okból: -Átvezetést okozhat a folyasztószer-maradvány akár ionos vezetéssel, akár elektromigrációval -Nem látod a forrasztásokat jól, amíg rajta van a szmötyi Elsősorban a furatszerelt alkatrészek forrasztásait érdemes átnézni, ugyanis ezek lábait a jelek szerint forrasztás után vágták méretre, ami jelentősen megterheli a kötést. Utána, ha ez nem vezet eredményre, akkor szakadásvizsgálat, diódavizsgálat, ellenállások kb. mérése az áramkörben. Az induktív elemek legyenek alacsony ellenállásúak. Sok esetben önmagában az is megjavíthatja az ilyen NYÁKokat, ha a forasztásokat átmelegíted pákával.
LED hiba! Nekem is ugyanez! Oka:a LED alaplap a kialakítás ellenére nem volt lecsavarozva a "bordás ernyőhöz", így túlmelegedhetett, a három LED-ből az egyik tönkrement. Kínai spórolás vagy trehányság. Kimértem, a rosszat rövidrezártam, most két LED-del működik,így nem villog. A nyáklemezen az IC speciális LED meghajtó. A beállított paraméterekkel 280mA-el hajtja a LED-eket. BP3102. Adatlapja: http://www.bpsemi.com/pdf/BP3102/BP3102_DS_Rev%201.0%20EN.pdf
Természetesen, most már le van csavarozva, hővezető pasztát is tettem alája.
Még egyszer megmértem, 2,6V van így egy leden, viszont 180 ohm-nál már 11,2V-ot mértem.
Köszönöm az eddigi segítséged, még nem jutottam oda, de át fogom építeni, hogy körönként legyen egy ellenállás.
Nekiestem megtakarítani kicsit a nyákot, de nem hozott eredményt. Vagy egy órán át kerestem egy jó tisztítószert, de nem találtam meg, mert frankón eltettem a szoba átrendezésekor. A végén egy tisztító spray-vel csináltam, de ugye nem vált be. Ma már nem, de holnap délután nekiesem rámérni 1-2 alkatrészre, majd ha nem hoz eredményt, akkor "átmelegítem" a forrasztásokat.
Fejleményekről írok majd.
Nem rögtön kezd vibrálni csak 10-30 mp múlva. Néha indításkor is 1-2 mp-ig vibrál, de ott tényleg inkább csak vibrál magas frekvencián. Szerintem nem LED gond lesz, bár sajna annyira ezt nem tudom megnézni, mert a kínaiak úgy tették össze, hogy a ledeket nem tudjam megnézni, csak ha széttöröm az üvegburát, mert bele van ragasztva. Az én esetemben egyébként 7 led van.
Szerintem meg csak-csak a LED körben lesz baj. A LED-ek helyére próbaképp tegyél egy izmos nagy wattszámú 100-200 ohm-os ellenállást "ballasztnak" , ezzel párhuzamosan pedig egy normál diódát védőellenállással sorban. Persze helyes polaritással. Ha ez így nem villog, a LED sorral lesz a gond. Más: A LED-eket is kipróbálhatod. Ehhez villogásmentes időszakban mérd meg a LED soron a feszültséget és az áramot. Ezek ismeretében tápegységről (soros védőellenállással!) a feszültség fokozatos emelésével beállítod az előzőleg megmért "munkaponti" áramot. Én is így próbáltam. Ha villog, LED hiba.
Elnézést a kései reagálásért, de elég elfoglalt vagyok mostanában s még ez a július ilyen is lesz. Elképzelhető a LEDhiba is, azóta sikeresen széttört az üveg búra is, így tudok áthidalni majd esetleg ledet is ha szükség lenne rá. Letesztelem a ledsort aztán meglátjuk hol a hiba.
Sziasztok. Lenne egy olyan jellegű kérdésem,hogy ha van nekem egy 3W LED amelynek a nyitófeszültsége 3.5V,és arra rákapcsolok pont 3.5V-ot,akkor kell-e közé ellenállás?
Igen.
A katalógusban megadott feszültség csak egy közelítő érték, ami a névleges áram függvénye. Áramkorlátozás mindenképpen kell.
Csak az a gond,hogy akkor már az áramkorláton keresztül veszteség lép fel. És gondoltam,hogy így hátha nem kell áramkorlát,ha pontos feszültséget kap a LED.
Kisebb veszteség a teljesítmény, mint egy 3W LED...
Akkor légyszíves segíts abban,hogyan tudom a legjobb hatásfokot kihozni ebből a LED-ből a legkevesebb alkatrésszel.
Többet kellene tudni arról, mit szeretnél elérni.
A legjobb hatásfokot nehéz meghatározni... A legnagyobb fényerő már könnyebb feladat lenne. Ha a névleges áram alatt használod a LEDet, akkor jobb a fény/felhasznált energia hatásfok. A kérdés az, hogy eléred-e a kívánt fényerőt? Egy lehetőség.
A lényeg az,hogy ugyan annyi legyen a felvett teljesítmény amennyit a LED lead.
Lead? Talán felvesz. a LED a felvett teljesítmény nagy részét hővé alakítja, fénnyé csak egy kis töredékét.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |