Fórum témák
» Több friss téma |
Az alapelv, hogy a vezeték mérete alapján választunk biztosíték értéket. A 1,5mm2 réz vezetéket max 10A-re, a 2,5mm2 réz vezetéket 16A-re biztosíthatjuk. 20A biztosíték lakás esetén nem igen fordul elő, hacsak nem valami extra nagy fogyasztó van beépítve megfelelő vezetékeléssel. A szokásos háztartási dugaljak is csak 16A-esek.
Azért kérdeztem, mert Magyarországon a közcélú kisfeszültségű hálózatok általában nullázottak. Nullázásnál kell ugyan földelés, de az távolról sem elég az üdvösséghez, elvégre a nullázás maga, mint cselekmény is kell. És ez esetben a konnektorba bekötött vezetéket már helytelen földelésnek hívni, annak a neve védővezető. Tehát, nullázásnál. De a Hunyad környéki előírásokat nem ismerem.
"Hunyad környéki előírásokat nem ismerem."
.. De a villany ugyan úgy vág agyon mint mifelénk.. :yes:
Ha megnézted a főbiztit, írd meg az adatokat, és kiderül mennyit lehet rákötni. A földelést úgy megcsinálod, ahogy tanult kollégánk írta, és jó. A vezeték keresztmetszetekre ügyelj, mert régen, a kisebb fogyasztói igény miatt, igen vékony drótokat raktak. Lehet, hogy cserélni kell a vezetékeket. Nem tudom mi az eljárása (ára) felétek a szolgáltatónak, nézz utána (ha kell; mit, mennyiért).
Tréfának szántad?
De ha tudod, hogy ugyanaz érvényes ott is, mint itt, akkor nem szóltam.
Ez igaz. Csak akkor én nem értem, hogy miért van itt a lakhelyemen több lakásban 25A-es biztosíték. Úgy tudom, hogy villanytűzhely esetén bekötik a lakásba a 3 fázist, de egyik helyen sem láttam 3 fázisú villanyórát.
Én megkérdezném tőletek, hogy: Hány mm2-es vezetéket használjak ahhoz, hogy mindenféle vezetékmelegedés nélkül működtetni tudjak egy 2000W-os 220V-os valamint egy 3500W-os (400V) fémhalogénlámpát? Amit idáig tapasztaltam az az, hogy a 1,5-es vezeték 1000W-os fémhalogén lámpánál nagyon melegszik, viszont egy 1800W-os hőlégfúvónál hideg a vezeték. Így bajba vagyok, mert fogalmam sincs, hogy mekkora vezeték bírná el ezeket az igen nagy lámpákat úgy, hogy ne melegedjenek.
Hello!
Csak félig. Mert úgy gondolom, akár mi is a szabvány-szokvány-szabály. Érintésvédelmileg az a helyes amit írtál. üdv! proli007
A 25A biztosíték minden bizonnyal tűzveszélyes megoldás, ahhoz 6mm2 vezeték kell. Valószínüen ilyen kisautomatához jutott az illető és úgy gondolkozott, hogy ez bizos nem fog leoldani, nem okoz áram kimaradást. Ez olyan gondolkodásra vall mint pl. ha az autóban az olajlámpa kivilágít akkor a lámpa a rossz és nem pedig olajat kellene rátölteni. Három fázist bárki kérhet tűzhely beépítés nélkül is, lényege össz 32A-ig nincs külön amper díja, ha több kell azért fizetni kell.
A melegedést minden bizonnyal a kompenzálatlan fémhalogén lámpa üzemelése okozza, azaz nincs benne megfelelő fázisjavító kondenzátor. Sok a meddő áram melyet nem mutat ki az ampermérő, viszont terheli a vezetéket, azaz fűti. Ez esetben megnövelt keresztmetszetet kell használni, 2,5mm2-est. A hőlégfúvó viszont szinte teljesen ohmos terhelést képvisel, leszámítva azt a kis ventilátor motort, nincs "rejtett"meddő áram.
Egy ampermérő a rajta átfolyó tényleges áramot méri. Ő nem tudja, hogy az meddő, vagy hatásos, vagy látszólagos. Azt méri és mutatja ki, ami rajta átfolyik. Ahhoz, hogy a meddőt mérje, kellene a feszültség is, hiszen ahhoz képest lesz az áramnak fázieseltolása. ( Mondhatjuk, hogy látszólagos áramot mér, de inkább csak legyen annyi, hogy a rajta átfolyó áramot méri.)
A többiben igazad van.
Miért ne lehetne.Van utána egy biztosítéksín amin szét lesz osztva több kisebb áramú biztosítékon ,a vezeték keresztmetszeteknek megfelelően.Ettől kezdve csak a sínig menő vezetéknek kell vastagabbnak lennie.(az meg nem tilos hogy az elmenő oldalon egy 10 meg egy 15 A fogyasztó menjen két kismegszakítóról. )
Ha elég nagy a főbizti, akkor nem szükséges a 3~, a villanytűzhelyhez, elmegy az 1~ról is. Van hátul bekötési séma mindkét esetre.
Egy garzonlakás fűtéskorszerűsítése kapcsán lenne igény a villamoshálózat biztonságosabbá tételére. A csatolt ábra mutatja a szituációt, amit szeretnék úgy összehozni, hogy az EPH vizsgálatnál ne legyen gond. Lenne pár kérdésem a megvalósítással kapcsolaban:
1. A mérőórából induló gégecsőben húznám el a fázis, N és védőföld vezetékeket (az ábrán pirossal jelölve). A kazánból induló víz, radiátor és gázcsövet összekötöm EPH bilincsekkel és vezetékkel. Kérdésem az, hogy a "piros csatornában futó" védővezetéket összeköthetem-e így a csövekkel, vagy szükség van-e egy külön, független védőföld vezetékre, (PE sín) közvetlenül az órából a kazánig? 2. A gázóra mért és méretlen oldalát egy előírt keresztmetszetű rézvezetékkel EPH bilincsekkel összekötöm. Elég ez így? (A mért oldali cső a kazánnál össze van kötve a többi csővel) 3. Jelenleg nincs fi-relé a lakásban, gondolom érdemes lenne. Előfeltétele ez a gázkazán EPH átvételének? Köszönöm a válaszokat előre is.
Hi
A védő földet sugarasan kell kiépíteni, azaz minden "kütyühöz" külön konnektor stb, amik nem sorolhatók egyikről másikra max rúgós szorító érintkezővel. Az átkötéseknél gázóra stb azt hiszem minimum 4mm madzag kell, és ha átadásra megy akkor jegyzőkönyv kell hozzá. ÉV relé már előírás, sőt ha van a fürdőbe konnektor oda külön kell még egy. Remélem tudtam segíteni.
Sziasztok!
A segítségeteket kérném! Van egy 300wattos inverterem, hogyan is kell ennek a földelését bekötnöm? Ha jól tudom a N és védöföldelés az össze van kötve, de ebben az inverterben nincs. A konektor földje, a doboz és a doboz hátulján egy csavaros csatlakozó össze van belül vezetékelve és ennyi. Lehet, hogy csak zavarszürés végett van ?
Hol szeretnéd használni? Kint a mezőn, vagy bent, lakásban?
Miről kapja az energiát? Mit szeretnél róla táplálni?
Igazából egy garzonlakásban már nem a villamos szakemberek tudják megmondani a tutit, hanem a gázos tudja megmondani az ő légből kapott és villamos szabványokat félreértelmezett követelményeit. A villamos szabványok ugyanis az EPH-ról az épületbe való becsatlakozáskor állapítanak meg követelményeket. Épületbe becsatlakozáskor kell EPH hálózatba bekötni a belépő közműveket. Természetesen csinálhatsz a lakásba bejövetelkor is EPH csomópontot, de bejövő potenciál-meghatározóként mit kötsz rá? A védővezetőt? Ha van védővezető külön, vagy éppen most lesz külön a PEN-ből szétválasztva. Vagy van az épületben EPH gerincvezető hálózat?
Ami biztos, a jelenleg érvényes villamos szabványok alapján: 1. EPH csomópontba hatos rézzel lehet bekötni fém dolgokat. 2. Két fém dolgot összekötni nincs kiviteli előírás, de irányadó lehet az egyéb megfontolások, például, hogy csőben-csatornában van-e az összekötés, vagy nincs mechanikai védelem. Utóbbi esetben 4-es rezet javaslok, előbbiben 2,5-est. Ha nem réz, akkor persze combosabb. 3. A védővezető nem használható EPH vezetőnek. De a védővezetőt természetesen össze lehet kötni a valahol futó EPH vezetővel, illetve az EPH-ba bekötött fém szerkezeti elemmel - bár ez általában csak a felhőkarcoló közepén és tetején szükséges.
Köszönöm a válaszokat, hasznosan voltak!!
Sziasztok!
Van egy elvetmült ötletem és a véleményetekre volnék kívácsi. A ház minden helységébe kellene 24VAC amit az adott helységből egy relé kapcsol tovább egy központi helyre ahol optocsatolókat kapcsolgat. Helyenkén kb 5-10 mA áramra van szükség. Továbbá néhány helyre kellene 15VAC is amiből helyenként 12VDC stabil feszültséget csinálok majd. Én arra gondoltam, hogy egy helyre felteszek egy kb. 120VA toroid trafót aminek 15VAC és 24VAC szekunder köre van majd ezeket a feszültségeket épp úgy mint a hálózati 230VAC-t 1 vagy 1,5 mm2 vezetékkel elviszem ahova kell. Mi a véleményetek? Mennyire lenne stabil a dolog? A trafónak a nap 24 órájába az év 365 napjában mennie kell.
Napelem töltene aksikat és arról menne, illetve egy benzines agregátor is besegítene néha néha, ha több áramra lenne szükség, illetve az akkukat is tölti. Több egymáshoz közellévö épület áramellátását biztosítaná. Energiatakarékos izzók , telefontöltö, tv...
A hütö gázzal megy. Igazábol földelés semmilyen fogyasztó számára nem szükséges, de gondoltam megkérdezem, hogy milyen egy ilyen rendszer helyes és biztonságos kialakítása és felépítése, földelés kialakítása. Lehetséges, hogy késöbb szükség lesz földeléses készülékek áramellátására is. Egy relé kapcsolna át az inverter és agregátor között attól függöen, hogy be van e kapcsolva az agregátor.
Nem hallottam olyanról, hogy 24V-ot lakásba bekötnek. Egyáltalán ezzel mit szeretnél elérni? Fogyasztáscsökkentést vagy mit? Mert ez egy kicsit zavaros.
24VAC a fűtés/hűtés vezérlő zónabemenete. A termosztátok fogják ezt kapcsolni.
Sziasztok!
Szeretném lecserélni a régi tűzhelyet és ezt a típust néztük ki: Bővebben: Link A kérdésem az lenne, hogy ilyen tűzhelyet, aminek csak a sütője elektromos hogy szoktak bekötni? Elég ha csak egy konnektorba be lesz dugva, vagy új szálat kell neki húzni külön biztosítékkal? Előre is köszönöm! Üdv.:Zsolt
Érintésvédelem megoldása például a 230/24-es trafó biztonsági trafónak minősített kivitele - ez esetben nem kell földelés a 24V-os hálózaton. A 24 V-os hálózatra nézvén van egy csomó követelmény, mármint kialakítására.
Az aggregátorra nézve az aggregátor gépkönyve az irányadó. Amúgy va 24 V-os aggregátor?
Jobban jársz, ha saját vezetéke van. Eléggé spiccen van és nem tudod, hogy az adott konnektor vezetékén milyen fogyasztók vannak. Na meg az sem biztos, hogy a konnektorod vagy az olcsó 400-500 forintos villásgugó bírni fogja tartósan a 2 kW feletti teljesítményt.
Biztonságosabb is saját vezeték ami jó, ha 2,5 mm2 és egy saját biztosíték.
Nem aggregátor. Mint írtam toroid trafó lenne.
A 24VAC azért kell mert a vezérlő bemenete ezt kéri a 15VAC meg a helyi vezérlőknek kell.
Amíg csak kettős szigetelésű fogyasztóid vannak, addig el lehet lenni a földelés kialakítása nélkül.
A gondot ott látom, hogy ha dugaljat akarsz rakni a falra, amin ugye természetszerűleg van védőföldelés érintkező. Akár nem kötöd be, akár valamihez hozzákötöd, ahol nincs rendes földelés, ennek az lehet a vége, hogy valaki bedug ebbe a földeltnek látszó konnektorba egy rendes fémházas, védőföldelést igénylő fogyasztót, és már meg is van a potenciális veszélyforrás. Ezért én fix telepítésű, épülethez kötött esetben mindenképpen javaslom a rendes védőföldelés kialakítását, és nem javaslom a szakember kihagyását a dologból, azaz ne próbálj házilag földelést építeni. Műszeres mérés nélkül nem lehetsz benne biztos, hogy valóban megvédi az életedet.
Egyáltalán nem elvetemült dolog pl. egy lakásban 24V vagy egyéb törpefesz hálózatot is kialakítani. Külön csöben kell elvezetni a 230V-tól. Be kell tartani a vezeték méretezési szabályokat illetve azok biztosítását. Nekem is van jelentős hálózatom kiépítve így, igaz 12/24V DC fesszel. Házi automatikákhoz, afféle inteligens ház féleségnek tekinthetjük. Fűtést és főleg világítást automatizálok vele meg pl. ajtójelzéseket. A gond inkább az lehet, hogy utólag, meglévő épület esetén problémás külön nyomvonalon vinni a két feszültség szintet (24 ill. 230V). A profi inteligens ház busz vezetékezése is hasonló szituáció, az is törpefesz.
Mindenképpen számolni kell a tápegység (trafó) folyamatos fogyasztóként való használatával, azaz az áramdíjával. DC feszt háttér akku segítségével akár napelemmel is lehet biztosítani.
Szia!
Köszönöm a válaszod, mit értesz az alatt, hogy elég "spiccen" van? Nem kis munkám lenne egy új szálat behúzni, úgyhogy azt csak tényleg akkor szeretném megtenni ha nagyon muszáj. Amúgy tudom, mert átkábeleztük az egész házat annak idején 2,5 mm2-es kábellal, és arról a vezetékről csak egy kávéfőző és egy mikró megy ráadásul egy 30 mA-es ÉV relé is beépítésre került. Szerinted így is nagyon kockázatos csak simán bedugni? Üdv.: Zsolt |
Bejelentkezés
Hirdetés |