Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: „csak egy kávéfőző és egy mikró” Az én mikróm pl. 2300W-ot vesz fel csúcsban... A kávéfőződről se hiszem el, hogy 1kW alatti lenne. A 2100W-os sütő mellé egy 100W-os "kisfogyasztó" még elfér, de egy kW-os már "necces". Ha 2.5mm2-re van vezetékezve, és korrektül kivitelezve, akkor valószínűleg nagyobb bajod nem lesz, minthogy lekapcsol a megszakító, ha több mindent próbálsz egyszerre használni. Persze erre az sem feltétlenül megoldás, ha külön áramkörökre rakod, de ugyanarra a fázisra, ha azon a fázison amúgy az óránál sincs nagyobb megszakító.
Bocs, összeolvastam Huhuu írásával.
Gondolkodtam azon is, hogy DC feszültséget viszek a házban egységesen 12VDC csak nem bízom a tabilitásában és a termosztátok reléi is jobban szeretik, ha legalább 24VAC-kapcsol és van rajta 5-10mA terhelés.
Ha 12VDC-t használnék akkor a vezérlőegységem bemeneteit egyszerűsíhetném. Szívesen értekeznék veled a témában.
Sziasztok!
Kérdésem az lenne hogy természetes -e hogy ha egy villám a közelben (1-2ig számolt) csap be lemegy a Fi relém? A szomszédoknál ilyen nem tapasztalható.
Sziasztok!
A házamban tervezek utólagos szerelést egy teljesen kiépítetlen (valójában visszabontott) részen, hálószobákba, és egy fürdőszobába. A villanyóra felől jövő kábel szakszerűen meg van tervezve, bekötve, azon már egy ideje üzemel a kazán és a riasztó. Most az elosztó doboztól indulva bővítenék 6 db 10A-es kismegszakítóval. Minden helyiség felé egy világítás, és egy konnektoros áramkört tervezek. Minden konnektorhoz 1.5 mm2-es MCU-t húznék, 2x3 vezetéket egy 11 mm-es csőben, a világításhoz helyiségenként egy 1.5 mm2-es gerinc saját csőben, és világítótestenként egy-egy 0.75 mm2-es leágazás kötődobozból. Nagy részt LED-es világítás lesz, tehát a teljesítményigény elhanyagolható, max. 10-15 W/lámpa. Ez így mennyire megbízható? Tudom, hogy nem szabványos, de a pénz nagy úr, és nem szeretnék indokolatlanul súlyos ezreket elkölteni. Előre is köszönöm az építő kritikát.
Szia!
Világításnak elég lesz a 10A-es kismegszakító de a konnektoroknak használj nagyobbat, C16-ost. Sosem lehet tudni mit dug az ember bele ( pl. asztali számítógép), A konnektorokhoz én 2,5-ös vezetéket tennék. Lámpáknak jó lesz ahogy írtad, 1,5-ös gerinc és a leállás 0,75-ös. A lényeg! Konnektorhoz 3x2,5-os a lámpákhoz 3x1,5-ös vezeték menjen. Olyat ne csinálj, hogy egy nullát húzol ki és azon lesz minden.
Nem közösítek sem nullát, sem földet. Asztali számítógép biztos nem lesz, legfeljebb porszívó, de persze nem minden konnektorban egyszerre. Egyébként technikailag mi indokolja a 16 A-t, meg a 2.5 mm2 kereszmetszetet? Ha jól számolom, az 3.5kW teljesítményt bír el.
Csak egy technikai okot mondok:
nem fog melegedni a kábel így nem fárad el hamar. Ha 5 év múlva másra szeretnéd használni a helyiséget, nagyobb energiaigénnyel, akkor nem kell a kábelezést újra kezdeni. Ez már egy másik indok Ha beledugsz egy modern 2500W-os pollenszűrős-kárpittisztítós-szőnyegtisztítós porszívót, bekapcsoláskor nem kell mindig menned a visszanyomni az áramot
Ha minden vezeték megfelelően van biztosítva és az aljzatok sem 100 forintos darabok, akkor nem lehet belőle gond, mert előbb kell leoldania a kismegszakítónak, minthogy bármi is történne.
A villanyszerelésen nem szabad spórolni sem pénzzel sem idővel és főleg szakértelemmel.
Ha túl van méretezve (ésszerű kereteken belül) kára nem lesz az embernek belőle, de ha alul...azzal annál inkább több. És elég tűzveszélyes szerkezet.
Természetesen szívesen segítek tapasztalatommal, én 18 éve használom a rendszert, kapcsoló érintkező problémát nem tapasztaltam a DC fesz miatt. Természetesen ideálisabb a váltófesz az érintkezők ívóltása miatt is, habár itt terhelésről nem beszlhetünk. Az iparban a mai gépek PLC vezérlésűek melyek jellemzően 24VDC bemenetüek és a hozzátartozó kapcsolók, érintkezők nem szoktak ez miatt problémásk lenni.
Igazából bizonytalan vagyok magamban. 1-2 méternél més sosem vittem meszebb 12VDC-t. Viszont, ha belegondolok akkor a riasztó rendszerek meg 100-200 méterre is elviszik a 12VDC-t 0,22 mm2 vezetéken.
Én eleve min. 0,75 mm2 vezetéket használnék és maga lenne a kánaán, ha a 12VDC vígan elmenne rajta stabilan.
Amellett, hogy nagyjából egyetértek veled, spórolni azért igyekszem mindenen, az ésszerűség határain belül.
Átméreteztem 2,5-ös vezetékre a tervet, és ez 15%-os drágulást jelent a kb. 100 ezres anyagköltségű beruházásban.
0.22-es vezetéken 100-200 méterre egyik riasztó sem visz el semmit. Túl vékony a vezeték. 40m felett már vastagabb ér kell a feszültségesés miatt.
De csak azon belül.
Ha tényleg nem akarod semmire használni a helyiséget akkor használhatsz 1,5-ös vezetéket C10-es kismegszakítóval. DE vigyázz, állólápától vagy laptoptól nagyobb áramfelvételű eszközt ne dugj bele
Nem kell félni a feszültség eséstől ilyen kis teljesítményeknél. Meg kell nézni pl. az autókban milyen vastag vezetékket használnak a reflektorokhoz. Ott sincs extra vastag. Mint írtad is a riasztók is milyen vékony vezetékkel dolgoznak. De számold ki pl. egy 12Vrelé tekercs árama alapján milyen keresztmetszeti érték jön ki. Nálam a 24V-s reléket 20V-ról táplálom hogy kisebb áramot fogyasszanak, biztosan meghúznak akár a kb. 20m-i 0,5mm2 vezetékken keresztül is. Ha meg pl. egy elektronikus eszköz bemenetét müködtetjük, az még kisebb áramot képvisel, néhány mA-t, szinte nincs is feszültség esés.
Én a lámpákhoz sem 0,75 mm2 -el mennék,hanem 1,5 mm2-el .Csupán a vezeték zárlatra méretezés miatt.A 10A már határeset a 0,75 vezetéknek.
Ezt mi indokolja, ha eltekintünk a hagyományos izzóktól? Szerintem már a 0.75 is sok arra a 10-20 W-ra, ami a Ledes izzóknál helyiségenként felmerül. Akkor inkább berakok egy kisebb kismegszakítót.
Mire jó ennyire spórolni a keresztmetszettel? Egy kis túlméretezés sosem árt. Mi van , ha egyszer valaki a Ledes spot helyett betesz egy 100W-os halogént, mert az van neki kéznél. Azon a pár tíz méter dróton spórolni?
Köszönöm, akkor bekötöm így aztán ha gond, melegedés nélkül üzemel akkor így marad.
Az általam ismert legutolsó szabványban ez van a minimum kötelező keresztmetszetre:
Ilyen alapon minek spórolni bármivel? Tételenként mindenből lehet drágábbat venni, de a cél az, hogy csak az indokolt mennyiségű pénzt öljem bele a házba. 0.75-ösből 50 méter kell, három vezetővel, métere 18 forint. Az 1.5-ösből ugyanez 43 forint, az árkülönbség csaknem két és félszeres. Nagyon el lehetne szállni apróságokkal, de mégis minek? Mivel a saját házamról van szó, nem valószínű, hogy 100-as izzót rakok be. Ha egyszer eladjuk, addigra már nem lesznek ilyen pazarló fényforrások.
Igen, ismerem, köszönöm. Nem látom indokoltnak. Ha megrendelésre dolgoznék, akkor nyilván betartanám, és betartatnám gondolkodás nélkül.
Más árakat tudok. Bővebben: Link Szerintem nincs méterenként 30 Ft különbség. De ha volna az is csak 100m-enként 3000Ft ennyit csak megér a biztonság.
Nem tudok veled komolyan vitatkozni, mert a biztonság valóban a legfontosabb. A véleménykülönbségünk abban áll, hogy mit tekintünk bizonságosnak, mit feleslegesen túlbiztosítottnak. Maradok a helyiségenkénti 1.5-ös gerincnél, amiről világítótestenként ágaznak le a 0.75-ös ágak. Lehet, hogy csak 6 A-es kismegszakítókat teszek be, hogy tényleg ne legyen semmi ellentmondás.
Sziasztok!
A következőben kérném a segítségeteket: 20 éves panellakás mindenhol ugyanolyan színű vezeték (fázis föld nulla). csillárt szeretnék bekötni, hogy állapítsam meg, hogy melyik a föld és melyik a nulla? (fázisok fázisceruzával megvannak). Ha egy égőt a fázis és a föld közé kötöm lecsap a biztosíték?
Szia. Ha van FI relé, akkor az csapna le, különben vígan világít a fázis és föld között is.
és azt honnan ismerem meg? kismegszakító van.
Általában van rajta egy teszt gomb, bele van kötve az összes bejövő fázis és a nulla. De nem valószínűsítem, hogy van neked. Alapjában véve, biztos, hogy nincs, maximum ha szereltettél fel. Én úgy deríteném ki, hogy kihúznék teljesen mindent a konnektorokból, a lámpákat lekapcsolnám (kivéve azt ahova szeretnéd rakni) plusz az ő kismegszakítóján kívül az összeset. Utána kikötni a bejövő nullát (nem a földet!), majd megnézni, hogy melyik két vezeték között világít a lámpa. Az egyik a fázis lesz, a másik a föld. Ahol nem világít az lesz a nulla. Lehet, hogy van egyszerűbb módja is, (kötéseket bontani stb.). Viszont ha nem értesz hozzá vagy akárcsak kevéssé is kételkedsz magadban, akkor bízd szakemberre.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |