Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorgyújtás
 
Témaindító: Peti.Janka, idő: Nov 2, 2006
Lapozás: OK   120 / 206
(#) zolika60 válasza mpeter58 hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Ne építs, szerelj be egy ilyet. Bővebben: Link De ha mégis építeni szeretnél kattints a kis fényképező ikonra és fogsz találni rajzokat.
(#) mpeter58 válasza zolika60 hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Szia!
Köszönöm a tanácsot.
Valóban, inkább építeni szeretnék, csak nem vagyok biztos benne, hogy a kapcsolás amit választottam, megfelel-e a céljaimnak.
(#) repulo21 válasza mpeter58 hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Szia,- Én hasonló cipőben járok egy másmilyen géppel - csak közben várok a gerjesztő tekercsemre. Milyen hergerűrtartalom van? Mennyi a szög eltérés a két henger között - pontosabban a dugattyú holtpontok között? Négyütemű vagy kétütemű? Hány jeladód van a főtengelyen? A gyújtótekercs szekunder oldala le van testelve - vagy a két végein vannak a gyertyák?
(#) mpeter58 válasza repulo21 hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Szia!
Vegyük sorra két hengeres, 200 ccm.. és négy ütem. Álló soros motor Szögeltérést nem mértem, de gondolom 180 fok. Az egyik henger sűrítésének a végén a másik éppen kipufog. Ilyenkor jön egyszerre a két szikra. A gy.trafó szekunder nem testelt, két végén van a két gyertya. Dupla trafó, egyszerre szikráznak, egy jeladó van. Az előgyuszit a főtengely végén levő röpsúlyos szerkezet állítja, elfordítja a mágnest, ami indukálja a jeladóban a feszt. Ennyi. Nekem jónak tűnik a rajz amit választottam, de nem vagyok biztos a dolgomban, ezért kértem segítséget.
(#) fecooo8778 hozzászólása Aug 4, 2012 /
 
Sziasztok!
Haver 80-as dt-jének elment a gyújtása. Elvitte szerelőhöz aki arra jutott hogy a cdi ment tönkre. Csináltam neki egy újat de evvel sem megy. A gyújtótekercs jó mert az adott le feszültséget viszont a jeladó semmit, illetve 0.2-0.3V-ot de hát az elég kevés. A jeladója önmagában elég mágneses elleálása kb 370 ohm. Próbáltuk hogy rákötöttünk egy akksitöltőt akkor se változott sokminden kivéve amikor odatekertem a lendkereket ahol gyújtani kell mert akkor elkezdett kicsit búgni. A lenkeréken eddig azthittem hogy valami mágnes van de egyáltalán nem mágneses. Most akkor rossz lehet a jeladó vagy mi? Feltöltöttem a cdi kapcsrajzát és a tirisztort amit beleraktam. Nem ez van a kapcsrajzon de csak ilyent tudtam venni.
(#) mex válasza fecooo8778 hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
A jeladót digit műszerrel kár mérni, a valóságnál sokkal kevesebb feszültséget mutat, mert itt impulzus jellegű a jelalak. Mindenesetre szerintem semmi baja, az pedig külön jó, ha a magja mágneses, mert gyárilag bele van építve a lágyvashenger mögé egy kicsi, de erős mágnespogácsa. Inkább a gerjesztőtekercs feszültségét kellene ellenőrizni, mennyi is valójában. Erre van itt a képek közt egy célösszeállítás, azzal valós képet kaphatsz a tekercs állapotáról.
(#) nyemi hozzászólása Aug 5, 2012 /
 
Sziasztok
Ha valaki "kételkedett" volna a három szikra jelenlétébe.
Íme egy videó amivel megpróbálom szemléltetni hogy bőven megvannak.
Az alacsony fordulatnál egy kicsit együtt vannak a jelzések de fordulat növelésekor már határozottan látszanak.
Az időt végül is 360uS vettem, mert ezt a PDF-et tanulmányozva 400uS szikra időt adnak meg, ami reális is. (szerintem meg még kisebb is, de ez az én véleményem). Azért gondolkozom a 400uS-on
is de hogy nincs oszcilloszkópom, sajnos nem bírom gyakorlatba kipróbálni.Ebben kérném valaki segítségét.
Hogy 1µF kondenzátort ami 400Voltra fel van töltve ,kisütne egy 70-75uH-s primerű gyújtótrafón, aminek a kapcsain van egy dióda fordított polaritással bekötve. Ennek az oszcilloszkóp ábráját felrakná ide nekem, nagyon megköszönném. Vagy ha van valami ötletetek szívesen fogadom.

Üdv nyemi
(#) gulyi88 válasza nyemi hozzászólására (») Aug 5, 2012 / 1
 
Szia.
Csatolok egy kis irodalmat.
Részlet Dr. Hodvogner László Gépjárművek villamos berendezései c. könyvéből.

CDI.zip
    
(#) nyemi válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 5, 2012 /
 
Szia gulyi88
Nagyon köszönöm. Akkor összefoglalnám, javítsatok ki, ha valamit rosszul értelmeztem. Ha a tirisztorral párhuzamosan van egy dióda és rövid a gyújtóimpulzus, akkor a szikra csak max. 150uS hosszú lehet, de a maradék energia a kondenzátorba marad (takarékos cdi ). De ha hosszú a gyújtó impulzus, akkor több gyengülő szikra is elérhető, ami még 150uS hosszú se lesz, mert gyengülő szikráról beszélünk ugye (mi meg nem így akarunk többszikrás gyújtást). Ha meg a gyújtó transzformátorral van párhuzamosan a dióda (gate idő lényegtelen) akkor max. 600uS lehet a szikra idő. Jó trafóval meg csak 200uS. Most kiindulva abból, hogy CDI-hez csak cdi trafót használjunk, akkor, ha 800uS állítom a két szikra közti időt, teljes mértékbe kihasználom a nagy hatásfokú inverteremet és jó trafót alkalmazok, akkor elérhető három szikra. Az igaz hogy mondjuk, 500-600uS alatt nem fogom feltölteni a kondenzátort annyira, mint az első szikránál. De a kérdés az, hogy jobb ez a megoldás, mint ha csak a kondenzátorba marad, maradék energiával képezném a szikrát, és amire még 150uS szikra szünetekben az inverter is rátölt?
A lényeg: "dióda mindig kell, csak hova?"
Még egyszer nagyon köszönöm a segítséget.
Üdv nyemi.
(#) repulo21 válasza nyemi hozzászólására (») Aug 6, 2012 /
 
Szia Nyemi,- A képen szereplő gyújtást nem találtam de hasolót igen. Ez Wartburgban volt - én még sosem láttam négyütemű Wartburg gyújtást. Az 1,3-as elektromos rajza is más. A mellékelt fénykép szerint 2 féle dobozt találtam. Nem tudom mi van benne. Az egyik hátulján egy fém lap van - jó nagy darab 7 db. számozott érintkezővel. Egyebekben lehet kapni a németeknél jó pénzért most is. A másik ki van öntve műgyantával - és az van ráírva: DDR-Ruhla TGL 42412. 12 V. Számozások: 54;S;8;D;31; Még mindíg várok az átalakítással mert állítólag szerdán lesz kész a tekercsem.
(#) mpeter58 hozzászólása Aug 8, 2012 /
 
Sziasztok!
Megépítettem a Mex által felrakott gyújtást (mellékelem). Az a gondom, hogy elég aprók a szikrák. A kérdésem az, hogy tudnék -e valamelyik alkatrész módosításával nagyobb szikrát csiholni? A tirisztor BT 151/500V. A kapcsolás a rajz szerint készült, csak a gyújtótrafóm kéthengeres (dupla), így egyszerre két gyertyán szikrázik. További infók a 1272646 hsz. alatt vannak. Minden segítséget köszönök.
Üdv: Péter
(#) mex válasza mpeter58 hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Meg kellene állapítani, hogy egy rúgásra mennyi feszültség indukálódik a gerjesztőtekercsben, és az 2µF kondi hány voltra töltődik. Mérni a kondi két kivezetésén kellene , úgy hogy a jeladót lekötöd az elektronikáról, így nem tudja a tirisztor kisütni a kondit.
(#) mpeter58 válasza mex hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Bocsánat, közben szabin voltam. Most értem haza. Berugókar nincsen, csak önindító. Holnap délelőtt megpróbálom megmérni a dolgokat. Gondolom folyamatos önindítózás mellett a gerjesztő tekercs feszültsége símán menni fog, a kondit meg megpróbálom egy rövid indítózással tölteni és mérni. Holnap referálok az eredményről. Köszönöm: Péter
(#) nemgyuri válasza mpeter58 hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
szia!
Ebből a kapcsolásból hiányzik 1 kondenzátor a gerjesztőtekercs felé / feszültség kétszerező szeretett volna lenni az eleje, de így az első dióda az egyik félperiódusban rövidre zárja a tekercset/. A gyújtótrafót "söntölő" diódával sem tudok egyetérteni. Nem engedi a gyújtótrafó primerje és a kondenzátor alkotta rezgőkört rezegni!!! A tirisztor védelmét nem így kell megoldani. Túl sok nem kipróbált kapcsolás terjed a neten.....
(#) mpeter58 válasza nemgyuri hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Szia!
Ne haragudj, de ezzel a hozzászólással nem segítettél sokat. Esetleg ha lerajzolnád... A kapcsolás kipróbált. Mint írtam, megépítettem, és működik. Nekem kicsinek tünnek a szikrák, de működik. Nyilván vannak a dolognak különböző megoldásai. Én nem vitatkoznék veled, mert kezdő vagyok. Viszont ahogy látom, Mex már bizonyított.
Köszönöm: Péter
(#) mex válasza nemgyuri hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Köszönöm a sommás, de elhibázott "tényfeltárást" .
(#) nemgyuri válasza mpeter58 hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Nem azt írtam, hogy nem működik az áramkör, csak a hibáira próbáltam felhívni a figyelmedet. A kicsi szikra részben a D4 dióda miatt van. Amikor a tirisztor begyújt a kondenzátorban tárolt energiát a gyújtótrafó primer tekercsere kapcsolja, ez eddig rendben van. Ekkor a szekunder tekercsben nagy feszültség indukálódik ami a gyertyán az első szikrát létrehozza. - most az ionizált csatorna dolgaiba ne menjünk bele. A kondenzátor és a gyújtótekercs egy rezgőkört alkot, (ha engedik nekik!!) A következő félperiódus alatt van az a szikra ami a legnagyobb valószinüséggel meggyújtja a keveréket. Ezt akadályozza meg a D4 dióda. Szerintem a tirisztorral kell párhuzamosan kapcsolni. Működés közben mérd meg a D1 - C1 - TH1 közös pontján a feszültséget, annak többszáz voltnak kell lennie, a motor fordulatszámától függetlenül! Egy áramkör a csatlakozó egységek (pl. a gyújtótrafó) tulajdonságaitól függően működhet vagy éppen nem...
(#) nemgyuri válasza mex hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Mit értesz elhibázott "tényfeltáráson" - ha kifejtenéd. Lehet, hogy én tévedek, de ebből még nem tudom meg.
(#) nyemi válasza nemgyuri hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Megtudhatod, ha elolvasod Gulyi88 előbb berakott fájlmellékletét. Tíz hozzászólással visszább megtalálod.
Ez úton még egyszer köszönöm neki.
Most itt tart a projekt:Videó
Próbáltam csendbe maradni . Hogy hallani lehessen a szikra hangját is. Az idővel mos bátrabban bántam ,(5x1200uS ) mert a több szikra, csak 2500 fordulat alatt működik, felette nem (ez volt a kérés). Aztán én is beláttam hát minek is, de azért a fokozatos szikra szám csökkentés még tervbe van. Mondjuk úgy 5000-ig még 2 lehetne, felette meg akkor egy.
(#) gulyi88 válasza nyemi hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Arra még nem jöttem rá hogy miért is jó a több szikra?
Nem lenne ésszerűbb egy tetszőleges hosszúságú szikrát csinálni?
(#) nyemi válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Szia
"Arra még nem jöttem rá hogy miért is jó a több szikra?"
A hengerben levő üzemanyag tökéletesebb elégetése. Mondjuk a benzin most még az elterjedt , de szerintem hamarosan az alkohol lesz a nyerő. Múltkor olvastam vagy láttam valahol hogy a Brazilok (tán ők) kifejlesztettek egy olyan élesztő gombát ami a tömény cukros vizet 90% alkohollá alakítja. A rendes élesztő gomba 10% alkoholos oldatban elpusztul, ezért ad a cefre is 100 literenként csak 10 liter pálinkát (tudom mert apósom szeszfőzdébe dolgozik) . Szóval az egész projektem ez a célja. Íme egy videó amit elszeretnék olcsóbban érni:Videó
Hidd el elég már közel vagyok látottakhoz.
(sőt, de ez még Top Secret)
" Nem lenne ésszerűbb egy tetszőleges hosszúságú szikrát csinálni?"
Mondjuk ha egyszerűen akarok válaszolni azt mondanám kevesebb energia kell hozzá. Egy folyamatos szikra (mondjuk 2,5-3mS-os) 10-13bar nyomáson elég sok energiát felemésztene. Ezt azért vetettem el.


Üdv nyemi.
(#) nemgyuri válasza nyemi hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Egy kis elmélettel füszerezett leírás: Bővebben: Link 14-16-os oldal. Szerintem Kovács Ádám CPI 1280-as gyújtása a csúcs ebben a kategóriában.
gulyi86: A több szikra is egy módja a hosszabb ívnek.
(#) nyemi válasza nyemi hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Elnézést, de ahogy látom, sikerült a még vágatlan hozzászólásomat elküldeni.

Nemgyuri köszönöm a linket , el is mentettem (ezt még nem láttam).
Egy régi rádiótechnikába is van cikk róla, úgy emlékszem.
Sajnos még kezeim között nem volt ilyen gyújtást. Pedig jó volna egy pár kísérletet végrehajtani vele.

Üdv nyemi
(#) mex válasza nemgyuri hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Vitán felül kiváló, a maga idejében innovatív, szellemes áramkör a szóban forgó CPI gyújtás, sajna az elv alkalmazását megnehezíti a gyújtótrafó kivitele...
Ebben a topicban pedig a házilag előállítható elektronikákkal foglalkoznak elsősorban.
Személy szerint nem a multigyújtást, a nullátmenetekben megszakadó, majd újra létrejövő szikrát előállító elektronikákat részesíteném előnyben, elég lenne egy hoszabb időtartamú is. Gondot jelent a viszonylag nagykapacitású kondenzátor-kondenzátorok kisülési árama, na és persze a töltésük is megnövelt teljesítményt tételeznek fel.
Még valami: írtam már többször, kisteljesítményű motorok, robogók gyújtására az eddig alkalmazott kőegyszerű elektronikák is megfelelnek, amennyiben üzembiztosan vannak kivitelezve, nem kell (ágyúval kisméretű madarakra vadászni)
(#) nyemi válasza mex hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Tudod, hogy én nem így gondolom (lehet, majd kigyógyulok) de majd idő igazol (ha már nem igazolt).
Nem vagyunk egyformák és ez így jó.
De mi Magyarok, miért nem tudunk összedolgozni, ezt sose fogom megérteni.
Pedig "megfordíthatnánk" a világot.


Uí. Sokáig gondolkoztam írjak e valamit.
Elnézést, de nem bírtam ki.
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Sajnálom, ha így érzed. Igen, nem vagyunk egyformák, nem is törekszem erre. A Magyarságot pedig ebben az összefüggésben kár szóba is hozni...
Persze a tapasztalataink valószínűleg nem csengenek össze, mindenesetre direkt megtéveszteni nem szokásom senkit. Kikapcsolódásképp látogatom ezt az oldalt, anyagi érdek nem fűz hozzá, ha tudok segítek, ha van számomra új dolog, azt szívesen tanulmányozom, de ez minden...
(#) nyemi válasza mex hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
"Sajnálom, ha így érzed. Igen, nem vagyunk egyformák, nem is törekszem erre."
Én nem is írtam, hogy törekedj erre.

"A Magyarságot pedig ebben az összefüggésben kár szóba is hozni..."
Tudnák én olyan fórumot (gyújtással foglalkozót!) mutatni
neked , ahova be vagyok jelentkezve és büszkén kirakják a magyar zászlót a sajátjuk mellé jelezve, hogy van magyar tagjuk is (igaz hogy csak egy).
Nálunk ez nem szokás. Elég szomorú.
Ha te is kicsit többet néznél külföldi fórumokat, akkor lehet benned is nőne Magyarság öntudat.

" Kikapcsolódásképp látogatom ezt az oldalt, anyagi érdek nem fűz hozzá,"
Ebben a formában sajnos megcáfollak.
Emlékszel, hogy sokszor kérték már tőled az önindukcióval működő gerjesztő tekercses CDI kapcsolásodat? De te kijelentetted, hogy nem publikus, mert után építik. Mi ez, ha nem anyagi érdek, ha áttételesen is.
Bár volt egy ember, akinek oda adtad az meg felrakta a kész áramkört és dicsérte milyen jól működik. Mi meg csak pislogtunk, mint a béka, mert nem tudtuk miről van szó.
Kicsit gusztustalan volt ez a szituáció így utólag. Nem?
Tisztelettel nyemi
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Idézet:
„Tisztelettel nyemi”

Ezt ugye Te sem gondoltad komolyan?
Többfajta gyújtásrajzom is van, a szóbanforgó áramkör most hirtelen nem tudom melyik, sőt azt sem kinek adtam volt oda...
Mindegy, én úgy gondolom szívem joga kinek mikor, miben segítek, és biztos lehetsz benne, ha úgy itélem meg, akkor meg is teszem, (ha egyáltalán van rá ötletem).
Amúgy nagyon jól tudod, nem az utánépítéssel van a baj, hanem a pofátlan üzleteléssel.
Nekem van rossz tapasztalatom ezirányú, és emiatt írtam a kifogásolt mondataimat.
A politikáról, Magyarkodásról inkább magánba kellene folytatni - bár nem látom értelmét...
(#) mex válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
A tapasztalatom szerint a politika inkább animal mint humán...
(#) gulyi88 válasza nyemi hozzászólására (») Aug 11, 2012 /
 
Szerintem nem kell sok energia a szikra elnyújtására.
Kezdetben a aszikrához kell egy 15-20kV-os impulzus, ami átüti a szikraközt, ez mondjuk 50us széles, ehhez kell a CDI rész.
Ezután az ív a szikraköz feszültségét naggyából állandó 20-30v feszültségen megfogja.
Szóval ha a szikra már ég, akkor egészen kis teljesítményekkel is égve tartható. A szikra áramának növelése a szikra energiáját növeli, de az eletródákat rendesen igénybeveszi ezért 500mA fölé szerintem nem érdemes menni.
Áramkörileg kell egy 30Kv os diódát összerakni (30 db SUF4007, vagy mikróból 2 dióda...) áthidalni vele a primerr szeknder oldalt, a tirisztort fetre cserélni és csak 50-100us szélesen bekapcsolni, kondenzátornak nem kell nagy érték.
Az invertert meg nem leállítani, így az táplálná tetszőleges ideig az ívet, az ív azután alszik ki amikor az inverter leállt.

Szóval összességében 30V a szikraközre, 30V a sok diódára, 500mA áram : összesen 30Wpill.
12000/p, 2ms ívelési idő esetén kb 12Wátlagos.
(Ívelés akár mehetne FHP+90°-ig is külön jeladóval.)
Következő: »»   120 / 206
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem