Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Témaindító: mikado, idő: Okt 25, 2005
Témakörök:
Sziasztok!
Most találkoztam egy porszívóban a lent csatolt kapcsolással. Az ic ami benne van egy kf609p tipusú valami. Egyszerűen nem találok róla semmi. A tranzisztor pedig bta 16 600 b. Szerintetek ezt az ic-t mivel lehetne helyettesíteni? Ez egy fordulat szabályzó elektronika.
* Köszönöm
Ez lesz az
Sziasztok!
Tudom, hogy vannak hasonló témák, de egyikben sem találtam meg a kérdésemre a választ. A kérdésem az lenne, hogy csak egy potival meg lehet-e oldani egy 220V-os 130W-os villanymotor fordulatszabályozását? Tudni kell, hogy én nem nagyon értek a bonyolult áramkörökhöz. A motor 1400-as fordulaton pörög, ezt 600 és 1400 között kellene állítani. Ha meg lehet oldani csak egy potival, akkor mekkora, hány ohm-os poti kéne? A válaszokat előre is köszönöm!
Akkor miért nem ott teszed fel a kérdésed?
Nomeg aztán azt is igen jó lenne tudni, hogy milyen villanymotorod van. De legalább azt, hogy honnan származik.
Hali!
Nem lehet csak egy potival szabályozni, mivel 1400-as fordulatú a motor, tehát aszinkron.Ezt főleg nem lehet fordulatszám szabályozni. A potméteres megoldás csak akkor jó, ha egy frekvenciaváltó potmétere....
Urak!
mosógép szivattyú, asszinkron motor. 230v 0,9A 400/min ( nem tekercselt forgórész) Szeretném a fordulatot 50-100 -al lejjebb vinni. sima áramkorlátozó ellenállás? vagy? ? lehetőség szerint a legegyszerűbb megoldást választanám.
igazán az sem baj ha a teljesítménye jelentősen csökken...
Tudod az a baj, hogy bármit csinálsz vele üresjáratban fel fogja venni az üresjárati fordulatszámát. A fordulatszámát csökkentheted szlip szabályzással, de ehhez mindíg terhelés is kell, mégpedig állandó. Ha kissé csökkented a segédfázis kondi értékét, a terhelt fordulatszám is csökkenni fog, de az indító nyomaték is. Ha előtét ellenállást használsz, az a legrosszabb megoldás, mert teljesen elrontod a motor fordulatszám nyomaték jelleggörbéjét, és a motor fordulatszáma nagyon érzékeny lesz a terhelés változására. Csökkentheted a motor tápfeszültségét transzformátorral, fázishasítós teljesítmény szabályzóval, míg az előző esetben a fordulatszám csökkentésével a teljesítmény is csökken, a fázishasítós (triakos) szabályzásnál az előbbieken túl megnő a motor terhelése, és melegedni fog. Mindezekkel együtt a motor fordulatszámát csak max 5 - 10 % -ban tudod befolyásolni, csakis állandó terhelés esetén, egyébként a motor billenő nyomatékának meghaladásával a motor megáll, és leég.
korrekt módon csak frekvencia váltóval tudod a motor fordulatszámát szabályozni.
Nincs segédfázis. simán 2vezeték.
Az állórész két tekercs, a forgórész nem tekercselt. A terhelés pedig állandó lenne, egy akvárium víztisztító szivattyúja lenne. azért kéne csökkentenem a fordulatszámot mert túl nagy a teljesítmény ( ez még a kisebbik gond), de nagyon melegszik is. na az a nagyobb gond!
Akkor ez "árnyékolt pólusú" motor. Egy lehetőséged van a szlip szabályzásra, a kapocsfeszültség csökkentése. A legjobb lenne szerezned egy olyan hálózati trafót, ahol a hálózati feszültség állítható. Pl. 190 - 220 - 240 V. A hálózatot a 240 -re kötöd, a motort meg valamelyik kisebb feszültségre. De meglehet elég bizonytalan lesz.
tehát csak feszültségvezérelni tudom? Ha az átfolyó áramot próbálom korlátozni azzal semmit sem érek??
Ha 50-100-zal akarod lejjebb venni az nem sok. Annak a motornak a fordulatszáma nagyságrenddel nagyobb. Jó ideje próbálkozok füstgázventillátorokhoz szabályzóval. Ezeknél általában ilyen motor van. A legjobb, de nem olcsó a frekvenciaváltó. Egy fázis be három ki, a kimeneten két fázisvezető közé kötöm a motort. Ez nagyon szépen szabályozza. Most rendeltem "külföldről" IGBT modult és MC3PHAC-t. (csinálgatok olcsó frekiváltókat) A triacos szabályozó is szabályoz, de ha a terhelés változik a fordulat elmászik. Ha csak 10-20%-t akarod levenni a fordulatnak ahhoz ez is megfelel.
egy közönséges ellenállásos fényerőszabályzó nem jó? a terhelés az állandó
Igazán akváriumhoz csinálok egy külső szűrőt. Na most valóban lehet kapni szivattyút amit erre gyártanak... Csak én nem igazán tudnék kiadni érte tizenezreket. Mivel találtam egy mosógép leürítő szivattyút gondoltam megcsinálom azzal. A gond ott van, hogy a szállított vízmennyiség így túl nagy, ill. melegszik ezen a teljesítményen. ( gondolom, mert ezen szivattyú nem az állandó működésre terveződött.) Gondolkodom még a mosogatógépek keringtető szivattyújában, mert azok is elég hangtalanok, és azok legalább folyamatos működésre vannak tervezve.
Bár a legjobb ez a szerencsétlen szivattyú lenne, mert ez konkrétan van...
Előre is köszönöm a fáradozásod!
A ma gyakoribb mosógépürítő szivattyúk forgórésze állandómágnes. Azaz szinkronmotor 3000 fordulattal. A fordulatszámát frekvenciaváltón kívül semmivel sem lehet csökkenteni. Bármilyen korlátozással legfeljebb annyit érsz el, hogy csak búg és nem pörög föl. Régebbi orosz, cseh, NDK mosógépekben voltak rövidrezárt menetes segédfázisúak, de azok nem ilyen kis mütyürök voltak. Igaz, némelyik nem is volt ennyire zajos.
Egy kép nem ártana, hogy képet alkothassunk róla. Mosogatógépben már láttam rendes segédfázisos szivattyút kondival. Ami igazán csendes és keveset fogyaszt, az jobbféle fűtés keringető szivattyú, de az sem olcsó. A legolcsóbb ~14e.-
Hello! Bocs hogy belevau! Gondoltál e már autó szélvédőmosó kis szivattyujára? ugy szabályozod egy potival ahogy akarod kis feszültségü stb. csak egy gondolat. Vagy hasonló megoldás? üdv
Üdv!
Ötlet, keringető szivattyú teljesítményének csökkentésére. A régi-régi időkben (ragadva) találkoztam valaha egy utánkeringető gyári elektronikával, ami ugye a szivattyú kikapcsolása után x ideig lassú fordulaton járatta a motort, hogy hirtelen leálló vizet a kazán hőcserélő fel ne forralja. Ekkor olyan jellegzetes zajt hallunk, amire nem vágyunk - víz sustorgás. Nagy arccal kicseréltem a 8 lábú integrált elektronikát, vagy majdnem, mert addig minden 8 lábút 555-nek néztem és némileg hajazott a felhasználás jellege - időzítés. No, nem az volt, hanem egy PIC, ami a motor mechanikai időállandójához belőve időnként kiadott a kapcsolt triacknak gyújtóimpulzust, amitől egy pozitív-negatív félhiullám jutott a motorra és slussz. Az impulzusok jel-szünet aránya olyan ügyesen volt beállítva, hogy olyan 1/3-1/2 fordulaton ment néhány mp-ig még a motor. Tehát megfelelő jel-szünet aránnyal és megfelelő motorral sima alacsony fordulatú futást értek el. Aztán kicseréltem azt a hibás 5V-os zenert is, ami miatt nem ment a kütyü...
Akvárium külső szűrő, gyanítom, állandó vagy tartós üzemre készülne. Erre az autó szélvédőspricni nem igazán alkalmas.
Sziasztok!
Ha egy villanymotort leterhelek, annak ugye megnövekszik az áramfelvétele. Ezt az áramfelvételt megnövekedést nem lehetne átalakítani úgy, mintha egy sebességszenzor jele lenne. Ugyanis a U209B IC nek van egy ilyen sebességjel bemenete, ami arra szolgál, hogy ha érkezik egy nagyobb terhelés a motorra, akkor is állandón tartja a fordulatot.
Nem ellenállásos fényerőszabályozóra gondoltam. Egy triacos "fázishasítós" szabályozóra gondoltam, amit említettem. Egyébként ezek a motorok nem 24 órás üzemre készültek, illetve ezek a konsterukciójuk miatt állandóan melegszenek.
Adnék képet az én kis ( vélhetően használhatatlan) szivattyúmról...
Ennek sajna 24 órában kéne mennie, ráadásul az sem baj, ha nem forró, és leginkább csendes... De akkor lehet, hogy mégis mosogatógép bontót keresek! Viszont akkor az a kérdés, vajon azok tudnak 600-800 liter/h-t??? és azokat hogyan lehet vezérelni, mert amint látom őket a képeken azok már segédfázisos motorok.
Ez a motor, ami a képen látszik, árnyékolt pólusú egyfázisú asszinkron motor. (mindkét pólustörzsben van egy - egy rövidzárt gyűrű) Fordulatszám szabályozása elég körülményes, mint előzőekben többen írtuk.
Ha szavaid jól értelmezem egy soros műterheléssel, ( próba, hogy mekkora) tudom szabályozni, a kérdés már csak az, hogy mekkora hanggal, és hővel működik...
...megpróbálom... aztán lehet, hogy jövök a segédfázisos motor szabályzás ügyben Köszönöm a segítségeteket... És mindenképp jövök... -vagy hálálkodni, vagy kérdezni!
Helló !
Talán itt ezen a fórumon olvastam, hogyha triakos fordulatszám-szabályzóval csökkentjük egy motor fordulatszámát , akkor a terhelést is vele együtt csökkenteni kell, mert különben leéghet. Tudom hogy a csökkenő fordulatszám miatt amúgy is csökken a kivehető teljesítmény, de ezen kívül is. Az elektronikai boltban az eladó azt mondta hogy nem kell csökkenteni, ilyen veszély nem állhat fenn. Szerintetek ? |
Bejelentkezés
Hirdetés |