Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Ha szabad javasolnom, szimuláljátok le a nyomásjeladót és a tranyós részt, mert itt még vannak hibák.. üdv! proli007
Akkor írd le, a tranyós résznél a hibákat. Rögtön kijavítjuk.
A hozzászólás módosítva: Okt 21, 2012
Hello!
- A tranyós "kijelző" alapvetően egy feszültségre lineáris kijelzést ad. - Ha a bemenettel sorba teszitek az érzékelőt, akkor a tranyós fokozat és a jeladó, egy feszültségosztót alkot. Ha annak felső tagja változik mint jeladó, akkor annak exponenciális lesz a jellege, vagy is nem a jeladó ellenállásának változásával arányos feszültséget szolgáltat az osztó. Vagy is nem lesz lineáris (egyenletes) a kijelzés. - Mivel állítjátok be, hogy 320ohm-nál mutasson 0-át? - De az is kérdéses, hogy a jeladó nincs-e testelve, vagy is köthető-e egyik vége a +5V feszültségre? üdv! proli007 A hozzászólás módosítva: Okt 21, 2012
Valóban a poti másik vége nincs testelve. a szövegután mentem, hogy.. a poti. A poti csak jelölve van igaz, nem jól.
A nyomásérzékelőnek, még utána nézek, mivel a típusát nem tudom, mert most nincsen nálam. Ha meglesznek az adatok, akkor írok.
Köszi!!
Helló! Ehhez mit szóltok? A számokkal jelölt csatlakozók, azok mennek a kijelzőhöz. Az egyes számok, a kijelzőn megjelenő számot képviselik, úgy hogy a kijelző megfelelő pontjait összekötve, világít az adott szám. Lehet, hogy nem egyszerű, a sok vezeték miatt, de olcsóbb mint a kijelző vezérlő. A képeket mellékeltem. Csak kíváncsiság képpen, tettem fel!!
Hello!
Lehet sejteni mit szeretnél, de át kellene gondolni. - Az LM3914 kimenetén áramgenerátorok vannak. Ha ezt logikailag fel szeretnéd dolgozni, a kimenetére felhúzó ellenállás kell. - Az IC-nek van DOT üzemmódja, mikor mindig csak egy kimenet aktív. De az aktív kimenet "logikai szintje" "L". (Gondolom ehhez lenne a kazal XOR.) - A kijelző lábait nem kehet így összekötni, a "mátrix" pontjaiban dióda hálózat kell. - Az LM nem tud meghajtani 8db szegmenset egyszerre, vagy is igen nagy fényerő különbség lenne "1" és "8" kijelzése esetén. Vagy is minden meghajtó kimenetére meghajtó tranyó kellene, vagy a hét szegmenshez külön-külön, és a mátrix a tranyok előtt lenne.(minden szegmenshez áramkorlátozó ellenállás is kell) - A bemenetnek (potinak) nem adtál tápot, annak az IC referencia feszültsége kell. De a referencia terhelése, egyben meghatározza a kimenetek áramgenerátorainak áramát is. Jelenleg 1,2V lenne a referencia, 320ohm terheléssel már 38mA lenne a kimenetek árama. - Egyébként is az a gyanúm, hogy a nyomásérzékelő nem egy poti, hanem egy változtatható ellenállás, aminek értéke változik 0..320ohm között. Vagy is nem lehet belőle feszültségosztót készíteni az LM számára így egyszerűen. üdv! proli007
Hello!
Köszi a hozzászólást. Az LM -es kapcsolást, csak kíváncsiság kedvéért tettem fel, hátha működőképes e, de a mondanivalódból leszűrve, igen sok problémája van. A nyomásérzékelő az asszem tényleg egy változtatható ellenállás. A nyomásérzékelő, adatai után lehetne valamit is kezdeni vele, legalábbis remélem, de azok még nincsenek meg.
A következő lépés a jéladó illesztése, ha már nálad lesz. Vagy ismered a tipust, akkor az adatlapból már kigondolható az illesztés.
A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2012
Helló! Annyi infót sikerült szereznem a nyomásérzékelőről, hogy két csatlakozója van. Magát az érzékelőt úgy kell beletekerni a foglalatába, ami folyamatosan testet kap, vagyis az egyik csatlakozója a test. A másik viszont a kimenet. Az érzékelő egy Ladába megy, nem tudom hogy ez mond e neked valamit? Vagyis az érzékelő nem egy mai darab. Mennyiben kellene módosítani a kapcsolást ennek tudatába, most hogy tudjuk hogy az érzékelő a negatívot szabályozza? Az a kérdésem lenne, hogy a kapcsolásunkkal ki lehet e jelezni a tizedesjegyeket, persze több szegmenses kijelzővel?
Köszi!!
Megvan a nyomásérzékelő. Az egyik fórumon találtam rá. Remélem segít. Itt.
A gond az, hogy nem lineáris az Ohm érték a nyomással. A pontossága is helyből 10 % saccolót építenénk ezzel. Nembeszélve arról, hogy bonyolult lenne az illesztés.
Nyomás [bar] ellenállás [ohm] 0 ____ 290...320 / különbség 30 a felsőértékre vonatkoztatva (187) 46.5 / bar 4 ____ 103...133 /30 26,5/bar 6 ____ 55...80 /25 32.5/ bar 8 ____ 0...15 /15 Azzal a kapcsolással tizedes értéket nem lehet kijelezni. Ajánlanám a PIC használatát. Kapacitív nyomástávadóval amit az autóiparban használnak a hidraulikus rendszerekben. A PIC -ben lévő 10 bites A/D átalakítóval kényelmesen megvalósítható a tizedes pontosságú kijelzés. A linkben jelzett jeladót is lehet használni a PIC-hez, de akkor fel kell venni a nyomás/ellenállás jelgörbét. Önkalibráló rutinnal egyszerűbbé tehető a görbefelvétele. Csak egy hitelesített nyomás biztosító eszköz kell. Kicsit több beruházást, eszközt igényel az elképzelés korrekt megvalósítása. A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2012
Helló! Értem! Csak itt kezdődik a gond, hogy a PIC-eket én nem tudok programozni, azért is akartam a 7447-et. Az nem baj, hogy nem tud kijelezni tizedest, nem volt olyan fontos. Szerintem, olyan nagyon pontos mérő nem is kell, csak az legyen a lényeg, hogy egy hozzávetőleges értéket kapjak.
Ha nem programozható alkatrészekkel akarod megoldani,szerintem egy 7107 ic lesz a te megoldásod.A test a negatív táp ,egy 5 meg egy 10V táp kell gnd-nek meg + tápnak.A mérendő jelet meg műveleti erősítővel a kellő potenciálra hozod,valamint invertálod. Talán ezt tartom több számjegy kijelzésénél a legegyszerűbb módnak.
Értem. Nem tudom, érdemes e tovább foglalkozni vele... Nem lenne pontos ha ezt a gondolatmenetet visszük tovább. Még csak összehasonlitani sem tudnám a pontosságát a kijelzésnek.
Aha, értem! Szóval az volna a legjobb ha lineáris lenne a nyomásérzékelő változása. Na mindegy, majd beszélek a megbízómmal, aztán meglátjuk.
Addig is nagyon szépen köszönöm a segítségedet, segítségeteket!!!
Gyárilag szerinted hogyan oldhatták meg? Hátha abból az elvből kitudnánk indulni.
Hello!
Abból nem tudsz kiindulni, mert (ahogy láttam az oldalon) az egy kereszttekercses analóg műszer, melynek olyan skálát rajzolnak, amilyent akarnak. Egyébként is a nyomásméréshez nem szükséges precíziós mérés. Tök mindegy mi mennyi, csak ugyan annyi legyen mint a megszokott, és csak az üzemi tartományban érdekes az értéke. Alatta-felette mindegy mit mutat. Akkor már több, vagy kevesebb, tehát valamit tenni kell.. üdv! proli007
"Tök mindegy mi mennyi, csak ugyan annyi legyen mint a megszokott, és csak az üzemi tartományban érdekes az értéke. "
Ha tökmindegy mennyi akkor mérni sem kell. Ha meg mindegy mennyi, honnan tudom, hogy az üzemi tartományban van? Lehet mértékegység a hasraütés is. De jó, a van nyomás vagy nincs nyomás is ezen az elven..
Igen egy lineáris jeladó megfelelő lenne. Vagy legalább egy "egyenesebb " jelgörbével rendelkező. A kapcsolással a nyomásváltozást lehet jelezni a csökkenő és növekvő értékeket egyaránt. Ha pontosság nem kritérium akkor használható kijelzésre azzal a jeladóval. Egy finomlépéses potencióméterrel és egy a jeladóval elkészült áramkört össze lehet hasonlítani. Az eredmény alapján eldönti, hogy megfelelneki vagy nem.
A módosítás nem jelent meg. Ezért új válaszként írom.
Igen egy lineáris jeladó megfelelő lenne. Vagy legalább egy "egyenesebb " jelgörbével rendelkező. A kapcsolással a nyomásváltozást lehet jelezni a csökkenő és növekvő értékeket egyaránt. Ha pontosság nem kritérium akkor használható kijelzésre azzal a jeladóval. Egy finomlépéses potencióméterrel és egy a jeladóval elkészült áramkört össze lehet hasonlítani. Nem is szükséges két áramkör. Elég egy. Alapjáraton megmérni melyik értéknél milyen feszültség van. Majd fokozatosan emelve a motor fordulatszámát megmérni, a kijelzett érték váltáskor milyen feszültség van. Egészen így a maximális fordulatszám illetve nyomásig. Tulajdonképpen a nyomás, feszültség jelgörbét veszed fel. Ezeket az értékeket összehasonliítja a potis méréssel. Az eredmény alapján eldönti, hogy a pontosság megfelel neki vagy nem.
Hello!
Vagy nem beszéltem világosan, vagy nem érted amit mondani szerettem volna, vagy szándékosan nem akarod? - Én arról próbáltam beszélni, hogy egy gépjárműben nem sok jelentősége van az olajnyomás mérés abszolút értékének. Vagy is hogy ténylegesen hány bar az. Mint minden gépnek, ennek is van egy üzemi nyomás tartománya, amin belül a nyomás még elfogadható értékű. Ezen tartományon belül, lehet hogy a távadó linearitása megfelelő még. Ha pedig kilép ebből a tartományból, akkor már nem igazán érdekes, hogy mennyi is a tényleges érték. A legtöbb egyszerű lelkületű gépnél, még nyomásmérés sincs, vagy is egy olajgomba mondja meg, hogy a nyomás egy minimális szint alatt van. De feltételezem, hogy a tervező mérnököket kivéve, nem igazán tudná valaki megmondani, hogy egy olajnyomás csökkenése esetén, a gép "mehet-e vagy sem". Vagy is az olajnyomás nem lehet kritikus üzemállapotra. Mert ha így lenne, akkor nyilván sokkal kihegyezettebb mérés lenne egy kocsiban, nem lenne megfelelő olajgomba. Tehát úgy értettem, egy ilyen nyomásmérésnél sokkal fontosabb egy mérés hosszú idejű stabilitása, mint a nyomásérték abszolút ismerete vagy a mérés linearitás hibája. - Én nem értek a gépjárműhöz, de úgy gondolom, hogy a fordulatszám változás nem arányos az olajnyomás értékével. Ezt abból gondolom, hogy a régi Daciámban cserélték egyszer a szivattyút, mert nem volt elég az olajnyomás. De a valóságban lehet nem is a szivattyú volt a rossz, mert egy nyomásszabályzó szelep volt egybeépítve a szivattyúval. Vagy is egy nyomásérték felett, ez kinyitott, és az olajat vissza vezette az olaj teknőbe. Ha ennél az régi szerkezetben így volt kialakítva, akkor várhatóan ma sincs ez másképpen. Tehát a nyomásérték mint egy limitálva van. üdv! proli007
Egy rossz DVD lejátszóból kiszedtem egy 7x7 szegmenses kijelzőt.
Kimértem az összes lábat, de csak egy számot tudok kiírni. Az első 7 láb a 7 szegmenset, 10-16-ig pedig a szám helyzetét, (a többi csak plussz funkció: mp3 kijelzése stb.). De egy szám után már nem tudom hova kötni a következő szám szegmenseit.
Az ilyen kijelzőt csak multiplex üzemmódra tervezték, a meghajtását megtalálod a 7 szegmenses kijelzők meghajtása topicban. Szerintem ez az egész oda lesz áttéve.
Itt egy példa, hogy lehet pl órát készíteni belőle . A fenti részen látható kijelzők nálad már gyárilag össze vannak kötve. Azt kell még megnézned, hogy közös katódos , vagy közös anódos-e a kijelző.
Ez a kapcsolás nagyon emlékeztet a Bináris órára: Link. Lehet, hogy tényleg az van megfejelve egy dekóderrel!?
Igen, a program azonos a bináris órával. Mivel a pic kimenetén BCD kód jelenik meg, ugyanezzel a programmal, dekódolás nélkül bináris órát, 7 szegmenses dekóder ic-vel vagy nixie meghajtó dekóderrel (sn74141) számkijelzős órát lehet készíteni.
A kérdés nem az volt, hogy van e értelme, hanem, hogy hogyan oldanának meg egy olyan mérést, ahol az adott jeladó szerint van a jel.
Egyébként a fogaskerék szivattyú nyomása függ a fordulatszámtól, de ebbe most nem mennék bele, mert nem ez a témája. A megy, nem megy, az működik, mert ha az olajnyomás nem éri el az adott nyomást a rendszerben, akkor az károsodást okozhat. Az üzeminyomásnak megfelelően beállított nyomáshatároló tartja fent az adott nyomást. Ha a viszkozitás vagy szivattyú hiba miatt gond van akkora nyomáskapcsoló is, jelzi. Kigyullad, majd elalszik a jelzőizzó. Ezt nevezik pislogásnak. Felfogható a megy, nem megy kijelzésnek is. Feltételezem, hogy az emlitett autóban mérhető a nyomásváltozás, ha egy olyan műszert építettek be, amivel ez látható is. Üdv. Szabics
OFF de témához illik..
Lehet kapni két féle eszközt autóhoz. nyomás kapcsoló és nyomás mérőgomba, csak az előbbit is úgy szokták nevezni. A kapcsoló lényegében autó/típus specifikus, A minimum nyomás alatt rövidre zárja a testet és kigyullad a visszajelző ami folyamatosan +V van. A nyomás gomba pedig egy ellenállás alapján zár. Az elektromos visszajelző órákban két tekercs van. Egyik fix +V kap a másik pedig az ellenálláson keresztül a nyomás változására változó áramot kap. A tekercsek egymásba vannak forgatva és középen megy el a mutató tengelye amin mágnes vagy mágnesezhető lap van(megoldás sok féle) Az elektromágneses hatással eltéríti a mutatót a fix tekercshez képest. Ha ezt akarod digitálisan használni, akkor programozható eszközt javaslok, PL PIC. AD bemeneten méred a bejövő feszültséget ami átmegy a gomba ellenállásán. Elektronikai megoldás sem bonyolult. 7 szegmensesen pedig simán kijelzed pic + 74Hc595ös íc. Viszont neked kell megmérni a nyomás értékeket vagyis elő kell tudni állítani 0.5 bar nyomásonként, stabil nyomást és megmérni multiméterrel az ellenállás értéket a gombán. Kiszámolod ez mennyi V kerül a pic bemenetére. ha két mérés közé esik a PIC be menő feszültség (ellenállás alapján) akkor, tudod mennyit írjon ki. Elég 4 bar nyomásig menni annyi versenygépekben van, sőt inkább turbós autóknál olajzás és hűtés miatt. gyári autókba 1 bar max terhelésen általában. |
Bejelentkezés
Hirdetés |