Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED-es lámpa, meghajtó áramkör
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni: 21 db LED-ből szeretnék egy lámpát készíteni. Egyszerű fel-lekapcsolással, elemről működtetve. Az előtétellenállássszámolóba beírva mindig hibát kaptam, ezért írok ide. 21 db magasfényű kék LED, a dokumentációjukban a következő adatok voltak: nyitófeszültség: 3,2V, LED-en átfolyó áram: 20mA. Segítséget szeretnék kérni, hogy mekkora ellenállásokat használjak?
Szia! Mekkora a tápfesz (hány elemet/akkut használsz)?
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2012
Teljesen mindegy, csak ne legyen sok. 12-18 V-ra gondoltam. Valami olyasmi lehetséges, hogy 7-7 LED-et sorba kötni, és a 3 db LED-sort párhuzamosan kötni?
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2012
Persze, hogy lehet. Csak vilagitani nem fog. Elozo hozzaszolasodban irod, hogy a nyitofesz 3.2V. Ebbol het db sorban mennyi is lesz? Kicsit tul fogja lepni a tervezett 12V-ot.
Eloszor el kellene dontened, milyen es hany akksit hasznalsz. 1.2V tobbszoroset vagy 3.7V tobbszoroset? Esetleg 12V tobbszoroset? Megfontolando egy stepup aramgenerator...
És fordítva, tehát 3 db LED egy sorban, ez hétszer? Fontos lenne, hogy hordozható legyen. Az akksik száma és mérete nem meghatározott, ezért írtam ide, hogy mi kell hozzá
És akkor ez így működni is fog?
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2012
Azert mielott nekiallsz, tisztazni kellene, mit is akarsz. En ugyan ertelmet nem latom egy hordozhato kek ledes lampanak, de lehetnek olyan alkalmazasok, amirol nem tudok.
Viszont mi a fontos neked: Hosszu elettartam? Alacsony bekerulesi koltseg? Kis suly? Konnyu megepithetoseg? Allandoan mobil vagy csak idonkent hordozod? Mert ezek mind-mind mas felepitest kivannak es ebbol kell kiindulni. Ne a gombhoz a kabatot...
Nos, Vasember ruhát készítek üvegszálból, ahhoz szeretnék ARC reaktort készíteni. A reaktor háza a csatolt képen látható, ebbe mennek bele a LED-ek. Ez amúgy fából készül, ha minden igaz, még ma. Ez fog világítani. Jó lenne, ha nem kellene gyakran hozzányúlni, mert azzal a páncél fényezése is megsérülne, valamint az sem lenne rossz, ha minél kevesebből kijönne. A kis súly annyira nem feltétel, mert az áramellátást a páncélba rejteném, de ennek is azért lennének határai. Nagyon nem szeretnék belebonyolódni az építésbe, csak egy kapcsoló, ellenállások és LED-ek.
Akkor a fenyero nem fontos neked, es mehet regebbi NiMH akksikrol is, ha a suly sem szamit. Esetleg ha te csinalod a sisakot is (valaki akart motoros sisakot taviranyitoval) akkor esetleg erdemes kozos aramforrasrol mukodtetni.
Ilyenkor szerintem is jo az ellenallasos modszer, amit kobzoli javasolt. Nem tudom, mennyi ideig akarod hasznalni egyhuzamban egy toltessel, de megfontolando kevesebb akksi, kevesebb led sorban. A legegyszerubb a minden led ele ellenallas es harom darab NiHM sorban. Ilyenkor minden led direktben kap aramot, tehat csak az ellenallasaval van sorban, mind a 21 parhuzamos. Ilyenkor az aramfelvetele 21*20, 420mA, ez kb negy orat megy 3db, 1600mAh-s akksirol folyamatosan.
Értem, köszönöm szépen! Szerintem akkor ezt fogom választani.
Szép estét.
Kérnék kis segítséget. Nem vagyok járatos az elektronikák világában, lenne egy apró gondom a kocsimnak a helyzetjelzője, ami LED izzós tönkre ment, nem világít. Csináltam róla egy képet, ha tudnátok segíteni mit csináljak vele, látni hogy egy alkatrész megégett, illetve tudnék egyáltalán tenni valamit vele hogy működjön? Esetleg tudnátok helyet, mühelyt ajánlani ahol ezt megoldanák nekem?
jó estét.
szeretnék az uraktól egy kis tanácsot,segítséget kérni.egy demo autóba szeretnék készíteni egyedi ledes dekorvilágítást.10 darab hideg fehér power ledet kellene meghajtanom az autó áramellátásáról.a felhasználásra szánt ledek adatai a következőek: Hidegfehér Színű (5500-6000K) Feszültség: 3,4-3,6v Áramfelvétel 350mA. Szórásiszög: kb 120 fok. Fényerő: 80~90 Lumen. ehez a projekthez keresek egy kapcsolási rajzot. előre is köszönöm a segítséget
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy LEDes lámpát, 10-12db 0,5W -os leddel (nyitófeszültség: 3-3,5V; üzemi áramerősség: 100mA; 250000mCd), akkuról hajtva. 2 kérdésem lenne: milyen meghajtást érdemes alkalmazni? Előtét ellenállás gondolom kilőve, marad az áramgenerátor. Abból jó lenne a disszipatív is vagy érdemesebb lenne kapcs.üzeművel foglalkozni. Túl nagy hely nincs, egy góliát elemes zseblámpa átalakításról van szó. Másik kérdés, hogy összesen kb. hány mAh -nyi aksira van szükség pár órás üzemidőhöz? Köszönöm
Javításra hoztak egy LED-es megvilágítású nagyítót. 2 db AA ceruzaelemről megy. Az első eszköz, amire rámegy a feszültség, 3 lábú SMD SOT-23, kódja 8805-45 (a gugli, bár talál hasonló számú 8 és több lábú alkatrészeket, Svarovsky ékszereket is felkínál). Mérhető funkciója: Az elemek kisütés közben változó feszültségéből 4,6 V-ot készít. 2 sor LED van körben. Nyomógomb kapcsolja, gondolom külön, vagy együtt igény szerint. A nyomógomb vezetéke bemegy egy 4 mm átmérőjű műgyanta pötty alá, az alól megy a 2 LED sorra. A LED-ek jók. Létezik-e elérhető formában ennek kiváltására valami?
Korábban hoztak zseblámpát, aminek láttam is itt fényképét. Már csak néhány LED villogott benne. Sima ki-be kapcsolója van, gyanítom, a LED-ek beépített PVM áramgenerátorral állítják be az áramukat. Lehet-e ilyen LED-eket kapni. Maga a lámpa üzlettől, LED számtól függően 650-1500.-Ft. A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2012
Szia,
Talán ez lehet. Van előtte induktivitás? Mindenképpen step-up konverter kell a helyére, bármelyik hasonló bekötésű IC megfelelhet. Gyanítom, hogy a chip-on-board IC-nek stabil 5 V kell, és az IC kimenő oldalán 5 V kellene, hogy legyen. De a -45-ös jelölés miatt akár lehet 4,5 V-os is a gyári beállítása. A chip-on-board IC-t már nehezebb kiváltani, de akár megoldható lenne egy CMOS számlálóval a két LED sor kapcsolgatása. A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2012
A step-up konverter hibátlanul működik tekercs nélkül is. A műgyanta pötty alatti "titkos eszköz" ami kiváltandó.
Ui. Alaposabban megnéztem. Valóban ez lehet. Ráadásul nem SOT-23, hanem SOT89-3 tok. Amit pici, ~0,5 Ohm-os ellenállásnak mértem előtte, az lehet az induktivitás. Shottky helyett 1N4001-es van. Attól még a feszültség szépen felmászik. A hozzászólás módosítva: Nov 30, 2012
Sziasztok!
Van egy MR16 foglalatos 3db 1Wattos LED-et tartalmazó LED lámpám (összesen 3Wattos), aminek szeretnék a hatásfokán javítani. 12Voltról működik, de az MR16 az polaritásfüggetlen kiosztás, én pedig polaritásfüggő vezetékre akarom cserélni a lábait így is növelve a hatásfokot, ugyanis túrázáshoz akarok belőle "zseblámpát" illetve reflektort gyártani. Ugye el lehet hagyni ilyen esetben simán az egyenirányító hidat és menni fog ha megtalálom hova kösszem a 12voltom plusz és minusz ágait miután kiszedtem azt a 4 diódát? Másik kérdésem az lenne, hogy a vezérlő áramkörön lehetne-e egyszerűsíteni, hogy még hatékonyabb legyen? Ahogy ránézek valami DC-DC konverternek tűnik de nem tudom minek, a LED-ek akár sorban akár párhuzamosan is mennének 12voltról, csak az áramot kell korlátozni vagy rosszul tudom? Csak multiméterem van, ami a vezérlőből kimegy a 3LED-re azon 10,7Voltot mértem DC módban és 22,8 voltot AC módban, gondolom valami váltakozó jel lesz a kimenet. Az se lenne rossz, ha nem csak 12voltról mennének, hanem közvetlen megtudnám hajtani 3,6Voltos li-poli aksicelláról valami egyszerű áramkorláttal. Szerintem lehet ez most nem menne mert mintha sorba lennének kötve és nem párhuzamosan.... Kipróbáltam 5Volt bemenettel is azzal nem világított a lámpa, tehát valami soros vezérlés lehet ez. Csatolok képeket.
Megoldódott a probléma. Az elemekben megvolt ugyan az 1,5x V, de a kívánt áramot nem tudták biztosítani. AT táp 5 V-ról megtáplálva soros diódákkal ejtve a feszültséget, minden működik, az 1N4xxx diódák fűtenek, mint a kályha. 2 db 1,2 NiMH akkuval a kisebb tápfesz ellenére megy, mint a parancsolat. A mütyürke DC/DC inverter IC nem melegszik.
Ha beleolvasol a hozzászólásaimba, rájössz, hogy a kis 5lábú IC-d rendkívül hatékony DC/DC konverter. Éppen annyit ad a LED-eknek, amennyire szükségük van (meg lehet engedni rájuk). A polaritásfüggetlenséget biztosító diódahíd kisveszteségű Shottky diódákból áll. Az egyenirányító híd után bekötheted polaritáshelyesen a 12 V-ot, ezzel nyersz néhány tized voltot-wattot. Ellenben ha véletlenül bármikor elcseréled, akkor pukk.
A képen sajnos nehéz lekövetni a bekötést. 12 V-ról megtáplálva mérj rá a 220 µF-os elkóra! Ha ott 0,4-0,6 V-tal kevesebbet mérsz, mint a bemeneten, oda rákötheted polaritáshelyesen a 12 V-ot. Szerintem az még a DC/DC konverter előtt lehet. Mindenhol DC állásban mérj! A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2012
köszönöm, akkor marad a vezérlő áramkör és a 12volt DC meghajtás, viszont a dióda hidat kiiktatnám.
Most voltmérővel úgy mértem ki, hogy a képen a baloldali lábra tettem a 12volt negatív vezetéket, mivel a kimeneten is azon az oldalt van a negatív, könnyű arról megjegyezni. A diódák lábain megnéztem mennyi feszültséget mérek a bemenő negatív lábhoz viszonyítva. Úgy vettem észre a baloldali 2 kivezetésre ment egy az egyben a negatív bemenet mivel ott csak 0,01Voltot mértem. A jobboldali szélén lévő 2 kivezetésen pedig a pozitívval egyező 12,7voltot mértem amennyin kb az ólomaksim volt. Megmértem a középső 4 lábon is mit mérek, képen alsó sorban a bal és jobb középső lábon 0,34Voltot mértem a bemenő földhöz viszonyítva azaz ott csak a feszültségesést mértem és az lesz a negatív egyenirányított pólus. A felső sorban lévő középső 2 kivezetésen pedig az egyenirányított pozitív lesz. A terv szerint mind a 4 diódát valahogy leforrasztom, bár nem lesz egyszerű kis pákával úgy felmelegíteni, aztán a képen amit (-) és (+)-al jelöltem, oda kötöm be az egyenirányított 12 voltot, persze majd igyekszem nem összekeverni aztán a polaritást. Gondolom ha elszúrnám csak a vezérlő megy tönkre és nem a LED-ek, mert egy plusz Schottky van a kimeneten sorba kötve úgylátom. A diódasoron ha jól számolok 2x0,34Volt esik ami a 12,7Volthoz képest 5% teljesítmény veszteség, de az is lehet rosszul mértem és ennél is nagyobb a feszültségesés amit multiméter nem mutat. Mivel van még egy dióda a kimenetenazt azért nem merem kiszedni, bár lehet az se kellene hisz maguk a LED-ek is kellene, hogy tudjanak egyenirányítani nemde? Bár az is lehet az valami kondit véd vagy kell mindenképp a DC-DC konverternek? pl. az itt előttem Gyuszi01által csatolt képen pl. a híd után közvetlen van egy ilyen dióda, tehát ott is ott van a harmadik, de ott mintha híddal szinte egybe lenen kötve....
kiszedtem a Graetz-híd diódáit és bekötöttem a a képen jelzett (+) és (-)-ra a bemenő kábeleimet, persze az elkó-s ötlet is jó volt, arra is lehetett volna kötni.
A lényeg, hogy jól működik! Tehát eddig nem sikerült elrontani, jó lett a bekötés. Még annyi lenne a kérdésem, hogy ennek a DC-DC konvertere mennyi plusz bemenő feszültséget bír el átmenetileg? (Az elkó 25voltos tehát gondolom ez alatt még működhet.) Néha úgy akarom használni, hogy napelemről, ami 12volt névlegesen de üresjáratban 18voltról indul. (Tudom fura ötlet, hogy napelemről fényt, de akvárium világításra is akarom használni a led-es lápát amikor nem túrázásraés pont akkor kellene a fény amikor süt a nap, a napfény meg nem jó mivel az algásít....) Nyáron már kipróbáltam, akkor még a Graetz-híd benne volt és akkor nem halt meg a 18volt induló feszültségtől ami egyből leesett a terheléstől, annyira hogy nyitni tudjanak a led-ek mivel a napelem nem bírt 3wattot. Akarok még egy 3 litiumcellás akkupakkot is gyártani hozzá (mivel ha jólértam csak 12volt körül működik ez a vezérlő) , azzal is remélem még működni fog, átlag 11,1Voltról, de a 4cellát már fölöslegesnek tartom. Lehet majd a stepdown-omat beállítgatom 11 volt körüli értékekre és letesztelem mennyivel világít még a cucc.
A különálló 1 db Shottkyt nem szabad kiiktatni, fontos szerepe van. A DC/DC konverterben fontos szerepet vivő vasmagos (ferritmagos) tekercs utáni impulzusok feldolgozását végzi. A LED-ek égőfeszültsége a méréseid alapján 10,7 V körül van. Az alá nem szabad menni a táplálással. Lehet, hogy a 3 db lítium akku kisülés közben kevés lesz, de ezt kísérlettel kell majd megállapítani. Hogy a bemeneten mennyire lehet megnövelni a feszültséget, azt az IC adatlapjából lehetne megállapítani. Ezzel kísérletezni nem túl biztonságos, mert a felső határérték elérése után vehetsz másikat.
Sajnos, nem találtam értékelhető találatot a 360-as jelölésre. Egy 80 mA-es FET-et ad több találat, ami ide túl kicsi. Talán tud neked is segíteni valaki, mint korábban nekem.
Sziasztok!
12db 0,5W -os LED (nyitófesz.: 3-3,5V, üzemi áramerősség: 100mA) meghajtásához keresnék áramgenerátort. 6db tölthető elemről lenne üzemeltetve. Lehetőleg olyat keresek, amibe nem kell induktivitás, olcsón megépíthető és nincs különösebb hűtés igénye, mert egy zseblámpába kellene. Köszönöm A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2012
Szia!
Üdv a fény fórumán 6db tölthető akksi 6X1,2V = 7,2 V (névleges fesz) kb 8V teljesen feltöltve 2 led üzemi feszültsége sorosan kötve 7 V Tehát : ha 2 db-ledet sorba kapcsolsz, és ebből a sorból párhuzamosan 6-ot, akkor egy darab ellenállással(1,8 Ohm 2 Wattos) meg tudod oldani. Az ellenállás nem fog jelentősen melegedni(cirka 0.7 Watt teljesen feltöltött akksiknál). A ledek viszont melegednek!!!!Egészen pontosan 6 Wattot fűtenek el a ledek. Ez így kb 15 Forint és nincs benne induktivitás. Olcsó, nem melegszik jelentősen (a ledek fütésének egytizede), és nem sok a veszteség sem(10%). A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2012
1. Nem célszerű egybefogni a soros csoportokat. A LED-ek se pontosan egyformák, lesz amin több, lesz amin kevesebb áram folyik. Minden ággal a neki megfelelő áramot biztosító ellenállást kell sorbakötni, azaz 6*~10 Ohm-ot (10,8 Ohm-osat nehéz találni).
2. A kisütés függvényében csökken az elemek feszültsége, halványul a fény. Ha ez nem számít, mehet az ellenállás. A fényerőcsökkenés elkerülésére szokták a feszültségemelős LED-meghajtókat bevetni.
Köszi a válaszokat!
Egyenlőre - mivel el kéne készülnöm vele - egyszerűen ellenállással meg lehet oldani különösebb probléma nélkül? Tehát bekötöm a ledeket párhuzamosan, a pozitív ággal sorosan pedig egy - az előtét számító szerint - 4Ohm -os 6W -os ellenállást (vagy ehhez közelit) és meg van oldva, nem fog fűteni?
NEM! Ahogy Erbe írta, a LED-eket egyenként kell sorbakötni egy-egy ellenállással. Valamennyit fűteni fog, de más megoldás nincs, ha nem akarsz induktivitást használni.
Vagy induktivitás, vagy ellenállás, mi fűt. Harmadik eset nincs.
Értem, köszi! Kicsit bonyolult lenne így hirtelen megoldani az ledenkénti ellenállásokat (mert nincsenek), ezért az jutott eszembe, hogy 2x6db párhuzamosan kapcsolt "ledcsoportot" csinálnék, csoportonként 1-1db LM317 -es meghajtással. Így 1db LM317 -nek csak 0,6A -t kell elviselnie, kevésbé fűtene, mehetne a burkoltba egy kis bordával. Ez járható út volna vagy nem ajánlott?
Köszönöm |
Bejelentkezés
Hirdetés |