Fórum témák
» Több friss téma |
Na meg is találtam!
Ez a leírása a 69-es jlh-nak ebben benne van egy táblázatos részben hogy miket kell változtatni 4ohm-nál.
Sziasztok,egész jól haladok az erősítőmmel,már megrajzoltam és kimarattam a nyákot,és már az alkatrész lábak helye is ki van fúrva.
Lenne egy kérdésem:min. hány uf-os kondit rakjak a trafóra puffernek. /most 4700uf-es van rajta,ezzel próbálgattam a TDA2020-at,nem hallottam,hogy brummogott volna/
Szerintem 10000mikró alatt rá se tedd.
Egy A osztalyu erosito azert mas kategoria mint a TDA2020. Itt folyamatosan nagy aram folyik a tapbol az erositobe es emiatt jelentosen megnovekszik a brummfeszultseg. Ezt ugy lehet ellensulyozni, hogy nagy pufferkondikat raksz a tapba (esetleg CRC v. CLC szurest alkalmazol ha indokolt). Minel nagyobb a nyugalmi aramod annal nagyobbak legyenek a pufferkondik. Persze itt is van egy esszeru hatar Hogy a brummot minimalizald en a bemenet kis atalakitasat javasolnam meghozza ugy ahogy a JLH 2000-es valtozatban le van irva. De itt a HE-n is megtalalod ennek a valtozatnak a rajzat a Kapcsolasok kozott. Ebben az esetben mar elegendo akar 10-15000µF pufferkondi oldalankent. Nalam egy 10ezer es egy 4700u-os kondi van parhuzamosan es tokeletesen elegendo! A brummot sikerult annyira minimalizalni, hogy a hangsugarzokbol nem hallok semmit, mar csak oszcilloszkoppal lehet kimutatni.
Sziasztok,köszönöm a gyors válaszokat,igazából én is keveseltem a 4700uf-et,de mival elég rosszul nyomtattam ki a kapcsrajzot,1x4700-nak néztem a 4x...
Megvan a pufferkondim!!! 75000uf,40v. A homemade tápból gubiztam ki,(és egy˝˝kis˝˝33000uf-os 25v-osat raktam a helyére.( Majd csatolok képeket az építésről,a tápról... ///bocs a sok kérdésért,de még van mit tanulnom 15 évesen,mondjuk azért nem vagyok olyan kezdő,építettem már:-IRF-tranyós Teslát(be:20V,,ki:több KV) -nagyfeszgenerátort sorkimenő trafóból -fénycsőmeghajtót 12V-ról -dig.hőmérőt -2 LED-es villogót(8 évesen) sorry az offért,csak bemutatkozás képpen írtam le ezt a pár sort magamról///
Egyaltalan nem problema hogy kerdezel. Inkabb az epites elott es kozben kerdezz mint utana amikor megepitetted es nem mukodik. Akkor ugyanis mar sokkal nehezkesebb a hibakereses foleg a forumon keresztul
Sziasztok..... !!!MŰKÖDIK A JLH-em!!!
Hát a hangja.....nagyon szép,a méllyek is jól szólnak,és a magasok...Nem gerjed(akármit csinálok),és nincs hallható brumm,szép tisztán szól a zene.A tápfesz 23V,és 1,25A a nyugalmi áram,hát a TDA elbújhat mögötte az biztos. Hapro,jó ez a nyákrajz,köszi.Neked van JLH-d?
Szia Ricsi!
Nagyon örülök ennek, hogy így örülsz! amikor megépítettem először volt kb 8 éve, elámultam a hangján én is, addig csak quadot, építettem ami komolyabbnak mondható, quad előtt meg ic-s szutykokat. Hát az Ic-sek utána quad is egy álom nagy ugrás volt, de a quad után ez tényleg tutti. egyébként a mai napig is van olyan alkalom mikor rácsodálkozok, hogy húúú ez igen. egyébként nekem is van JLH-m azt hallgatom amióta megépítettem, nem kell más. Bár most szemezek a Hiraga-val, már a drágábbik alkatrészeit (táp) nagyjából beszereztem. szóval egy ilyen projekt van kialakulóban... Meglátom melyik tetszik jobban. a hiraga jóval drágább, kétszer akkora teljesítményű, és van akinek annak a hangja tetszik jobban a JLH-val szemben. Na hát sok sikeres további építgetést. üdv.: Zoli
Sziasztok!
egy kérdésem lenne, bár nem tartozik szorosan a JLH-hoz. Védelemről lenne szó, és azért itt kérdezem, mert aki ilyen végfokot épít, az talán jobban odafigyel a hangminőségre. Szóval a kérdés az, hogy egy (hangfal) védelem elviekben és a gyakorlatban ronthatja-e a hangminőséget ? Ha csak nagyon minimálisan is, de képes-e rá azzal, hogy a végfok kimenete gyakorlatilag kétfelé ágazik, az egyik a relébe megy a másik meg valamilyen alkatrészeknél köt ki. Itt eltekintek attól, a gondolkodástól, hogy akár a relé is ronthatja a hangminőséget. Különös képpen ha Skori olvasod ezt a hozzászólást a te véleményed érdekel, azért, mert a honlapodon található védelem megépítésén gondolkodok. válaszotokat előre is köszönöm. üdv.: Zoli
Szia!
Bocs, lehet h. nem az en velemenyemre vagy kivancsi de azert elmondom Szoval ha a klasszikus, kicsatolo kondis JLH-t epitetted meg, akkor ahhoz nem fontos hangfalvedelmet epiteni, ugyanis a kicsatolokondi pont azert van ott, hogy ne jusson a kimenetre (hangfalra) egyenfeszultseg. Ez csak akkor lehetseges ha a kicsatolo kondi zarlatos lesz ... ami eleg ritka. Persze ha duplan be akarod biztositani magad akkor lehet epiteni hozza vedelmet is, de akkor szamolni kell a hangminoseg romlassal .... felteve ha minosegromlassal jar a vedelem. Van aki azt mondja, hogy rossz hatassal van a hangminosegre a vedelem van aki azt mondja hogy nem. Az en velemenyem az hogy ott kell alkalmazni ahol indokolt. JLH-nal en nem alkalmaznek es nem is hasznalok vedelmet.
Hali!
köszi a választ és igenis a TE véleményedre is kíváncsi voltam! És a többiekére is. A JLH-ban én sem használok védelmet, és nem is gondolkodok rajta, hogy oda építsm be, pont azért amit írtál is. üdv.: Zoli
Hali
Azt meg tudná nekem mondani valaki h mennyi pénzből lehet kihozni 1 JLH-t?
Na most te mire gondolsz ezügyben?
A panelt vagy a tápot? A panelok gondolok itt sztereóra olyan 2000-2500huf. A trafó egy jófajta 250W-os ez passz. Egyenrángató plussz puffer olyan 5000 körül ha beleteszed ami kell neki. Hűtőborda na abból batári nagy kell az maga olyan 4-5000huf és plussz ugye a doboz mivel gondolom nem deszkamodell lessz.
Futottam már bele olyanba, hogy a relé hallható minőségromlást okozott, az érintkezők átmeneti ellenállása miatt (kevés volt az összeszorító erő). Ugyanakkor egy jó minőségü relé szerintem nem okoz minőségromlást. A további alaktrészek (pl amik a DC-t figyelik) olyan kis áramot vesznek fel, hogy szinte elhanyagolható, a hangszórón folyó áramhoz képest, ráadásul ez az áram majdnem tisztán ohmos, és arányos a feszültséggel (vagyis akkor sem okozna torzítást ha nem hanyagohatnánk el).
Viszont ha már szóba került: a hangfallal védelem céljából sorbakötött bizti (néhány kapcsolásban ekőfordul) hallható minőségromlást okoz! Ezek alapján, olyan erősítőkhöz ahol nagy tranziensek vannak ki/be kapcsoláskor, és/vagy DC csatolt a kiementük, mindenképpen érdemes hangfalvédő áramkört használni.
Ja a saját erősítőm (nem JHL) amikor elkészült, azt hittem megőrülök mert egyszer csak el kezdett recsegni, azt gondoltam hogy valami elszállt benne. Sok nap szívás után rájöttem, hogy a recsegés nem más mint a hangszóró védelem relé kontaktusainak oxidációja. Itt nem a kis összeszorító erő hanem a nyitás és záráskor fellépő kevés áram illetve a fel nem lépő áram okozza. Eszembe jutott a Finder relé katalógusa ahol elég korrekt módon le van írva, hogy melyik relével mi az a legkisebb teljesítmény amit biztonsággal lehet kapcsolni. Voltam egy finder előadáson ahol elmesélték, hogy a relé normális működéséhez elengedhetetlenül fontos a relé kapcsolásakor a megfelelő minimális teljesítmény kapcsolása, mert a nyitáskor fellépő pici ív tisztítja a kontaktusokat záráskor meg egy kicsit összehegednek a kontaktusok kissé ami szintén a jó érintkezést biztosítja.
A minimális teljesítményt meg azért írtam mert több áramkörös fokozat kapcsolóval oldottam meg a hangerő szabályzást és a legalsó állásban ki is kapcsolom az erősítőt. Vagyis a relé normál működés alatt teljesítményt nem szakít meg, be- illetve kikapcsolásnál nem volt hangerő tehát teljesítmény sem.
Nagyjából egyetértünk, de azért vannak kivételek:
- Léteznek légmnentesen zárt (védőgázzal töltött) relék. Ezeknek nem oxidálódik az érintkezőjűk, egyszerüen azért mert nincs oxigén a házán belül. - Némelyik relétipusnál az érintkezők elmozdulnak egymáson, és ez elég az oxidok eltávolításához (lecsiszolódásához). -Vannak úgynevezett higanynedvesítésű relék. Ezek olyan zárt kivitelü relék ahol az érintkezőkön higany van, és amikor az érintkezők összeérnek a higany is egybefolyik, ez igen jó kontaktot ad a teljesítménytől függetlenül. (Az érintkezők olyan anyagból vannak amiket a higany nedvesít, vagyis jól megmarad ill. elterül a felületén.) -Sokszor már az is elég ha az adott relé érintkezői a szükségesnél kissé nagyobb erővel csapódnak össze, és ez "leveri" az oxidot az érintkezőfelületről.
Na gyerekek ma összekötöztem unalmamban egy tda7294-es végfokot és elkezdtem tesztelni.
Mitnemondjak a jlh-m elpáholja de rendesen. Eggy csatorna ic ment +/-34V-ról de szinte semmit sem szólt és fűtött mint a bolond kb úgy mint a jlh de szinte semmi mélyhangot nem adott a jlh-hoz képest és érdekesnek találtam hogy 2x10W elpáholja a 70W-os ic-t de eléggé mulatságos volt.Viszont mostanában csak szinte a jlh-t hallgatom és őszintén nem adnám oda semmiért.Hihetetlenül összeállt a hangja és szinte minden hangdobozommal tökéletesen szól.Volt eggy zakkant napom és bekötöttem elé egy szubszűrőt és majd kiugrott az ablak a helyéről (senki se próbálja ki). Viszont eggy észrevételem van a jlh-val. Ha valaki megépíti járassa elég sokáig mert kegyetlenül tud érni a hangja és rengeteget változik az első bekapcsoláshoz képest.
Szerbusz Dióda!
Az A osztályú erősítők fórumába tettem fel két képet egy kapcsolásról ami a Hobby Elektronika 2001/11-es számában jelent meg. Kíváncsi lennék a te véleményedre is. Egyébként tényleg furcsa hogy a TDK-s erősítőket simán alázza a JLH. A fent említett kapcsolást akarom megépíteni, mert most már tényleg kíváncsi vagyok a külömbségre.
Meghesszeltem de szerintem maradj a jlh-nál.
Eléggé furcsának tartom a 20W-ot 40V-ról egy pár végtranyóval főleg A osztályban.
Eloszor a JLH-hoz szolnek hozza. Sztem valami gond lehet nalad a TDA7294-es erositovel ha kb. ugy futott mint a JLH es nem volt eleg a melyhang. Ez a TDA az ICs erositok kozott eleg jonak szamit pl. a GC jellegu LM IC-ekkel hasonlo kategoriaban van. A hangja siman osszemerheto a JLH-val, sztem egyik sem alazza a masikat, egyszeruen mas jelleguek. Kinek mi tetszik. Ha neked a JLH hangja jon be akkor Te ugy gondolod (es mondod is), hogy a JLH alazza a TDA-t ... masnak lehet hogy mas a velemenye. Egyebkent kifejezetten sub-ra nem ajanlanam a JLH-t, mert kicsit mosott melyei vannak es az egesz hangkepet is kicsit mosotta teszi ami egyebkent nagyon ugy hat mintha igen kellemes hangja lenne. Szo se rola kellemes hangja is van, nekem is tetszik es meg mindig jo erositonek tartom, de van mas hangkarakteru erosito ami nekem jobban bejon, raadasul nem fut mert AB osztalyu es sokkal nagyobb kimenoteljesitmeny leadasara kepes. Szoval ezzel az egesszel en csak arra akartam utalni, hogy vigyazni kell az effele kinyilatkoztatasokkal mert azok csakis a Te velemenyedet tukrozik. Masreszt tenyleg nezd meg azt a TDA7294-es erositot, mert sztem baj van vele
Masodszor azt a bizonyos 20W-os A osztalyut ami a masik topikban van siman meg lehet csinalni 1 par vegtranyoval is es ez akar 2N3055 is lehet. Ha megfelelo nagysagu a hutoborda akkor siman elmegy 2N3055-el. Epp az elmult hetvegen volt nalam egy 20W-os JLH. A tulaj 1 par 2N3055-ot hasznalt. Siman birja a terhelest. Masreszt 20W-ot szimpla 40V-os taprol siman ki lehet venni, de csakis 8ohmos terhelessel.
Régebben nyomdában dolgoztam, és a kezembe került 1 könyv: Audiofil erősítők építése címmel. Egy csomó olyan könyv közt volt amit meg kellett semmisíteni. Mondanom sem kell, hogy ez a könyv nálam maradt, és azóta is féltve őrzött kincsem. Ebben találtam rá a JLH A osztályú erősítőjére. Meg is építettem és cserélgettem benne a végtranyókat. Nekem nagyon tetszett a hangja. Jobban tetszett mint az STK ic-s SANYO erősítőmé. De STK és STK közt is van különbség szerintem. Mert azóta beszereztem egy STK-s MARANTZ erősítőt is és azt szívesebben hallgatom mint a SANYO-t. Pedig mind a 2 STK ic-s véggel van szerelve.
Hello Dióda !
A beállításnal terheléssel vagy anélkül indítottad a JLH?
Szia!
A nyugalmi áram és a munkapont beállításra gondolsz? Szerintem teljesen mindegy, hogy terhelve, vagy anélkül állítod be ezeket az értékeket. Szerintem a kicsatoló kondi miatt a hangszóró mint terhelés így közvetlenül nem vesz részt a beállításban, hiszen úgyis teljesen le van tekerve a hangerő amikor állítod ezeket. A nyugalmi áram nevében benne is van, hogy nyugalmi állapotában mért érték. Ezeket így gondolom, de lehet fele sem igaz! Az én agyamból pattantak ki, hát cáfoljon meg valaki vagy támogasson ezen az állásponton, aki ezt tanulta, vagy csak úgy gondolja, hogy meg tudja magyarázni. üdv.: Zoli
Beállítottam az A pontra a fél tápfeszt. A másik potival kéne a nyugalmi áramot beállítani, de azt most hogy? rákössem a hangyszórót vagy anélkül? Ha nincs rákötve akkor nincs terhelés de az árammérő ilyenkor mutat egy értéket, aztán szép lassan lemegy a "mutató" nullára (digi. multiméter).
Próbálgassam elősször nagyon kis árammal úgy, hogy rákötöm a hangszórót? Vagy most mit értünk nyugalmi áramfelvételen? Elvileg 1,7A -ert kéne belőni nyugalmi áramnak a P2-es trimerrel.
Szia!A bemenetet zárd rövidre,a hangfalat ne csatlakoztasd(bár ennél a kapcsolásnál az sem gond ha a hangfal be van kötve).Fokozatosan növeld az áramfelvételt a potival miközbe méred a felvett áramot.Mikor beállítottad a kívánt értéket még hagyd bekapcsolva az erősítőt 2óráig,ezután korigáld az áramfelvételt ha az elmászott valamelyik irányba.Ezzel kész a beállítás,azért a féttápfeszt a végén még ajánlatos ellenőrizni.
Hali Mindenkinek!
Megépítettem a hapro-féle JLH erősítőt,de sajnos bekapcsolás után recseg,a 2N tranyók pedig nem melegszenek! A bemenetre egy tunert kötöttem,a kimenetre pedig egy 4ohm-os VT hangszórót. A kimeneten multival mérve 400-500 mV van. Kérem segítsetek,minden választ szívesen fogadok. :worship: :worship:
Szerbusz Tomi!
Én nem vagyok egy nagy szakértő, de nemrég raktam össze egy JLH-hoz nagyon hasonló A osztályú erősítőt. Élesztéssel kapcsolatba vannak jó és rossz tapasztalataim. Ha nem melegszenek a tranyók számomra kettőt jelent, vagy már meghaltak, vagy nem kapnak elég áramot. Mérted az áramfelvételt? A trimerrel beállítotad az áramerősséget? Nálam az áram beállítáassal voltak gondok és egyszer emiatt meg is pusztultak a tranyók. Ha meg túl kevés volt az áram, akkor, meg nem melegedtek. De ha recseg, akkor lehet más gond van. Én azért mindenképp folyamatosan mérném az áramfelvételt. Az árambeállító trimert érdemes valami rendes darabra kicserélni, mert azon sok múlik. Terhelésként elsőre szerintem valami nagyobb ellenállású műterhelést adj. A bemenetet pedig ilyenkor (most már tudom) rövidre szokták zárni. A tranyókat csipogós rövidzárvizsgálóval, vagy valamivel nézd meg, hogy jók e még. Ha C-E-en rövidzárat mérsz akkor tutkó meghaltak. Nálam az első garnitúra egyből ment is a kukába. Ha jók a tranyók akkor nézd át jól a kapcsolást és mindenképp mérd az áramot és a feszt. |
Bejelentkezés
Hirdetés |