Fórum témák
» Több friss téma |
Én 2db mikrótrafóból készítenék ponthegesztőt, az a kérdésem, hogy a szekundereket sorosan vagy párhuzamosan kössem a nagyobb amper miatt, az egy darab trafóból készült nem ad le elég áramot, lehet hogy azért mert aluminium a primer tekercs.
Én párhuzamossan kötném (nekem is igy van). Ha pl 0,8as vagy 1mm lemezt akarsz összepontozni akkor mindenféleképpen kell 2 mikrótrafó. Vagy 1db kb 36-40 négyzetcentis vaskeresztmetszetű trafó.
Üdv. Mindenkinek. Elkészűlt a ponthegesztő, 2db trafóval, a szekunder párhuzamosan kötve, így elegendő hegesztő áram van és nem is melegszik, a 220-hoz kötöttem egy behúzó mágneskapcsolót és egy mikrokapcsolóval működtetem, a hegesztési minták itt vannak, viszi a3db mm-es lemezt, savállót is 3mm huzalt is, köszönöm a segítséget.
Egy teljes menet, 1,5V a feszültség, van még itt fotó.
Sziasztok!
Remélem hamarosan csatlakozhatok, mint boldog utánépítő! Az lenne a kérdésem, hogy a két mikró trafónak mennyire kell egyformának lennie? Egyet egész biztosan tudok bontani, nem tudom honnan lesz a második.
Milyen keresztmetszetű vörösrézből készítsem a szekundert?
Mikró trafóval én 2000A-ral és 5A/mm2 áramsűrűséggel számoltam. Ami elbizonytalanított, hogy én tömör vezetőre gondoltam, de írták, hogy ilyen extrém áramerősségnél szintén fellép a skin hatás. Szóval inkább egy rézcső szerűség lenne a legjobb megoldás? Esetleg rézcső a rézcsőben szigetelve?
Szkin hatás nem az áramerősségtől hanem a frekvenciától függ. Ponthegesztők vezetékeit azért készítik csőből, mert hűtőfolyadékot keringetnek benne.
Én is úgy tudtam, hogy frekvencia függő.
Így írták: "A nagy áram miatt a vezető saját mágneses tere szorítja kívülre az elektronokat." Én hűteni nem akarom. Hegesztőgép testkábelre gondoltam a nagy keresztmetszetű verzióból. Pontos méretet még nem tudok.
Javítottam már gyári ponthegesztőt. 5 db 1 menetes tekercset kötöttek benne párhuzamosan 15*60 mm-es vörösréz szalagból (hasábból). A primer tekercseket sorbakötve elosztották közéjük (szoros csatolás).
Nagy hibát nem vétesz, ha több menetet kötsz párhuzamosan és minél nagyobb keresztmetszettel. Ami ugye akkor fér be, ha minél vékonyabb a szigetelése. Gyári kábelnél ez nem elvárható. Legjobban jársz, ha lefejted az eredetit és valami vékony selyemmel betekered, majd készen lakkozod. Ha vastagabb szalaghoz jutnál (5*30mm...), azokat papírral szigetelve lehetne befűzni. Az áramsűrűséget nyugodtan felviheted 10 A/mm2-re is, időszakos a terhelés. Hacsak nem vonalhegesztőt készítesz, de az még 2 fázisról is megterhelő (30000-100000A).
A skinhatás nem csak a frekvenciától, hanem a vezetőben folyó áramtól is kialakul. Mégpedig akkor ha a vezetőben extrém nagy áram folyik, ennek következményeként keletkező erős mágneses erőtér miatt. A ponthegesztés pont ilyen eset. Magasabb frekvencián (100kHz felett) már nem kell hozzá nagy áramerősség, akkor is kialakul a vezetőben a jelenség.
Volt nekem egy lengyel ponthegesztőm, 10mm átmérőjú rézcső volt a szekunder tekercse, 6x2 menet párhuzamosan. Eredetileg olajhűtésú volt, de mivel a hűtőkört nem vettem meg hozzá hajdanán, megcsináltam vízhűtésűre. Használtam elég hosszú ideig. 25kA volt a maximális árama 4V mellett. Mindezt csak érdekességképpen írtam le, pont amiatt,hogy a méretezésnél akár 50A/mm2-el is lehet számolni, ha folyadékhűtést alkalmaz valaki. A szekundert nem szokás szigetelni, a jobb hűtés miatt,de szigetelőanyagból készült formába kell elhelyezni, mert hegesztés közben brutális erő hat a tekercsekre, aminek következtéban akár deformálódhat is.
Megérkezett minden amit vártam: 2db 750W-os toroid (jelenleg 12V-os szekunderekkel), illetve 1db mikrohullámú sütő trafó (ezt mindjárt bontom is az AWI hegesztés mentén).
Mekkora legyen szerintetek az üresjárati feszültség ezeknél a trafóknál?
Minek vágod szét a mikrotrafót?
Így is túl van hajtva, szétvégod még roszabb lesz. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2013
Nem a nagyfesz tekercs helyére kell a 2-3V-os szekunder?
De oda! Csak ne vágd szét a vasat.
Fűrészlappal óvatosan vágd le a tekercsfejet az egyik oldalon (primert meg ne sértsd, takard el alulemezzel), majd fúrj több lyukat a tekercsbe (pl 8as fúróval), Ez kiszaggatja a rezet az ablakból, és utána már ki lehet kalapálni a másik oldalra a szekunder maradékot. Az új szekundert meg befűzöd (2 menet) Ha jól emlékszem akkor 1.5V/menet et számoltam az enyémen (1000 valamennyi Wattos)... (A szekunder itt most a vékonyabb nagymenetszámú tekercs!) Szerintem a torroidokat se bántsd, van abba még akkora lyuk, hogy beleférjen az az egykét menet. (ha azok is ilyen célra vannak). A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2013
YT-on néztem videót, hogy bontás nélkül távolították el a nagyfesz tekercset. Töredéke idő alatt szétvágom, lebontom, majd ismét lehúzom AWI-val azt a két csíkot. Nem nagy kaland és kevesebb "mocsokkal" jár. Infókat is köszönöm!
Toroidokat is erre szánom. Igen, van bőven hely még rajtuk. Mehet rá kozmetikázás nélkül a hegesztő testkábel. Úgy tervezem, hogy több 1-2 menetes tekercset rakok és párhuzamosan kötöm őket. Így az egész gyűrű egységesen lenne terhelve.
Szétvágással elkerülhetetlenül légrést viszel be hiába hegeszted össze, az meg nem kell bele.
Én úgy láttam hogy összeforgatott EI ből van, de YT-n nem olyat mutatnak, ha olyan a tied is akkor vághatod. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2013
Lefűrészelés lett a vége. Alumínium huzal, vörösréz lakkbevonattal. Szokványos?
Alu huzalt eddig csak régi keverőtárcsás mosógépmotorokban láttam (pont úgy nézett ki mint ha réz lett volna).
Kicsit nagyobb a vesztesége mint a réznek, nehezebb forrasztani, törékenyebb, szerintem csak a baj van vele, bár ha olcsóbban beszerezhető egy gyárnak, akkor lehet létjogosultsága. De szokványosnak semmiképp sem mondanám. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2013
Találkoztunk már páran a vörös lakkos Al dróttal mikrotrafóban. 25-30%-uk. Jobb így, egyben kitolva a tekercset, zártabb marad a vas.
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2013
na sziasztok előszőris boldog új évet mindenkinek
ja én még új vagyok ezenne a veboldalonn és hétvégénn összedobtam egy MOT-transzformátoros pothegesztőt még fejlesztés alatt áll és hogy mi lenne a véleményetek rólla hogy lehetne jobb is vagy elfogadható vagy ijesmi ezenn a linken van a video előre is köszzzi * *** oldalonn jelznétek a véleményeteket * A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2013
Már én is szedtem ki alu szekundert mikrotrafóból. A 4-ből életem során. 25 %.
Ha nemcsak írnál, hanem olvasnál is néha, minimum réz elektródákat használnál és akkor nem kellene a hegesztett darabokat kalapáccsal kiverni.
Azt nem mondom, hogy kimondottan ponthegesztési célra készült ötvözetet, mert bárhol nem egyszerűen beszerezhető és házilag a réz is jó. Mindenesetre jobb, mint a vas.
Úgy számoltam, hogy min. 224 - max. 255 menet a primér tekercs. Képletek alapján B=~ 1-1.2T ha jól kalkuláltam. Elég magas érték, de ez köztudott. Kíváncsi lennék mekkora lehet vajon egy normál üzemhez tartozó B - mágneses indukciója (50Hz-en)? Csak érdekesség képen.
Nem igazán értem, mit szeretnél megtudni?
Amiket számolgattam, ott 255-265 menet volt a primer és 1,35-1,55 T között a gerjesztés. 0,7-1-3 A között az üresjárati áramfelvétel. Legfeljebb a bekapcsolási áramlökés okozhat zavart. A legtöbb mikrotrafón nagyon precízen meg lehet számolni a primer menetszámot. Hány menet soronként, hány sor, ebből mennyi az, amelyik 1 menettel kevesebb,...
Ez világos. Az érdekelne, hogy ha egy mezei trafóként, túlgerjesztés nélkül akarná használni az ember ezt a vasmagot, akkor mekkora lehetne a B.
Nagyon köszönöm a hozzászólásodat erbe
tudom ez mégcsak az első verzó elégé gagyira sikerült de nemsokmindent találtam itthon hozzá de már rajta vagyok egy normális sekunder öszzehozásának és valami réz ötvözetnek a beszerzésére de utólag is köszönöm lessz minn egondolkodnom
Árulnak ilyet, kadmiumbronznak hívják, és jó drága (a cím itt van a témában, valahol előbbre), de nagyon jó a sima vörösréz is. Volt főnököm meg szokta zömíteni (kalapálni), úgy jobb.
1 T-val jól elmegy. Szakaszos üzemben 1.2 T.
Elég jónak tűnik, köszönöm!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |