Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor típusok
 
Témaindító: szabiika, idő: Nov 13, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   6 / 15
(#) Davidesz hozzászólása Dec 27, 2012 /
 
Ebben sima motor van de a feszültséget nem tudom változtantni. A motor átmérője=3cm hosszúsága=3,5cm, de ha találok neten erősebbet ami beillik a helyére akkor mindenképpen kicserélem. A motor helyét meg hogy adjam meg ugy hogy a hajón belül hol helyezkedik el vagy hogy?
(#) zolika60 hozzászólása Dec 27, 2012 /
 
Feszültség változtatás nélkül ez a motor nem fog nagyobb teljesítményt produkálni. egy ilyen feszültségű nagyobb teljesítményű motor megoldás lehet ha befér, de az akku hamarabb lemerül. Tudod az energiamegmaradás már csak ilyen.
(#) Barret válasza zolika60 hozzászólására (») Dec 27, 2012 /
 
De fog,egy neodymium mágnes oldalára helyezésével.
A "segédmágnes" forgatásával sokkal több fordulatszámot ki lehet csikarni.
Mert a mágneses tér erősítése ugyan az,mint a feszültség emelés
(#) Davidesz hozzászólása Dec 27, 2012 /
 
Ilyen neodymium mágnest hol lehet beszerezni és milyen kellene, hogyan működik?
(#) Davidesz hozzászólása Dec 27, 2012 /
 
És hogyan alkalmazzam a motornál hogy gyorsabb legyen ?
(#) antiloop98 hozzászólása Jan 3, 2013 /
 
tárgy: kicsi villanymotor indításának és leállításának finomítása

sziasztok,
tanácsotokat kérném a következő dologban. Csináltam egy kameramozgató szerkezetet. A vízszintes és függőleges forgatást 1-1 villanymotorral végeztetem, készítettem hozá egyszerű vezérlőt is. A gondom az, hogy ha áramot adok a motornak vagy leállítom, akkor a motor nagyon hirtelen indul illetve áll le, emiatt nagyon kellemetlen a kamerával pásztázni mert nagyon gyorsan ide-oda ugrik a kép. Azt szeretném, ha a motorok indítása és leállítása finomabb, fokozatosabb lenne. Tekercsre gondoltam, hogy bekötök az áramkörbe mert annak az induktivitása pont jó lenne erre a helyzetre (bekapcsoláskor késlelteti az áram növekedést, kikapcsoláskor pedig fenntartani igyekszik), de nem tudom hogyan méretezzem hozzá a tekercset, mekkora induktivitású tekercset kössek a körbe. Ehhez kérném a segítségeteket. A kicsi villanymotorok 2-5 volton üzemelnek és 11 ohm ellenállásúak. Lehet a leírt problémát másképp is meg lehet oldani nem tekercsel, természetesen másmilyen megoldásokra is nyitott vagyok, csak nekem a tekercs jutott az eszembe.

előre is köszi a válaszotokat.
(#) zolika60 válasza antiloop98 hozzászólására (») Jan 3, 2013 /
 
Tekerccsel nehéz lesz ezt megoldani. Inkább PWM szabályzót javaslok.
(#) gulyi88 válasza zolika60 hozzászólására (») Jan 3, 2013 /
 
Talán elég lenne a motorral párhuzamosan egy kondi utána sorosan egy ellenállás is (utána a kapcsoló).
Ki kell próbálni mondjuk 1000µF és 100 ohm kombinációval, a kondi elektrolit volta miatt csak egyik irányba működik! (felrobban a fordított polaritástól).
De ha jól funkcionál, akkor meg lehet csinálni, hogy mindkét irányba működjön.
(#) antiloop98 válasza zolika60 hozzászólására (») Jan 3, 2013 /
 
köszi, csak az a baj hogy már megvan a kész rendszerem (a lehető legegyszerűbb: két kétáramkökörös nyomogombbal oldottam meg a jobbra és balra forgatást), valamint a digitális áramkörökben nincs egyáltalán jártasságom . de akkor majd utánanézek a témának, egyelőre akkor így használom
(#) antiloop98 válasza gulyi88 hozzászólására (») Jan 3, 2013 /
 
a polaritásváltást (forgásirányváltást) két kétáramkörös nyomógombbal oldottam meg egy egyszerű kapcsolással. Hogy lehetne azt megcsinálni hogy mindkét irányba működjön a kondenzátoros-ellenállásos módszer amit írtál?
(#) gulyi88 válasza antiloop98 hozzászólására (») Jan 3, 2013 /
 
Két kondenzátorral meg 2 diódával, de elöbb érdemes kideríteni, hogy megfelelően működik-e, illetve kikisérletezni a megfelelő értékeket (ehhez elég az egyik irány is)...
(#) erbe válasza Davidesz hozzászólására (») Jan 3, 2013 /
 
Idézet:
„Ilyen neodymium mágnest hol lehet beszerezni és milyen kellene, hogyan működik?”

Idézet:
„És hogyan alkalmazzam a motornál hogy gyorsabb legyen ?”

Ha megnöveljük egy motorban a gerjesztést, azonos feszültségen a motor LASSABBAN fog forogni, de nagyobb lesz a nyomatéka. Nagyobb fordulatszámot a gerjesztés csökkentésével lehet elérni. Persze ezzel együtt csökken a nyomatéka és a teljesítménye is. Csak az áramfelvétele nő.
(#) morsolya73 hozzászólása Jan 9, 2013 /
 
Tisztelt Hobbielektronika kedvelők! Szeretném a véleményeteket kérni. Egy fazekaskorongot szeretnék villanymotorral meghajtani, méghozzá úgy, hogy lehessen a fordulatszámát változtatni. A motort a házunk elektromos rendszeréről szeretném táplálni / 220v, 1 fázis/. Annyit hozzáfűznék, hogy a korongozás során a legnagyobb fordulatszám mellett lesz a hajtás leginkább leterhelve, amikor kis fordulatszámon megy a korong, már kisebb a hajtóerő igény. Kaptam már egy háromfázisú motort(550w), aminek csak egy tekercsét kötöttem be(gondolom így csak 180w). A motor teljesítménye jelenlegi bekötésben éppen élégnek tűnik, de inkább kicsit kevés. A cél, hogy tudjam a motor és ezzel a korong fordulatszámát csökkenteni. A jelenlegi áttétel kb. 1:8, vagyis a korong jelenleg kb. 170-et forog. A cél, hogy fokozatmentesen lehessen szabályozni a fordulatot mondjuk 200 és 30 között. A kérdésem : melyik megoldás találjátok a legalkalmasabbnak? Aszinkron motor (mondjuk a jelenlegi) és egy mechanikus változtatható áttétel (variátor), egy aszinkron motor egy frekvenciaváltóval kombinálva, vagy egy szénkefés motor egy triacos szabályozóval? A variátoros verziót a motor állandó fordulaton való használat és az elegendő hűtés miatt gondolom jónak. A frekvenciaváltós megoldás egyszerű, mert kevés hegesztést, meg mindenféle esztergályosmunkát igényel( esetleg a frekiváltó tud 3 fázist előállítani). A szénkefés motor szabályozása viszonylag olcsón megoldható. DE! Variátort és frekvenciaváltót beszerezni elég költségesnek tűnik, elegendő teljesítményű szénkefés motorom meg nincs. Nem vagyok szakértője a váltakozó feszültségű motoroknak, ezért kérem a segítségeteket.
(#) erbe válasza morsolya73 hozzászólására (») Jan 9, 2013 / 1
 
Legegyszerűbb variátor asztalforgatónak (hegesztéshez évtizedek óta használják).:
A motor vagy hajtótengely végére kell tenni egy gumigörgőt és nekiszorítani a forgóasztal aljának. Ezután már csak a görgőt kell elmozdítani sugárirányban. A középponttól mért távolság arányában változik a fordulatszám. Hegesztésnél nagyon kis fordulatszámok és nem túl nagy erő kell, ahhoz elég az ablaktörlő motor. Ha kevesled a 180 W-ot, tegyél állandó kondenzátort a motorra. 32-40 µF megteszi.
Ha elég hosszú karra teszed a motort, íves elfordulás is megfelel. A legbelső helyzetben állítsd a görgőt pontosan érintőlegesre!
(#) frank tibor válasza morsolya73 hozzászólására (») Jan 9, 2013 /
 
Szia
Én is tervbe vettem egy korongozó elkészítését. A neten találtam jó méretezéseket és jobbára kisiparilag elkészített jól működő gépeket. Az általad leírt mindegyik megoldással megvalósítható a gép. A motorteljesítménynek 350 Watt-ot terveztem, a 180W biztosan kevés. A variátort a "sok" esztergályos munka miatt vetettem el. Ha van olcsó esztergályos lehetőséged ez a legolcsóbb megoldás. Én az invertert választottam, használtan elfogadható áron lehet vásárolni ekkora teljesítményre. A kommutátoros motort mosógépekből lehet kitermelni de jól működő vezérlőt kell készíteni hozzá a változó terhelés okozta fordulatszám változás kompenzálására.
(#) granpa válasza frank tibor hozzászólására (») Jan 9, 2013 /
 
A legolcsóbb, legmegbízhatóbb 'erbe' javaslata. Egykori mesteremnek, aki villamosgép és keramikus művész volt, ilyen volt. A régi Ganz tekercselőgépek analógiájára.
(#) frank tibor válasza granpa hozzászólására (») Jan 9, 2013 /
 
Egyetértek veled, az általam látott gépek is ilyenek voltak. Nekem 4300Ft/órával számolták az esztergályos munkát. Ezért döntöttem az inverteres vezérlés mellett kevesebb forgácsoló munkával. Motor 600 f/perc-el forog így csak 1:3 osztás kellett.
(#) morsolya73 válasza frank tibor hozzászólására (») Jan 10, 2013 /
 
Végülis elkészült a korongozó? Mit jelent egy frekvenciaváltóra az "elfogadható" ár? A neten gyorsan végigszaladtam az aprókon, 20-25000 Ft körül láttam. A motor hűtése kielégítő a csökkentett fordulatszámon is?
(#) frank tibor válasza morsolya73 hozzászólására (») Jan 10, 2013 /
 
Még nem. A korong hiányzik. Alumínium korongra gondoltan 300mm átmérővel 30mm vastag anyagból, alulról esetleg kikönnyítve. Én 15000Ft ba vettem de csak a 370W-os motort viszi el maximum. A hűtés hatásfoka alacsony fordulaton jelentősen romlik, ezért 120*120mm-es keretes ventilátort terveztem a motor alá. (A hűtéshez 1KW-os veszteséghez másodpercenként 0.05m3 levegő kell.) A max. fordulatot 60Hz re terveztem ebből szíjjal csökkentem a fordulatot max. 250-300 korong fordulatra. Nem tudok korongozni így a tervezéshez szükséges adatokat a net-ről szedtem. Mekkora maximális fordulatra van szükség a gyakorlatban? Az 550W-os motor vígan elhajtja még 230V-ra átkötve is. Erre variátort érdemes tervezni ha nem találsz olcsó invertert.
(#) morsolya73 válasza frank tibor hozzászólására (») Jan 11, 2013 /
 
Körülnéztem jobban, milyen árak vannak.550 és 750w-osak vannak használtan 17-30000Ft körül, az újak 40-től felfelé. A gyári korongok max 200-250 körül forognak , 200-360w-os motorokkal vannak szerelve. A régebbieknek valami gumikerekes vagy görgős kónuszos áttétele van, az újabb típusok közt van elég kis méretű is, gondolom ezek inkább frekvenciaváltóval mehetnek, vagy valami jó kefés motorral. A variátoron sokat spekuláltam, készen robogóból lehetne szerezni, csak ahhoz előbb kéne találni is. Lehet kapni újat is , de amit találtam, az is 40000-be kerül- csak a rugós tárcsa, nem a szabályozó. Ennél egy frekvenciaváltó is olcsóbb, nem beszélve, hogy azért van súrlódási veszteség is, ami ugyanúgy energiát igényel. Az én korongom amúgy egy hagyományos lábhajtású szerkezet egy kb. 30 kilós, 80 centis fa lábkoronggal, ezt akarom egy ékszíjjal közvetlenül meghajtani. Most még csak egy kis kerék van a motoron, ami a korongra nyomódva hajtja azt, de az ékszíj rezgésmentesebb hajtást csinálna.
(#) frank tibor válasza morsolya73 hozzászólására (») Jan 12, 2013 /
 
Akkor az én tervembe is módosítom a max. fordulatszámot 250-re. A dörzshajtás megoldás lehet csak a fakorongnak a síkját kellene dörzshajtással hajtani, nem pedig a palástját ékszíjjal. Így szabályozható lenne a korongfordulatszám. A kommutátoros motoroknak nagyon nagy fordulatszám tartományuk van de a nyomatéktartásukhoz szabályozó elektronikára van szükség.
(#) Tomi111 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Jan 13, 2013 / 1
 
Üdv!

Igaz már vagy féléves a kérdés, de nekem is van hasonló motorom. Egy régi, kb 20 éves mosógép motorja! (Talán Bosch?, de nem biztos, már régen bontottam) A kommutátoros része a centrifuga, forog 6-8000-t. Az asszinkron a mosás fordulata. 3 fázisú tekercselés, de 220-ra volt bekötve kondenzátorral üzemelt!

Üdv!
(#) Iszkakof István válasza Tomi111 hozzászólására (») Jan 14, 2013 /
 
Köszönöm a válaszod. Amit írtál teljesen logikus. Már csak az a kérdés, hogy mire tudom használni ezt a kettő az egyben motort.
(#) Bloodeye hozzászólása Feb 24, 2013 /
 
Villanymotorról szeretnék kérdezni, és kezdő vagyok. Akkor jó helyen járok igaz?
Van nekem egy csőventilátorom, és ezt autóba szeretném építeni. A probléma csak az, hogy ez a szerencsétlen 230V-os váltóáramos, és én szeretném megspórolni az invertert. Arra gondoltam, hogy átalakítom/kicserélem a motort, de én addig jutottam, hogy jó alaposan megnéztem, aztán inkább a hozzáértők segítségéért folyamodtam.

Szóval, bármi ötlet, hogy ezt hogyan oldhatom meg? Ha bármit segít, ilyen a kütyü: Ventilátor

Előre is köszönöm!
(#) Gafly válasza Bloodeye hozzászólására (») Feb 24, 2013 /
 
Szerintem használj inkább 12V-os ventillátort.
Például kidobott/hibás PC tápegységből.
(#) Bloodeye válasza Gafly hozzászólására (») Feb 24, 2013 /
 
Próbáltam már tápegység ventiket, de elég gyengusz volt mindegyik. Sajnos elég "leterhelt" környezetben kell dolgoznia, és nem fúj eléggé. De lehet, hogy csak én fogtam ki rosszakat.
(#) proli007 válasza Bloodeye hozzászólására (») Feb 24, 2013 /
 
Hello!
Keress gépjármű fűtőventilátort bontóban, szerintem találni fogsz. De lehet a 24V a nyerőbb. Ott nagyobb teljesítményűeket használnak.
De tényleg 12V-os kell 30W-on? Meddig fog az menni és miről? Mert ha tápról megy és csak a törpe feszültséghez miatt ragaszkodsz, a 12V-hoz, akkor akár egy trafót is elhelyezhetsz a venti mellett. De a nagyobb számgépek keretventilátorai nagyobb teljesítményűek szoktak lenni.
üdv!
(#) Bloodeye hozzászólása Feb 24, 2013 /
 
A ventilátorom már megvan. Olyan amilyen. A motorral van gondom, mert nem szeretnék még egy invertert is közbekötni, ha meg lehet oldani egyszerűbben. Ha nem lehet akkor inverterről fog menni, csak azt érdekes lesz beszuszakolni.
(#) proli007 válasza Bloodeye hozzászólására (») Feb 24, 2013 /
 
Hello!
Nem válaszoltál a kérdésre. Milyen feszről megy, és miért épp arról? Valamint hova kell "betuszkolni" az invertert és miért. Egyébként nem akarlak elkeseríteni, ismereteim szerint a motorok általában nem szeretik a közkézen forgó invertereket, mert nem szinuszos jelet adnak le. Nem mindegy mit veszel/építesz hozzá..
üdv!
A hozzászólás módosítva: Feb 24, 2013
(#) Bloodeye válasza proli007 hozzászólására (») Feb 24, 2013 /
 
12V-os egyenáramú autóakkuról menne, járó motor mellett, szóval nem fogja nagyon leszívni az akksit szerintem. Kb 10perc és 3 óra közötti időtartamokat kellene mennie. Az inverter pedig (elvileg) nem négyszöges(???), hanem sinusos(??)(legalábbis ezen a címen került 3x annyiba még anno) csak elég nagydarab a rendelkezésre álló hely mellé, szóval ezért szeretném kihagyni.
Ha meg át lettem verve és nem eszi meg a motor, akkor megint nem tudom mit fogok csinálni.

Szívesen beraknék trafót csak úgy tudom egyenáramot nem lehet transzformálni, de totál laikus vagyok a témához, szóval ha valami bődületes baromságot mondok akkor se nevessetek ki!
Következő: »»   6 / 15
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem