Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   138 / 344
(#) Orbán József válasza gmkispal hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
csillag-delta

Egyébként egy nem szakszerű válasz, de majdnem analógia

Képzeld, van 2 izzód, amit ha direktbe áram alá helyezünk a hirtelen áramfelvétel miatt kicsapná a biztit.
A hideg ellenállásuk miatt, mondjuk.
Ha először sorba kötöm a kettőt és feszültséget kapcsolok rá, csak fél fénnyel, kíméletesen felmelegedve világítanak. Ekkor, nagy hirtelen párhuzamosan kapcsolom őket és az izzószálak azon melegébe megkapják a nagyobb feszültséget és szépen világítanak.
A 3 fázisnál mindenféle vektorok, vonali, meg fázis feszültségek vannak, de pofon egyszerűsítve a kíméletes működtetés a lényeg. Kímélet a motornak, hálózatnak.
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2013
(#) gmkispal válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Ezt többször is átolvastam. Itt azt írja, hogy a 3 kW alatti motorok 230/400-asok, ezért is furcsa,hogy amit én találtam az 45kW-os.
Elbizonytalanodtam és ezért szeretnék jobban megérteni.
Köszönöm előre is.

Értem én,hogy vonalfeszültség 230 és fázisfeszültség 400 és az összefüggést is közöttük vektoriálisan de mikor ilyeneket látok 3 x 220-240D/380-420Y V elbizonytalanodok mert mégis hogy lesz deltában 220-240 egy tekercsen vagy 380-420 csillagban? Fordítva érteném. .
A másik szivattyúnál meg 3 x 380-415D/660-690Y V ok, hogy deltában van 400 Voltom és ez kivitelezhetőnek látom de 690 Y-ban egy tekercsen már megint nem értem.

Sajnálom,ha nagyon zavaró tudatlanságom.
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2013
(#) Orbán József válasza gmkispal hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Jól kételkedsz.
Ezt a motort egyrészt Paks mellé tervezhették, másrészt lágyindítót használnak hozzá, vagy olyan helyre való, ahol saját kis trafója van.
Valóban érdekes, mert sokkal nagyobb a veszteség az áram miatt, az ami melegít...
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2013
(#) _vl_ válasza gmkispal hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Ha nem lennének odaírva azok az Amperek, akkor még logikus is lehetne:
3x220-240V delta: azaz 220-240V-ra tekercselt motor, 3x230V-os (fázisváltós) hálózatról deltában üzemeltethető, 3x380-400V csillag: 3x400V-os (normál) hálózatról csillagban üzemeltethető - mindkét esetben 230V kerül a tekercsekre.
De ott vannak Amperek is, és azok nem vágnak egybe a fenti megkülönböztetéssel (ha úgy lenne, ahogy írtam, akkor ugyanakkora áram szerepelne mindkét felállásnál). Meg persze nem is logikus egy 45kW-os motort 230V-ra tekercselni...

Nem lehet, hogy aki ezeket az adatokat megadta, az szimplán nem tudja, hogy miről beszél?
(#) Szirty válasza gmkispal hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Helló gmkispal!

Az a teljesítmény határ ahonnan a feszültség 230/400-ról 400/690-re ugrik nem pontosan 3 kw. Inkább olyan 3-5.5. De ez sem jelenti azt, hogy ennél nagyobb motor nem lehet 230/400V-os. Nálunk is üzemelt 230/400V-os 200kW-os motor.

Idézet:
„Értem én,hogy vonalfeszültség 230 és fázisfeszültség 400 és az összefüggést is közöttük vektoriálisan de mikor ilyeneket látok 3 x 220-240D/380-420Y V elbizonytalanodok mert mégis hogy lesz deltában 220-240 egy tekercsen vagy 380-420 csillagban? Fordítva érteném.”


Úgy, hogy deltában egy tekercs két végére egy-egy fázis kerül, ezért minden tekercsen 400V veszültség lesz. Csillagban azonban több tekercs "osztozik" a fázisok között lévő 400V-os feszültségen. ha megnézed a Y/D kapcsolást ez nyilvánvalóvá válik.

Idézet:
„A másik szivattyúnál meg 3 x 380-415D/660-690Y V ok, hogy deltában van 400 Voltom és ez kivitelezhetőnek látom de 690 Y-ban egy tekercsen már megint nem értem.”


Az a 690V nem egy tekercsen van, hiszen csillag kapcsolásban nem egy tekercs van két fázis között, hanem kettő!
(#) kadarist válasza gmkispal hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Szia!
Ezt a témát már nem régen alaposan kiveséztük. A 230/400V delta/csillag motornál akkor lesz névleges teljesítményű a motor, ha egy tekercs 230V-ot kap és az ehhez a feszültséghez tartozó áram folyik át rajta. Ennek a követelménynek a teljesítéséhez az kell, hogy 230V-os táplálás esetén deltába kössük a tekercseket, 400V esetén pedig csillagba.
400/690V-os motor akkor adja le a névleges teljesítményét, ha egy tekercs 400V-ot kap meg. A 690V-os csillag beállítás pedig jól jön indításkor, amikor jóval kisebb a felvett áram.

Hárman írtunk és ez jó
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2013
(#) gmkispal válasza _vl_ hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Szóval ha jól értelmezem a leírásodból akkor úgy határozom meg egy motor itthoni bekötését, hogy a meglévő 3x400 V melyik bekötésnél van feltüntetve és a másik feszültségi szint esetleg más országban lehet helyes?

Máskülönben ezek az adatok a gyártó adatlapjáról valóak. Ha a teljesítményt akarom visszaszámolni P= Gyök3 x U x I x cos fi sosem jön ki számomra.

Részletes adatok:
Pólusok száma: 2
Névleges teljesítmény - P2: 45 kW
Szükséges szivattyú teljesítmény (P2): 45 kW
Hálozati frekvencia: 50 Hz
Névleges feszültség: 3 x 220-240D/380-420Y V
Névleges áramfelvétel: 140-130/81,0-74,0 A
Indítási áramfelvétel: 10-10 %
Cos fi - teljesítmény tényező: 0,9
Névleges fordulatszám: 2960 rpm
IE efficiency: IE3 94,0%
Motor hatásfok teljes terhelésnél: 94,0-94,0 %
Motor hatásfok 3/4 terhelésnél: 94,5-94,5 %
Motor hatásfok 1/2 terhelésnél: 94,4-94,4 %

és

Number of poles: 4
Rated power - P2: 30 kW
Mains frequency: 50 Hz
Rated voltage: 3 x 380-415D/660-690Y V
Rated current: 55,0/31,5 A
Starting current 670-670 %
Cos phi - power factor: 0,85
Rated speed: 1470 rpm

Köszönöm,hogy segítettek.
(#) elektroton válasza gmkispal hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Igen, úgy is lehet gondolkozni, hogy a másik feszültségi szint más országban helyes. Igaz is. Vannak olyan országok ahol a vonali feszültség 3x230V, a fázis feszültség ekkor annak a gyök harmada, azaz 132V. Ez esetben a 3x230D/3x400Y motort deltában kellene járatni a névleges teljesítménye érdekében. Ugyan ezt a motor ott Y/D átkapcsolással is indítható.
Mifelénk viszont a 3x230/400V-os hálózat van. Itt csak a 3x400/690V-os motor indítható Y/D átkapcsolással. A 690V nem szokványos hálózati feszültség, ez az érték a 400V-os tekercsek csillagba kapcsolása esetén elviselhető érték. Tehát ennyit kapcsolhatnánk rá a névleges értéke érdekében, de mivel Y-ban is csak 3x400V-ot kap, kevesebbet mint a névleges(lehetséges), kissebb áramot is vesz fel a hálózatból, tehát kevésbé terheli azt. Ezért melesleg még a nyomatéka is kissebb lesz. Tehát a motorra írt feszültség értékek a külömböző kapcsolási formákban megengedett értékeket jelentik.
(#) gmkispal válasza elektroton hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Nagyon szépen köszönöm a válaszokat. Azt hiszem most már megértettem és így legalább a szivattyúk paraméterei (nyomás, vízhozam,stb.),mellett a villamos motorok adatait is figyelembe tudom venni.

Még egyszer köszönet nektek.
(#) Szirty válasza elektroton hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Üdv!

Idézet:
„Igen, úgy is lehet gondolkozni, hogy a másik feszültségi szint más országban helyes.
...
A 690V nem szokványos hálózati feszültség, ez az érték a 400V-os tekercsek csillagba kapcsolása esetén elviselhető érték.”


Annyit szeretnék hozzátenni, hogy csillag és delta kapcsolás közötti névleges feszültség egymáshoz való viszonya NEM tetszőleges, hanem adódik!
Az a 690V nem azért 690V, mert vannak 690V-os hálózatok, hanem azért, mert 400V-os a tekercs és 400*gyök3 az 690.
(#) elektroton válasza Szirty hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Szirty!
Miért írod nekem azt, hogy
Idézet:
„csillag és delta kapcsolás közötti névleges feszültség egymáshoz való viszonya NEM tetszőleges, hanem adódik!

Én ilyet nem állítottam! Esetleg megkeresnéd a szövegemben a "tetszőleges" szót. Vagy más hozzászólót akartál megszólítani.
A második mondatodban gyakorlatilag ugyan azt írod le mint én is, csak Te matematikailag fejezted ki. Ez korrekt is. 690V-os hálózatról sem beszéltem, csupán a feszültség érték egyféle értelmezhetőségét próbáltam megértettni. Én laikus számára fogalmaztam meg a szövegem amit a kérdést feltevő meg is értett a visszajelzése alapján. Mellesleg szakember vagyok, teljesen tisztában vagyok a hálózati feszültség viszonyokkal is.
(#) guppipetike hozzászólása Jan 17, 2013 /
 
Sziasztok.
Kaptam ma egy villanymotort,annyit mondtak róla hogy,Evig gyártmány,0.37kw és 1000 alatt van a fordulatszáma.A külső mérete nem volt kicsi.Létezhet hogy csak 370wattos?
A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2013
(#) erbe válasza guppipetike hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Nekem épp ilyen van a betonkeverőmön. 370W, 930 ford. Emiatt ilyen nagy.
(#) Orbán József válasza guppipetike hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Cserébe nagy a nyomatékuk.
(#) guppipetike válasza erbe hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Szia
Mekkora a keverőd(hány taligás)?
(#) guppipetike válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Szia.Valami furcsa típust mondtak a motorra.Egy asztali marót szeretnék összehozni,de ahhoz meg kellene az 5ezres fordulat.Ez gyenge neki,igaz?
(#) Orbán József válasza guppipetike hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Oda kefés motor kell, vagy olyan, ami alapból 2800 körüli percenkénti fordulattal bír és hozzá egy frekvenciaváltó.
Ezzel a motorral nem tudod megoldani, gyorsító áttételek nem igazán szerencsések és gyenge is lenne.
A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2013
(#) guppipetike válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Ha már itt tartunk,röviden leírnád mi is az a frekvencia váltó.Nem a szakmám a villamosság,de itthon azért az alap 3 fázissal elbánok.
(#) kadarist válasza guppipetike hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Egy autentikus szerző megválaszolja a kérdésed: Bővebben: Link
(#) Szirty válasza elektroton hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Hali elektroton!

Idézet:
„A második mondatodban gyakorlatilag ugyan azt írod le mint én is”


Nem kell azt feltételezned, hogy vitatkozom (ellentmondok). Tételezd fel, hogy egyetértünk (én kiegészítésként írtam, nem cáfolatként)!
(#) Orbán József válasza guppipetike hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Püff, én is írtam egy fapadosat, de töröltem is, látva az idézett irodalmat...
(#) guppipetike válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
A kb 2900 fordulatú motorok fordulatát meddig lehet maximalizálni azzal a kütyüvel?
(#) guppipetike válasza kadarist hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Köszönöm
(#) guppipetike válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Ja és kezdő bálozónak jó volt az a fapados....
(#) Orbán József válasza guppipetike hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Nekem azt mondta egy mérnökember, hogy a normál aszinkron motorok 2x-es fordulattal vannak próbálva.
Én 4500-ig mentem el eddig, 2 pólusú motorral...
Itt már csökken a teljesítmény, a közönséges motorok 50Hz-re vannak kitalálva, feljebb sok veszteség jön be és a feszültséget is emelni kéne, csak nincs miből.
A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2013
(#) guppipetike válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Milyen áron vannak a frekvenciaváltók?Azok is méretezve vannak a bizonyos motor teljesítményhez?
(#) Orbán József válasza guppipetike hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Teljesítménytől függő, kb. 20 ezer körül indul az új ár. Használtan meg...alkalom, szerencse kérdése.
100W-tól a sokszáz kW-ig terjed a paletta. A közönséges halandók, mint mi, általában a néhány kW-ig használunk ilyet.
2 féle frekiváltó van, egyfázisú betáppal és 3 fázisú betáppal.
Kb. 2kW a határ, ahol az egy fázis már nem elég és 3 kell a nagyobb motorok működtetéséhez.
Az 1 fázisú táplálásnál természetesen azon az egyen veszi fel a 3 fázisú motor működtetéséhez szükséges áramot.
A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2013
(#) guppipetike válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Mindig tanul az ember valamit.Majd még utána olvasok egy picit a neten a témának.Asztalos ipari gépeim is vannak,néha jól jönne a plussz fordulat,a simább felületért.
(#) guppipetike válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Köszönöm a segítséget és további szép estét.
(#) balzsi válasza guppipetike hozzászólására (») Jan 17, 2013 /
 
Itt is olvasgathatsz: Katalógus
Következő: »»   138 / 344
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem